Jump to content
Annons

Raka eller snedställda väggar.


Tophe

Recommended Posts

Jag ska bygga ett "rum i rummet" i ett källarrum.

Det är 130x260cm stort och jag kommer endast spela in akustiska instrument och sång i det.

Det viktigaste är att ljudet inte tar sig ut ur rummet stör i rummen brevid, endast två väggar behövs

byggas till eftersom de andra int går till lägenheten. Så jag ska ljudisolera genom att bygga två

väggar bestående av två lager 13mm gipsskivor, med några cm luftspalt emellan.

Det jag undrar är om jag tjänar särskilt mycket på att snedställa dessa väggar, eller om det mest är extra arbete.

Skulle snedställningen ytterligare förhindra att ljudet tar sig vidare till den tunna gipsväggen innanför?

Det handlar ju inte om några starka basfrekvenser då jag bara ska spela in akustiska grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej - du vinner inte mycket på att ha snedställda väggar. Med parallella väggar kan du enkelt räkna ut vilka frekvenser som kommer att kunna ge resonans och bygga en avstämd fälla vid behov. Med snedställda väggar minskar du det problemet, men samtidigt kan du få resonans vid många fler frekvenser (som är mer eller mindre omöjliga att räkna ut) - svagare än de starka resonanser man kan få med parallella väggar, men ändå... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - du vinner inte mycket på att ha snedställda väggar. Med parallella väggar kan du enkelt räkna ut vilka frekvenser som kommer att kunna ge resonans och bygga en avstämd fälla vid behov. Med snedställda väggar minskar du det problemet, men samtidigt kan du få resonans vid många fler frekvenser (som är mer eller mindre omöjliga att räkna ut) - svagare än de starka resonanser man kan få med parallella väggar, men ändå... 🙂

Toppen, tack Claes!

Jag hoppades att någon av forumets ess skulle dimpa förbi.

Då blir det parallella väggar! Jag tänkte ha en luftspalt på dryg 7-8 cm (räknat från gipsskivorna, inte reglarna.

Bör jag slänga på några isoleringsplattor (lyp lambda från byggmax) bakom gipsskivorna, eller kommer dessa inte

göra så mycket för ljudisolationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...