Jump to content
Annons

Söker en okej (men inte för dyr) mic för ljudeffekter och instrument


Rhadge

Recommended Posts

Jag vill ha en mic för att spela in ljudeffekter på nära håll, t.ex. när man knäpper med fingrarna, när en lös, riktigt nedstämd gitarrsträng anslås, eller ett löv som prasslar. Utan bakgrundsljud som stör. Detta är för ambient-syfte.

Skall även gå att spela in stålsträngad akustisk gitarr, fiol och flöjt i okej kvalitet. Vi snackar inte proffs-kvalitet här, men tillräckligt för att det skall låta rent och bra.

Några förslag? Mitt pristak ligger på runt 1000 kronor.

Redigerat av Rhadge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag vill ha en mic för att spela in ljudeffekter på nära håll, t.ex. när man knäpper med fingrarna, när en lös, riktigt nedstämd gitarrsträng anslås, eller ett löv som prasslar. Utan bakgrundsljud som stör. Detta är för ambient-syfte.

Skall även gå att spela in stålsträngad akustisk gitarr, fiol och flöjt i okej kvalitet. Vi snackar inte proffs-kvalitet här, men tillräckligt för att det skall låta rent och bra.

Några förslag? Mitt pristak ligger på runt 1000 kronor.

Kanske en SM57a skulle passa? Nån annan lite mer kunnig kan väl få komma och säga sitt, men Shure SM57 låter bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio CM3 ska vara en bra mikrofon som kostar strax under 1000 kr. SM57 är inte så kul till akustiska instrument.

Ja det är en utmärkt mic till instrument tycker jag. Men iom att den skulle användas till att spela in ljud utomhus utan att få med allt för mycket miljöljud så skulle jag inte rekomendera den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar hittills.

Jag kommer inte spela in utomhus dock, utan i en förhållandevis tyst miljö. Så då kanske Line Audio CM3 passar bäst?

Bärbar inspelare är inte aktuellt, detta är till min hemstudio.

Jag förstår att "löv som prasslar" ger utomhus-indikationer, men det var bara ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)

Till akustiska instrument så brukar man rekommendera småmembran kondensatormickar.

JAM http://www.jamshop.se/ har ju sin egen variant på CM3 = JJlabs SMC1 för 695 med hållare.

Röde M3 för 995 verkar ju inte heller helt fel.

Musikbörsen http://www.musikborsen.se/ har flera liknande som ; Samson C02 för 795, Golden Age FC4 för 495 , Behringer C2 2st för 795; Joemeek JM27 för 695

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Till akustiska instrument så brukar man rekommendera småmembran kondensatormickar.

JAM http://www.jamshop.se/ har ju sin egen variant på CM3 = JJlabs SMC1 för 695 med hållare.

Röde M3 för 995 verkar ju inte heller helt fel.

Musikbörsen http://www.musikborsen.se/ har flera liknande som ; Samson C02 för 795, Golden Age FC4 för 495 , Behringer C2 2st för 795; Joemeek JM27 för 695

/Kalle

Funkar dessa även bra till ljudupptagning av "effekter"? Som sagt t.ex. prassla med ett löv, knäppa med fingrarna eller liknande?

Redigerat av Rhadge
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det vara till förhållandevis tysta ljud, så passar stormembranare som regel bättre än småmembranare, eftersom småmembranare brusar mer. Sedan är frekvensgången alltid lite krokigare i stormembranare, medan småmembranare kan göras lite jämnare. Man kan inte få allt - speciellt inte i den prisklassen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det vara till förhållandevis tysta ljud, så passar stormembranare som regel bättre än småmembranare, eftersom småmembranare brusar mer. Sedan är frekvensgången alltid lite krokigare i stormembranare, medan småmembranare kan göras lite jämnare. Man kan inte få allt - speciellt inte i den prisklassen... 🙂

Okej.

Men funkar inte stormembranare även till akustiska instrument också då? Den "krokiga" frekvensgången kanske inte märks av så mycket?

Redigerat av Rhadge
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det vara till förhållandevis tysta ljud, så passar stormembranare som regel bättre än småmembranare, eftersom småmembranare brusar mer. Sedan är frekvensgången alltid lite krokigare i stormembranare, medan småmembranare kan göras lite jämnare. Man kan inte få allt - speciellt inte i den prisklassen... 🙂

Okej, jag kanske får lov att prioritera då...

För mig är det viktigare att kunna spela in akustiska instrument.

Så det får bli en småmembranare... men hur mycket brusar dessa? Jag vill ju ha ganska rena inspelningar.

Oftast behöver man inte fundera så mycket på bruset, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna, om det är så att du skulle spela in väldigt tysta ljud...

CM3 har 16dB(A) egenbrus, så den får betraktas som mycket bra i sammanhanget. Den tillverkas i Sverige och kapslarna är handplockade så att alla micarna är så nära varandra i specar att de går att använda som stereopar utan att man måste matcha dem. De flesta andra som har nämnts är inte lika noga, utan är kinesiska standard OEM-micar, där det kan skilja en del mellan individer - förutom Röde, som byggs i Rödes egen fabrik i Australien.

