Davidooz Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Hi! hur skapar man det dÀr sköna 60s pop soundet? speciellt trummorna! har skruvat Ä testat med olika mick tekniker pÄ trummorna men fÄr inte till det dÀr sköna 60s. nu kör jag 9 kanaler trummor. pÄ 60-talet sÄ hade man ju inte tillgÄng till sÄ mÄnga kanaler sÄ kanske ska jag undvika att nÀrmicka och och inte andvÀnda lika mycket kanaler? om ni har nÄ erfarenheter och tips om detta sÄ vore det kul Ä höra! /David
VacUm Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Det har till nÀstan 90% med spelteknik att göra. De resterande 10% handlar om hur man stÀmmer trumsetet. TÀnk dig ett uppstÀmt jazzset och sÄ bankar nÄgon popkomp pÄ det: 60-tal. Sen som du sÀger, att nÀrmicka Àr nog ingen bra idé.
Musiker Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 En enda mick nÄn meter ifrÄn i ett bullrigt rum kankse skulle vara nÄtt...
VacUm Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Det Àr aldrig fel att ha mÄnga mickar att stödja sig pÄ. Se bara till att dom inte slickar skinnen.
Lundin Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 (redigerat) Har'u kollat MaxMaxMax grejer? hÀr Han skapar ju 60's i parti o minut Redigerat 8 november 2004 av demoniqus
Rapid Wanker Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Ett snabbt och smidigt sĂ€tt att fĂ„ det att lĂ„ta 60-tal Ă€r att slĂ€nga trummor och instrument i vĂ€nster kanal, och sĂ„ng och körer till höger (eller var det tvĂ€rtom)...men det kanske inte var riktigt det du menade... đ
Pusa Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 I en av "inspelnings-skolan" i tidningen (Minns inte vilket nummer det var nÄt av nr 3-8 2004) sÄ mickar teknikern upp med en enda kondensator mick för hela trumsetet.. Den fÀstes pÄ bas-kaggens översida och skulle enligt uppgift ta upp en helt ok helhet av setet... prova att "skita" ner det lite med nÄgon form av bit-cruscher eller liknande.. (i cubase finns en form av den med under "other".. testa att bara anvÀnda reverben dÀr, sÄ fÄr du en skitig kÀnsla över det, men ÀndÄ ett bra ljud i grund form... för du behÄller ju det normala grundljudet och lÀgger bara ett nytt spÄr pÄ vilket du gör bit-cruschen)... Lite luddigt jag vet.. Hoppas du Àr med pÄ vad jag menar.. Dock kan du fÄ lite fas-problem med tanke pÄ att kondesatormicken som skulle ta upp det skitiga ljudet börjar krÄngla med din andra uppmickning.. Men det gÄr ju att justera i efterhand.. Sen kan du alltid komplettara med "musikers" förslag att micka upp nÄgon meter ifrÄn för att fÄ rumsklangen som ger en lite sjungande 60-talskÀnsla.. Jag vet inte.. kansek du kan testa nÄgot av detta iaf, och möjligen ha nÄgon nytta av det..
