Jump to content
Annons

Golden age project R1 Tube active.


KaH

Recommended Posts

Hej Alla på Forumet.

Lyssnade på en platta som Jonas Heintz hade spelat in med sitt band the Carny.

http://www.myspace.com/thecarnyband

Han har genomgående annvänt en bandmikrofon som överhäng AEA R84, på den plattan.

http://www.wesdooley.com/aea/R84.html

Vi hade en disskution om olika mikrofoner när jag var nere i Laholm och köpte hans

Soundtracs 16-8-16 som ABF skulle ha i en studio som jag bygger för dom.

Jonas påpekadade att om man använder en bandmikrofon som överhäng slipper man mkt av den hårda

diskant som kondensator mickar ger på cymbaler, och hihat. Man får helt enkelt ett mjukare mer runt ljud

med en bandmikrofon.

Jag fick en platta med hans band och lyssnade på den när jag kom hem.

Japp håller vekligen med trummljudet var helt fritt från jobbig diskant.

Funderar på om en bra bandmick inte är det ultimata trummöverhänget. Vill man ha ett mer modernt sound kan

kombinera detta med kondingmickar men behöver då inte mixa dom så högt utan kan mixa

mellan band och konding mick.

Finns det någon som har testat Golden age project R1 Tube active ?

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...174845&fm=1

Hittade den här sidan på nätet där med lite info om den aktiva varianten på R1 utan rör:

http://www.recording-microphones.co.uk/Gol...icrophone.shtml

ljudexempel:

http://www.recording-microphones.co.uk/rec...g-Polaris.shtml

Lyssningsexempel på dynamiska R1:

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/go...itar_Gibson.wav

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Joachime.

Tackar för dom länkarna.

Kollade in lite micktest på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

Oktava ML 52 bandmick akustisk gitarr:

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ok...ML52_guitar.wav

Oktava mc012 akustik gitarr:

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ok...ioid_guitar.wav

Intressant att höra hur olika karaktär dom olika mickarna ger.

Dom tar fram helt olika saker och en mix i mellan dom hade nog låtit fett.

ML 52 ger ett ganska burkigt ljud men med en grym botten och snyggt mellanregister.

ML52 an tar fram det som låter bra och döljer det som låter dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla om claes har den på sin mickprövningssida så kan du lyssna på den!

(dock tycker jag tyvär att det är lite sura toner claes 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla om claes har den på sin mickprövningssida så kan du lyssna på den!

(dock tycker jag tyvär att det är lite sura toner claes 😛 )

Det går ju tyvärr inte att redigera om man vill att det ska vara precis som micen låter - för om man redigerar någonting, så kan ju lyssnaren inte veta vad eller på vilket sätt det är redigerat och då är det omöjligt att lita på hur det låter.

Annars hade jag förstås korrigerat diverse småfel med Melodyne... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan lyssnat på den vanliga passiva R1 an som finns På Claes test site.

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/go...itar_Gibson.wav

Hittade även en sida på Internet där det finns inspelningar med den Aktiva R1:

http://www.recording-microphones.co.uk/Gol...icrophone.shtml

Hela inspelningen med R1 active i mix:

http://www.recording-microphones.co.uk/rec...g-Polaris.shtml

Enbart R1 active som rumsmick på trummor högersida:

http://www.recording-microphones.co.uk/MP3...s/GA%20Left.mp3

Har inte hittat någon inspelning med R1 tube active än så länge men det kanske kommer ?

Grymt jobb du har gjort Claes 🙂 Att göra testinspelningar på så många mikrofoner är väldigt tidsödnade. Du har helt enkelt givit folk en bra

refrens som är väldigt lätttillgänlig.

Inspelningarna på siten är inte gjorda för att vara någon performance utan för att visa skillnader i ljudet mellan olika mickrofoner.

Och det tycker jag att Claes har lyckats med alldeles utmärkt.

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

Har kollat in lite mickar på din testsite och Neumann TLM 170 är helt klart överlägset det mesta.

Är något speciellt med Neumann ljudet speciellt på sång hörs skillnaden jämnfört med andra mickrofoner.

Fast det finns många bra billigare alternativ som antingen har en egen väldigt bra karaktär eller kommer väldigt nära.

