Jump to content
Annons

Behöver hjälp med akustik!


psykfrans

Recommended Posts

Hallå alla glada!

Om en månad går flyttlasset till nya lite större lyan. Jag tänkte trotsa flickvännen och ha sovrummet som studio istället. Tänkte om någon/några här på forumet kunde komma med lite tips och råd om hur jag ska behandla akustiken i rummet. Jag har inte exakta mått men uppskattningsvis är det 2x3m alternativt 2x4m.

Jag är inte alls kunnig inom området, men det känns kanske inte så jättevärt att lägga ner några jättesummor på ett så litet rum, som dessutom har två dörrar. Men det vore trevligt med hyffsad akustik, plus att man vill ju dämpa och skona grannarna så gott det går..

Min budget är något begränsad, kan max lägga 5000kr. Kommer man någon vart med det?

Hur som helst, all hjälp är välkommen!

puss

post-17817-1227134245_thumb.jpg

post-17817-1227134398_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skona grannarna kan du inte göra utan väldigt omfattande åtgärder, men förbättra akustiken i rummet kan du göra.

Börja gärna med att läsa min lilla artikel i Kontrollrummets Wiki, om akustikbehandling - så får du åtminstone en liten grund att stå på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbaste och billigaste tipset jag kan ge dig inför din akustikbehandling är att bjuda in grannarna på kaffe och sötebrö' vid inflyttningen.

Då har du chans att kunna vinna 25 dB bara genom att vara social och öppen i dina avsikter.

Det förhindrar att du blir vräkt den första månaden i alla fall!!! 😆

Trummor kan du nog glömma att spela in om du har grannar vägg i vägg.

Precis som Claes säger. Isolering är dyrt som attans.

Om du vill göra akustikbehandling så ligger din budget inom samma ramar som jag hade. Doable!!!

Lycka till och kör så det ryker!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte trotsa flickvännen och ha sovrummet som studio istället

Det där blir en utmaning vill jag lova ... 😎

Du har fått bra länkar och tips av grabbarna grus redan men jag tänkte säga det att brukar vara bra att börja med absorption pga att det är hyfsat enkelt och billigt plus att du får bort en del reflektioner. (Läs mer i länken du fick av Claes). Det går att göra som svarta paneler med luft mellan absorbent och vägg, dra en sladd med svag glödlampa i mellanrummet så att du får ljus som sipprar ut genom sidorna. Kan bli lite mysigt och kanske skulle gå att få dispans för. 😄

Snabbaste och billigaste tipset jag kan ge dig inför din akustikbehandling är att bjuda in grannarna på kaffe och sötebrö' vid inflyttningen.

Då har du chans att kunna vinna 25 dB

Haha klockrent. Det citatet snor jag! *snip*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte trotsa flickvännen och ha sovrummet som studio istället

Det där blir en utmaning vill jag lova ... 🙁

Du har fått bra länkar och tips av grabbarna grus redan men jag tänkte säga det att brukar vara bra att börja med absorption pga att det är hyfsat enkelt och billigt plus att du får bort en del reflektioner. (Läs mer i länken du fick av Claes). Det går att göra som svarta paneler med luft mellan absorbent och vägg, dra en sladd med svag glödlampa i mellanrummet så att du får ljus som sipprar ut genom sidorna. Kan bli lite mysigt och kanske skulle gå att få dispans för. 🙂

Snabbaste och billigaste tipset jag kan ge dig inför din akustikbehandling är att bjuda in grannarna på kaffe och sötebrö' vid inflyttningen.

Då har du chans att kunna vinna 25 dB

Haha klockrent. Det citatet snor jag! *snip*

Det där med ljus bakom absorbenterna kan du se i praktiken i min tråd!

Sno på du cborg!!! Det är dagsens sanning!!! (Enligt Åsa-Nisse!!!)

Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...