Jump to content
Annons

Effekter för gitarr


Hellpig

Recommended Posts

Till att börja med; sorry om det här är fel forum men det verkar inte finnas gott om _bra_ musikforum på nätet (eller så hittar jag inte dem!).

Jag har inte spelat på ett par år men börjar nu bli sugen igen & skall sätta upp en liten hemstudio. Har kollat runt lite på gitarreffekter och med det menar jag "hårdvara" som POD XT, Boss GT6, V-amp 2 och så vidare. Nu undrar jag om det finns några gitarrister här osm kan ge lite tips på vad som är bra (bäst?)?

Priset bör definitivt inte ligga över 4000 kr men ljudet skall helst vara ... kraftfullt och bra. Multieffekten skall gå att lina direkt in. Jag har som sagt kollat runt lite men vet inte vad som räknas som "bra" och därtill finner jag det svårt att hitta ljudexempel från de olika effekterna.

Alla tips/länkar tages emot med tacksamhet... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

POD:en är bra när det gäller distade ljud. De rena ljuden tilltalar inte mig alls. Men den är väldigt användbar när det gäller dist.

Annars så har jag en Roland VG-88 som jag gillar skarpt. Men den är bra mycket dyrare än vad du hade tänkt dig. Möjligen kanske man kan hitta en begagnad för 6.000kr, om man har tur men jag är inte säker. Den låg väl kring 17.000 i nypris.

Däremot förstår jag inte varför du begränsar dig till hårdvara? Eftersom du nämner att det är till studiobruk så finns det en hel del mjukvara som är riktigt användbar; Amplitube, Green machine, Guitar Rig m.m.

Lycka till! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Poden är bra till inspelning men funkar inte så bra live tykcer jag. Så sattsa på en POD till inspelning eller om du vill spela live direckt i PAt och sattsa på en golvbaserad effeckt till när du vill lira genom en stärkare. Om du är sugen på en POD 2 så har jag en till salu i så fall kan du ju PMa mig.

Edit: Tangentbordet hade stavat fel.

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara ett val och det är POD XT som jag kör med!

fantastiska ljud enligt mig som spelat i 11 år och testat en hel del effekter och kan därmed be dig att skippa Behringers prylar eftersom deras låter så plastiga så att det är läbbigt 😠

XT:n ligger ju 3995:- ny nu så det är bara att slå till! den håller ju alla dina krav.

EDIT: Sen beror det självklart på hur bra gitarr du har. Du kan ju inte få en skitgitarr med kassa singlecoil-micar att låta som värsta humbuckermonstret.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Sen beror det självklart på hur bra gitarr du har. Du kan ju inte få en skitgitarr med kassa singlecoil-micar att låta som värsta humbuckermonstret.

Well, självklart har jag en elite-gitarr - Gibson Les Paul 😉

Finns det då inget ljudarkiv eller liknande där man kan höra en massa coola sounds från XT:n? Jag har hittat lite småklipp men inget som ger en rättvisande bild, efter vad jag tycker i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med POD 2(1995:-) och den låter jävligt bra tycker jag... Man får inte samma ljud med datoreffekter(Guitar Rig, Amplitube) enligt mig.

Är inte XT och POD2 i princip samma, fast XT har mer programplatser och kanske nån extra effekt? Ljuden bygger väl på samma kretsar? Då måste man fundera på om det är värt att lägga 2000:- extra på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en så bra gitarr så köp en riktigt bra rörstärkare och skaffa till de andra du vill ha separat. Kanske är lite väl nöridig. Men du får alldrig samma goa ljud ur någon pedal som ur riktiga rör i en bra stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv spelat i många år och har länge varit skeptisk men...... POD XT är jättebra. Nu när jag laddat ner de nya ljudkaraktäristikerna från deras hemsida (gratis) så låter den ännu bättre. En varning dock - det är först när Du börjar ratta runt och lära Dig bygga ljud själv som det blir riktigt bra. Fabriksljuden är sådär. Ett annat missförstånd som råder är att det skulle finnas något slags grundsound som gör att alla låter likadant. Så upplever jag inte det alls.

På Line 6 hemsida kan Du gå in och lyssna men, som sagt, ratta Dina ljud själv istället. www.line6.com är adressen. Behringer V-amp var ett alternativ men jag måste hålla med om att den låter plastig. BOSS:en vet jag ingenting om men de brukar ju göra bra saker. Sen finns det en massa mjukvara. Vad säger Ni som har testat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så har jag fått betydligt mer naturtrogna ljud ur Guitar Rig än genom någon direktinspelningsbox, typ POD. Har visserligen inte provat alla som finns, men väl modeller från Line6, Yamaha och Behringer. Skulle annars inte säga att Behringers V-amp är speciellt dålig. Precis som med alla andra digitala gitarrprylar så får man sitta ett tag och verkligen prova sig fram till bra inställningar. Det är ju också det som gör att det kan vara svårt att prova sådana grejor i en musikaffär, man har liksom inte tiden eller koncentrationen för att testa ordentligt. Så be att få låna hem! Själv har jag en Yamaha DG Stomp, som jag tycker låter rätt bra. Inte minst sen jag byggde en treble booster och kopplade in innan, då blev det riktigt bra! Finns billigt (DG stompen alltså) bl a på http://www.musikalen.se Men jag har för mig att det är fler affärer som säljer ut dom. Funkar alldeles utmärkt live också, till skillnad från de flesta av sina konkurrenter är den huserad i en kraftig metallbox och har även footswitchar, så man slipper ett extra pedalbord.

