Jump to content
Annons

Minnen till Mac Pro


Opiiate

Recommended Posts

Hej,

Vilka minnen - förutom dom svindyra ddr2 fb-dimm ECC PC6400 / 800MHz (fullt buffrade) minnena har jag att välja bland?

4Gb på Macoteket.se kostar 2 494kr +frakt. Låter lite för dyrt.

Så, några andra alternativ? 🙂

Redigerat av Opiiate
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skitbra länk!

12Gb (800MHz - PC6400) minnen för 2407kr (2406.92, plus frakt antar jag)

12.0GB OWC Matched Set (2GB x 6) PC6400 DDR2 ECC 800MHz 240 Pin FB-DIMM Modules for Mac Pro Quad Core / 8 Core 2.8/3.0/3.2GHz systems. *Fully Qualified for Apple Mac Pro* Lifetime Advance Replacement Warranty. (OWC64FB2MPK12GB)

Tack!

Redigerat av Opiiate
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra länk!

12Gb (800MHz - PC6400) minnen för 2407kr (2406.92, plus frakt antar jag)

12.0GB OWC Matched Set (2GB x 6) PC6400 DDR2 ECC 800MHz 240 Pin FB-DIMM Modules for Mac Pro Quad Core / 8 Core 2.8/3.0/3.2GHz systems. *Fully Qualified for Apple Mac Pro* Lifetime Advance Replacement Warranty. (OWC64FB2MPK12GB)

Tack!

Förövrigt helt onödigt med så mycket minne då inga samplare eller mjukvaruinstrument stödjer mer än 4GB. Inget musikprogram gör det fullt ut till Mac heller såvitt jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra länk!

12Gb (800MHz - PC6400) minnen för 2407kr (2406.92, plus frakt antar jag)

12.0GB OWC Matched Set (2GB x 6) PC6400 DDR2 ECC 800MHz 240 Pin FB-DIMM Modules for Mac Pro Quad Core / 8 Core 2.8/3.0/3.2GHz systems. *Fully Qualified for Apple Mac Pro* Lifetime Advance Replacement Warranty. (OWC64FB2MPK12GB)

Tack!

Förövrigt helt onödigt med så mycket minne då inga samplare eller mjukvaruinstrument stödjer mer än 4GB. Inget musikprogram gör det fullt ut till Mac heller såvitt jag vet.

Kanske "onödigt" för musikproduktion. Men arbetar man mycket i Photoshop så kan det vara en bra grej, 3D program och diverse saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra länk!

12Gb (800MHz - PC6400) minnen för 2407kr (2406.92, plus frakt antar jag)

12.0GB OWC Matched Set (2GB x 6) PC6400 DDR2 ECC 800MHz 240 Pin FB-DIMM Modules for Mac Pro Quad Core / 8 Core 2.8/3.0/3.2GHz systems. *Fully Qualified for Apple Mac Pro* Lifetime Advance Replacement Warranty. (OWC64FB2MPK12GB)

Tack!

Förövrigt helt onödigt med så mycket minne då inga samplare eller mjukvaruinstrument stödjer mer än 4GB. Inget musikprogram gör det fullt ut till Mac heller såvitt jag vet.

Kanske "onödigt" för musikproduktion. Men arbetar man mycket i Photoshop så kan det vara en bra grej, 3D program och diverse saker.

Photoshop klarar bara 4GB, och endast två processorkärnor (gäller iaf för CS3, inte hittat nån info om detta vad gäller CS4). 3D och videoprogram har jag dålig koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra länk!

12Gb (800MHz - PC6400) minnen för 2407kr (2406.92, plus frakt antar jag)

12.0GB OWC Matched Set (2GB x 6) PC6400 DDR2 ECC 800MHz 240 Pin FB-DIMM Modules for Mac Pro Quad Core / 8 Core 2.8/3.0/3.2GHz systems. *Fully Qualified for Apple Mac Pro* Lifetime Advance Replacement Warranty. (OWC64FB2MPK12GB)

Tack!

Förövrigt helt onödigt med så mycket minne då inga samplare eller mjukvaruinstrument stödjer mer än 4GB. Inget musikprogram gör det fullt ut till Mac heller såvitt jag vet.

Kanske "onödigt" för musikproduktion. Men arbetar man mycket i Photoshop så kan det vara en bra grej, 3D program och diverse saker.

Photoshop klarar bara 4GB, och endast två processorkärnor (gäller iaf för CS3, inte hittat nån info om detta vad gäller CS4). 3D och videoprogram har jag dålig koll på.

Ofan! det där visste jag inte ens 🙂 att cs3 bara "klarar av" 4gb .. sitter visserligen fortfarande i cs2 och pillar .. kanske är ännu mindre i det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt helt onödigt med så mycket minne då inga samplare eller mjukvaruinstrument stödjer mer än 4GB. Inget musikprogram gör det fullt ut till Mac heller såvitt jag vet.

Nja, jag kör med 10 GB i min och även om Logic har sin begränsning så kan jag öppna tex EWQL Platinum Play eller Goliath utanför Logic och på så vis använda RAM utanför Logic. Sitter just nu och använder närmare 7GB med ett projekt. Har för mig att även EXS24 ska kunna använda RAM utanför Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt helt onödigt med så mycket minne då inga samplare eller mjukvaruinstrument stödjer mer än 4GB. Inget musikprogram gör det fullt ut till Mac heller såvitt jag vet.

Nja, jag kör med 10 GB i min och även om Logic har sin begränsning så kan jag öppna tex EWQL Platinum Play eller Goliath utanför Logic och på så vis använda RAM utanför Logic. Sitter just nu och använder närmare 7GB med ett projekt. Har för mig att även EXS24 ska kunna använda RAM utanför Logic.

Jo så kan man ju göra, en rätt smart workaround. Varje instans av EXS24 kan använda upp till 4GB, synd bara att man måste tat till andra lösningar då det gäller tredjepartsinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju rätt ruttet att tredje parts inte gör pluggar som kan käka mer minne. Och att Logic och alla andra inte stödjer 64 bitars system.. än! EXS24 är ju ingen vidare sampler. Eller rättare sagt. Det skulle ju vara en sjuk process att lägga över samplingarna för hand från dfhs/superior eller bfd. Skulle väl vara i stort sett omöjligt!

Ska bli intressant när Snow Leopard släpps och vad som kommer att hända med Logic och deras uppdateringar!

Undrar om vi nånsin får se en musikdator som kör 100% 64 bitar både OP, Daw, och pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Hittade det här på tal om hur mycket minne man faktiskt kan ha nytta av, men tydligen får man tänka bort ofline bouncing då och även mecka till det på nytt varje gång man startar ett projekt.

If you are using stand alone apps in addition to Logic, you can easily max out 8gb of RAM. I am using Logic, BFD2, Kontakt 2 and PLAY engine at the same time. Routing audio back to Logic with Soundflower, MIDI to apps using built in OSX internal routing. Even so some AU plugins as VSL uses RAM outside Logic in a very smart way.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
studio rost (oregistrerad)

Hop!

Köper just nu minne till min MacPro (2007) på Macoteket. 2x2Gb kommer att kosta 1950 kr.

På Dustin på nätet http://www.dustinhome.se skulle 2x2Gb kosta ca 1200 kr.

Leveranstid 1-2 arbetsdagar. Kanske kan va bra tips föer den som inte har tokbråttom (vilket jag hade)

🙂

Peace m

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...