Jump to content
Annons

Nemthon söker ER hjälp! För att skapa en låt.


Nemthon

Recommended Posts

Tjenare, för ett tag sen bestämde jag mig för att skriva en låt till en tjej jag har redan kommit på vad ungefär låten ska handla om. Jag använder det nyaste FL XXL.

Med pluggarna:

Nexus

V-Station

Junglist

Z3ta+

Vanguard

Jag håller på skriva en text, till denna tjejen för att om ca 7 månader spela upp den för henne. Detta är inte för att "visa" wow jag tycker om dig utan mera att börja att bli en DJ. Min så kallade style har fasnat på "Raaban Inc's" Låtar. Och jag undrar hur jag ska börja. Programmet kan jag sisådär jag kollar på Youtube och jag undrar... vilka simpels ska jag använda för det. Jag tänkte göra en "Trance Hands up" med text och refreng. Min polare som är Keybordist kan lätt hjälpa mig men då har jag ju inte gjort låten? Utan bara texten...

All hjälp behövs. Vill du ni veta något så är de bara skriva här. Är ny här också glömde jag att nämna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Om jag hade varit i din possition hade jag först satt mig ner vid ett piano eller något annat instrument och försökt få till grunderna till låten.

Försök att få till en refreng med text och allt sånt, först efter det skulle jag sattsa på att få in den i datorn.

Jag tycker själv det är rätt svårt att få till en bra och enkel melodi om man börjar i datorn, man tappar lätt bort sig i detaljer.

Det är iaf så jag skulle göra 😉 Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, för ett tag sen bestämde jag mig för att skriva en låt till en tjej jag har redan kommit på vad ungefär låten ska handla om. Jag använder det nyaste FL XXL.

Med pluggarna:

Nexus

V-Station

Junglist

Z3ta+

Vanguard

Jag håller på skriva en text, till denna tjejen för att om ca 7 månader spela upp den för henne. Detta är inte för att "visa" wow jag tycker om dig utan mera att börja att bli en DJ. Min så kallade style har fasnat på "Raaban Inc's" Låtar. Och jag undrar hur jag ska börja. Programmet kan jag sisådär jag kollar på Youtube och jag undrar... vilka simpels ska jag använda för det. Jag tänkte göra en "Trance Hands up" med text och refreng. Min polare som är Keybordist kan lätt hjälpa mig men då har jag ju inte gjort låten? Utan bara texten...

All hjälp behövs. Vill du ni veta något så är de bara skriva här. Är ny här också glömde jag att nämna.

SJU månader?? Jag har ett förslag! Gör klart låten till imorgon istället! Om den inte blir bra, börja om och gör klart den till i övermorgon istället! Om den inte blir bra, börja om och gör klart den till på måndag istället! Om den inte blir bra, börja om och gör klart den till på tisdag istället! Tills du har en bra låt. Fortsätt i sju månader så lär du har gjort minst TIO sjukt bra låtar, så om det inte skulle funka med den tjejen kan du satsa på NIO andra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, för ett tag sen bestämde jag mig för att skriva en låt till en tjej jag har redan kommit på vad ungefär låten ska handla om. Jag använder det nyaste FL XXL.

Med pluggarna:

Nexus

V-Station

Junglist

Z3ta+

Vanguard

Jag håller på skriva en text, till denna tjejen för att om ca 7 månader spela upp den för henne. Detta är inte för att "visa" wow jag tycker om dig utan mera att börja att bli en DJ. Min så kallade style har fasnat på "Raaban Inc's" Låtar. Och jag undrar hur jag ska börja. Programmet kan jag sisådär jag kollar på Youtube och jag undrar... vilka simpels ska jag använda för det. Jag tänkte göra en "Trance Hands up" med text och refreng. Min polare som är Keybordist kan lätt hjälpa mig men då har jag ju inte gjort låten? Utan bara texten...

All hjälp behövs. Vill du ni veta något så är de bara skriva här. Är ny här också glömde jag att nämna.

Vill du att låten ska låta personligt och dirket från dig, skrota nexus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att låten ska låta personligt och dirket från dig, skrota nexus!