Vad gäller Guitar Rig så tyckte jag inte heller att den var speciellt imponerande först. Men så började jag labba med högtalarsimulatorn, och satta och provade olika inställningar på mickar, högtalarlådor, vinkling o s v i ett par timmar, utan att röra någonting annat. Blev riktigt bra till slut.

Håller inte heller riktigt med om att man måste skaffa en gammaldags rörförstärkare för att få ett bra rörljud. Min huvudförstärkare är en Vox AD120VT är nästan helt digital (sitter ett litet rör någonstans i den, är lite oklar över vilken påverkan det har), och spöar de flesta andra riktiga rörförstärkare jag har testat.

Ett tips som jag fick häromdagen var annars att ta signalen från effektloopen på förstärkaren (d v s direkt efter preampen) och koppla in i datorn, och sen använda enbart högtalarsimuleringen från t ex Guitar Rig. Har inte provat själv än, men han som föreslog det hävdade att han aldrig kommer att micka upp en gitarrförstärkare igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pod-tråden har ju varit uppe ett par ggr. Själv har jag en POD 2.0 och är väl "tillräckligt" nöjd. Men jag saknar ljudet i magen som man får av en riktig förstärkare. men jag sitter ju i sovrummet och här funkar det liksom inte med 130 deciBel...

En annan sak: Om man ändå ska köra (bara) in i datorn, så finns ju Line6 Guitarrport. Ser ju ut som en leksak, men är i princip en halv POD XT. Oxå under 2000 spänn.

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte XT och POD2 i princip samma, fast XT har mer programplatser och kanske nån extra effekt? Ljuden bygger väl på samma kretsar?

Liknande kretsar men uppdaterade och bättre. Samt att du kan koppla in i datorn via USB och med Line6 Edit skruva till ett eget ljud. Sen finns det även en sida där man kan ladda ner andra personers ljud som dom skruvat till. Dom där 2000 extra är garanterat värt det enligt mig. Delvis för att jag alltid har en förmåga att köpa budgetgrejer först och sen tröttna på det och därför förlorat pengar på mellanskillnaden när jag säljer den billigare prylen.

Testade POD 2.0:an och XT:n i likadana monitorer två olika dagar och kan säga att det är stooor klasskillnad på XT:ns reverb/compressor och övriga effekter. Har ni nånsin spanat in Line6 Edit så vet ni vad jag menar :rolleyes:

XT to the people!! 😲

EDIT: sen många fler topar, cabinets mm. Det va en viktig pryl man missade läs gärna själva på Line6:s hemsida

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte passa på att inflika att jag nyss läste en intervju med Lasse Wellander (som spelat med Abba, Magnus Uggla, Ulf Lundell, Mats Ronander och typ alla andra), han tycker att en POD låter så oerhört bra att han sällan eller aldrig använder någonting annat för inspelningsjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar! Men jag tycker det är lite irriterande (fortfarande) att det inte finns mer ljudklipp att hämta från de olika effekterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så att du ändå inte får reda på hur den låter förrens du suttit och skruvat på den och spelat själv några dagar. Många multieffekter har ju direkt urusla fabriksljud, och det kanske inte känns helt bekvämt att sitta i en musikaffär och skruva. Så det bästa är att låna hem apparaten några dagar och verkligen prova sig fram. Har provat mycket digital utrustning som inte alls låtit roligt i början. Men när man suttit med det i några timmar och provat ordentligt vad man har för inställningsmöjligheter, så brukar man oftast kunna få till allt från ok till riktigt bra ljud, lite beroende på vad man har för ideal såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Liknande kretsar men uppdaterade och bättre. Samt att du kan koppla in i datorn via USB och med Line6 Edit skruva till ett eget ljud. Sen finns det även en sida där man kan ladda ner andra personers ljud som dom skruvat till. Dom där 2000 extra är garanterat värt det enligt mig. Delvis för att jag alltid har en förmåga att köpa budgetgrejer först och sen tröttna på det och därför förlorat pengar på mellanskillnaden när jag säljer den billigare prylen.

Testade POD 2.0:an och XT:n i likadana monitorer två olika dagar och kan säga att det är stooor klasskillnad på XT:ns reverb/compressor och övriga effekter. Har ni nånsin spanat in Line6 Edit så vet ni vad jag menar

Det går att göra exakt samma med POD2 och Line6Edit. Inte med USB dock, jag använder ljudkortets midiportar, funkar svinbra!

Har aldrig testat XT, så du har säkert rätt i att vissa effekter är bättre i den...

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Köp en Boss-GT6, det bästa inköpet jag nånsin gjort.

Jag håller helt med vi använder både GT-6 & GT-6B ( för bas ) i mitt band både live och vid inspelning, och den är ju komplett med pedalbord och låter fruktansvärt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv går jag och funderar på en VOX Valvetronix Tonelab! Har snackat ner den till 3700:- och den låter ruskigt bra, har även inbyggt rör. Finns även en något dyrare version med pedalbord. Medföljer även datoreditor precis som till Pod:en osv. Spana in på:

http://www.voxamps.co.uk/products/tonelab/tonelab.htm

Leta lite på sidorna så hittar du även gott om ljuddemos att ladda ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...