Jump to content
Annons

Access Virus Ti i Logic 8


E.n.T

Recommended Posts

Jag har precis köpt min mac pro(äntligen) 😛 och allt flyter på finfint.. MEN.. jag har lyckats lura ut ljudutgångarna till mixern i Logic.. men jag kan inte få midit och funka. lägger jag virusen på instrument 1. Då kan jag bara lägga ett ljud från virusen. Förstår inte hur jag ska koppla för att få tillgång till dom andra 15 midikanalerna och lägga ljud på. jag har en gammal tutorial sen logic 5 men det var ju lön i helvete för det funkar inte alls som den. vore hemskt tacksam om nån kunde förklara för mig hur man sätter upp multitimbrala synthar i logic 8 för jag får randiga små godahoppsungar på det.. får ingen rätsida.. hoppas det finns nån som kan hjälpa mig. vore hemskt tacksam om nån ville göra en liten tut med antingen bilder eller text.. tack på förhand

Kajjalot

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beträffande flera midispår för TI´n. Som jag använder den: skapa låt säga ett instrumentspår (INSTRUMENT-1), öppna "Virus control" på det instrumentspåret, skapa ytterligare t.ex 2 nya instrumentspår och välj instrument 1 på dessa 2 spår. Nu skall du ha 3 instrumentspår med instrument 1 valt på samtliga 3. Sen är det bara att välja part och ljud på "Virus control" så skall det funka. Kanske luddigt förklarat, men hoppas det hjälper!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lite dålig koll på hur en TI funkar men med min Indigo 2 trycker jag på multiknappen på synten. I syntens multiläge väljer jag ljud på respektive part och väljer dessutom vilken midikanal den parten ska använda tex part 1 kör på midi1 part 2 på midikanal 2 osv. I logic skapar jag sen antingen ett External Midi spår elller väljer software instrument och sedan väljer jag External Instrument som plugg. Om jag skapar ett external midi så måste jag ange vilken midikanal som används genom att välja kanal i dropplisten som finns ovanför reglarna på vänster sidan. Kör jag External Instrument som plugg kan jag välja mono/stereo, vilka ingångar på ljudkortet som ska användas plus midikanal för det aktuella spåret.

External Instrument som plugg använder jag i de fall jag vill köra med externa effekter som tex sidechain o reverb & annat. External midi brukar jag använda i de fall effekterna inte spelar så stor roll under skapandeprocessen.

Lite luddigt förklarat kanske men hoppas du hajjar. Antar att en TI inte funkar på samma sätt, har för mig att jag såg i nåt klipp på nätet att du kan lägga till multitimbrala spår till din Virus genom att klicka på + tecknet i mixerläget. Kolla regeln och under soloknappen finns det ett + tecken. Har som sagt ingen sån lyx på min Indigo 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

känner igen det där från min virus c som jag hade innan. Ti lägger ju sig som en softsynth. begriper ingenting.. lol.. det finns säkert en lösning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...