Jump to content
Annons

ToTo. Favorit eller ej?


RoBERT

Recommended Posts

Annons
  • Svar 192
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag skulle väl vilja säga att min humor är mer som "Det Bästa" - man får känna av dess effekter någon gång i livet vare sig det önskas eller inte. Om jag sedan är endera för subtil eller för konkret så ligger ju felet i att betraktaren är antingen för såsig i tanken eller en sån där besvärlig nymoralist med strykt y-front som inte tycker att bajs är kul. Fast det ÄR det ju - det visste till och med Freud för en herrans massa år sen. Och han lyssnade med all säkerhet inte heller på Toto.

Med andra ord - nej, mitt föregående inlägg var inte ämnat som kritik mot Toto, snarare mot deras till förbannelse stereotypa anhängare respektive belackare. Och den tesen har ju bara kommit att accentueras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle väl vilja säga att min humor är mer som "Det Bästa" - man får känna av dess effekter någon gång i livet vare sig det önskas eller inte. Om jag sedan är endera för subtil eller för konkret så ligger ju felet i att betraktaren är antingen för såsig i tanken eller en sån där besvärlig nymoralist med strykt y-front som inte tycker att bajs är kul. Fast det ÄR det ju - det visste till och med Freud för en herrans massa år sen. Och han lyssnade med all säkerhet inte heller på Toto.

Med andra ord - nej, mitt föregående inlägg var inte ämnat som kritik mot Toto, snarare mot deras till förbannelse stereotypa anhängare respektive belackare. Och den tesen har ju bara kommit att accentueras.

Håller faktiskt med dig om stereotyper, typ. Det finns många låtar av Toto som suger rejält. Men jag tycker att frekvensen bra saker är väldigt hög jämfört med många andra band. Det är allt. Vad gäller stereotyper så finns det väl en allmänmänsklig tendens att generalisera vad man gillar och inte gillar, vilket gäller det mesta verkar det som här i livet. Sen har det varit väldigt ohippt att gilla kompetent framförd musik i vissa läger och det har det varit sen Sex Pistols ungefär. Jag tänker framförallt på pretentiösa vindrickande tondöva musikkritiker och alla som låter sig påverkas av såna tomtar..... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle väl vilja säga att min humor är mer som "Det Bästa" - man får känna av dess effekter någon gång i livet vare sig det önskas eller inte. Om jag sedan är endera för subtil eller för konkret så ligger ju felet i att betraktaren är antingen för såsig i tanken eller en sån där besvärlig nymoralist med strykt y-front som inte tycker att bajs är kul. Fast det ÄR det ju - det visste till och med Freud för en herrans massa år sen. Och han lyssnade med all säkerhet inte heller på Toto.

Med andra ord - nej, mitt föregående inlägg var inte ämnat som kritik mot Toto, snarare mot deras till förbannelse stereotypa anhängare respektive belackare. Och den tesen har ju bara kommit att accentueras.

Det var inget dåligt inlägg, men kändes inte som att det hade så mkt med musik att göra så det blev inte så överensstämmande vad beträffar vad diskussionen handlade/handlar om. Tycker inte jag är såsig eller vill betrakta mig själv som en nymoralist bara för att jag har den uppfattningen. (Att tycka bajs inte är roligt är ingen ny åsikt heller, men jag kanske har helt enkelt -fel- i att tycka så)

Jag är inte direkt någon såld fan av Totos musik, men har hört några låtar som är bra - och tycker att om man nu ska klaga så finns det otroligt mycket mer att välja på.

Jaja, det har lugnat ned sig nu så finns ingen anledning att gräva mer.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag tillhör dom inbitna TOTOälskarna som i stort sett gillar allt dom gör och är därför inte speciellt objektiv i synen på dem men jag måste säga att jag inte förstår hur man kan klanka ner på dem för att dom är tajta eller gör perfektionist musik (lyssna förresten på the refereeman från den japanska utgåvan av nya skivan för motsatsen till polerad västkustrock 😎) då det är det alla musiker i grunden strävar efter (iallafall att vara tajta, har någon någon gång hört talas om ett band som VILL vara otajta 😏?). Tack o hej för mig.. För övrigt börjar jag bli lite ledsen över att jag inte har några biljetter till Köpenhamn än :'(.. Hoppas det finns kvar några stycken iallafall ^^.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

amerikansk FM-rock, typ som Foreigner, Boston, Chicago, REO Speedwagon

...

