Jump to content
Annons

Vilken Mikrofon ?


Tonny

Recommended Posts

Hej på er..

Jag skulle behöva er hjälp med att välja en mikrofon, idag har jag en sm58.

Mina grejor jag har är följande:

Externt ljudkort TonePort UX2 , Shure Sm58 , Dator.

Så,, Mikrofonen går in i TonePort UX2 , som sen är kopplat till datorn, inga konstigheter alltså.

Dom säger att Kondensator-mikrofon ger ett bättre ljud, jag har ingen aning så därför ber jag om hjälp.

Mikrofon Nr 1. sE Electronics SE1000a

Mikrofon Nr 2. TSM MT170

Mikrofon Nr 2. TSM MT84

Tack på förhand

Tonny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på er..

Jag skulle behöva er hjälp med att välja en mikrofon, idag har jag en sm58.

Mina grejor jag har är följande:

Externt ljudkort TonePort UX2 , Shure Sm58 , Dator.

Så,, Mikrofonen går in i TonePort UX2 , som sen är kopplat till datorn, inga konstigheter alltså.

Dom säger att Kondensator-mikrofon ger ett bättre ljud, jag har ingen aning så därför ber jag om hjälp.

Mikrofon Nr 1. sE Electronics SE1000a

Mikrofon Nr 2. TSM MT170

Mikrofon Nr 2. TSM MT84

Tack på förhand

Tonny

Det är för inspelning av sång du pratar om gissar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för svaren på mikrofonerna 😉

Det kan ju vara bra och veta vad man ska ha dom till ,,,,,, jag menar ju förstås till ,,,,sång,,,, förlåt för den missen

Så då är det ingen av de mikrofonerna som jag skrev här som kan rekomenderas ??

( tänkte mest på prisklassen )

Tack

Tonny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för svaren på mikrofonerna 🙂

Det kan ju vara bra och veta vad man ska ha dom till ,,,,,, jag menar ju förstås till ,,,,sång,,,, förlåt för den missen

Så då är det ingen av de mikrofonerna som jag skrev här som kan rekomenderas ??

( tänkte mest på prisklassen )

Tack

Tonny

Nehep....synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peluso skulle jag tycka var bra... Har en själv...

Hej och tack för svaren på mikrofonerna 🙁

Det kan ju vara bra och veta vad man ska ha dom till ,,,,,, jag menar ju förstås till ,,,,sång,,,, förlåt för den missen

Så då är det ingen av de mikrofonerna som jag skrev här som kan rekomenderas ??

( tänkte mest på prisklassen )

Tack

Tonny

Nehep....synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan Claes kommer in och hinner före mig kan jag rekommendera hans test site med mikrofoninspelningar han gjort. Där kan du kolla om de modellerna du spanat efter finns med och låta dina öron avgöra vad som kan passa bäst.

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

Haha tji fick du Claes! 😄

😛

Jag var ovanligt sen på avtryckaren tydligen... 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er..

Jag skulle behöva er hjälp med att välja en mikrofon, idag har jag en sm58.

Mina grejor jag har är följande:

Externt ljudkort TonePort UX2 , Shure Sm58 , Dator.

Så,, Mikrofonen går in i TonePort UX2 , som sen är kopplat till datorn, inga konstigheter alltså.

Dom säger att Kondensator-mikrofon ger ett bättre ljud, jag har ingen aning så därför ber jag om hjälp.

Mikrofon Nr 1. sE Electronics SE1000a

Mikrofon Nr 2. TSM MT170

Mikrofon Nr 2. TSM MT84

Tack på förhand

Tonny

Försök att få tag på en begagnad AKG 414 EB , då blir du nöjd ...

" den som söker skall finna " 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

This microphone is inspired by the legendary Neumann U-47, utilizing a German steel tube (Stahlröhren). The Peluso 2247 LE incorporates a Telefunken steel tube (not glass!) in an optimized circuit - it provides essentially the same sonic quality as the nearly impossible to find VF14 tube. Each tube is selected individually and the selection parameters are the same or even tighter than Neumann used for selecting VF14 tubes.

Technically the only difference in the tube used in an old U47, is that the tube used in the Peluso 2247 LE has a separate filament supply coming from the power supply. The Peluso 2247 LE has the additional benefit of 9 polar patterns (instead of just 1!), controlled from the power supply. It captures the low frequency nuances of an original 47 with smooth mids and balanced highs.