En mick som både låter bra och har en egen karaktär är Hansén HCM-101:

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ha...itar_Gibson.wav

http://web.telia.com/~u31646883/

Måste säga att jag gillar koncepetet att modda något och få det att låta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är jättebra med testlyssningar av mickar.

Själv har jag svårt att höra bara på en kanal med sång eller gitarr.

Jag vill höra hur det sitter i mixen, annars förstår jag egentligen inte hur det låter.

Lite som med ett preset på en synt, låter hur fläskigt som helst men i mixen kanske det blir för mycket eller kanske inte ens kommer igenom...

Likadant så låter inte alla röster bra med vissa mickar osv...

Det hästjobb som du tagit dig tid att göra Claes är beundransvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat: "Jonas påpekadade att om man använder en bandmikrofon som överhäng slipper man mkt av den hårda

diskant som kondensator mickar ger på cymbaler, och hihat"

Är det en sorts accepterat faktum att kondensatormickar ger taskigt cymballjud??? Låter egendomligt om ni frågar mig. Men vad fan vet jag? Jag begriper inte ens hur man använder världens mest lättanvända portastudio. Jag är så dum i huvet att det nog vore lika bra att jag avlivades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kondingar funkar bra till överhäng.

Alla har inte samma ljudideal. Så kör på det som du gillar.

Han kanske tänkte på den sk "kinadiskant" de billigare mickarna har. Hoppas mina NT2-A står över detta. Annars ska jag ta ett allvarligt snack med herr Analogfreak som nästan tvingade mig att satsa på just dessa! 🙂

Ni som skriver här nu, sitter ni också fortfarande i julklappspyjamasen och ger fan i julrean? Jag misstänker att det inte säljs en enda mickpreamp i 20,000 kronorsklassen med 90% rabatt, så varför ska man då ge sig iväg in till stan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kondingar ger bra cymballjud och Röde NT-2 är ett bra mickrofonval.

Ser en bandmikrofon som ett komplement till konding mickar, ger ett annat ljud lite fetare och mjukare diskant.

Dock får man tänka på enbart använda bandmickrofoner som överhäng ger retosound som passar till viss typ av musik

men kanske inte till allt.

För ett modernare sound är det kombinationen mellan bandmickrofon och konding som är det ultimata.

ex närmickning av crashar, ride med kondingar och bandmickrofon som överhäng.

Dom nya varinaterna på bandmickrofoner med aktiv preamp inbyggd i micken ger nog ett sound som

närmar sig en kondensator mer än en passiv bandmickrofon fast ändå med samma feta sound och mjukare diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man tänka på enbart använda bandmickrofoner som överhäng ger retosound som passar till viss typ av musik

men kanske inte till allt.

Det finns en ett antal bandmikrofoner på marknaden idag. Samtliga med olika frekvenskurva och användningsområden.

För ett modernare sound är det kombinationen mellan bandmickrofon och konding som är det ultimata.

Hur då? Hur blir soundet modernare genom att kombinera båda?

Dom nya varinaterna på bandmickrofoner med aktiv preamp inbyggd i micken ger nog ett sound som

närmar sig en kondensator mer än en passiv bandmickrofon fast ändå med samma feta sound och mjukare diskant.

Jaha? Om de har samma feta sound och mjukare diskant, hur skiljer så de nya bandmikrofonerna ifrån "de gamla"?

Hur låter "en fetare diskant" jämfört med diskant?

Känns det inte lite jobbigt att inte riktigt ha torrt på fötterna när du snackar iväg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela är mkt enkelt du får helt enkelt lyssna på vad du tycker låter bra.

Lyssningstest som finns på nätet ger en bild av vilket sound en mikrofon ger.

Sedan beror det hela på vilket ljud du är ute efter.

Hela anledningen att använda en bandmickrofon är att man är ute efter en annan

återgivning än vad du får med en kondensator mikrofon.

Om man jämnför Oktava ml 52 med Golden age R1 active så är de väldigt stora skillnader.