Ett par andra som har nämnts, tog jag och letade upp:

Röde M3: 21dB(A)

Samson C02: 22dB(A)

Behringer C2: 19dB(A)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det vara till förhållandevis tysta ljud, så passar stormembranare som regel bättre än småmembranare, eftersom småmembranare brusar mer. Sedan är frekvensgången alltid lite krokigare i stormembranare, medan småmembranare kan göras lite jämnare. Man kan inte få allt - speciellt inte i den prisklassen... 🙂

Okej.

Men funkar inte stormembranare även till akustiska instrument också då? Den "krokiga" frekvensgången kanske inte märks av så mycket?

Du hann visst ändra frågan medan jag svarade... 🙂

Visst funkar stormembranare utmärkt till akustiska instrument också. Det är mer en tradition att folk slentrianmässigt säger att småmembranare är till instrument och stormembranare är till sång. Den krokiga frekvensgången är det som ger micen dess karaktär - och är alltså en färgning som man alltid får med den micen. Är man ute efter en mer transparent mic så letar man upp en sådan - och är man ute efter en mic som ger en trevlig färgning så letar man upp en sådan, helt enkelt...

Du kan gärna hämta smakprov på ett gäng olika micar på min testsite, om du inte redan har gjort det. Där finns över 100 olika modeller som har fått spela in både sång och akustisk gitarr - och visst fungerar de flesta utmärkt med vilken ljudkälla som helst. Det viktiga är att man verkligen gillar färgningen, om man väljer en mic som färgar lite kraftigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast behöver man inte fundera så mycket på bruset, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna, om det är så att du skulle spela in väldigt tysta ljud...

CM3 har 16dB(A) egenbrus, så den får betraktas som mycket bra i sammanhanget. Den tillverkas i Sverige och kapslarna är handplockade så att alla micarna är så nära varandra i specar att de går att använda som stereopar utan att man måste matcha dem. De flesta andra som har nämnts är inte lika noga, utan är kinesiska standard OEM-micar, där det kan skilja en del mellan individer - förutom Röde, som byggs i Rödes egen fabrik i Australien.

Nja, några väldigt tysta ljud är det väl inte tal om.

Som sagt, löv som prasslar, ungefär den nivån.

Jag skall kolla in de ljudklippen du har lagt upp, så får vi se om jag kanske gillar färgningen ifrån någon stormembrans-mick. Annars kanske det blir småmembran...

CM3 verkar bra faktiskt, passar tydligen både till gitarr och fantomen på operan. 🙂

Några särskilda stormembransmickar som jag bör kolla in först dock innan jag bestämmer mig?

Jag har en JJLabs-stormembranare från Jam för 800 kr tror jag, och den låter bra på akustisk gitarr. Det blir lite skränigt eller vad man ska säga (inte dist eller så, men det är inte lent).

Först säger du att den låter bra, sen säger du att det låter skränigt?

Redigerat av Rhadge
Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast behöver man inte fundera så mycket på bruset, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna, om det är så att du skulle spela in väldigt tysta ljud...

CM3 har 16dB(A) egenbrus, så den får betraktas som mycket bra i sammanhanget. Den tillverkas i Sverige och kapslarna är handplockade så att alla micarna är så nära varandra i specar att de går att använda som stereopar utan att man måste matcha dem. De flesta andra som har nämnts är inte lika noga, utan är kinesiska standard OEM-micar, där det kan skilja en del mellan individer - förutom Röde, som byggs i Rödes egen fabrik i Australien.

Nja, några väldigt tysta ljud är det väl inte tal om.

Som sagt, löv som prasslar, ungefär den nivån.

Jag skall kolla in de ljudklippen du har lagt upp, så får vi se om jag kanske gillar färgningen ifrån någon stormembrans-mick. Annars kanske det blir småmembran...

CM3 verkar bra faktiskt, passar tydligen både till gitarr och fantomen på operan. 😄

Jäpp! Den är en liten guldklimp, tycker jag - och med sitt pris så finns det egentligen inga ursäkter att inte ha minst en... 😄

Några särskilda stormembransmickar som jag bör kolla in först dock innan jag bestämmer mig?

I prisklassen 1000:- är min favorit Studio Projects B1, men det är ju alltid en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Den är en liten guldklimp, tycker jag - och med sitt pris så finns det egentligen inga ursäkter att inte ha minst en... 😉

I prisklassen 1000:- är min favorit Studio Projects B1, men det är ju alltid en smaksak.

Jag tycker att det blir lite "distortion" på B1-micken när du slår an ackorden, jämfört med CM3-klippet. Är det detta som åsyftas med "krokig" frekvens?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Den är en liten guldklimp, tycker jag - och med sitt pris så finns det egentligen inga ursäkter att inte ha minst en... 😉

I prisklassen 1000:- är min favorit Studio Projects B1, men det är ju alltid en smaksak.