Davidooz Postat 8 november 2004 TrÄdstartare Postat 8 november 2004 tack för alla goda rÄd! det verkar som om man ska försöka att jobba pÄ samma sÀtt som dom gjorde pÄ 60-talet! ska kolla in maxmaxmax lÄt! och sen fÄr jag ta Ä testa mig fram! lite riktlinjer Àr allt bra att ha i bakfickan. tack! /David
Vallhagen Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Minns inte vilket nummer det var nÄt av nr 3-8 2004) ... Nummer 6 -04
joachime Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 (redigerat) hur skapar man det dÀr sköna 60s pop soundet?speciellt trummorna! [...] nu kör jag 9 kanaler trummor. pÄ 60-talet sÄ hade man ju inte tillgÄng till sÄ mÄnga kanaler sÄ kanske ska jag undvika att nÀrmicka och och inte andvÀnda lika mycket kanaler? Ett problem Àr att man ofta vill kombinera 60-talets sound med 00-talets klara ljudkvalitet och komplexa arrangemang. Om du efterstrÀvar lo-fi med 60-tals sound Àr det kanske bÀst att anvÀnda sÄ fÄ mickar det gÄr och backa dom frÄn trumsetet. Till din nackdel Àr att du (antagligen) varken har ett lÀmpligt rum att jobba i (som lÄter som 60-talets inspelningsstudios) eller rÀtt mickar, preamps eller bandare. Om du vill ha inslag av 60-tals sound i en modern ljudbild sÄ fÄr du kompromissa ytterligare. NÀrmicka Ätminstone bastrumma och virveltrumma. Jag har fÄtt bra retro-resultat med fyra mickar: 1. Rigga trumsetet mot den vÀgg som lÄter bÀst - StÀll bastrumman med frontskinnet riktat mot och 5-10 dm frÄn den vÀggen. Rigga resten av trumsetet utifrÄn bastrumman. Du kommer alltsÄ att spela vÀnd mot vÀggen. 2. NÀrmicka bastrumma och virvel. 3. Montera tvÄ rumsmickar - SÀtt dig pÄ trumpallen som du sitter nÀr du ska spela. Rumsmickarna ska dÄ monteras 60-80 cm pÄ var sida om dig riktade mot vÀggen (En A-B mickning Àdr du sitter mellan mickparet kan man sÀga). Det Àr svÄrt att beskriva hur det ska se ut sÄ jag bifogar en skiss. PÄ det hÀr sÀttet tar rumsmickarna upp mycket tidiga reflektioner och mindre av det övriga rummet. Resultatet blir lite mer diffust Àn med överhÀng. De gÄnger jag har lyckats har det gett en 60/70-talskÀnsla. Redigerat 11 november 2004 av joachime
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Kan verkligen inte hjÀlpa dig. Kan nada om micktekniker eller mixning. All min inspelning sker med en minidiscmikrofon - nÄn billig sony - in i minidiscen, som stÄr pÄ rec och frÄn hörlursuttaget in i dattamaskinen. Aldrig nÄgon medveten placering av mikrofonen. Men det finns sÀkert mÄnga trumdelar och percussion som kÀnns 60-tal. Lyssna nÄgra kvÀllar pÄ Radio Vinyl sÄ kanske du fÄr idéer.
hammagrella Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Kan verkligen inte hjÀlpa dig. Kan nada om micktekniker eller mixning. All min inspelning sker med en minidiscmikrofon - nÄn billig sony - in i minidiscen, som stÄr pÄ rec och frÄn hörlursuttaget in i dattamaskinen. Aldrig nÄgon medveten placering av mikrofonen. Men det finns sÀkert mÄnga trumdelar och percussion som kÀnns 60-tal. Lyssna nÄgra kvÀllar pÄ Radio Vinyl sÄ kanske du fÄr idéer. Ja men sÄ Àr du oxÄ e jÀvlarimej en naturbegÄvning Max. Medans andra mekar i veckor med plugs, equalizers och mic-placering sÄ tar du fram lite toapappersrullar, skolans gamla piano nÄgra kastruller och ett durkslag och skapar gudomlig musik rakt in i en bandspelarmick. Respekt!
VacUm Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Kan verkligen inte hjĂ€lpa dig. Kan nada om micktekniker eller mixning. All min inspelning sker med en minidiscmikrofon - nĂ„n billig sony - in i minidiscen, som stĂ„r pĂ„ rec och frĂ„n hörlursuttaget in i dattamaskinen. Aldrig nĂ„gon medveten placering av mikrofonen. Men det finns sĂ€kert mĂ„nga trumdelar och percussion som kĂ€nns 60-tal. Lyssna nĂ„gra kvĂ€llar pĂ„ Radio Vinyl sĂ„ kanske du fĂ„r idĂ©er. Ja men sĂ„ Ă€r du oxĂ„ e jĂ€vlarimej en naturbegĂ„vning Max. Medans andra mekar i veckor med plugs, equalizers och mic-placering sĂ„ tar du fram lite toapappersrullar, skolans gamla piano nĂ„gra kastruller och ett durkslag och skapar gudomlig musik rakt in i en bandspelarmick. Respekt! đ Absolut. Men maxmaxmax gör ju sĂ„nna lĂ„tar. Mycket ligger ju faktiskt i att hitta tonsprĂ„ket, attityden och allt detdĂ€r (oĂ€ndligt mycket svĂ„rare Ă€n att sĂ€tta mikrofonen pĂ„ rĂ€tt plats i ett rum faktiskt). DĂ„ fĂ„r man ju 60tal direkt.
