Jump to content
Annons

Inköpstips för gitarr


wond3r (oregistrerad)

Recommended Posts

wond3r (oregistrerad)

Jag har mer eller mindre spelat gitarr i snart 1 år och gitarren som jag använder var del i ett sånt här paket (gitarr + förstärkare) som jag tror låg runt 1200-strecket när fick det för ungefär 2 år sedan.

Förstärkaren är en Kustom Solo 16R som ligger på 30W och gitarren har inget märke, det står endast EXCEL på huvudet. Dock är känslan i själva gitarren är rent usel ☺️

Har funderat på en "Epiphone - Les Paul Special - Vintage Sunburst, El Gitarr" från 4Sound (http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=50&s=0&articleId=413729), är det en bra gitarr för en som kan lira "ganska" så bra? Tycker ni att jag ska vänta tills jag har mer pengar och köpa en annan, bättre gitarr?

Jag gillar designen på LP väldigt mycket, men det är ju förstås ljudet som räknas i första hand 😎

Tack på förhand, tänkte utnyttja den kompetens som finns på detta forum då jag själv inte är mycket att ha när det gäller gitarrer och sånt 🙂

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Köp inte Epiphone les paul special, då får du en gitarr av ungefär samma kvalite som den du redan har, hade själv en Excel när jag började spel 😎

Själv spelade jag på min excel i ca 3 år innan jag köpte ny ☺️

Köp hellre en epiphone les paul standard i sånna fall, billiga på musikbörsen nu, 3995.

Eller så kan du kolla om du hittar nåt du gillar på den här sidan:

http://www.thomann.de/se/cat_PG_1.html?gf=...=100&oa=pra

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kolla upp Hagströmgitarrer också. Tycker personligen de låter bättre än Epiphone. Och kolla beggmarknaden. Du hittar alltid förr eller senare nån bra gura där för ett bra pris om du är lite tålmodig och sparar då en hel del, istället för slänga ut på medioker gura i butik kan du få en bättre på beggmarknaden. Annars gå och testa i butik och skicka efter from typ Thomann och spara där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med föregående talare om att man ska undvika just special-modellen av Epiphone Les Paul. Den är nämligen bland dom(om inte _den_) billigaste i Epiphone-serien, och du kan ju tänka dig själv hur bra ett budgetmärkes budgetgitarr är... 🙂

En polare hade en sån, men han hade tur och fick ett bra ex som var ganska okey att lira på...

Jag hade nog satsat på en standard eller studio om jag var du, men jag är inte direkt någon les paul-gitarrist 😉

Jag sitter och kollar igenom les paul-utbudet på thomann och du får ju en studio eller standard för en bit under 3000.-

Som sagt, ingen les paul-fanatiker, men denna blev jag lite sugen på ändå... Porrigt värre!! http://www.thomann.de/se/esp_ltd_ec100qmstbc_egitarre.htm

Ps. Kan även tipsa om Roland Microcube! En svårslagen övningsförstärkare! Länk: http://www.thomann.de/se/roland_micro_cube.htm

Låt dig dock inte luras av det låga wattantalet, den spela nog högt för att öva med hemma! 🙂

Lycka till med gitarrköpet!

/Pudding

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Epiphone Les Paul Special II. Kan inte rekommendera den till någon som "maingitarr". Jag själv använder den mest för att experimentera lite med olika stämningar och sådär (min förstagitarr har floyde-stall 😉 ), och köpte den enbart för att jag behövde något riktigt billigt, väldigt snabbt när min Jackson var trasig.

Den påminner väldigt mycket om såna gitarrer som brukar komma med billiga gitarrpaket.

Redigerat av Dissector
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Epiphone Les Paul Special II. Kan inte rekommendera den till någon som "maingitarr". Jag själv använder den mest för att experimentera lite med olika stämningar och sådär (min förstagitarr har floyde-stall 😉 ), och köpte den enbart för att jag behövde något riktigt billigt, väldigt snabbt när min Jackson var trasig.

