Jump to content
Annons

Hijack your love


Pellesnusk

Vad tycks?  

12 röster

  1. 1. Vad tycks?

    • 3 - Bra
      1
    • 2 - Sådär
      5
    • 1 - Kasst
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Hijack your love

ARTIST/GRUPP: Pellesnusk

GENRE: Electro

LÅTLÄNGD: 3:52

KOMPOSITÖR: Pellesnusk

PRODUCENT: Pellesnusk

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,43 mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Pellesnusk - Hijack my love Högerklicka -> Save target as...

Tjena!

Här är en låt som jag har knåpat med i ett par dagar nu. Känner mig ganska klar och ganska nöjd, i alla fall för att vara mitt första bidrag på detta forum.

Vore kul att höra era kommentarer och få lite kontruktiv kritik på denna låt, själva låtidén, ljud och sampling jag har använt, hur det är producerat etc....

Vore också kul att höra om det finns någon med tillräckligt bra musiksmak för att känna igen samplingen!

Redigerat av Pellesnusk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, jag klickar bara. Brukar inte vara några problem, ett nytt fönster öppnas och mp3spelaren laddar hem filen.

Det här är vad som står i adressfönstret:

http://www.tripod.spray.se/error/referer.p...ackyourlove.mp3

Först blir det en Spray-sida som berättar att jag försöker ladda hem musik. 😛 Efter ett tag redirectas jag till ett fönster med en länk till mp3'an. Så det gick ju tillslut... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ... tja ... låten var lite standardmässig tycker jag, med ljud man har hört 5684930268490 gånger förut. Dock är det ganska skön stämning i den, med en del sköna melodier. Mitt förslag är att du programmerar om trummorna samt att du byter ut vartenda ljud i låten mot något annat och mer sofistikerat!

Usch, vad jag är elak. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fetare trummor behövs... Dom andra ljuden tycker jag duger, mycket sköna skulle jag säga. Däremot tycker jag du borde jobba betydligt mer med röstsamplingen. Lägg en gate på den eller nåt så att den inte grötar ihop sig så mycket, kanske?

EDIT: Jag skulle lagt min röst mellan 1 och 2 så länge, men jobba mer med låten så blir det bättre.

Redigerat av insolitus
Link to comment
Dela på andra sajter

Fetare trummor behövs... Dom andra ljuden tycker jag duger, mycket sköna skulle jag säga. Däremot tycker jag du borde jobba betydligt mer med röstsamplingen. Lägg en gate på den eller nåt så att den inte grötar ihop sig så mycket, kanske?

Tack för dina kommentarer! Kul att du gillar ljuden, är själv ganska nöjd med dom, tycker dom skapar en skön stämning. Håller med om att trummorna är lite trista, men hade ingen riktigt bra idé på hur dom skulle kunna låta, ska fundera på den.

Det där med att röstsamplingen inte låter helt perfekt, det kan nog stämma. Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "lägg en gate"?!? Vad är det du menar? Och vilket problem skulle det hjälpa mot?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ... tja ... låten var lite standardmässig tycker jag, med ljud man har hört 5684930268490 gånger förut. Dock är det ganska skön stämning i den, med en del sköna melodier. Mitt förslag är att du programmerar om trummorna samt att du byter ut vartenda ljud i låten mot något annat och mer sofistikerat!

Usch, vad jag är elak. 😉

Har du något exempel på någon låt med mer "sofistikerade" ljud? Bara så jag förstår ungefär vad du tänker på?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall försöka skriva lite vettiga kommentarer här då..

Introt är bra. Låten hade gärna fått fortsätta sådär avskalat med kicken och saw-basen. Pad-synthen tycker jag inte riktigt passar in. Låten slutar lika bra som den börjar, minimalistiskt..typ. 😉 Det enkla square-ljuden som kommer in först vid 0:45 tycker jag om. 😄 Röstsamplingen kan du gärna skippa helt, gillar inte alls den. Låten är bäst om den får vara instrumental rakt igenom tror jag.

Ja, detta är då bara vad jag tycker. Som vi alla vet, smaken är som baken.. 😛

//Nisse

EDIT: Slarvfel.. 😄

Redigerat av Nisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar den.

Stereobredden är fin tycker jag, liksom trumljuden.

Man behöver inte alls vara rädd för att använda 808 och allt det där.

Hör till genren ju, precis som det ska vara timbales i reggae.

Vokalen är toppen.

Kanske tycker jag inte att ljudbilden är tillräckligt spännande för att bära upp det minimalistiska.

Hihats till exempel, skulle nog göra groovet mer hypnotiskt - utan att för den skull tappa lo fi-känslan.

Överhuvudtaget så saknar jag lite fluff i de högre frekvenserna, skulle vara skönt för örat med nåt däri.

Tycker den är på helt rätt spår, får lite 82-vibbar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar den.

Stereobredden är fin tycker jag, liksom trumljuden.

Man behöver inte alls vara rädd för att använda 808 och allt det där.

Hör till genren ju, precis som det ska vara timbales i reggae.

Effekten "stereo expander" på mitt pulsar-ljudkort fungerar riktigt bra, precis som 808-ljuden i min Drumstation. Rolig liten sak! 🙂

Kanske tycker jag inte att ljudbilden är tillräckligt spännande för att bära upp det minimalistiska.

Hihats till exempel, skulle nog göra groovet mer hypnotiskt - utan att för den skull tappa lo fi-känslan.

Överhuvudtaget så saknar jag lite fluff i de högre frekvenserna, skulle vara skönt för örat med nåt däri.

Tycker den är på helt rätt spår, får lite 82-vibbar. 😉

Kul att du gillar den! Ska klura lite på det där med trummorna. Helt klart så att det kan behövas lite fix på det området. Kanske lite hihats för att skapa lite "fluff".

Tack för dina kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att röstsamplingen inte låter helt perfekt, det kan nog stämma. Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "lägg en gate"?!? Vad är det du menar? Och vilket problem skulle det hjälpa mot?!?

En gate kan man väl kalla för en bakvänd kompressor, dvs när ljudet går under en viss nivå släcks det ut helt. Används väl normalt för att ta bort brus automatiskt, även om man kan göra andra kul effekter med den.

Det var mest som en tanke att det skulle göra rösten mindre tjock, så det blir lite hål i den...(F-n va jag har svårt att förklara vad jag menar... 🙁 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Den websida där denna låt låg ute på stängdes ner av Spray. Nu är den öppen igen!

Har redan fått en del bra åsikter om denna låt, men känner att det blev lite rumphugget då låten inte gick att ladda ner efter bara 1 dag. Kanske någon mer som vill lyssna och tycka?!?

Och fortfarande är jag nyfiken på om det inte är någon som har tillräckligt bra musiksmak för att känna igen samplingen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Den websida där denna låt låg ute på stängdes ner av Spray.

Helt ok låt, hade den sparad.

Och fortfarande är jag nyfiken på om det inte är någon som har tillräckligt bra musiksmak för att känna igen samplingen?!

Upplys oss, herr Snusk. Tycker det låter lite bekant, trots min värdelösa musiksmak.

edit: På med lite fler ljud kanske?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Upplys oss, herr Snusk. Tycker det låter lite bekant, trots min värdelösa musiksmak.

Ja eftersom intresset och gissningarna har stått på topp så förstår jag att ni alla är nyfikna 😉

Det är Herbie Mann med "Hijack", som annars är mest känd för flöjtslingan som samplats av Beatnuts och Jennifer Lopez. Intressant va?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...