😆😲😮 Är du seriös? Vad är det för fel på Nexus egentligen? Skitgrym ROMpler med grymt bra ljud.. Som man kan fippla till lite så det får en rätt personlig prägel.. Visst det är inte en VA-synth och man har inte jättestora möjligheter att ändra grundljuden men det finns grymt mycket olika ljud att leta mellan.. Och stänger man av de inbyggda effekterna och lägger till egna inserteffekter så tror jag inte att du hör nån skillnad mellan Nexus jämfört med ett "detunat" sawlead-ljud från Vanguard eller nån annan synth med massa rattar..

Det är inte Nexus det är fel på.. Ljuden i sig är klockrena, man lär bara använda dem på rätt sätt..

Ta en potatis t.ex. För de flesta är det bara en potatis, man kokar den = tråkig

Men ta samma potatis, skär den i klyftor och stek den i ugnen med lite olivolja, timjan, vitlök, salt och peppar..

Då har samma grund blivit nåt helt annat..

Det som skiljer mästerkockar från vanliga dödliga i köket är att mästerkockarna vågar experimentera

och göra en vanligtvis tråkig rätt, egen och spännande..

Så att säga att Nexus inte kan vara personlig är som att säga att potatis enbart kan kokas... typ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att låten ska låta personligt och dirket från dig, skrota nexus!

😆😲😮 Är du seriös? Vad är det för fel på Nexus egentligen? Skitgrym ROMpler med grymt bra ljud.. Som man kan fippla till lite så det får en rätt personlig prägel.. Visst det är inte en VA-synth och man har inte jättestora möjligheter att ändra grundljuden men det finns grymt mycket olika ljud att leta mellan.. Och stänger man av de inbyggda effekterna och lägger till egna inserteffekter så tror jag inte att du hör nån skillnad mellan Nexus jämfört med ett "detunat" sawlead-ljud från Vanguard eller nån annan synth med massa rattar..

Det är inte Nexus det är fel på.. Ljuden i sig är klockrena, man lär bara använda dem på rätt sätt..

Ta en potatis t.ex. För de flesta är det bara en potatis, man kokar den = tråkig

Men ta samma potatis, skär den i klyftor och stek den i ugnen med lite olivolja, timjan, vitlök, salt och peppar..

Då har samma grund blivit nåt helt annat..

Det som skiljer mästerkockar från vanliga dödliga i köket är att mästerkockarna vågar experimentera

och göra en vanligtvis tråkig rätt, egen och spännande..

Så att säga att Nexus inte kan vara personlig är som att säga att potatis enbart kan kokas... typ... 😛

Bra sagt 🙂 Håller med totalt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att låten ska låta personligt och dirket från dig, skrota nexus!

😐😲😮 Är du seriös? Vad är det för fel på Nexus egentligen? Skitgrym ROMpler med grymt bra ljud.. Som man kan fippla till lite så det får en rätt personlig prägel.. Visst det är inte en VA-synth och man har inte jättestora möjligheter att ändra grundljuden men det finns grymt mycket olika ljud att leta mellan.. Och stänger man av de inbyggda effekterna och lägger till egna inserteffekter så tror jag inte att du hör nån skillnad mellan Nexus jämfört med ett "detunat" sawlead-ljud från Vanguard eller nån annan synth med massa rattar..

Det är inte Nexus det är fel på.. Ljuden i sig är klockrena, man lär bara använda dem på rätt sätt..

Ta en potatis t.ex. För de flesta är det bara en potatis, man kokar den = tråkig

Men ta samma potatis, skär den i klyftor och stek den i ugnen med lite olivolja, timjan, vitlök, salt och peppar..

Då har samma grund blivit nåt helt annat..

Det som skiljer mästerkockar från vanliga dödliga i köket är att mästerkockarna vågar experimentera

och göra en vanligtvis tråkig rätt, egen och spännande..

Så att säga att Nexus inte kan vara personlig är som att säga att potatis enbart kan kokas... typ... 😛

Jag håller faktiskt inte med dig. De flesta använder sig av ungefär samma presets i Nexus. De som är typiska för genren. I och med det låter allt likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att låten ska låta personligt och dirket från dig, skrota nexus!

