Jump to content
Annons

Transparent höjning av hightsen


base10

Recommended Posts

Jag läste på denna sida (http://vengeance-mastering.com/eng/indexes/indexHOME.html) att de i mastringsprocessen gör en transparent höjning av hightsen.

Min fråga är vad är det, hur låter det och hur gör man det?

Verkar spännande 🙂

EDIT: Länkfel

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

high hightsen brukar området mellan 10-12 khz kallas ibland.

hightsen kanske ligger strax under 8-10 khz??

transparent höjning av hightsen måste i så fall betyda att man höjer där nånstans (8-10 eller 10-12 khz) med en transparent EQ

kanske....? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

high hightsen brukar området mellan 10-12 khz kallas ibland.

hightsen kanske ligger strax under 8-10 khz??

transparent höjning av hightsen måste i så fall betyda att man höjer där nånstans (8-10 eller 10-12 khz) med en transparent EQ

kanske....? 😕

Då återstår frågan, vad är en transparent EQ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då återstår frågan, vad är en transparent EQ?

Brukar vara en EQ som inte påverkar fasförhållandena i frekvensspektrat (linear phase).

Edit: Hights låter som ett förtyskat uttryck.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Då återstår frågan, vad är en transparent EQ?

Brukar vara en EQ som inte påverkar fasförhållandena i frekvensspektrat (linear phase).

Edit: Hights låter som ett förtyskat uttryck.

Då får jag helt enkelt kolla efter en sån EQ då 🤪

Ja, det var på en tysk sida jag hittade det så du har rätt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hightsen är som sagt en slang för de högre frekvenserna.

Jag har faktiskt läst utrycket "high hightsen " nånstans men kommer ej ihåg var.

Men kommer ihåg att det var mellan 10-12 khz.

Angående transparent.

Kan man säga att betyder neutral??

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående transparent.

Kan man säga att betyder neutral??

Framförallt ska du passa dig för att läsa vad andra skriver i tråden - i värsta fall kanske du lär dig nåt.

...och för att göra svaret ännu mer kryptiskt, så kan man säga att en "transparent eq" egentligen inte existerar, eftersom meningen med en eq är att färga ljudet - men det som kommer närmast benämningen "transparent eq", är en som påverkar annat än det man förväntar sig, så minimalt som möjligt. Glasklart...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter detsamma i mina öron, hightsen ... låter som "high frequensarna, liksom bah". Låter som cool kille -slang, för det luftiga spektrat ovanför 11 khz. Att höja det området är nog i princip att "höja diskanten", helt enkelt. Alternativt, som sagts här, så kan det vara exciter med - typ BBE sonic maximizer, steinberg spectralizer, aphex och andra. Exciter skapar ju articifiella övertoner ifrån det befintliga materialet, så diskanten blir lite rikare/tjockare. Linear Phase och FIR eq är ju de mest transparenta EQ jag känner till. Med en exciter blir det ju inte transparent i ordets sanna mening, men "transparent" brukar man även kalla något som inte påverkar grundmaterialet, och det gör man ju inte om man lägger till ljud .. typ

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh.. Vad fel man kan läsa då.. Trodde hela tråden handlade om att killen hade problem med att hihats inte vizzlade som dom skulle via overheadmickarna 😄 (f**n hatar påhittade uttryck)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafan är hightsen för nåt??? 😄

Det är typ slang för de högre frekvensområdena

Men vart kommer t'et ifrån???

Kankse är en sammanslagning av orden high och height. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh.. Vad fel man kan läsa då.. Trodde hela tråden handlade om att killen hade problem med att hihats inte vizzlade som dom skulle via overheadmickarna 😄 (f**n hatar påhittade uttryck)

Jag läste också hihatsen först!!!

Därför jag irriterar mig på att folk fortsätter skriva hightsen vilket det omöjligt kan heta ju! Måste ju bli highsen från engelskans "the highs" om något 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Men vi som vet och har varit med ett tag i branschen (<20 år) vet att uttryck som te.x "hightsen" inte finns hos professionella ljudtekniker och folk som generellt vet vad ljud handlar om... 😄

Ohh.. Vad fel man kan läsa då.. Trodde hela tråden handlade om att killen hade problem med att hihats inte vizzlade som dom skulle via overheadmickarna 😄 (f**n hatar påhittade uttryck)

Jag läste också hihatsen först!!!