Den påminner väldigt mycket om såna gitarrer som brukar komma med billiga gitarrpaket.

Vad är skillnaden mellan den och vanliga special?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Epiphone Les Paul Special II. Kan inte rekommendera den till någon som "maingitarr". Jag själv använder den mest för att experimentera lite med olika stämningar och sådär (min förstagitarr har floyde-stall 😉 ), och köpte den enbart för att jag behövde något riktigt billigt, väldigt snabbt när min Jackson var trasig.

Den påminner väldigt mycket om såna gitarrer som brukar komma med billiga gitarrpaket.

Vad är skillnaden mellan den och vanliga special?

Den sistnämnda är speciell 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle köpa en ny gitarr för 2000 spänn så skulle det bli en sån här:

http://www.thomann.de/se/fender_squier_tel...m_ii_p90_bk.htm

Den finns med Humbuckers för några hundra mindre om man hellre vill ha det. Det går ju att labba lite med andra mickar tex om man tror att det skulle vara bättre. Jag förstår att du vill ha en bättre gitarr för att "komma vidare" men i de lägre priklasserna är risken för "botten-napp" större. Högre pris innebär oftast högre och jämnare kvalitet även om man kan råka på riktigt dåliga exemplar även där.

Det råder ingen brist på gitarrer - titta på begagnat - gärna nära dig så att du kan åka och provspela!

Sen får man inte glömma att spela gitarr är ett ständigt sökande efter något annat, något bättre, mer sustain, lättare, tyngre, annan färg osv. Det finns inte en gitarr som gör dig helt nöjd.

Kom att tänka på en grej till. En duktig kille som säljer bra och billiga instrument:

http://www.edgaraudio.se/

Lycka till !

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar mina vägar ibland till residenshufvudstaden för att testa gitarrer bla och blev impad över vilken härlig spelkänsla dessa gitarrer har.http://www.brinksmusik.com/Gould%20Guitars.htm Känns massivt och bra intonering i dom med tanke på prisklassen. Inte testat nån i stärkare men dom känns robustare än många andra budgetgitarrer. Sen är ju knoppen betydligt snyggare än Epiphones Les Paul kopior 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp Hagströmgitarrer också. Tycker personligen de låter bättre än Epiphone. Och kolla beggmarknaden. Du hittar alltid förr eller senare nån bra gura där för ett bra pris om du är lite tålmodig och sparar då en hel del, istället för slänga ut på medioker gura i butik kan du få en bättre på beggmarknaden. Annars gå och testa i butik och skicka efter from typ Thomann och spara där med.

Absolut, har en Hagström Swede och jag har svårt att se hur man ska kunna få mer gitarr för 5000:-

Jag har visserligen en vänster men det ska nog inte skilja mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle återigen vilja slå ett slag för BaCH som är en tjeckisk tillverkare. Deras gitarrer klår med lätthet allt var Epiphone heter. De har dessutom schyssta micar vilket inte är så vanligt i den prisklassen.

Det enda kruxet är att det kan vara lite svårt att provspela dem. Jag känner bara till två handlare som säljer dem i sverige än så länge. Och så går de även att beställa direkt från tjeckien om man vill det.

Jockmic länkade ju till en av försäljarna ovan: http://www.edgaraudio.se/

En annan är Helges Håla i Växjö: http://www.helgeshala.com/guitar/

Och som sagt, direkt från tjeckien: http://www.bachmusik.com/en/c100001/music-instruments/

Link to comment
Dela på andra sajter

wond3r (oregistrerad)

Har bevakat den här tråden ett tag och har bestämt mig för att avvakta och hålla koll på beg-marknaden efter ett riktigt kap, ni behöver inte ge mig några tips, då jag inte riktigt har pengarna än 😉 Jag kommer snart att fixa pengar dock.

Tack till alla som svarat, ni har varit till stor hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

testade en heldel gitarrer för ett år sen när jag skulle köpa en ny, det blev en hagström swede som jag är väldigt nöjd med.

det finns ju andra hagström modeller som är lite billigare som säkert också är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Förlåt att jag lägger mig i.