😐😲😮 Är du seriös? Vad är det för fel på Nexus egentligen? Skitgrym ROMpler med grymt bra ljud.. Som man kan fippla till lite så det får en rätt personlig prägel.. Visst det är inte en VA-synth och man har inte jättestora möjligheter att ändra grundljuden men det finns grymt mycket olika ljud att leta mellan.. Och stänger man av de inbyggda effekterna och lägger till egna inserteffekter så tror jag inte att du hör nån skillnad mellan Nexus jämfört med ett "detunat" sawlead-ljud från Vanguard eller nån annan synth med massa rattar..

Det är inte Nexus det är fel på.. Ljuden i sig är klockrena, man lär bara använda dem på rätt sätt..

Ta en potatis t.ex. För de flesta är det bara en potatis, man kokar den = tråkig

Men ta samma potatis, skär den i klyftor och stek den i ugnen med lite olivolja, timjan, vitlök, salt och peppar..

Då har samma grund blivit nåt helt annat..

Det som skiljer mästerkockar från vanliga dödliga i köket är att mästerkockarna vågar experimentera

och göra en vanligtvis tråkig rätt, egen och spännande..

Så att säga att Nexus inte kan vara personlig är som att säga att potatis enbart kan kokas... typ... 😛

Finns gratis synthar som är bättre enligt min mening, synth1. Nexus är så plast som det bara kan bli, ungefär som Ejay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att låten ska låta personligt och dirket från dig, skrota nexus!

😐😲😮 Är du seriös? Vad är det för fel på Nexus egentligen? Skitgrym ROMpler med grymt bra ljud.. Som man kan fippla till lite så det får en rätt personlig prägel.. Visst det är inte en VA-synth och man har inte jättestora möjligheter att ändra grundljuden men det finns grymt mycket olika ljud att leta mellan.. Och stänger man av de inbyggda effekterna och lägger till egna inserteffekter så tror jag inte att du hör nån skillnad mellan Nexus jämfört med ett "detunat" sawlead-ljud från Vanguard eller nån annan synth med massa rattar..

Det är inte Nexus det är fel på.. Ljuden i sig är klockrena, man lär bara använda dem på rätt sätt..

Ta en potatis t.ex. För de flesta är det bara en potatis, man kokar den = tråkig

Men ta samma potatis, skär den i klyftor och stek den i ugnen med lite olivolja, timjan, vitlök, salt och peppar..

Då har samma grund blivit nåt helt annat..

Det som skiljer mästerkockar från vanliga dödliga i köket är att mästerkockarna vågar experimentera

och göra en vanligtvis tråkig rätt, egen och spännande..

Så att säga att Nexus inte kan vara personlig är som att säga att potatis enbart kan kokas... typ... 😛

Jag håller faktiskt inte med dig. De flesta använder sig av ungefär samma presets i Nexus. De som är typiska för genren. I och med det låter allt likadant.

Det är därför jag har tröttnat på trance, allt har börjat låta tillstörstadels det samma. Finns några som undviker Nexus, de låter bra och är duktiga producenter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller faktiskt inte med dig. De flesta använder sig av ungefär samma presets i Nexus. De som är typiska för genren. I och med det låter allt likadant.

De flesta kanske använder samma presets, men det är ju för att de låter bra.. Men det jag skrev var att man kan göra ljuden mer personliga, om man bara orkar.. Finns tyvärr lite för många som är för lata för att göra det men det kan man ju inte klandra synthen för...

Finns gratis synthar som är bättre enligt min mening, synth1. Nexus är så plast som det bara kan bli, ungefär som Ejay.

Håller fullkomligt med om att det finns bra gratissynthar, tveksam ifall de är bättre. Då måste man sätta rätt synth i förhållande till varandra, Synth1 är inte en rompler, så att jämföra Nexus med den är egentligen inte rättvist för nån av dem. Nexus är bra, för att det är BRA kvalitét på ljuden. Det är därför den blivit en sån succé, om Synth1 var bättre så skulle fler använda den... Så enkelt är det..

Det är därför jag har tröttnat på trance, allt har börjat låta tillstörstadels det samma. Finns några som undviker Nexus, de låter bra och är duktiga producenter!

Det finns alltså inga bra producenter som använder Nexus menar du? 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att låten ska låta personligt och dirket från dig, skrota nexus!