Oktava ml 52 ger ett sound som låter väldigt mkt bandmikrofon dvs mkt botten och tydligt

mellanregister men inte så detaljerad diskant. Om du lyssnar på ljudet på ackguran på claes test site

Röde NT2 njure: http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ro...ioid_guitar.wav

Ljudet som Röde NT2 ger är väldigt detaljerat och låter grymt bra på plocket löst anslag. Men vid hårda anslag hör man tydligt hur

det skrammlar en del när strängarna slår i botten.

Lyssna nu på den återgivning som oktava ml 52 ger på samma gitarr slinga:

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ok...ML52_guitar.wav

Ljudet som Oktava ml 52 ger är ganska odetaljerat på plocket. Men vid hårt anslag rockar det,

det låter fett och det skrammlar inte lika mkt.

Om man mixar i hop dom här två olika ljuden får man det bästa av två världar. Man kan till

och med göra ett automations spår i cubase som styr mängden av dom olika ljuden efter viket som låter bäst.

Ex att man mixar ljudet högre från NT2 an på plocket i introt för att sedan mixa ljudet från ML52 högre vid hårt anslag.

Observera att vad man tycker låter bra är högst personligt. Dom allra flesta är helt nöjda med det ljud en konding mick ger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela är mkt enkelt du får helt enkelt lyssna på vad du tycker låter bra.

Lyssningstest som finns på nätet ger en bild av vilket sound en mikrofon ger.

Sedan beror det hela på vilket ljud du är ute efter.

Hela anledningen att använda en bandmickrofon är att man är ute efter en annan

återgivning än vad du får med en kondensator mikrofon.

Om man jämnför Oktava ml 52 med Golden age R1 active så är de väldigt stora skillnader.

Oktava ml 52 ger ett sound som låter väldigt mkt bandmikrofon dvs mkt botten och tydligt

mellanregister men inte så detaljerad diskant. Om du lyssnar på ljudet på ackguran på claes test site

Röde NT2 njure: http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ro...ioid_guitar.wav

Ljudet som Röde NT2 ger är väldigt detaljerat och låter grymt bra på plocket löst anslag. Men vid hårda anslag hör man tydligt hur

det skrammlar en del när strängarna slår i botten.

Lyssna nu på den återgivning som oktava ml 52 ger på samma gitarr slinga:

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ok...ML52_guitar.wav

Ljudet som Oktava ml 52 ger är ganska odetaljerat på plocket. Men vid hårt anslag rockar det,

det låter fett och det skrammlar inte lika mkt.

Om man mixar i hop dom här två olika ljuden får man det bästa av två världar. Man kan till

och med göra ett automations spår i cubase som styr mängden av dom olika ljuden efter viket som låter bäst.

Ex att man mixar ljudet högre från NT2 an på plocket i introt för att sedan mixa ljudet från ML52 högre vid hårt anslag.

Observera att vad man tycker låter bra är högst personligt. Dom allra flesta är helt nöjda med det ljud en konding mick ger.

Man kan lätt luras att en bandmikrofon saknar diskant, men den finns där. Det gäller bara att plocka fram den med en bra analog eq. När det väl är gjort får man en mjuk och silkeslen diskant som lämpar sig utmärkt för cymbaler och låter mindre "stickigt" än många kondingar. En annan stor anledning att använda bandmickar som överhäng är att virveln och pukorna ofta låter bättre i mina öron genom dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan lätt luras att en bandmikrofon saknar diskant, men den finns där. Det gäller bara att plocka fram den med en bra analog eq. När det väl är gjort får man en mjuk och silkeslen diskant som lämpar sig utmärkt för cymbaler och låter mindre "stickigt" än många kondingar. En annan stor anledning att använda bandmickar som överhäng är att virveln och pukorna ofta låter bättre i mina öron genom dessa.

Hej Emil.

Gött att höra någon som testat och tycker samma sak.

Vilka Bandmickar har du testat ?

