Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hi!

hur skapar man det dÀr sköna 60s pop soundet?

speciellt trummorna! har skruvat Ă„ testat med olika

mick tekniker pÄ trummorna men fÄr inte till det dÀr

sköna 60s. nu kör jag 9 kanaler trummor.

pÄ 60-talet sÄ hade man ju inte tillgÄng till sÄ mÄnga

kanaler sÄ kanske ska jag undvika att nÀrmicka och

och inte andvÀnda lika mycket kanaler?

om ni har nÄ erfarenheter och tips om detta

sÄ vore det kul Ä höra!

/David

Annons
Postat

Det har till nÀstan 90% med spelteknik att göra. De resterande 10% handlar om hur man stÀmmer trumsetet. TÀnk dig ett uppstÀmt jazzset och sÄ bankar nÄgon popkomp pÄ det: 60-tal.

Sen som du sÀger, att nÀrmicka Àr nog ingen bra idé.

Postat

Det Àr aldrig fel att ha mÄnga mickar att stödja sig pÄ. Se bara till att dom inte slickar skinnen.

Postat

Ett snabbt och smidigt sĂ€tt att fĂ„ det att lĂ„ta 60-tal Ă€r att slĂ€nga trummor och instrument i vĂ€nster kanal, och sĂ„ng och körer till höger (eller var det tvĂ€rtom)...men det kanske inte var riktigt det du menade... 😠

Postat

I en av "inspelnings-skolan" i tidningen (Minns inte vilket nummer det var nÄt av nr 3-8 2004) sÄ mickar teknikern upp med en enda kondensator mick för hela trumsetet.. Den fÀstes pÄ bas-kaggens översida och skulle enligt uppgift ta upp en helt ok helhet av setet... prova att "skita" ner det lite med nÄgon form av bit-cruscher eller liknande.. (i cubase finns en form av den med under "other".. testa att bara anvÀnda reverben dÀr, sÄ fÄr du en skitig kÀnsla över det, men ÀndÄ ett bra ljud i grund form... för du behÄller ju det normala grundljudet och lÀgger bara ett nytt spÄr pÄ vilket du gör bit-cruschen)... Lite luddigt jag vet.. Hoppas du Àr med pÄ vad jag menar.. Dock kan du fÄ lite fas-problem med tanke pÄ att kondesatormicken som skulle ta upp det skitiga ljudet börjar krÄngla med din andra uppmickning..

Men det gÄr ju att justera i efterhand..

Sen kan du alltid komplettara med "musikers" förslag att micka upp nÄgon meter ifrÄn för att fÄ rumsklangen som ger en lite sjungande 60-talskÀnsla..

Jag vet inte.. kansek du kan testa nÄgot av detta iaf, och möjligen ha nÄgon nytta av det..

Postat

tack för alla goda rÄd!

det verkar som om man ska försöka att jobba pÄ samma sÀtt som dom gjorde pÄ 60-talet! ska kolla in maxmaxmax lÄt! och sen fÄr jag ta

Ä testa mig fram! lite riktlinjer Àr allt bra att ha

i bakfickan. tack!

/David

Postat (redigerat)

speciellt trummorna! [...] nu kör jag 9 kanaler trummor.

Ett problem Àr att man ofta vill kombinera 60-talets sound med 00-talets klara ljudkvalitet och komplexa arrangemang.

Om du efterstrÀvar lo-fi med 60-tals sound Àr det kanske bÀst att anvÀnda sÄ fÄ mickar det gÄr och backa dom frÄn trumsetet. Till din nackdel Àr att du (antagligen) varken har ett lÀmpligt rum att jobba i (som lÄter som 60-talets inspelningsstudios) eller rÀtt mickar, preamps eller bandare.

Om du vill ha inslag av 60-tals sound i en modern ljudbild sÄ fÄr du kompromissa ytterligare. NÀrmicka Ätminstone bastrumma och virveltrumma. Jag har fÄtt bra retro-resultat med fyra mickar:

1. Rigga trumsetet mot den vÀgg som lÄter bÀst - StÀll bastrumman med frontskinnet riktat mot och 5-10 dm frÄn den vÀggen. Rigga resten av trumsetet utifrÄn bastrumman. Du kommer alltsÄ att spela vÀnd mot vÀggen.

2. NĂ€rmicka bastrumma och virvel.

3. Montera tvÄ rumsmickar - SÀtt dig pÄ trumpallen som du sitter nÀr du ska spela. Rumsmickarna ska dÄ monteras 60-80 cm pÄ var sida om dig riktade mot vÀggen (En A-B mickning Àdr du sitter mellan mickparet kan man sÀga).

