Jump to content
Annons

Måla en gitarr


Rabieshund

Recommended Posts

Ja några av er kanske vet att det finns elgitarrbyggsatser att köpa på Thomann. Man får alla delar till att bygga en stratocaster och man skruver bara ihop det, man måste inte ens löda. http://www.thomann.de/se/harley_benton_eguitar_kit.htm

Jag funderar på att köpa en sån på kul och nu är den ju omålad. Jag tänkte då låta en kompis, som är grym på att måla och har mycket personlig stil, gå lös på den. Hon målar sina tavlor med akryl och jag undrar hur det skulle funka på en gitarr? Kan man typ lacka den efteråt eller nåt? Skulle vara så sjukt ballt att ha en gitarr som är handmålad av henne. Måste bara veta om det är möjligt eller om man måste använda typ sprayfärg eller nåt.. Jag har ingen koll alls.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

aaaah det ska du absolut göra henne göra...iaf när det gäller en sån billig gitarr.🙂 Ska fota min gamla takeraru o visa imorn kväll efter jobbet.

Om du inte vill spraya:

1. Vattenbaserad snickerifärg i ett tunt lager med skumgummiroller. Väldigt tunt så att färgen äter sig in i träet ( tillsätt max 10% vatten). Låt torka ( gärna ett dygn så att färgen hinner bli mer än yttorr) o upprepa till du har din grund täckt. Slipa lite mellan varven med fint sandpapper.

2. Måla söta blommor eller andra tuffare alternativ. ( Dödskallar etc ) Vattenbaserat.

3. Lacka med vatten baserad parkettlack i många tunna lager med tork mellan för att få en glansig yta. Skumgummiroller. Vill du låta det " dyra Harley Benton-träet andas" så vaxar du lager på lager. 😄

Skumgummirullen gör att du får en nästan sprutlackad yta. Blir lite apelsinskal men bättre än penseldrag ☺️

Kom ihåg: Antingen vattenbaserat( luktfritt) rakt igenom eller oljebaserat. Mixa helst inte.

Nu vet jag ju inte vad hon tänkt måla men lasyrer (ådring, marmorering) i olika lager är ganska sweet.

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag har funderat på att dra hem en gitarr, i form av vänsterhänt packet a´la Les Paul! =)

Så bra att det togs upp nu =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kanonsvar slejnard! Jag har en burk med vit vattenbaserad grundfärg för "inomhussnickerier", antar att den skulle funka bra som grund? Sandpapprar mellan varje omgång alltså.

Jag vet inte riktigt än vad jag vill ha på gitarren men hon målar mycket djur och grejer på ett jävligt häftigt sätt. Skulle vara kul att ha nåt sånt riktigt motiv liksom istället för bara nåt mönster. 🙂 Lite mer eget! Vi får se helt enkelt. Akryl måste funka bra alltså eftersom det är vattenbaserat?

Spännande det här.. ☺️

Edit: Gitarren ser ball ut haha. 😛

Här är förresten en tavla av en tapir som hon målade.. Tycker hennes stil är skithäftig! Skulle gärna ha nåt sånt coolt på en gitarr 😄

tapirannelie791.jpg

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp . Akryl är ju= vatten. Kom ihåg att inte vara för ivrig mellan varven så att säga. Låt färgen TORKA mellan varven. Då får du en hållbar målning. Samma med lackningen efteråt. Din burk med grundfärg duger säkert bara den inte är nåt jättebilligt från rusta eller jula.

Det är med färg som med instrument...ju dyrare desto bättre, eller? Iaf när det gäller möbler o dyl( som tex gitarrer). Ska man smälla på ett hus så gäller tjocka lager med färg...med möbler är det tunna. Kolla in Becker, Nordsjö, Alcro när det gäller kvalité på färg.

Fint hon målar....kommer bli kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

satt och tänkte på det häromdagen. kul att det kom upp här också.

skulle vara riktigt nice om man kunde måla om eller spraya en vanlig akustisk gitarr

svart till exempel med lite guldfärg som banderas har i desperado 😛

Men sen började jag fundera om de kan skada gitarren och om man kanske bara kan använda någon sorts färg.

har en alhambra 2c nylon, inte så värst dyr. Men skulle vara häftigt att måla den och lacka den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Lånar denna gamla tråd då den gav mig en del relevant information.