Royer R 121 och aktiva R122 låter grymt bra men är väldigt dyra.

http://www.royerlabs.com/session_photos/bruce_swedien.html

Bruce’s talks about ribbon microphones and his history with them:

http://www.royerlabs.com/audio/mp3/bruce/bruce2.mp3

Bruce Says:

"I've never heard anything better in a ribbon microphone than Royer’s new R-122, ever! Something happened when they put that amp and larger transformer in there and this is my new favorite ribbon microphone. I always use ribbon mics for their warmth and sweet high frequency response characteristics, but there is something truly unique about the powered R-122's sound quality. My pal Omar Hakim was bouncing off the walls when he heard the first playback with R-122’s on overheads on his drum set - they just sound absolutely fantastic! Royer really nailed it with the R-122."

post-19973-1230750938_thumb.jpg

Two R-122’s overhead on Omar Hakim’s drum set. R-121 on ride cymbal

Alternativ till Royer är väl AEA R84 som är en klon på klassika RCA 44 c men den kostar fortfarande 10.000:- kr

http://www.soundonsound.com/sos/feb04/articles/aear84.htm

I intressant prisklass är Beyer m160 4000 kr, Oktava ml52 4000 kr.

Ett alternativ är Golden age mickarna frågan är bara hur bra dom är ?

GoldenAge Project R1 Tube Active

Bandmikrofon med inbyggd audio-transformator och rör-förstärkare som drivs av fantommatning.

kostar 2250 kr hos Claes och är en nog en bra mikrofon för pengarna i fall man vill testa på en bandmikrofon.

Det går att bygga mikrofoner som är bra billigt. Ett exempel på detta är väl Studio Projects mickar som är

billiga men ändå ger bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bilder på set up där dom blandar mellan vanliga konding mickar och bandmikrofoner :

BB in between takes. Engineer Terry Howard used a Neumann M-49 for BB's vocal, with a backward Royer R-121 blended in

post-19973-1230755237_thumb.jpg

Jim Keltner's kit. Terry had not used Royer's on the drums before, but he tried an R-122 behind Jim's left shoulder and later said he leaned on it heavily

post-19973-1230755392_thumb.jpg

Blink-182 Session Photos

Note that the R-121 is about halfway between the center and the edge of the speaker cone. That's a good position for warm, crunchy, heavy guitar tracks. The closer to the center of the speaker you place the microphone, the brighter the response will be - the further from the center, the warmer the response. The second mic is a Microtech Geffell, which has a much brighter response. The two mics were recorded to separate tracks so the Microtech could be blended in with the R-121 for extra brightness.

post-19973-1230756028_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tror att jag hittat svaret på alla mina frågor.

Hittade den här artikeln från tidningen Sound on Sound där dom har testat alla bandmickar inkluderat alla Golden age mickarna:

http://www.soundonsound.com/sos/dec07/arti...bbonmicspt2.htm

Ljud exempel från testet:

http://www.soundonsound.com/sos/dec07/arti...onmicsaudio.htm

Grymt citat från testet :rolleyes:

It is easy to hear why the Beyers are so well-known for drums. The lovely smooth lift at around 4kHz has the effect of making snare drums jump out of the wider mix and really punch you in the face: the effect is similar to giving your drummer a double vodka and Redbull and then insulting his mother just before a take!

Coles 4038 är klart överlägset allt på trummor på lyssnings testet men så finns det ingen fil med Beyer m160 på trummor att lyssna på.

kom fram till följande resultat efter att ha lyssnat på filerna med Golden age mickarna och jämnfört med Coles 4038, Beyer m160, Royer 121, AEA R84. har främst gått på återgivningen på akustik gitarr.

Återgivningen som Golden age ger rent allmänt samt likheter med ovanstående dyrare mickar:

R1 mk 2 ganska flat ljud mer bas inte lika mkt topp.

R1 active samma som R1 fast lite rundare ljud. Antagligen beroende på utgångs trafon.

R1 tube active mkt mer diskant än R1. Liknar Coles 4038 på akustik gitarr.

R2 väldigt mkt mellan register. Liknar Beyer m160 på akustik gitarr fast m160 är mkt bättre.

kul att höra vad lilla billiga R2 gör på trummorna jämfört med Coles 4038.

Visst 4038 låter grymt mkt fetare. Men för 900 kr gör R2 nog underverk i en mix. Som

rumsmick adderar den nog samma aggresiva mellan register som Beyer m160.