The microphone comes as a complete system, with a foam-lined wood box, power supply, 7 conductor cable, and shock mount, all of it in a lightweight case. Hand made in the USA.

Peluso 2247 LE list price $2,025 - call for price. IN STOCK!

post-19333-1225191228.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Peluso 2247 LE list price $2,025 - call for price. IN STOCK!

Ett sådant tips är nog ganska meninglöst när han frågar efter micar som ligger på typ 1500-2000:-... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Peluso 2247 LE list price $2,025 - call for price. IN STOCK!

Ett sådant tips är nog ganska meninglöst när han frågar efter micar som ligger på typ 1500-2000:-... 😉

Claes du som gjort många micktester

de finns väl inget som slår gamla Neumann

som M49 och U67 i sin karaktär bland dessa

nyproducerade , man måste väl minst lägga

20-30 tusen idag för att närma sej , eller ?

En riktig gammal fräs M49 andas ju

dessutom som en riktig människa

Varför ja nämde AKG de är priset

då vissa gått för under 5000 kr

som ja anser vara ett fynd för en sådan

mickrofon , då kapsel på dom tidigaste

tydligen skall vara samma som på AKG:s

C12-C24 om jag är väl informerad .

mvh Antikartellmusikern

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er..

Jag skulle behöva er hjälp med att välja en mikrofon, idag har jag en sm58.

Mina grejor jag har är följande:

Externt ljudkort TonePort UX2 , Shure Sm58 , Dator.

Så,, Mikrofonen går in i TonePort UX2 , som sen är kopplat till datorn, inga konstigheter alltså.

Dom säger att Kondensator-mikrofon ger ett bättre ljud, jag har ingen aning så därför ber jag om hjälp.

Mikrofon Nr 1. sE Electronics SE1000a

Mikrofon Nr 2. TSM MT170

Mikrofon Nr 2. TSM MT84

Tack på förhand

Tonny

Hej Tonny,

ja, en kondensatormikrofon ger (generellt) mycket bättre ljud, du kommer att förvånas över skillnaden.

Jag har inte själv provat den, men en VÄLDIGT populär kondensatormikrofon är Studio Projects B1, den går på ca 1000 kr tror jag och ska tydligen låta minst dubbelt så mycket. Jag tror många musikaffärer har den mikrofonen så jag tipsar om att du ber om att få låna hem och prova.

Hoppas det hjälper,

Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är samma kapsel gör ju iofs inte att du kommer i närheten av C12 tex, det gör du ju inte ens med de nya gröna C12orna. Och det finns en hel del mikrofoner jag skulle välja framför C414 faktiskt, men allt det där handlar ju om smak och tycke, jag tycker inte om C414 till just sång. Då tar jag hellre en Brauner Phantom som går för runt 5000-6000 beggat.

Men nu handlade det ju om en lite annan prisklass, och där tycker jag att Studio Projects B1 är ganska svårslagen, väldigt trevlig för sitt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er..

Jag skulle behöva er hjälp med att välja en mikrofon, idag har jag en sm58.

Mina grejor jag har är följande:

Externt ljudkort TonePort UX2 , Shure Sm58 , Dator.

Så,, Mikrofonen går in i TonePort UX2 , som sen är kopplat till datorn, inga konstigheter alltså.

Dom säger att Kondensator-mikrofon ger ett bättre ljud, jag har ingen aning så därför ber jag om hjälp.

Mikrofon Nr 1. sE Electronics SE1000a

Mikrofon Nr 2. TSM MT170

Mikrofon Nr 2. TSM MT84

Tack på förhand

Tonny

Hej

Jag blev rekomenderad på 4 Sound en TSM mt87, ca 700 kr. Bra ljud för en billig penning. Jag kommer fortsätta att kolla vidare på TSM.s utbud innan jag köper nästa mic. Du kan provlyssna min låt som ligger under pop, "Visa till mor" Inspelat dragspel samt sång med TSM micen. Kommer köpa en till mic snart. Det pratas ju mkt om Röde, så jag får väl kolla in dem med. Nån sa förrut att om du ska ha ett tydligt inspelningsljud så ska du ha en stormembrans kondensator mic. Är själv inte så haj på det här,,,,litar helt enkelt på de som vet bäst.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är samma kapsel gör ju iofs inte att du kommer i närheten av C12 tex, det gör du ju inte ens med de nya gröna C12orna. Och det finns en hel del mikrofoner jag skulle välja framför C414 faktiskt, men allt det där handlar ju om smak och tycke, jag tycker inte om C414 till just sång. Då tar jag hellre en Brauner Phantom som går för runt 5000-6000 beggat.

