Jump to content
Annons

ESI DuaFire , Cubase LE4 problem


RobbinCrosby

Recommended Posts

Hej.

Har nyligen inhandlat ett ESI DuaFire interface som jag kör tillsammans med medföljande Cubase LE4.

Datorn är BRA så dessa felen borde ej bero på datorns prestanda. (3gb ram quadcore m.m)

Allt är installerat noggrant efter instruktionsboken, kan självklart gjort något fel men tror att det ska vara någon annan anledning till att det spökar.

När jag startar upp programet kommet ett felmedlande : "Samplerate could not be set. This may be due to the sampleclock being set to external sync".

När jag spelar in upplever jag relativt mycket "sprakande" redan med några få ljudspår, då när ljudkortet är inställt på 96000Hz i samplerate och 8 ms latency. Samt det mest irriterande, plötsliga "blackouter" i inspelningen då det laggar till och ljudspåret hamnar i otakt. Röda lampan tänds på VST performance vilket jag tycker är helkonstigt då prestandan ska räcka till.

Har jag istället ljudkortet inställt på 48000hz så sprakar det något otroligt i vad jag än ska göra, går ej att jobba med programet då.

Jag kör på vista.

Vad tror ni är fel? Vad ska jag göra?

Redigerat av RobbinCrosby
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu funkar det bra på 44.1 Khz. Men jag borde väl fortfarande kunna spela in på 48 och 96? Har läst runt lite och försöker fördjupa mig i samplerate men det verkar ju som det inte ska vara så försämrande för ljudkvalitén att spela på 44.1 Khz.

Men fortfarande så blir det "overload" ibland och röda lampan tänds, spraket är dock borta men lagget är kvar som gör att inspelningen hamnar i otakt när de inträffar.

Har läst i andra trådar och har inga trådlösa nättverkskort eller något som går och försöker stänga av alla processer förutom typ virusskyddet.

Några tips på vad som kan vara felet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Fick du någon ordning på detta problem?

Jag har nämligen liknande problem, kör också Cubase LE4 och ett ESI U46XL kort.

Redan efter 5-6 vsti och 10 talet effekter laggar och sprakar det.

Skaffade prylarna i förrgår och har byggt ihop datorn själv, är orolig att jag gjort något fel. Datorn är sjysst med 2,6 dualcore och 4GB ram.

Jag har testat lite olika latencys osv.

Installerat senaste drivrutinerna till moderkort och grafikkort. Jag är inte alls skarp på datorer och detta var mitt första egna bygge. Kan jag ha gjort något fel där eller i installationen? Kan tillägga att jag kör ett orginal XP home.

Känns skittråkigt när jag har köpt nya grejjer för rätt mkt pengar och så lirar det slöare än min gamla P4, någon som har några idéer?

Redigerat av seeage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...