MP3 files) Kit room mic mono:

Coles 4038

http://www.soundonsound.com/sos/dec07/audi...cmono/Coles.mp3

G.A.P R2

http://www.soundonsound.com/sos/dec07/audi...mmicmono/R2.mp3

Har lyssnat på filerna med sehnnheiser hd 590 hörlurar, utfrån datorn via Emu 1212 m ljudkort via higrade dubblskärmad kabel till min Denon förstärkare.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bilder på set up där dom blandar mellan vanliga konding mickar och bandmikrofoner :

BB in between takes. Engineer Terry Howard used a Neumann M-49 for BB's vocal, with a backward Royer R-121 blended in

post-19973-1230755237_thumb.jpg

Jim Keltner's kit. Terry had not used Royer's on the drums before, but he tried an R-122 behind Jim's left shoulder and later said he leaned on it heavily

post-19973-1230755392_thumb.jpg

Blink-182 Session Photos

Note that the R-121 is about halfway between the center and the edge of the speaker cone. That's a good position for warm, crunchy, heavy guitar tracks. The closer to the center of the speaker you place the microphone, the brighter the response will be - the further from the center, the warmer the response. The second mic is a Microtech Geffell, which has a much brighter response. The two mics were recorded to separate tracks so the Microtech could be blended in with the R-121 for extra brightness.

post-19973-1230756028_thumb.jpg

Fina bilder. När jag ser bilder på exklusiva uppmickningar av trummor osv blir jag helt darrig, jag tror jag har blivit mikrofonbesatt, nån som känner igen sig i det?

BB King, vilken ödmjuk mästare! Såg han och hans band på skeppsholmsfestivalen en gång. Hans trumpetare måste vara tamefan bäst i världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bilder på set up där dom blandar mellan vanliga konding mickar och bandmikrofoner :

BB in between takes. Engineer Terry Howard used a Neumann M-49 for BB's vocal, with a backward Royer R-121 blended in

post-19973-1230755237_thumb.jpg

Jim Keltner's kit. Terry had not used Royer's on the drums before, but he tried an R-122 behind Jim's left shoulder and later said he leaned on it heavily

post-19973-1230755392_thumb.jpg

Blink-182 Session Photos

Note that the R-121 is about halfway between the center and the edge of the speaker cone. That's a good position for warm, crunchy, heavy guitar tracks. The closer to the center of the speaker you place the microphone, the brighter the response will be - the further from the center, the warmer the response. The second mic is a Microtech Geffell, which has a much brighter response. The two mics were recorded to separate tracks so the Microtech could be blended in with the R-121 for extra brightness.

post-19973-1230756028_thumb.jpg

Fina bilder. När jag ser bilder på exklusiva uppmickningar av trummor osv blir jag helt darrig, jag tror jag har blivit mikrofonbesatt, nån som känner igen sig i det?

BB King, vilken ödmjuk mästare! Såg han och hans band på skeppsholmsfestivalen en gång. Hans trumpetare måste vara tamefan bäst i världen.

BB King-bilden, vilken är bandmicken resp Neumann? Finns det så smala bandmickar om det är den smalare av dem? Jag måste bekänna att jag är helt fixerad vid stora klumpiga mickar, ju större och hemskare i utseendet, ju mer respekt känner man inför dem, och då gör man sitt allra bästa när man ska rossla ur sig att man känner sig lonely and fu#¤ed up and broke. Små mikrofoner är sämre, även om de kostar flera hundra kronor, helt klart. Jag vill ha en mikrofon i storlek som soptunnorna de har i Knasen, såna som shassen slår i skallen på Knasen. Fins det såna som är vedeldade? Alltså för röruppvärmningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bilder på set up där dom blandar mellan vanliga konding mickar och bandmikrofoner :

BB in between takes. Engineer Terry Howard used a Neumann M-49 for BB's vocal, with a backward Royer R-121 blended in

post-19973-1230755237_thumb.jpg

Jim Keltner's kit. Terry had not used Royer's on the drums before, but he tried an R-122 behind Jim's left shoulder and later said he leaned on it heavily

post-19973-1230755392_thumb.jpg

Blink-182 Session Photos

Note that the R-121 is about halfway between the center and the edge of the speaker cone. That's a good position for warm, crunchy, heavy guitar tracks. The closer to the center of the speaker you place the microphone, the brighter the response will be - the further from the center, the warmer the response. The second mic is a Microtech Geffell, which has a much brighter response. The two mics were recorded to separate tracks so the Microtech could be blended in with the R-121 for extra brightness.

post-19973-1230756028_thumb.jpg

Fina bilder. När jag ser bilder på exklusiva uppmickningar av trummor osv blir jag helt darrig, jag tror jag har blivit mikrofonbesatt, nån som känner igen sig i det?

