Jump to content
Annons

Absorbentkuddar...


Fertan

Recommended Posts

Har ett par golvhögtalare som får fungera som monitorer tills vidare i det som ska bli lite studio!

Har två rum i en gammal råttäten skitkåk från sent 1800-tal! Problemet är att golven är..lustiga, minst sagt! Eller egentligen så är hela huset lustigt, det är gammalt och byggt på sankmark så det mesta är mer eller mindre snett och vint lite hur som helst överallt. Och det finns ingen genomgående standard heller, så reglar i väggar och golv osv ligger ganska spritt och inkonsekvent! Har renoverat upp de här två rummen hyggligt i alla fall, och ska väl till den roliga biten nu och börja akustikbehandla en del!

Men huset är som sagt inte riktigt vad man hade velat att det skulle vara, men man tager vad man haver, och nu är det så att golven består av någon slags skivor i stil med mdf eller så! Det har slagit sig lite så att det dels är lite buckligt här och var, men värst av allt är att det verkar komma i resonans med basen till och från. Att riva upp golv och göra om det från början är inget alternativ då det är alldeles för mycket jobb, dels eftersom ingenting är byggt som man tror att det ska vara från början, och dels för att det är ganska tillfälligt och huset kommer antagligen att rivas inom de närmsta åren!

Så hur gör man för att få golvhögtalarna att komma loss lite bättre från golvet på bästa sätt? Vill även ha upp dem en bit i höjd eftersom de bara är strax under metern höga!

Funderade på att stapla ett par markstenar i betong på varandra och ställa dem ovanpå för att få det så pass tungt att det inte klarar av att fortplanta vibrationerna..? Kan man slänga på en skiva glasull mellan eller så kanske?

Budgeten ligger för tillfället runt nån hundring eller tre, den enda inkomst jag har just nu är tusenlappen i månaden från ett band som repar i "liverummet"(eller ja, det som ska bli), så gratis är gott!

Kommer säkert återkomma massor kring det här de närmsta veckorna 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Auralex MoPads finns hos Claes. Men som han brukar påpeka själv, att är kassan skral kan man alltid klippa ut några bitar från ett liggunderlag och lägga i ett par lager under högtalarna. Det funkar också.

Jo, har kollat in dem hos honom förut när jag legat på planeringsstadiet, men fick för mig att de var alldeles för dyra.. Men 595 pix var inte så blodigt, så kanske får bli ett par såna!

Liggunderlagen då? Vilket material ska det vara, brukar ju finnas två olika "standardsorter", ett som är lite grövre med stora bubblor och ett som är mjukt, lent och med väldigt, väldigt små bubblor(argh, materialnamnen föll bort). Kan ju vara värt att prova först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Auralex MoPads finns hos Claes. Men som han brukar påpeka själv, att är kassan skral kan man alltid klippa ut några bitar från ett liggunderlag och lägga i ett par lager under högtalarna. Det funkar också.

Jo, har kollat in dem hos honom förut när jag legat på planeringsstadiet, men fick för mig att de var alldeles för dyra.. Men 595 pix var inte så blodigt, så kanske får bli ett par såna!

Liggunderlagen då? Vilket material ska det vara, brukar ju finnas två olika "standardsorter", ett som är lite grövre med stora bubblor och ett som är mjukt, lent och med väldigt, väldigt små bubblor(argh, materialnamnen föll bort). Kan ju vara värt att prova först.

Kör med vanliga i polyeten (inte självuppblåsande). Går på ett par tior hos Jula och funkar ganska ok. Lägg minst 3-4 lager på varandra.

Auralex blir betydligt snyggare och något bättre - men om det bara är för funktionen, så klarar man sig med budgetvarianten i många lägen.

Har man riktigt stora problem, så får man också överväga Primacoustic's Recoil Stabilizer, men då börjar det springa iväg lite i pris... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bugar och bockar!

Blev ganska bra resultat, men svårt att avgöra innan jag fått upp några basfällor. Kanske får bli en sats auralex från Claes sen så småningom också 🙂

Återkommer när det blir superchunksbyggardags så småningom! 🙂 Blir väl kanske inte så mycket att fråga om, men lite bilder ska man väl kunna bjuda på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...