Gibson melody maker, är den helt ute? Hopplöst svår att få tag på i sverige.

Är Thorman pålitliga?

Vänligen

Gubben i Kalmar

Ja thomann är väldigt pålitliga. bara söka på thomann här på forumet eller nätet överhuvudtaget. Jag är som så många andra en nöjd och återkommande kund där. Men om Thorman har jag inte en aning om. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyskarna har aldrig kunnat stava ordentligt. Man kan inte bara gå omkring och heta "thomann". Jag är 100 på att det ska vara Thorman. Därför får han heta så! Rätt ska vara rätt, så de så!

sixties visdoms ord tar jag till mig. Det finns mycket i den prisklassen. Därför är Era referenser värdefulla.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att du inte var tidigare ute, fick sålt min Gibson Les Pauls Custom Alpine White för några månader sen. 😛

Jag det var det allt.

Igentligen så är det grabben som inte vill spela dragspel eller trombone. Nä elgitarr ska det vara. Och så vill han låna mina förstärkare. Och då specielt min Marshall. Så kan det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att du inte var tidigare ute, fick sålt min Gibson Les Pauls Custom Alpine White för några månader sen. 😛

Jag det var det allt.

Igentligen så är det grabben som inte vill spela dragspel eller trombone. Nä elgitarr ska det vara. Och så vill han låna mina förstärkare. Och då specielt min Marshall. Så kan det vara.

Hahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Igentligen så är det grabben som inte vill spela dragspel eller trombone. Nä elgitarr ska det vara. Och så vill han låna mina förstärkare. Och då specielt min Marshall. Så kan det vara.

Menar du att du lirat dragspel och trombon genom din Marshall? 😛

Coolt! 🙂

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag lägger mig i.

Gibson melody maker, är den helt ute? Hopplöst svår att få tag på i sverige.

Det skulle ha kommit ett gäng till Sverige förra året men det blev aldrig så eftersom Gibson valde att sälja dom i USA istället pga tokstor efterfrågan.

De enda som sålts i sverige är Melody Maker Joan Jett signature som kostar 7995:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Schecter med fast stall, men lägg på 500:-. Min lillebrorsa köpte en mörkblå (kan inte modellbeteckning) och en Liten futtig BOSS Cube på 10w (eller om det var 15w). Och hur lät det??? Det lät APBRA! Vilket sound, och guran var riktigt skön att spela på. Detta förutsätter visserligen att gitarren är justerad ordentligt, annars låter även den dyraste kaka. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle ha kommit ett gäng till Sverige förra året men det blev aldrig så eftersom Gibson valde att sälja dom i USA istället pga tokstor efterfrågan.

De enda som sålts i sverige är Melody Maker Joan Jett signature som kostar 7995:-

Ja, jag förstår att det varit nått "fuffens". ☺️

Reklamen för Melody Maker har varit påtaglig på webben. På thomann finns det i lager för 3550 kronor inkl frakt. Vi får se hur vi gör. Grabben får bestämma hur han vill ha det. Förstärkare har jag tre stycken att välja på Fender Twin Reverb, Marshall 4203 och en Polytone Mini Brute.

Tack för Er input. Det är bra med forumet för det är alltid någon som vet råd.

Vänligen

Gubben i Kalmar ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste bara "inflikas".

Jag hittade en "Börsen-tidning" daterad, augusti-07.

Där anonserar man ut "Gibson Melody Maker" för 5000:- kronor. "Normalpris 6000:- kronor.

Den där tysken, "thomann" Ni vet, säljer samma/lika dan för 3500:- inkl frakt.

sixtis föreslog "Hagström" men Kalle drog lite på näsan. Så en Gibson Melody Maker är beställd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp Hagströmgitarrer också. Tycker personligen de låter bättre än Epiphone. Och kolla beggmarknaden. Du hittar alltid förr eller senare nån bra gura där för ett bra pris om du är lite tålmodig och sparar då en hel del, istället för slänga ut på medioker gura i butik kan du få en bättre på beggmarknaden. Annars gå och testa i butik och skicka efter from typ Thomann och spara där med.