BB King, vilken ödmjuk mästare! Såg han och hans band på skeppsholmsfestivalen en gång. Hans trumpetare måste vara tamefan bäst i världen.

BB King-bilden, vilken är bandmicken resp Neumann? Finns det så smala bandmickar om det är den smalare av dem? Jag måste bekänna att jag är helt fixerad vid stora klumpiga mickar, ju större och hemskare i utseendet, ju mer respekt känner man inför dem, och då gör man sitt allra bästa när man ska rossla ur sig att man känner sig lonely and fu#¤ed up and broke. Små mikrofoner är sämre, även om de kostar flera hundra kronor, helt klart. Jag vill ha en mikrofon i storlek som soptunnorna de har i Knasen, såna som shassen slår i skallen på Knasen. Fins det såna som är vedeldade? Alltså för röruppvärmningen?

"BB in between takes. Engineer Terry Howard used a Neumann M-49 for BB's vocal, with a backward Royer R-121 blended in"

Det är alltså den smala som är en Royer R-121-- bandmick...

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bilder på set up där dom blandar mellan vanliga konding mickar och bandmikrofoner :

BB in between takes. Engineer Terry Howard used a Neumann M-49 for BB's vocal, with a backward Royer R-121 blended in

post-19973-1230755237_thumb.jpg

Jim Keltner's kit. Terry had not used Royer's on the drums before, but he tried an R-122 behind Jim's left shoulder and later said he leaned on it heavily

post-19973-1230755392_thumb.jpg

Blink-182 Session Photos

Note that the R-121 is about halfway between the center and the edge of the speaker cone. That's a good position for warm, crunchy, heavy guitar tracks. The closer to the center of the speaker you place the microphone, the brighter the response will be - the further from the center, the warmer the response. The second mic is a Microtech Geffell, which has a much brighter response. The two mics were recorded to separate tracks so the Microtech could be blended in with the R-121 for extra brightness.

post-19973-1230756028_thumb.jpg

Fina bilder. När jag ser bilder på exklusiva uppmickningar av trummor osv blir jag helt darrig, jag tror jag har blivit mikrofonbesatt, nån som känner igen sig i det?

BB King, vilken ödmjuk mästare! Såg han och hans band på skeppsholmsfestivalen en gång. Hans trumpetare måste vara tamefan bäst i världen.

BB King-bilden, vilken är bandmicken resp Neumann? Finns det så smala bandmickar om det är den smalare av dem? Jag måste bekänna att jag är helt fixerad vid stora klumpiga mickar, ju större och hemskare i utseendet, ju mer respekt känner man inför dem, och då gör man sitt allra bästa när man ska rossla ur sig att man känner sig lonely and fu#¤ed up and broke. Små mikrofoner är sämre, även om de kostar flera hundra kronor, helt klart. Jag vill ha en mikrofon i storlek som soptunnorna de har i Knasen, såna som shassen slår i skallen på Knasen. Fins det såna som är vedeldade? Alltså för röruppvärmningen?

"BB in between takes. Engineer Terry Howard used a Neumann M-49 for BB's vocal, with a backward Royer R-121 blended in"

Det är alltså den smala som är en Royer R-121-- bandmick...

Hm. Det var det jag trodde, då stryker jag den från önskelistan. Mickarna ska helst ha samma utseende och vikt som BB King själv. Då blir det rätta tyngden i ljudet. Helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Rob.

Tackar för erbjudandet hade varit fett att höra Royer mickarna live och kolla in hur du arbetar med dom.

Jäkla skit att man bor i Göteborg 🙂

Din avatar är helt klart fetast på forumet 🙂 Gillar den typen av Benny hill humor.

Royer mickarna kanske inte ser mkt ut för världen men dom låter Guld.

Om man gillar stora biffiga mickar så är bandmikrofonen Oktava ml 52 ganska stor och biffig:

post-19973-1230997165.jpg

post-19973-1230997606.jpg

kolla in den På:

[url="http://www.oktava-online.com

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...