Jump to content
Annons

DC Offset Remover


Nikolaus

Recommended Posts

Annons

Saxat från wikipedia:

DC offset is an offsetting of a signal from zero. The term originated in electronics, where it refers to a direct current voltage, but the concept has been extended to any representation of a waveform. DC offset is the mean amplitude of the waveform; if the mean amplitude is zero, there is no DC offset.

DC offset is usually undesirable. For example, in audio processing, a sound that has DC offset will not be at its loudest possible volume when normalized (because the offset consumes headroom), and this problem can possibly extend to the mix as a whole, since a sound with DC offset and a sound without DC offset will have DC offset when mixed. It may also cause other artifacts depending on what is being done with the signal.

DC offset can be reduced in real-time by a one-pole one-zero high-pass filter. When one already has the entire waveform, subtracting the mean amplitude from each sample will remove the offset. Often, very low frequencies are called "slowly changing DC". While not technically accurate, a highpass filter can remove such a "changing offset" better because its cutoff does not extend to as low a bandwidth as the above method.

..och "remover" förklarar sig självt lite grand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla ljudkort och samplare kunde ibland digitalisera ljudet fel så att nollan (läs mitten) hamnade över eller under den 'riktiga' nollan.. Jämför med en högtalare som går in och ut (+/-), där mitten mellan + och - hamnar något förskjutet mellan antingen inåt eller utåt..

Detta kan man då korrigera med DC Offset-pluginen, eller med normalize-funktionen (som ofta har en DC Offset-korrigerare) i ett vanligt ljudediteringsprogram..

Kan kanske posta ett bildexempel senare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar från boken Digitalt ljud av Russ Haines, 2002.. (Originaltitel Digital Audio, 2001), sidan 429:

"D.C. Bias (Direct Current bias eller D.C. offset) - D.C. bias står för genomsnittsmängden av ett inspelat spår som befinner sig utanför nollvolymspunkten. En bias (påverkan) i endera riktningen representerar hur mycket högtalarens kon kommer att hållas utåt eller inåt från sin vilande position i centrum. D.C. bias orsakas av spänningsläckage över ljudinmatningen. Undvik D.C. bias genom att ansluta alla inspelningsenheter till ett enda strömuttag. Radera existerande D.C. bias från ett inspelat spår med ett verktyg som "remove D.C. bias" som finns i de flesta ljudediteringsprogram. Det är bör ske innan spårmixning eller ljudkonvertering till andra format. Väldesignad ljudhårdvara skapar inte någon D.C. bias, men billiga ljudkort är benägna till det och bör därför undvikas."

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Först ville jag lägga ett högpass med bämpning på ca 20Hz på flera kanaler men de vanliga högpassfiltrena krånglade. Så då tänkte jag det här kanske är nått liknande. I detta syfte, vad tror ni. Skulle det ge nånting att lägga removern, ingen skillnad eller bli sämre? (Känner inte till att jag skulle ha nå exeptionella problem med DC Ofset).

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan lika gärna få snedvriden likströmsfas av summeringsproblem, om man har flera ljud som spelas upp samtidigt. DC offset har en väldig inverkan på nivånkänsliga processorer, som kompressor och gate och är även en av de större bovarna till fasfel i mixen.

Jag är väldigt noga med att få bort alla DC offsets innan jag börjar mixa, och noggrann med att kolla fas och korrelation mellan olika kanaler och ibland olika frekvenser under mixningen. Jag tycker DC offset ska bort. Men några enstaka tiondels procent kan man godta. Tar man bort DC offset om det bara finns extremt lite så riskerar man att ljudet förvrängs lite. Men om det är över 0,5% då måste den bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...