😐😲😮 Är du seriös? Vad är det för fel på Nexus egentligen? Skitgrym ROMpler med grymt bra ljud.. Som man kan fippla till lite så det får en rätt personlig prägel.. Visst det är inte en VA-synth och man har inte jättestora möjligheter att ändra grundljuden men det finns grymt mycket olika ljud att leta mellan.. Och stänger man av de inbyggda effekterna och lägger till egna inserteffekter så tror jag inte att du hör nån skillnad mellan Nexus jämfört med ett "detunat" sawlead-ljud från Vanguard eller nån annan synth med massa rattar..

Det är inte Nexus det är fel på.. Ljuden i sig är klockrena, man lär bara använda dem på rätt sätt..

Ta en potatis t.ex. För de flesta är det bara en potatis, man kokar den = tråkig

Men ta samma potatis, skär den i klyftor och stek den i ugnen med lite olivolja, timjan, vitlök, salt och peppar..

Då har samma grund blivit nåt helt annat..

Det som skiljer mästerkockar från vanliga dödliga i köket är att mästerkockarna vågar experimentera

och göra en vanligtvis tråkig rätt, egen och spännande..

Så att säga att Nexus inte kan vara personlig är som att säga att potatis enbart kan kokas... typ... 😛

Jag håller faktiskt inte med dig. De flesta använder sig av ungefär samma presets i Nexus. De som är typiska för genren. I och med det låter allt likadant.

Alltså, om man smaksätter potatisen med timjan, då smakar det ju timjan! Använder man förinställda presets så är det ju ganska självklart att det låter snarlikt. Det är ju därför man kan krydda med något annat för att få det att låta mer personligt. Man måste ju skapa sin egen kryddblandning liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns gratis synthar som är bättre enligt min mening, synth1. Nexus är så plast som det bara kan bli, ungefär som Ejay.

Det finns ingen likhet mellan dessa två. Ejay är ett fristående program som bygger på en princip med färdiga lego-klossar. Nexus däremot är en vst-synth som spelar upp ljud efter de midi-signaler som skickas till den. De fungerar över huvud taget inte på samma sätt på något vis mer än att det blir ljud i slutändan. Att Nexus är plastig, ja, kanske, men det beror kanske på HUR man använder den!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns gratis synthar som är bättre enligt min mening, synth1. Nexus är så plast som det bara kan bli, ungefär som Ejay.

Det finns ingen likhet mellan dessa två. Ejay är ett fristående program som bygger på en princip med färdiga lego-klossar. Nexus däremot är en vst-synth som spelar upp ljud efter de midi-signaler som skickas till den. De fungerar över huvud taget inte på samma sätt på något vis mer än att det blir ljud i slutändan. Att Nexus är plastig, ja, kanske, men det beror kanske på HUR man använder den!?

Ejay bygger på färdiga legoklossar, samma sak med ljuden i Nexus, som inte är en synth om man ska vara petnoga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller faktiskt inte med dig. De flesta använder sig av ungefär samma presets i Nexus. De som är typiska för genren. I och med det låter allt likadant.

De flesta kanske använder samma presets, men det är ju för att de låter bra.. Men det jag skrev var att man kan göra ljuden mer personliga, om man bara orkar.. Finns tyvärr lite för många som är för lata för att göra det men det kan man ju inte klandra synthen för...

Finns gratis synthar som är bättre enligt min mening, synth1. Nexus är så plast som det bara kan bli, ungefär som Ejay.

Håller fullkomligt med om att det finns bra gratissynthar, tveksam ifall de är bättre. Då måste man sätta rätt synth i förhållande till varandra, Synth1 är inte en rompler, så att jämföra Nexus med den är egentligen inte rättvist för nån av dem. Nexus är bra, för att det är BRA kvalitét på ljuden. Det är därför den blivit en sån succé, om Synth1 var bättre så skulle fler använda den... Så enkelt är det..

Det är därför jag har tröttnat på trance, allt har börjat låta tillstörstadels det samma. Finns några som undviker Nexus, de låter bra och är duktiga producenter!

Det finns alltså inga bra producenter som använder Nexus menar du? 😉

Välja ljud ur en lista kan en treåring göra...

EDIT: Sen så finns det ju självklara ljud som man inte kan skapa med vanliga synthar, dvs realistiska pianon och stråkljud.

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att låten ska låta personligt och dirket från dig, skrota nexus!

