Jump to content
Annons

Ny lokal för studio samt replokal.


Daniel

Recommended Posts

Har nu äntligen hittat en större lokal för repning och studio till en vettig peng. Andra våningen, ingen att störa, snedtak där det som högst är 5-6 i takhöjd.

Här är en ritning på lokalen.

studiojl9.jpg

Stora utrymmet till vänster är inte vårt.

Överst är kök, toa samt dusch. vi kommer att hyra ut en del till ett par fotografer också.

Tanken är att vi ska ha en stor repa, med plats för soffa, etc. I anslutning till detta ska studion vara så att man kan utnyttja även replokalem om det är ledigt och man vill spela in där. Det kommer även vara ett mindre inspelningsrum bredvid kontrollrummet och ett litet, smalt och långt rum i anslutning som jag inte vet riktigt vad man kan utnyttja till.

Vet hur man bygger själva väggarna etc, vi har byggt studios förut.

Det jag behöver hjälp med är planlösningen så att det blir så bra som möjligt. Det måste vara totalt tyst i kontrollrummet. inget ljud från replokalen, inspelningsrum eller bås får läcka in. Det får heller inte läcka in ljud ifrån replokalen till inspelningsrummet.

Så om någon har en trist bakfull söndag och skulle vilja hjälpa till med en sketchup ritning så vore jag väldigt tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför inte göra det själv? :S, Har inte testat programet men.

Jag skulle riva en väggen och flytta den. Så att du får kontrullrummet längst neråt (mot tagenbordet). Sedan göra en ordentlig akustikbehandling(i alla rum) osv (finns ju en del möjligheter då det är stort.) Sedan ha ett sång bås i samma rum fast i ett hörn eller liknande, som replokalen. Slipper ni extra dörrar mm.

Fast man kanske inte får riva osv :S???

Bara en tanke!.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite diskussioner har vi nu kommit fram till att det troligtvis inte kommer att repas så ofta samtidigt som man nyttjar liverummen. Därför är det endast viktigt att det är tyst in till kontrollrummet. Blir det problem med repning när man vill utnyttja studion så tar vi tag i det då, antingen genom regler eller att bygga till ytterliggare.

Så ett tyst kontrollrum med ett liverum som låter bra för trummor, förstärkare, sång etc är det som behövs. Det är viktigt att kontrollrummet inte blir för litet.

tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju enklare om det inte ska repas samtidigt...

Min ide är skit i repan helt enkelt. Gör ett stort trevligt kontrollrum av det översta rummet och ett ännu större (ännu trevligare?) inspelningsrum (som man även kan repa i!) i det mittersta! Samt förråd i det långsmala nedersta där man kan förvara tex reptrummor om dessa inte är de samma som inspelningstrummor (kanske man tom kan rulla ut och in på ett podie eller liknande? -Bara en ide) och sånt som man inte vill ha i inspelninsrummet under inspelning och vise versa.

Fördelar:

Mindre bygg, och därmed både enklare och billigare.

Enklare att ljudisolera, eftersom ni redan har en vägg gratis. (Kanske då räcker att göra endast inspelningsrummet "flytande" för att minimera läck?)

Är lättare att få en trevlig akustik och karaktär i ett större rum.

Mer plats (var ju efterfrågat)

Plats för hela band att vara med vid mixning och även plats för dem att sitta under solo-tagningar.

Sjukt bra ljud i "replokalen".

Nackdelar:

Kan ju bli lite mer riggning om man byter mellan rep och inspelning ofta. (Kanske går att göra nått smart... blir ju gott om plats iaf?)

Går ju naturligtvis inte att spela in och repa samtidigt, men det går nog inte att få till ändå utan värsta superduperhightechmegaljuddämpningen!

Detta kanske inte alls funkar med er plan och situation, men det är en ide iaf.

Hoppas ni får till nått grymt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen. Tack för inläggen, jag tar åt mig det ni skriver.

Bifogar en bild på hur en eventuell lösning skulle kunna se ut. Är ingen hejare på sketchup som synes men här ser ni iallafall den den idé vi fastnat för mest hittills. Har dock ingen aning om hur det kommer att låta.

1. Verkar det vettigt?

Vi tänker oss små luftslussar (hallar) där det sitter dubbla dubbeldörrar för minimalt läkage.

Dvs. dubbel dörr från replokal till liten hall och från hallen in till liverummet. Dubbla dörrar från liverummet till andra "hallen", seddan dubbla dörrar därifrån in till kontrollrummet. Det kommer också finnas ett fönster mellan liverum 1 och kontrollrum.

Kontrollrummet blir 20m2, liverum 1 blir 17m2, och "båset" 9m2. Replokal/liverum 2 blir ca 40m2.

Det är en jäkligt gammal byggnad och de befintliga väggarna är tjocka.

2. Hur mycket dämpar de i sig tror ni? Skulle det räcka med regel 120mm glasull och tre lager gips utöver betongväggen? Tänker mig mellan replokal och kontrollrum.

De dörrar vi tänkt att köra på är säkerhetsdörrar som dämpar 30 35 dB.

3. Räcker detta?

Eftersom det skiljer en hel i pris mellan billig glasull och stenull (hittar inget lågpris) så undrar jag:

4. Är det stor skillnad på att använda glasull och stenull som isolering?

Jag har tänkt bygga på följande vis mellan liverum 1 och kontrollrummet:

liverum -> Gips x3 - regel 120mm glasull -> luftspalt på 15 cm -> regel isolering 95mm - gips x2 -> kontrollrum.

5. Verkar det vettigt? Lim mellan gipsplattorna verkar snordyrt så kan man skippa detta?

Tacksam för svar.

post-398-1228043359_thumb.jpg

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som har tips eller vill tycka till?

Kanske ska tillägga att de befintiga dörröppningarna inte skall (går) flyttas (mellan rep och kontroll/liverum och kelan kontroll/liverum och "förvaringsrum) (det långsmala längs ner).

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...