Det Àr svÄrt att beskriva hur det ska se ut sÄ jag bifogar en skiss.

retro_trummor.gif

PÄ det hÀr sÀttet tar rumsmickarna upp mycket tidiga reflektioner och mindre av det övriga rummet. Resultatet blir lite mer diffust Àn med överhÀng. De gÄnger jag har lyckats har det gett en 60/70-talskÀnsla.

Redigerat av joachime
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Kan verkligen inte hjÀlpa dig.

Kan nada om micktekniker eller mixning. All min inspelning sker med en minidiscmikrofon - nÄn billig sony - in i minidiscen, som stÄr pÄ rec och frÄn hörlursuttaget in i dattamaskinen. Aldrig nÄgon medveten placering av mikrofonen.

Men det finns sÀkert mÄnga trumdelar och percussion som kÀnns 60-tal. Lyssna nÄgra kvÀllar pÄ Radio Vinyl sÄ kanske du fÄr idéer.

Postat

Kan nada om micktekniker eller mixning. All min inspelning sker med en minidiscmikrofon - nÄn billig sony - in i minidiscen, som stÄr pÄ rec och frÄn hörlursuttaget in i dattamaskinen. Aldrig nÄgon medveten placering av mikrofonen.

Men det finns sÀkert mÄnga trumdelar och percussion som kÀnns 60-tal. Lyssna nÄgra kvÀllar pÄ Radio Vinyl sÄ kanske du fÄr idéer.

Ja men sÄ Àr du oxÄ e jÀvlarimej en naturbegÄvning Max. Medans andra mekar i veckor med plugs, equalizers och mic-placering sÄ tar du fram lite toapappersrullar, skolans gamla piano nÄgra kastruller och ett durkslag och skapar gudomlig musik rakt in i en bandspelarmick. Respekt!

Postat

Ja men sÄ Àr du oxÄ e jÀvlarimej en naturbegÄvning Max. Medans andra mekar i veckor med plugs, equalizers och mic-placering sÄ tar du fram lite toapappersrullar, skolans gamla piano nÄgra kastruller och ett durkslag och skapar gudomlig musik rakt in i en bandspelarmick. Respekt!

😄 Absolut.

Men maxmaxmax gör ju sÄnna lÄtar. Mycket ligger ju faktiskt i att hitta tonsprÄket, attityden och allt detdÀr (oÀndligt mycket svÄrare Àn att sÀtta mikrofonen pÄ rÀtt plats i ett rum faktiskt). DÄ fÄr man ju 60tal direkt.

Postat

Som slutord: Vill du skapa the sound of the 60's - Hyr in MaxMaxMax som tekniker och producent..

..hur svĂ„rt kan det vara 😉

• 3 Ă„r senare...
Postat

Heej

Jag har Jllabs trummick -paket som innehÄler: 5 st mickar för trummorna (bas,virvel,hÀngpukor, golvpuka) och 2 st för över hÀnget.

Sen har jag tillgÄng till en mixer (Alto l8) med 8 st ingÄngar. Men jag mixar allting i en och samma kanal in i datorn, sÄ jag mÄste stÀlla in ljudet innan jag spelar in. (jag har inte tillgÄng till ett ljudkort sÄ att ja kan mixtra med varje trumma för sig, utan d fÄr jag göra pÄ mixerbordet)

Det som ja behöver mest hjÀlp med Àr uppmickningen det vill sÀga placerigen av mickarna. Ska jag ha 2 pÄ virveln eller 2 pÄ baskaggen eller kanske bara en pÄ dom ? sÄ jag skita i överhÀngsmikrofonerna eftersom ljudet ofta gÄr igenom ÀndÄ?

Skriv lite tips! sĂ„ jag kanske fĂ„r nĂ„gra nya ideĂ©r Ă€n mot vad jag brukar göra đŸ„°

Mvh J.

Postat
Det som ja behöver mest hjÀlp med Àr uppmickningen det vill sÀga placerigen av mickarna. Ska jag ha 2 pÄ virveln eller 2 pÄ baskaggen eller kanske bara en pÄ dom ? sÄ jag skita i överhÀngsmikrofonerna eftersom ljudet ofta gÄr igenom ÀndÄ?

Är du ute efter ett 60-talssound borde fyra mickar rĂ€cka. TvĂ„ för rummet och en nĂ€rmick var pĂ„ bastrumma och virvel.