Lundin Postat 14 november 2004 Postat 14 november 2004 Som slutord: Vill du skapa the sound of the 60's - Hyr in MaxMaxMax som tekniker och producent.. ..hur svĂ„rt kan det vara đ
johantrummorjohan Postat 28 februari 2008 Postat 28 februari 2008 Heej Jag har Jllabs trummick -paket som innehĂ„ler: 5 st mickar för trummorna (bas,virvel,hĂ€ngpukor, golvpuka) och 2 st för över hĂ€nget. Sen har jag tillgĂ„ng till en mixer (Alto l8) med 8 st ingĂ„ngar. Men jag mixar allting i en och samma kanal in i datorn, sĂ„ jag mĂ„ste stĂ€lla in ljudet innan jag spelar in. (jag har inte tillgĂ„ng till ett ljudkort sĂ„ att ja kan mixtra med varje trumma för sig, utan d fĂ„r jag göra pĂ„ mixerbordet) Det som ja behöver mest hjĂ€lp med Ă€r uppmickningen det vill sĂ€ga placerigen av mickarna. Ska jag ha 2 pĂ„ virveln eller 2 pĂ„ baskaggen eller kanske bara en pĂ„ dom ? sĂ„ jag skita i överhĂ€ngsmikrofonerna eftersom ljudet ofta gĂ„r igenom Ă€ndĂ„? Skriv lite tips! sĂ„ jag kanske fĂ„r nĂ„gra nya ideĂ©r Ă€n mot vad jag brukar göra đ„° Mvh J.
joachime Postat 28 februari 2008 Postat 28 februari 2008 Det som ja behöver mest hjĂ€lp med Ă€r uppmickningen det vill sĂ€ga placerigen av mickarna. Ska jag ha 2 pĂ„ virveln eller 2 pĂ„ baskaggen eller kanske bara en pĂ„ dom ? sĂ„ jag skita i överhĂ€ngsmikrofonerna eftersom ljudet ofta gĂ„r igenom Ă€ndĂ„? Ăr du ute efter ett 60-talssound borde fyra mickar rĂ€cka. TvĂ„ för rummet och en nĂ€rmick var pĂ„ bastrumma och virvel.
Guitar Nilsson Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 hur skapar man det dÀr sköna 60s pop soundet?speciellt trummorna! [...] nu kör jag 9 kanaler trummor. pÄ 60-talet sÄ hade man ju inte tillgÄng till sÄ mÄnga kanaler sÄ kanske ska jag undvika att nÀrmicka och och inte andvÀnda lika mycket kanaler? Ett problem Àr att man ofta vill kombinera 60-talets sound med 00-talets klara ljudkvalitet och komplexa arrangemang. Om du efterstrÀvar lo-fi med 60-tals sound Àr det kanske bÀst att anvÀnda sÄ fÄ mickar det gÄr och backa dom frÄn trumsetet. Till din nackdel Àr att du (antagligen) varken har ett lÀmpligt rum att jobba i (som lÄter som 60-talets inspelningsstudios) eller rÀtt mickar, preamps eller bandare. Om du vill ha inslag av 60-tals sound i en modern ljudbild sÄ fÄr du kompromissa ytterligare. NÀrmicka Ätminstone bastrumma och virveltrumma. Jag har fÄtt bra retro-resultat med fyra mickar: 1. Rigga trumsetet mot den vÀgg som lÄter bÀst - StÀll bastrumman med frontskinnet riktat mot och 5-10 dm frÄn den vÀggen. Rigga resten av trumsetet utifrÄn bastrumman. Du kommer alltsÄ att spela vÀnd mot vÀggen. 2. NÀrmicka bastrumma och virvel. 3. Montera tvÄ rumsmickar - SÀtt dig pÄ trumpallen som du sitter nÀr du ska spela. Rumsmickarna ska dÄ monteras 60-80 cm pÄ var sida om dig riktade mot vÀggen (En A-B mickning Àdr du sitter mellan mickparet kan man sÀga). Det Àr svÄrt att beskriva hur det ska se ut sÄ jag bifogar en skiss. PÄ det hÀr sÀttet tar rumsmickarna upp mycket tidiga reflektioner och mindre av det övriga rummet. Resultatet blir lite mer diffust Àn med överhÀng. De gÄnger jag har lyckats har det gett en 60/70-talskÀnsla. Letade "skissen" utan framgÄng? Var Àr den?