Absolut, har en Hagström Swede och jag har svårt att se hur man ska kunna få mer gitarr för 5000:-

Jag har visserligen en vänster men det ska nog inte skilja mycket.

Fick hem en Hagström Swede från Thomann för ett par veckor sen. Som student är 5000:- mycket pengar, men jag har inte ångrat ett öre. Mycket gitarr för slanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp Hagströmgitarrer också. Tycker personligen de låter bättre än Epiphone. Och kolla beggmarknaden. Du hittar alltid förr eller senare nån bra gura där för ett bra pris om du är lite tålmodig och sparar då en hel del, istället för slänga ut på medioker gura i butik kan du få en bättre på beggmarknaden. Annars gå och testa i butik och skicka efter from typ Thomann och spara där med.

Absolut, har en Hagström Swede och jag har svårt att se hur man ska kunna få mer gitarr för 5000:-

Jag har visserligen en vänster men det ska nog inte skilja mycket.

Fick hem en Hagström Swede från Thomann för ett par veckor sen. Som student är 5000:- mycket pengar, men jag har inte ångrat ett öre. Mycket gitarr för slanten.

Jo nog är det fina grejer. Men vad är det som gör att Thomann kan ha ett så lågt pris? det blir mycke i procent räknat.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kolla upp Hagströmgitarrer också. Tycker personligen de låter bättre än Epiphone. Och kolla beggmarknaden. Du hittar alltid förr eller senare nån bra gura där för ett bra pris om du är lite tålmodig och sparar då en hel del, istället för slänga ut på medioker gura i butik kan du få en bättre på beggmarknaden. Annars gå och testa i butik och skicka efter from typ Thomann och spara där med.

Absolut, har en Hagström Swede och jag har svårt att se hur man ska kunna få mer gitarr för 5000:-

Jag har visserligen en vänster men det ska nog inte skilja mycket.

Fick hem en Hagström Swede från Thomann för ett par veckor sen. Som student är 5000:- mycket pengar, men jag har inte ångrat ett öre. Mycket gitarr för slanten.

Jo nog är det fina grejer. Men vad är det som gör att Thomann kan ha ett så lågt pris? det blir mycke i procent räknat.

De kan hålla lågt pris för de beställer direkt från tillverkarna och har inga mellanhänder som ockrare här som Luthman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Schecter med fast stall, men lägg på 500:-. Min lillebrorsa köpte en mörkblå (kan inte modellbeteckning) och en Liten futtig BOSS Cube på 10w (eller om det var 15w). Och hur lät det??? Det lät APBRA! Vilket sound, och guran var riktigt skön att spela på. Detta förutsätter visserligen att gitarren är justerad ordentligt, annars låter även den dyraste kaka. 😆

Schecters grejer är fina grejor! Man kan hitta beg såna gitarrer som är mycket bättre än vad de kostar. Ljudet i en elgitarr hänger mestadels på träslaget. Sen är det ju lite olika vad man gillar också.

Fender tex har tre träslag:

Poppel är det i kropparna på de lite billigare modellerna, ljud sisådär,

Al är det kroppträslag jag gillar bäst, ger mest sustain i fendrarna.

Ask är dyrast av Fenders träslag, men det gillar inte jag, tonen dör ut fortare, det blir för mycket diskant, och så blir de jobbigt tunga.

Jag tycker mig märka skillnad på även halsarnas ljud, det finns ju lönnhalsar med greppbräda av rosewood eller de som är av lönn rakt igenom, dessa gillar jag bäst.

Gibson är av mahogny i både kropp och hals. Att gneta och spara/avbetala på en fin Gibson är inte dumt ändå. Man köper under sin livstid en massa förstärkare och distboxar osv som man ofta snabbt tröttnar på, det gör man inte på en kvalitetsgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...