Men nu handlade det ju om en lite annan prisklass, och där tycker jag att Studio Projects B1 är ganska svårslagen, väldigt trevlig för sitt pris.

[/quote

själv tycker jag en fräs 414 låter hejdlöst bra , kanske lite vass för sopraner 😆

Men jag vet också dem som föredrar SM58 framför en legendarisk Neumann

allt beror ju på röstens läge , skall kika på Studio Projects B1 , är det en Kinamick ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är samma kapsel gör ju iofs inte att du kommer i närheten av C12 tex, det gör du ju inte ens med de nya gröna C12orna. Och det finns en hel del mikrofoner jag skulle välja framför C414 faktiskt, men allt det där handlar ju om smak och tycke, jag tycker inte om C414 till just sång. Då tar jag hellre en Brauner Phantom som går för runt 5000-6000 beggat.

Men nu handlade det ju om en lite annan prisklass, och där tycker jag att Studio Projects B1 är ganska svårslagen, väldigt trevlig för sitt pris.

själv tycker jag en fräs 414 låter hejdlöst bra , kanske lite vass för sopraner 😆

Men jag vet också dem som föredrar SM58 framför en legendarisk Neumann

allt beror ju på röstens läge , skall kika på Studio Projects B1 , är det en Kinamick ?

B1 tillverkas i Kina, på 797Beijing (som anses vara en av de bästa fabrikerna), men specifikationerna är gjorda av amerikanska Studio Projects.

Några som har nämnts i tråden, som t ex B1, MK319 och några olika TSM-micar (TSM är f.ö. kinesiska OEM-micar där Luthman har valt namnet TSM att trycka på dem, på samma sätt som JAM har med sina JJLabs och Golden Age med sina GA Project...), finns på min testsite för jämförelse. 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är samma kapsel gör ju iofs inte att du kommer i närheten av C12 tex, det gör du ju inte ens med de nya gröna C12orna. Och det finns en hel del mikrofoner jag skulle välja framför C414 faktiskt, men allt det där handlar ju om smak och tycke, jag tycker inte om C414 till just sång. Då tar jag hellre en Brauner Phantom som går för runt 5000-6000 beggat.

Men nu handlade det ju om en lite annan prisklass, och där tycker jag att Studio Projects B1 är ganska svårslagen, väldigt trevlig för sitt pris.

själv tycker jag en fräs 414 låter hejdlöst bra , kanske lite vass för sopraner 😆

Men jag vet också dem som föredrar SM58 framför en legendarisk Neumann

allt beror ju på röstens läge , skall kika på Studio Projects B1 , är det en Kinamick ?

Ja det är kinatillverkat.

Skulle jag betala själv skulle jag hellre ta en B1 än en U47 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är samma kapsel gör ju iofs inte att du kommer i närheten av C12 tex, det gör du ju inte ens med de nya gröna C12orna. Och det finns en hel del mikrofoner jag skulle välja framför C414 faktiskt, men allt det där handlar ju om smak och tycke, jag tycker inte om C414 till just sång. Då tar jag hellre en Brauner Phantom som går för runt 5000-6000 beggat.

Men nu handlade det ju om en lite annan prisklass, och där tycker jag att Studio Projects B1 är ganska svårslagen, väldigt trevlig för sitt pris.

själv tycker jag en fräs 414 låter hejdlöst bra , kanske lite vass för sopraner 😆

Men jag vet också dem som föredrar SM58 framför en legendarisk Neumann

allt beror ju på röstens läge , skall kika på Studio Projects B1 , är det en Kinamick ?

Ja det är kinatillverkat.

Skulle jag betala själv skulle jag hellre ta en B1 än en U47 😛

U47 låter kanon om den är uppfräsad

tyvärr brusar och fluttrar många 47:0r

som inte har fått sej en service på decennier

M49 däremot brukar hålla sej bättre då

även många bytt röret ac701 som är lättare

att få tag på .

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är samma kapsel gör ju iofs inte att du kommer i närheten av C12 tex, det gör du ju inte ens med de nya gröna C12orna. Och det finns en hel del mikrofoner jag skulle välja framför C414 faktiskt, men allt det där handlar ju om smak och tycke, jag tycker inte om C414 till just sång. Då tar jag hellre en Brauner Phantom som går för runt 5000-6000 beggat.

