Jump to content
Annons

"Elvis-ljud"?


ONSatan

Recommended Posts

Har en rockabilly/rap-lĂ„t som jag mixar (??!). 🙂

Vill att den ska lĂ„ta lite Elvi/Stray cats –aktig vad gĂ€ller bas, gura och sĂ„ng men som vanligt blir det bara punk som kommer ut ur högtalarna (som desutom lĂ„ter ganska otajt trots att jag inte tycker det borde vara det...) 
 Vad ska man tĂ€nka pĂ„?

MisstĂ€nker att det ska vara mycket delay (80-100ms?) och ganska mycket reverb pĂ„ sĂ„ngen? Och Eq med skuren diskant? Vad mer? Vilket reverb? Vad göra med bas och gitarrer? Hur fĂ„ ihop det hela i mixen? NĂ„n trollkunning som vill hjĂ€lpa till? 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Inte hört Elvis pÄ Äratal men om jag inte minns fel Àr slapbackdelay en viktig effekt för att fÄ till det dÀr Elvisljudet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÀgg ett delay pÄ sÄngen: minst 120 ms gÀrna mer om det funkar med tempot i lÄten. TvÄ-tre tydliga studsar med filtrerad diskant. Delayet ska alltsÄ inte vara lika diskantrikt som den torra signalen. Om du vill lÀgga reverb pÄ sÄngen, leta efter en fjÀderliknande klang eller ett mindre rum.

Gitarren borde ha spelats in med delay. Om inte ska du nog lÄta den vara ganska torr. Eventuellt lite fjÀderreverb eller ett mindre rum.

Är det kontra eller elbas? Om kontra, se till att fĂ„ fram knacket frĂ„n att bassisten slĂ„r ned strĂ€ngarna i greppbrĂ€dan. Det Ă€r en viktig del av rytmen i rockabilly. I övrigt ska basen vara ganska varm.

Trummorna (om det Àr nÄgra) fÄr gÀrna vara lite rummiga och brukiga. Bara det inte stör ut för mycket av de andra instrumenten. Det gör inget om de ligger lite bakom.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...