• 10 mĂ„nader senare...
Postat

speciellt trummorna! [...] nu kör jag 9 kanaler trummor.

Ett problem Àr att man ofta vill kombinera 60-talets sound med 00-talets klara ljudkvalitet och komplexa arrangemang.

Om du efterstrÀvar lo-fi med 60-tals sound Àr det kanske bÀst att anvÀnda sÄ fÄ mickar det gÄr och backa dom frÄn trumsetet. Till din nackdel Àr att du (antagligen) varken har ett lÀmpligt rum att jobba i (som lÄter som 60-talets inspelningsstudios) eller rÀtt mickar, preamps eller bandare.

Om du vill ha inslag av 60-tals sound i en modern ljudbild sÄ fÄr du kompromissa ytterligare. NÀrmicka Ätminstone bastrumma och virveltrumma. Jag har fÄtt bra retro-resultat med fyra mickar:

1. Rigga trumsetet mot den vÀgg som lÄter bÀst - StÀll bastrumman med frontskinnet riktat mot och 5-10 dm frÄn den vÀggen. Rigga resten av trumsetet utifrÄn bastrumman. Du kommer alltsÄ att spela vÀnd mot vÀggen.

2. NĂ€rmicka bastrumma och virvel.

3. Montera tvÄ rumsmickar - SÀtt dig pÄ trumpallen som du sitter nÀr du ska spela. Rumsmickarna ska dÄ monteras 60-80 cm pÄ var sida om dig riktade mot vÀggen (En A-B mickning Àdr du sitter mellan mickparet kan man sÀga).

retro_trummor.gif

PÄ det hÀr sÀttet tar rumsmickarna upp mycket tidiga reflektioner och mindre av det övriga rummet. Resultatet blir lite mer diffust Àn med överhÀng. De gÄnger jag har lyckats har det gett en 60/70-talskÀnsla.

Letade "skissen" utan framgÄng? Var Àr den?

Postat (redigerat)

Ville man efterstrĂ€va 60-talets ljud, speciellt pĂ„ trummor, .... ska jag svara kort sĂ„ sĂ€ger jag nog att det finns inte en chans utan de trummor som anvĂ€ndes dĂ„. Stommarna var bara hĂ€lften sĂ„ tjocka, och sĂ€llan av hĂ„rdare trĂ€slag. Mickning och rumtyp gör en del, men skillnaden mellan sjĂ€lva trummorna dĂ„ och idag Ă€r vĂ€ldig. JĂ€mför man med gitarr dĂ„ och nu, sĂ„ körde man med en mediumstor kombo-stĂ€rkare direkt pĂ„ golvet dĂ„, men idag Ă€r det mer en eller tvĂ„ fyrtolvor med processning bĂ„de före och efter. Skillnaden mellan trummorna nu och dĂ„ Ă€r lika stor. Trummorna dĂ„, lĂ€t ungefĂ€r en tredjedel sĂ„ starkt som de gör idag och hade inte alls den ĂŒber-genomtrĂ€ngande skarpheten i anslaget som de har idag. Det Ă€r delvis dĂ€rför man hör rummet sĂ„ mycket tydligare pĂ„ dom inspelningarna. PĂ„ den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstĂ€rkning och alla trivdes bra. Det gĂ„r inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen.

Redigerat av Opus99
Postat

Letade "skissen" utan framgÄng? Var Àr den?

Oh, den gamla!

Det Àr fortfarande grymt trevligt sÀtt att spela in pÄ, men jag har insett att det krÀver sitt rum.

FÄr se om jag orkar lÀgga upp en ny skiss.

Postat
PÄ den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstÀrkning och alla trivdes bra. Det gÄr inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen.

Ohfan! Jag har alltid undrat! coolt!

Annars skulle jag sÀga att det sitter en hel del i gunget ocksÄ. Trumma som man dansade dÄ, med höfterna och axlarna. Hade jag stÄtt framför er hade jag kunnat dema vad jag menar men annars Àr det svÄrt att förklara..

Postat
PÄ den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstÀrkning och alla trivdes bra. Det gÄr inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen.

Ohfan! Jag har alltid undrat! coolt!

Annars skulle jag sÀga att det sitter en hel del i gunget ocksÄ. Trumma som man dansade dÄ, med höfterna och axlarna. Hade jag stÄtt framför er hade jag kunnat dema vad jag menar men annars Àr det svÄrt att förklara..

Det Àr nog huvet pÄ spiken!

