Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Posted

Låter fint! Bra låt! Tycker dock att det är för många trumfill. De är dessutom rätt så lika. Fillet efter den lugna delen sitter perfekt, men vid det laget har man redan hört det flera gånger vilket tar bort en del av effekten. Jag skulle rensa lite bland fillen, men övrigt väldigt bra.

• Gilla 1
Posted

Har inget emot trummorna. Sången hörs men jag uppfattar inte mycket av texten (typiskt mig). Ja det låter väldigt bra. Jag sätter toppbetyg.

Posted

Bra låt, en sån där feel good låt i det instrumentala och låtstilen men en mycket allvarlig  o tänkande text. Speciell kombination. Gillar den.

Audiotechnica lurar lät det ok.
Beyer hör man lite vasst, munspelet på några ställen särskilt.
Kanske jag som är lite trött i öronen också. Skall lyssna mer i morgon.

Posted (edited)

Som svar på frågan tycker jag att det är din mest kompletta låt. Josefina (om nu titeln var det) är dock min favorit fortfarande. Sången är klockren på denna, körerna likaså. Arret och själva låten likaså. Håller dock med om lite frekvenser som jag hade velat ha ”mjukare”. Har tyvärr ingen aning vilka frekvenser det är😅

Jättekul att följa din resa Jonatan. Riktigt proffsigt detta👌👌

Edited by Richie76
Posted (edited)

Nu har jag lyssnat kritiskt med mina öron, hade provat att sänka alla instrument 3db. Ta fram huvudsången.
Sen sänkt backing körerna 3dB. Eftersom de är panorerade är de nu dominanta.  

Snare slaget bör vara ungefär lika högt som sången.
Sen tycke och smak om trummorna, jag hade valt mer distinktare trummor, mindre reverb

Har du en bra lim kompressor? Lägg det över hela grejen på mix ut. Lyssna efter rytmen du vill uppnå.
Jag hittade en karta på kompression om det hjälper. Tagit i från någon YouTube guide.

Men allt jag skrivit är detaljer.  Bra låt, finputsa produktionen.
Släpp låten så vi kan lyssna på den i våra bilar och i våra övriga playlists!

Skärmavbild 2025-04-29 kl. 12.01.14.png

Edited by Håkan Ström
Posted
On 2025-04-27 at 12:11 sa slejnard:

Bra låt och bra sjunget! 👍 Mixen låter väl balanserad. ( lyssnar bara i iPhone högtalare) Jag undrar om du har boostat de höga frekvenserna på mastern? Det skär litegrann. Snyggt munspel! 👍

Tack @slejnard! Jo, de höga frekvenserna är boostade lite. Ska kolla på dessa!

• Gilla 1
Posted
On 2025-04-27 at 13:31 sa Hans Carlsten:

Låter fint! Bra låt! Tycker dock att det är för många trumfill. De är dessutom rätt så lika. Fillet efter den lugna delen sitter perfekt, men vid det laget har man redan hört det flera gånger vilket tar bort en del av effekten. Jag skulle rensa lite bland fillen, men övrigt väldigt bra.

Tack @Hans Carlsten! Jag gillar en drivande trummis a la Jon Bonham, så fills blir en utmaning. Nu var jag lite lat och återanvände samma fills på en del ställen. Ska se över detta. Kanon att du hörde detta.

• Gilla 1
Posted
On 2025-04-27 at 16:05 sa Flizzaff:

Har inget emot trummorna. Sången hörs men jag uppfattar inte mycket av texten (typiskt mig). Ja det låter väldigt bra. Jag sätter toppbetyg.

Tack för toppbetyget @Flizzaff! Kul att du gillar trummorna.

Posted
On 2025-04-29 at 08:57 sa Richie76:

Som svar på frågan tycker jag att det är din mest kompletta låt. Josefina (om nu titeln var det) är dock min favorit fortfarande. Sången är klockren på denna, körerna likaså. Arret och själva låten likaså. Håller dock med om lite frekvenser som jag hade velat ha ”mjukare”. Har tyvärr ingen aning vilka frekvenser det är😅

Jättekul att följa din resa Jonatan. Riktigt proffsigt detta👌👌

Vad bra att du tycker denna låten är komplett @Richie76! Och att Josefina är din favorit (så heter låten).

Ska kolla på de vassa frekvenserna o se om de går att tämja lite mer. 

Posted (edited)
On 2025-04-29 at 12:04 sa Håkan Ström:

Nu har jag lyssnat kritiskt med mina öron, hade provat att sänka alla instrument 3db. Ta fram huvudsången.
Sen sänkt backing körerna 3dB. Eftersom de är panorerade är de nu dominanta.  

Snare slaget bör vara ungefär lika högt som sången.
Sen tycke och smak om trummorna, jag hade valt mer distinktare trummor, mindre reverb

Har du en bra lim kompressor? Lägg det över hela grejen på mix ut. Lyssna efter rytmen du vill uppnå.
Jag hittade en karta på kompression om det hjälper. Tagit i från någon YouTube guide.

Men allt jag skrivit är detaljer.  Bra låt, finputsa produktionen.
Släpp låten så vi kan lyssna på den i våra bilar och i våra övriga playlists!

Skärmavbild 2025-04-29 kl. 12.01.14.png

Tack för synpunkterna @Håkan Ström! Du har rätt i att sången ska upp lite och körerna ner lite. Sänker jag instrumenten så blir trummor och bas för dominerande. Ska dock se över kaggen som har lite för mycket sub. 

Jag har en del kompressorer på master-kanalen som jobbar väääldigt lite. Bl.a. SSL-busskomp och fairchild 670. Dessa har normalt slö attack och release som synkar med tempot (i alla fall releasen).

Edited by Jonatan Lundin
Posted

Jo då, Bra låt och bra arr. Bland det bättre jag hört med dig. 

Det enda jag reagerade på i mixen vart sologitarrens ljud. Lite för vass enligt min smak, den saknar "kropp". Men det är en smaksak.

Bra jobbat 👊