😉😛 :P Är du seriös? Vad är det för fel på Nexus egentligen? Skitgrym ROMpler med grymt bra ljud.. Som man kan fippla till lite så det får en rätt personlig prägel.. Visst det är inte en VA-synth och man har inte jättestora möjligheter att ändra grundljuden men det finns grymt mycket olika ljud att leta mellan.. Och stänger man av de inbyggda effekterna och lägger till egna inserteffekter så tror jag inte att du hör nån skillnad mellan Nexus jämfört med ett "detunat" sawlead-ljud från Vanguard eller nån annan synth med massa rattar..

Det är inte Nexus det är fel på.. Ljuden i sig är klockrena, man lär bara använda dem på rätt sätt..

Ta en potatis t.ex. För de flesta är det bara en potatis, man kokar den = tråkig

Men ta samma potatis, skär den i klyftor och stek den i ugnen med lite olivolja, timjan, vitlök, salt och peppar..

Då har samma grund blivit nåt helt annat..

Det som skiljer mästerkockar från vanliga dödliga i köket är att mästerkockarna vågar experimentera

och göra en vanligtvis tråkig rätt, egen och spännande..

Så att säga att Nexus inte kan vara personlig är som att säga att potatis enbart kan kokas... typ... 😛

Det är helt och hållet en smaksak. I mina öron låter nästan allt i nexus plastigt och fattigt. Jag kan inte ro för det, jag bara tycker det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart har ni rätt att tycka som ni vill, gillar ni inte ljuden i Nexus så gör ni inte det, men det är som sagt en smaksak..

Att rekommendera någon att inte använda en synth (och det är en synth, dock inte en

VA, FM, Hybrid eller så, utan en samplingsbaserad synth) bara för att du själv inte vet

hur du ska göra för att få ett personligt sound, är inte bara dumt, det är också väldigt

trångsynt(h).

Låt killen skapa sig en egen uppfattning, gillar han inte synthen så slutar han använda den,

gillar han den så får den ligga kvar i arsenalen.

Sen förstår jag inte hur ni kan köpa ett VSTinstrument för c:a 3.000:- och sen inte lära er

använda den på ett personligt vis. För självklart har ni väl betalt för alla synthar ni använder?

och base10: du svarade aldrig på min fråga:

Det finns alltså inga bra producenter som använder Nexus menar du? 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skapa en ny tråd om ni vill diskutera om Nexus är bra eller inte, den här tråden handlar inte om det.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart har ni rätt att tycka som ni vill, gillar ni inte ljuden i Nexus så gör ni inte det, men det är som sagt en smaksak..

Att rekommendera någon att inte använda en synth (och det är en synth, dock inte en

VA, FM, Hybrid eller så, utan en samplingsbaserad synth) bara för att du själv inte vet

hur du ska göra för att få ett personligt sound, är inte bara dumt, det är också väldigt

trångsynt(h).

Låt killen skapa sig en egen uppfattning, gillar han inte synthen så slutar han använda den,

gillar han den så får den ligga kvar i arsenalen.

Sen förstår jag inte hur ni kan köpa ett VSTinstrument för c:a 3.000:- och sen inte lära er

använda den på ett personligt vis. För självklart har ni väl betalt för alla synthar ni använder?

och base10: du svarade aldrig på min fråga:

Det finns alltså inga bra producenter som använder Nexus menar du? 🙂

Jo du, jag vet hur jag skulle kunna få till ett personligt sound, men med någonting där redigeringsmöjligheterna ligger på botten i jämförelse mot annat så är det mer än en självklarhet att jag väljer något annat.

Inga bra producenter som använder Nexus säger du att jag säger? Jag sa att jag tycker att de producenter som undviker den och fortfarande rattar eget är duktiga, visst kan de andra ha minst lika massiva produktioner MEN som sagt, man är väll bättre om man kan göra allt själv än att låta andra göra jobbet? Status hos mig iallafall. Hade en demoversion av Nexus som kom med någon tidning men nja, det var skojj ett tag tills man hörde att man lät som precis alla andra. Då tappade jag intresset...

Men om du nu tycker att Nexus är den bästa synthen så kör på det, jag tvingar ingen att ändra sin uppfattning om den men iallafall så är jag inte helt positiv åt den. 😄

Men nu går vi allt för offtopic, så vi gör en Göran Persson. Vi lämnar det här och går vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...