Jag har en gammal akustisk nylonsträngad i behov av omsorg och kärlek. Tänkte i samband måla om den. För mitt höga nöjes skull.

Kommer man undan med sandpapper, sprayfärger och spraylack?

Tänkte sandpappra bort den gamla lacken, grunda med vit sprayfärg. Sandpappra fint och sen på med ännu ett lager vitt. Låta torka och sen gå loss och måla diverse symboler och krimskrams med mallar av papp och avsluta med ett par lager klarlack.

Är inte yte efter något "skrytbygge" men undrar om sprayfärger (enkla, billiga från Woody) på något vis kan skada gitarren.

Är jag helt ute och cyklar?

Fridens

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lät en billackerare lacka om min gamla strata, han använde acryl billack som blev väldigt stark o hård. Ingen extra klarlack efteråt. Gitarren slog rekord i att låta bra stratocaster.

Många många år senare fick jag den helt idiotiska idéen att byta lack, och slipade bort den här Ferarriröda billacken. Lackade den i stället med Intenational vanlig båtfernissa, har ni hört talas om vörre idiot nån gång? Bytte i samma veva från Lace sensor mickar till 57 - 62. Gitarren blev bara skit, helt värdelöst ljud. Lace sensormickarna hade jag sålt, så jag jag skaffade nya såna. Det lät nästan lika pissigt i alla fall. Skrapade bort fernissan och körde enbart med lite tunn olja i stället. Inte det hjälpte heller. När jag tog bort billacken förstörde jag detta fantastiska instrument. Tänker på det nästan varje dag, grovt fy fan.

Kommer ihåg att kompisen vägrade ta betalt ens för färgen, men jag gav honom fyra folköl och en rejäl bit falukorv ändå.

Så på en elgitarr tror jag stenhårt på billack, acryl... 😲

Gitarren från -67 eller 71 sålde jag då jag aldrig spelade på den. Tog 5000 kr för den tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar denna gamla tråd då den gav mig en del relevant information.

Jag har en gammal akustisk nylonsträngad i behov av omsorg och kärlek. Tänkte i samband måla om den. För mitt höga nöjes skull.

Kommer man undan med sandpapper, sprayfärger och spraylack?

Tänkte sandpappra bort den gamla lacken, grunda med vit sprayfärg. Sandpappra fint och sen på med ännu ett lager vitt. Låta torka och sen gå loss och måla diverse symboler och krimskrams med mallar av papp och avsluta med ett par lager klarlack.

Är inte yte efter något "skrytbygge" men undrar om sprayfärger (enkla, billiga från Woody) på något vis kan skada gitarren.

Är jag helt ute och cyklar?

Fridens

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lät några gå lös på en gammal Yamahabas. Målat med pennor man ska måla på sten med, färgen sitter som "berget".

Bifogar en bild via mobilen, hoppas det funkar.

Edt: verkar inte funka 🙁

(null)

Redigerat av Bloeas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lät några gå lös på en gammal Yamahabas. Målat med pennor man ska måla på sten med, färgen sitter som "berget".

Bifogar en bild via mobilen, hoppas det funkar.

Edt: verkar inte funka 🙁

(null)

Du menar posca pennor, Jag gör mycket konst med posca pennor. Har en vit esp/ ltd som jag kommer måla om.

Här är en video för er som undrar hur det funkar med posca pennor och att måla om sin gitarr med dom.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Lackade den i stället med Intenational vanlig båtfernissa, har ni hört talas om vörre idiot nån gång?

Kommer ihåg att kompisen vägrade ta betalt ens för färgen, men jag gav honom fyra folköl och en rejäl bit falukorv ändå.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har målat en gammal squier på gamla jobbet när man jobbade med billackering.

Färgen på guran blev white pearl alltså vit som skiftar lite i blått i vissa vinklar mm.