maart (oregistrerad) Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Prova att lÀgga den hÀr pluggen pÄ mastern http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/
Opus99 Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 (redigerat) Ville man efterstrĂ€va 60-talets ljud, speciellt pĂ„ trummor, .... ska jag svara kort sĂ„ sĂ€ger jag nog att det finns inte en chans utan de trummor som anvĂ€ndes dĂ„. Stommarna var bara hĂ€lften sĂ„ tjocka, och sĂ€llan av hĂ„rdare trĂ€slag. Mickning och rumtyp gör en del, men skillnaden mellan sjĂ€lva trummorna dĂ„ och idag Ă€r vĂ€ldig. JĂ€mför man med gitarr dĂ„ och nu, sĂ„ körde man med en mediumstor kombo-stĂ€rkare direkt pĂ„ golvet dĂ„, men idag Ă€r det mer en eller tvĂ„ fyrtolvor med processning bĂ„de före och efter. Skillnaden mellan trummorna nu och dĂ„ Ă€r lika stor. Trummorna dĂ„, lĂ€t ungefĂ€r en tredjedel sĂ„ starkt som de gör idag och hade inte alls den ĂŒber-genomtrĂ€ngande skarpheten i anslaget som de har idag. Det Ă€r delvis dĂ€rför man hör rummet sĂ„ mycket tydligare pĂ„ dom inspelningarna. PĂ„ den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstĂ€rkning och alla trivdes bra. Det gĂ„r inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen. Redigerat 2 januari 2009 av Opus99
joachime Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Det Àr svÄrt att beskriva hur det ska se ut sÄ jag bifogar en skiss. Letade "skissen" utan framgÄng? Var Àr den? Oh, den gamla! Det Àr fortfarande grymt trevligt sÀtt att spela in pÄ, men jag har insett att det krÀver sitt rum. FÄr se om jag orkar lÀgga upp en ny skiss.
laxlaxlax Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 PÄ den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstÀrkning och alla trivdes bra. Det gÄr inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen. Ohfan! Jag har alltid undrat! coolt! Annars skulle jag sÀga att det sitter en hel del i gunget ocksÄ. Trumma som man dansade dÄ, med höfterna och axlarna. Hade jag stÄtt framför er hade jag kunnat dema vad jag menar men annars Àr det svÄrt att förklara..
Guitar Nilsson Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 PÄ den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstÀrkning och alla trivdes bra. Det gÄr inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen. Ohfan! Jag har alltid undrat! coolt! Annars skulle jag sÀga att det sitter en hel del i gunget ocksÄ. Trumma som man dansade dÄ, med höfterna och axlarna. Hade jag stÄtt framför er hade jag kunnat dema vad jag menar men annars Àr det svÄrt att förklara.. Det Àr nog huvet pÄ spiken! En jÀkligt sÀker trummis jag kÀnner sÀger att om man inte var med och trummade redan pÄ 60-talet gÄr det inte att lÀra sig att spela riktigt sÄ hur bra man Àr. Det Àr bara gammelgubbar som kan fÄ fram det dÀr sjuka drivet som man bara följer med i. Hoppas han har fel.