Därför jag irriterar mig på att folk fortsätter skriva hightsen vilket det omöjligt kan heta ju! Måste ju bli highsen från engelskans "the highs" om något 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Men vi som vet och har varit med ett tag i branschen (<20 år) vet att uttryck som te.x "hightsen" inte finns hos professionella ljudtekniker och folk som generellt vet vad ljud handlar om... 😄
Ohh.. Vad fel man kan läsa då.. Trodde hela tråden handlade om att killen hade problem med att hihats inte vizzlade som dom skulle via overheadmickarna 😄 (f**n hatar påhittade uttryck)

Jag läste också hihatsen först!!!

Därför jag irriterar mig på att folk fortsätter skriva hightsen vilket det omöjligt kan heta ju! Måste ju bli highsen från engelskans "the highs" om något 🙂

Jag är inget proffs, så det är väl rätt så självklart hur mitt ordval är 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

nu blev det mycket av detta.

Tycker att han fått många bra svar.....men lite till kan vi nog kräma ur denna tråd...

Jo jag kollade upp detta konstiga utryck (hightsen). hade en aning om var jag läst det.

Visade sig att en kompis lånat en bok som jag råkat läsa i vid något tillfälle(hängde ni med..). Jag har försökt få ur denna kille vilken bok det var men han kommer ej ihåg.

Jag kommer ihåg att det var en massa bilder i den med cirklar som representerade ljud i stereobilden.

Säkert skriven av någon gammal studioräv. Någon som känner igen upplägget.

Nu skriver inte jag nått mer, eftersom jag inte själv fattar om detta inlägg har någon poäng.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående transparent.

Kan man säga att betyder neutral??

Framförallt ska du passa dig för att läsa vad andra skriver i tråden - i värsta fall kanske du lär dig nåt.

haha

Jag som bara tänkte sänka språknivån lite...

transparent..neutral...ungefär lika....eller...någon???

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående transparent.

Kan man säga att betyder neutral??

Framförallt ska du passa dig för att läsa vad andra skriver i tråden - i värsta fall kanske du lär dig nåt.

haha

Jag som bara tänkte sänka språknivån lite...

transparent..neutral...ungefär lika....eller...någon???

😄

Funkade inte min förklaring innan...? 😛

I ljudsammanhang handlar det om något som påverkar originalet så lite som möjligt (i en idealvärld påverkas originalet inte alls), så "transparent", "neutral" och "ofärgad" är synonyma.

Av förklarliga skäl är det då egentligen svårt att använda "transparent" i samband med eq, kompressor o dyl - men som sagt, så menar man då att ljudet bara påverkas på precis det sätt man vill och inte har några bieffekter (omöjlig ekvation egentligen, men duktiga programmerare kan komma nära i alla fall... 😛 ), som att om man vill höja exakt 4dB vid exakt 734Hz och med mikroskopiskt Q-värde, så ska närliggande frekvenser inte påverkas ett dugg, om man pratar om eq...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående transparent.

Kan man säga att betyder neutral??

Framförallt ska du passa dig för att läsa vad andra skriver i tråden - i värsta fall kanske du lär dig nåt.

haha

Jag som bara tänkte sänka språknivån lite...

transparent..neutral...ungefär lika....eller...någon???

😛

Jag skulle nog säga ofärgad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Meen.. Du får ju inte hitta på ord som inte finns.. Risken är stor att du får "brskikal" som straff.. " Brun Skit I Kallsongerna!" 😛

Japp.. Men vi som vet och har varit med ett tag i branschen (<20 år) vet att uttryck som te.x "hightsen" inte finns hos professionella ljudtekniker och folk som generellt vet vad ljud handlar om... 😛
Ohh.. Vad fel man kan läsa då.. Trodde hela tråden handlade om att killen hade problem med att hihats inte vizzlade som dom skulle via overheadmickarna 😄 (f**n hatar påhittade uttryck)

Jag läste också hihatsen först!!!

Därför jag irriterar mig på att folk fortsätter skriva hightsen vilket det omöjligt kan heta ju! Måste ju bli highsen från engelskans "the highs" om något 🙂

Jag är inget proffs, så det är väl rätt så självklart hur mitt ordval är 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...