Blev riktigt jävla bra. Krävdes knappt nåt förarbete heller. Bara tog en duk och drog av typ som en disksvamp med grova delen och sedan torkade man av den från fett och diverse damm mm och målade och la även ett lager klarlack över och det blev klockrent. Starkt och hållbart. Passade även på att måla dom fula vita plektrumskudden och mikskydden i guld så den blev faktiskt riktigt snygg. Bilfärg har jag kört och tycker det har funkat klockrent. Kanske inte alla som har tillgång till det men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite osäker på hur soundet förändras om du målar en ackegura men att sprayfärgen biter fast tror jag inte är några problem. Om inte gitarren betingar något större värde skulle jag lätt måla den.

Inget större värde i pengar men affektionsvärdet är rätt högt. Vill inte förstöra den helt och hållet då jag haft den i många år och...ja...många år helt enkelt. 🙂 Ljudet är väl sisådär i den. Dugligt. I en mix är den hemsk men för sig själv rätt ok. Säkerligen en smaksak. Den har stått i hörnet ett tag och jag vill börja spela igen för att så småningom bli bättre igen, sen köpa en mer välljudande för inspelningar. Att måla om den och göra den mer estetiskt attraktiv skulle hjälpa. Så får man ju pyssla lite med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite skillnad på att måla en gitarr och att lacka den.

Har en nylonare som är målad. Jag strippade bort lacken på fronten med nåt medel, och sen gick jag på med fint sandpapper för att få fin yta. Sen har jag bara gått loss med färger. Osäker på vad det är för färg, men min mor har använt dom tidigare till att måla på möbler med. Har hållt sig jävligt bra, och att målningen blir lite nött med åren ser bara coolt ut! 🙂

Ska se om jag kan fixa bilder under morgondagen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska se om jag kan fixa bilder under morgondagen!

Please do. 🙂

Jag hade dock tänkt grunda hela gitarren med vitt i två lager, sen något motiv, troligtvis i grönt...löv, träd-stuk. Kan komma på andra tankar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar posca pennor, Jag gör mycket konst med posca pennor. Har en vit esp/ ltd som jag kommer måla om.

Poscapennor alltså. Snyggt. Funkar på metall oxå?

Och om man målar över med annan färg, täcker det då, eller blandas?

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Poscapennor alltså. Snyggt. Funkar på metall oxå?

Och om man målar över med annan färg, täcker det då, eller blandas?

Du kan måla över med posca pennor så många gånger du vill bara det du ritar över har fått torka först. Det är heltäckande. Jag har aldrig provat att rita på metall men enligt deras hemsida skall det funka på metall också. Han i den här videon har grundat gitarren med sandpapper och sedan sprayat på en primer och sen målat med pennorna. Och sen har han lackat och sandpapprat det.

Jag målar mest på målarduk med dessa fantastiska pennor, jag grundar alltid målarduken med gesso ( en vit grundfärg med kalk i)

Här nedan ser du en tavla som jag håller på med(är inte klar) som jag målat på frihand med posca pennor. Möjligheterna med dessa pennor är oändliga.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjusigt:)

Jag googlade och fann bl a 6-pack för 250 kr... det blir att införskaffa och prova.

Tack för tipset!

🙂

Jag köper mina direkt från japan och då kostar ett 15 pack pennor c:a 55 usd med frakt. Dom finns i olika storlekar. Där dom stora typ 8mm är bra när du ska måla samma färg över lite större ytor. Och dom mindre storlekarna är bra för detaljer osv. Sök bara posca på www.ebay.com så kommer där upp en massa. Är det något mer du undrar över så hjälper jag dig mer än gärna. Och titta gärna på han som måla gitarren övriga videos på youtube där han på ett enkelt sätt visar hur du skall använda posca pennor.

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Poscapennor är vattenfasta så precis som folk skriver så kan du gå över en färg med en annan bara den första strykningen torkat först. Färgen är väldigt täckande men ibland krävs det ändå några strykningar för att få ett perfekt resultat.

Annars är Molotow ONE4ALL pennor ett bra alternativ. De är fyllda med akrylbaserad färg och finns i lite fler nyanser och dessutom på flaska så att man även kan måla med pensel eller till och med airbrush.

Även om både Posca pennor och Molotows pennor är vattenfasta och beskrivs som permanenta så skulle jag rekommendera klarlack över om det är på instrument eller andra prylar som ska användas och riskeras att slitas/repas. Dessutom ger klarlack alla färger exakt samma glans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...