Murdock Postat 8 januari 2009 Postat 8 januari 2009 Men shit, varför gör ingen sĂ„dana trummor lĂ€ngre dĂ„? Att kunna stĂ„ i samma rum som trummisen och trivas lĂ„ter underbart ju. đ 1
laxlaxlax Postat 8 januari 2009 Postat 8 januari 2009 Men shit, varför gör ingen sĂ„dana trummor lĂ€ngre dĂ„? Att kunna stĂ„ i samma rum som trummisen och trivas lĂ„ter underbart ju. đ Ja eller hur? Jag har gĂ„tt och dagdrömt om sĂ„na trummor senaste dagarna. Men hihaten? Den mĂ„ste ju Ă€ndĂ„ vĂ€snas?
aROCKER Postat 8 januari 2009 Postat 8 januari 2009 (redigerat) Du har redan fÄtt tusen svar sÄ jag hÄller mig kort! *"Muffla" (dÀmpa skiten) *DÀmpat rum *Jag distansmickade mina med en SM 48 och sedan uppifrÄn med en "no name"mik (alltsÄ hela 2 mikar!) Sennheiser 421:or gör nog jobbet bÀttre! *Lira pÄ ett par grunda trummor med rÀtt dimensioner (Ludwig, Slingerland, Gretsch, Pearl Premier, Fibes mm) Resultat hör du i min lÄt: aROCKER "Myzterious christmas song" Detta skjuter lite mera Ät sena 60-, 70-tals hÄllet! Mvh/ aROCKER Redigerat 8 januari 2009 av aROCKER
tengen Postat 14 januari 2009 Postat 14 januari 2009 PĂ„ den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstĂ€rkning och alla trivdes bra. Det gĂ„r inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen. Jag har spelat mĂ„nga akustiska gigs med kontrabas och trummor dĂ€r det lĂ„tit utmĂ€rkt, och nĂ„gra dĂ€r jag inte har nĂ„tt fram alls med min kontra. Anslaget och strĂ€nghöjden pĂ„ kontrabasen spelar förstĂ„s stor roll, men det Ă€r ofta trumslagarens attityd som Ă€r problemet. PĂ„ 50/60-talet gick inte trummisarna pĂ„ kommunala musikskolan och drĂ€mde fram metallica och Dave Weckl- beats med gigantiska skyddskĂ„por runt öronen đ (inget ont om musikskolan dock), utan lĂ€rde sig att spela sĂ„ allting hördes. Det finns ocksĂ„ de idag som har slĂ€ppt trum-egot, och dĂ„ Ă€r det alltid ett nöje att lira akustiskt!
Murdock Postat 15 januari 2009 Postat 15 januari 2009 Ja verkligen, det Àr rena upplevelsen att stÄ brevid en trummis som faktiskt kan kontrollera dynamiken om man inte gjort det förr. Trummisen i bandet Àr en sÄdan och lustigt nog uppstÄr helt andra 'problem'. Han har sÄ bra anslag att han inte behöver mata pÄ för att fÄ till det och i PA sammanhang brukar teknikern alltid be honom att spela hÄrdare istÀllet. Knappast den vanligaste begÀran...
Oldtimer Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 Jag brukar anvĂ€nda detta till ett bra trumm ljud, gĂ„r dĂ„ att med enkla medel ratta fram ett 60ÂŽs ljud med mer klarhet. Kagge: AKG TD20 & en liten 8" yamaha högtalare. Virvel: Sennheiser MD421 över & Shure Beta 57ĂĄ under. Pukor: Sennheiser MD441Ăłr (ca 15-25 cm frĂ„n pukans mitt) OH: Audiotechnica AT 4051Ăłr (placeras sĂ„ att repektive förstĂ€rker virvel & golpuka) Hi-Hat: Calrec omni sdc (placerad sĂ„ att "locken" skymmer virveln) Rum: Neuman U87 för mono, stereo ett par RĆde Classic. Den hĂ€r "standard" mickningen funkar ju till allt. đ För en mer tidsenligt uppmickning sĂ„ brukar jag göra sĂ„ hĂ€r med 4 st mickar. Kagge: AKG TD20 Virvel: Calrec omni sdc, mellan virvel och hi-hat sĂ„ hi haten "lĂ€cker" in bra. OH: Sennheiser omni sdc, sĂ„ att pukor kommer fram bra och cymbalerna hĂ€nger med fint. Mellan pukorna: Neuman U87 i omni lĂ€ge, brukar Ă€ven fĂ„ med sig riden. Tack vare kondingarna sĂ„ kommer rummet med fint. đ Men som alltid sĂ„ Ă€r det trummisen som avgör hur bra det lĂ„ter med sin balans och dynamik.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.