En jÀkligt sÀker trummis jag kÀnner sÀger att om man inte var med och trummade redan pÄ 60-talet gÄr det inte att lÀra sig att spela riktigt sÄ hur bra man Àr. Det Àr bara gammelgubbar som kan fÄ fram det dÀr sjuka drivet som man bara följer med i. Hoppas han har fel.

Postat

Men shit, varför gör ingen sĂ„dana trummor lĂ€ngre dĂ„? Att kunna stĂ„ i samma rum som trummisen och trivas lĂ„ter underbart ju. 🙂

• Gilla 1
Postat
Men shit, varför gör ingen sĂ„dana trummor lĂ€ngre dĂ„? Att kunna stĂ„ i samma rum som trummisen och trivas lĂ„ter underbart ju. 🙂

Ja eller hur? Jag har gÄtt och dagdrömt om sÄna trummor senaste dagarna. Men hihaten? Den mÄste ju ÀndÄ vÀsnas?

Postat (redigerat)

Du har redan fÄtt tusen svar sÄ jag hÄller mig kort!

*"Muffla" (dÀmpa skiten)

*DĂ€mpat rum

*Jag distansmickade mina med en SM 48 och sedan uppifrÄn med en "no name"mik (alltsÄ hela 2 mikar!) Sennheiser 421:or gör nog jobbet bÀttre!

*Lira pÄ ett par grunda trummor med rÀtt dimensioner (Ludwig, Slingerland, Gretsch, Pearl Premier, Fibes mm)

Resultat hör du i min lÄt: aROCKER "Myzterious christmas song"

Detta skjuter lite mera Ät sena 60-, 70-tals hÄllet!

Mvh/

aROCKER

Redigerat av aROCKER
Postat

Jag har spelat mÄnga akustiska gigs med kontrabas och trummor dÀr det lÄtit utmÀrkt, och nÄgra dÀr jag inte har nÄtt fram alls med min kontra. Anslaget och strÀnghöjden pÄ kontrabasen spelar förstÄs stor roll, men det Àr ofta trumslagarens attityd som Àr problemet.

PĂ„ 50/60-talet gick inte trummisarna pĂ„ kommunala musikskolan och drĂ€mde fram metallica och Dave Weckl- beats med gigantiska skyddskĂ„por runt öronen 😄 (inget ont om musikskolan dock), utan lĂ€rde sig att spela sĂ„ allting hördes. Det finns ocksĂ„ de idag som har slĂ€ppt trum-egot, och dĂ„ Ă€r det alltid ett nöje att lira akustiskt!

Postat

Ja verkligen, det Àr rena upplevelsen att stÄ brevid en trummis som faktiskt kan kontrollera dynamiken om man inte gjort det förr. Trummisen i bandet Àr en sÄdan och lustigt nog uppstÄr helt andra 'problem'. Han har sÄ bra anslag att han inte behöver mata pÄ för att fÄ till det och i PA sammanhang brukar teknikern alltid be honom att spela hÄrdare istÀllet. Knappast den vanligaste begÀran...

• 1 Ă„r senare...
Postat

Jag brukar anvÀnda detta till ett bra trumm ljud,

gÄr dÄ att med enkla medel ratta fram ett 60Žs ljud med mer klarhet.

Kagge: AKG TD20 & en liten 8" yamaha högtalare.

Virvel: Sennheiser MD421 över & Shure Beta 57å under.

Pukor: Sennheiser MD441ór (ca 15-25 cm frÄn pukans mitt)

OH: Audiotechnica AT 4051ór (placeras sÄ att repektive förstÀrker virvel & golpuka)

Hi-Hat: Calrec omni sdc (placerad sÄ att "locken" skymmer virveln)

Rum: Neuman U87 för mono, stereo ett par RƓde Classic.

Den hĂ€r "standard" mickningen funkar ju till allt. 😉

För en mer tidsenligt uppmickning sÄ brukar jag göra sÄ hÀr med 4 st mickar.

Kagge: AKG TD20

Virvel: Calrec omni sdc, mellan virvel och hi-hat sÄ hi haten "lÀcker" in bra.

OH: Sennheiser omni sdc, sÄ att pukor kommer fram bra och cymbalerna hÀnger med fint.

Mellan pukorna: Neuman U87 i omni lÀge, brukar Àven fÄ med sig riden.

Tack vare kondingarna sĂ„ kommer rummet med fint. 😉

Men som alltid sÄ Àr det trummisen som avgör hur bra det lÄter med sin balans och dynamik.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.