Men nu handlade det ju om en lite annan prisklass, och där tycker jag att Studio Projects B1 är ganska svårslagen, väldigt trevlig för sitt pris.

själv tycker jag en fräs 414 låter hejdlöst bra , kanske lite vass för sopraner 😆

Men jag vet också dem som föredrar SM58 framför en legendarisk Neumann

allt beror ju på röstens läge , skall kika på Studio Projects B1 , är det en Kinamick ?

B1 tillverkas i Kina, på 797Beijing (som anses vara en av de bästa fabrikerna), men specifikationerna är gjorda av amerikanska Studio Projects.

Några som har nämnts i tråden, som t ex B1, MK319 och några olika TSM-micar (TSM är f.ö. kinesiska OEM-micar där Luthman har valt namnet TSM att trycka på dem, på samma sätt som JAM har med sina JJLabs och Golden Age med sina GA Project...), finns på min testsite för jämförelse. 😄

Oki skall kina kika på denna

det är bra att priserna blir

humana inom mikvärlden

Sennheiser tog väl nästan

30-35 tusen för en Neumann U87

Men nu är de andra tider

när alla kan ha en studio

i garderoben , som dom kan

rulla ut när frugan åker på

symöte 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiomannen (oregistrerad)
Hej på er..

Jag skulle behöva er hjälp med att välja en mikrofon, idag har jag en sm58.

Mina grejor jag har är följande:

Externt ljudkort TonePort UX2 , Shure Sm58 , Dator.

Så,, Mikrofonen går in i TonePort UX2 , som sen är kopplat till datorn, inga konstigheter alltså.

Dom säger att Kondensator-mikrofon ger ett bättre ljud, jag har ingen aning så därför ber jag om hjälp.

Mikrofon Nr 1. sE Electronics SE1000a

Mikrofon Nr 2. TSM MT170

Mikrofon Nr 2. TSM MT84

Tack på förhand

Tonny

Hej!

Gör inte samma misstag som de flesta och köp en rktig mikrofon direkt. Neumann TLM 103 är ju helt överlägsen i prisklass under 10.000:-. Rödes mikrofoner är ok. men inte i närheten om man ska spela in sång. Har själv haft NT 1 och NT 2 och de har efter ett tag börjat brusa och knäppa. Verkar inte hålla kvakitén rakt igenom som Neumann gör. Neumanns mikrofoner är matchade redan i fabriken vilket inte Rödes är. Det betyder att två mikrofoner inköpta samtidigt inte behöver låta lika. Detta är ett sätt för tillverkarna att hålla nere priset. Neumann kostar hellre på och levererar alltid jämn kvalité. Mirr råd: TLM 103 utan tvekan!!

// Studiomannen

Link to comment
Dela på andra sajter

Neumanns mikrofoner är matchade redan i fabriken vilket inte Rödes är. Det betyder att två mikrofoner inköpta samtidigt inte behöver låta lika. Detta är ett sätt för tillverkarna att hålla nere priset.

// Studiomannen

Det här begriper jag inte. Vad menar du?

Neumanns mickar är handgjorda så vitt jag vet och de blir sällan helt identiska. Om man vill ha två identiska, dvs. matchade, mickar så får man betala extra för det - annars lär det skilja lite i frekvensgång, känslighet och brus även om det står Neumann på dem. Däremot har olika tillverkare olika hårda krav på matchningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla skumma svar ni ger en nybörjare.. Jag ställer frågan igen..

Hej! Jag hade tänkt köpa en bil.. Jag hade tänkt köra cirka 1700 mil per år.. Vilken bil tycker ni passar bäst till min körstil (brukar gasa ganska hårt på raksträckorna) .. under 200 000:- ??? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

floffo66 (oregistrerad)

Ja, det är ju trots allt en viss skillnad på 1000-1500:- och 10.000:- 😐

Jag tycker att du ska "offra" runt 1500:- och köpa t.ex en sE Electronics som är bra och prisvärda enligt mig i alla fall. Neumann kan det ju alltid bli nästa gång..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tycker nog att Studio Projekts B3 är ett bättre val. Det är samma som B1 fast med valbart upptagningsmönster. Vilket jag tycker är bra speciellt

när man inte kan styra akustiken. Vilket är fallet i de flesta hemstudios. Den går väl dessutom in i budgeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...