Jag tycker att det blir lite "distortion" på B1-micken när du slår an ackorden, jämfört med CM3-klippet. Är det detta som åsyftas med "krokig" frekvens?

Distorsion borde det inte bli. Vissa players kan inte hantera 32-bitsfiler korrekt, så testa med en annan player eller testa MP3-filen i stället, om du inte har någon annan player att testa med (det är ju i 320kbps, så det ska vara extremt svårt - om ens möjligt - att höra någon skillnad mellan den och okomprimerat).

Olika färgning kan främst liknas vid olika eq-inställning, men det är inte riktigt hela sanningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en JJLabs-stormembranare från Jam för 800 kr tror jag, och den låter bra på akustisk gitarr. Det blir lite skränigt eller vad man ska säga (inte dist eller så, men det är inte lent).

Först säger du att den låter bra, sen säger du att det låter skränigt?

Ja, skränigt på ett bra sätt. Inte liksom att det är irriterande att lyssna på, det blir lite mer rivigt i diskanten. Inte lika lent och putsat som med en dyrare småmembranare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Distorsion borde det inte bli. Vissa players kan inte hantera 32-bitsfiler korrekt, så testa med en annan player eller testa MP3-filen i stället, om du inte har någon annan player att testa med (det är ju i 320kbps, så det ska vara extremt svårt - om ens möjligt - att höra någon skillnad mellan den och okomprimerat).

Olika färgning kan främst liknas vid olika eq-inställning, men det är inte riktigt hela sanningen...

Eller distorsion är lite fel ord tror jag... det låter lite skramligare bara än CM3-klippet.

Men det kanske beror på gitarren eller hur den är spelad? Annars lät det okej, även fast CM3'an lät lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Distorsion borde det inte bli. Vissa players kan inte hantera 32-bitsfiler korrekt, så testa med en annan player eller testa MP3-filen i stället, om du inte har någon annan player att testa med (det är ju i 320kbps, så det ska vara extremt svårt - om ens möjligt - att höra någon skillnad mellan den och okomprimerat).

Olika färgning kan främst liknas vid olika eq-inställning, men det är inte riktigt hela sanningen...

Eller distorsion är lite fel ord tror jag... det låter lite skramligare bara än CM3-klippet.

Men det kanske beror på gitarren eller hur den är spelad? Annars lät det okej, även fast CM3'an lät lite bättre.

Det kan vara diskanthöjningen i B1:an som du inte gillar, eftersom den kan ta fram strängrassel lite starkare. CM3 är i stort sett helt rak i frekvensgången, så den tar upp ljudet som det verkligen låter. "Tråkig" tycker somliga eftersom den inte färgar, medan andra använder benämningen "transparent" eftersom den inte lägger till någon nämnvärd färgning. Om man använder den mer negativt eller den mer positivt laddade benämningen, är beroende på personlig smak... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat och tror det blir en CM3.

Den funkar även bra till flöjt och fiol hoppas jag?

Jag har inte testat med flöjt eller fiol, men eftersom micen är så ofärgad som den är, så kan jag inte tänka mig annat än att det funkar bra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kom på en till fråga.

Jag vill gärna ha en schysst basupptagning ifrån den stålsträngade gitarren. Funkar CM3 då, och att man placerar den i en viss vinkel?

Det vanligaste är att man placerar micen vid 12:e bandet. Vill man ha mindre bas, så vinklar man den sedan mer mot halsen - och vill man ha mer bas, så vinklar man den mer bak mot resonanshålet.

Det är inga problem, utan det går alldeles utmärkt med en CM3. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa min femma på en Studio Projects B1, eller B3 om du vill kunna ha rundupptagande också (kan ju kanske vara bra om man vill ha mer "rum" tex). Det är i princip samma mik, men med dubbla membran så du kan välja mellan rundupptagande, njure och åtta. Har en sån själv och är jättejättejättenöjd med den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa min femma på en Studio Projects B1, eller B3 om du vill kunna ha rundupptagande också (kan ju kanske vara bra om man vill ha mer "rum" tex). Det är i princip samma mik, men med dubbla membran så du kan välja mellan rundupptagande, njure och åtta. Har en sån själv och är jättejättejättenöjd med den!

Okej. Vad är fördelen med rundupptagande, i form av ljud?

Jag förstår att den tar upp runtom mikrofonen, men vad har det för praktisk effekt? Jag hör ingen stor skillnad mellan CM3 och B1...

Redigerat av Rhadge
Link to comment
Dela på andra sajter

Har förresten en Boss Micro-BR som jag spelar in på.

Funkar CM3-mikrofonen till denna?

Nej. Inte utan separat fantommatning. Isåfall får du köra på dynamiska micar eller kondensatormicar som går att driva på batteri.

Fan vad illa. Visserligen spelar jag alltid in med el-adaptern och inte under batteridrift, men det kanske inte gör någon skillnad?

Hur fixar man separat fantommatning? Om det är svårt, vilka dynamiska micar / kondensatormicar funkar bra för att spela in akustiska instrument?

Redigerat av Rhadge
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...