Enda gången jag haft nån nytta av "LA-soundet" är väl i samband med nån tryckare fem i tre. 🙂

Genren är för mig fullständigt ointressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt okej att försöka förklara varför man inte tycker om musiken, men att säga att något är själlöst och intetsägande bekräftar bara att man som mottagare av musiken ifråga, har misslyckats.  🙂

Läs igen så ser du att han faktiskt gav dej en förklaring. 🙂 En ganska bra sådan, också.

Link to comment
Dela på andra sajter

puuh...Är väl inget direkt Toto freak....men visst fan svänger det när dom lirar.

Och Jeff Porcoro måste man ju bara avguda. Billy Jean, någon? 😏

Jättebra trumspel på den, fast det är ju inte Jeff som spelar på den...

Det är Ngundu Chancler. Han är oxå grym.

Fast inte som salig Jeff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt okej att försöka förklara varför man inte tycker om musiken, men att säga att något är själlöst och intetsägande bekräftar bara att man som mottagare av musiken ifråga, har misslyckats.  🥰

Läs igen så ser du att han faktiskt gav dej en förklaring. 😆 En ganska bra sådan, också.

Som sagt, det är helt okej att förklara varför man inte tycker om något. Men att poängtera att något är själlöst och intetsägande (och tro att det är en objektiv sanning) är fortfarande en bekräftelse på att man är omottaglig för den musiken och faktiskt att man helt enkelt har fel - då andra uppenbarligen är mottagliga !

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Självklart , biljetterna till köpenhamn har en säker plats i mitt kassaskåp 😄

Coolt! 😄

Har precis tagit fram mina biljetter efter fem månader på en säker plats ute i studion hehehe... 🙂 Många Malmöfolk lär ju åka över dit hehe.. Vi kanske ses då? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...att poängtera att något är själlöst och intetsägande (och tro att det är en objektiv sanning) är fortfarande en bekräftelse på att man är omottaglig för den musiken och faktiskt att man helt enkelt har fel...

Om någon påstår att något är själlöst och intetsägande tolkar jag det som att den personen uttrycker sin åsikt. Rätt eller fel hör liksom inte till saken...

För att hålla mig till ämnet passar jag på att citera DNs recension av gårdagens spelning på Hovet:

Trots att bandet faktiskt har en rad jättehittar är det nämligen inte dessa [...] som främst kännetecknar konserten. Istället är det en massa betydligt mer identitetslösa låtar på gränsen mellan lättare metal och popfusion som dras ut på i all oändlighet. Och vad värre är: det är inte längre låtarna det handlar om. Det är gitarrsolon. [...] Om det nu är hantverket som står i fokus så skulle jag hellre studera en duktig plåtslagare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast att dra in en recension från en svensk journalist i en diskution om man vad tycker om TOTO är väl inte sådär jätterelevant då den svenska journalistkåren aldrig har varit särkilt objektiv i resencioner mot TOTO (tänk Jeff Porcaro vs punk). En lite notis när det gäller det är att i deras recensionernästan alltid står att TOTO skulle vara dåliga därför att dom är överproducerade och att dom skulle överdriva genom att bara vilja visa upp sin musikaliska förmåga vilket förutom att det är fel (inte att dom skulle vara grymt bra producerade för det är mera en sanning än en åsikt) inte har så mycket med deras musik att göra utan mer deras sound o.s.v. Just den här recensionen fokuserade i alla fall en del på att han inte gillade musiken, men kolla tillexempel in några recensioner om deras senaste skivor för att förstå vad jag menar.

Bara 2 dagar kvar till Köpenhamn nu 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Toto är för mig som satan är för kristna...

Jag hatar Toto... Själlöst, intetsägande snortight sörja... Blä, blä och åter blä.

Och som han sjunger... fy fan, vilken avsaknad av känsla i rösten. Det är ju värre än backstreetboys.

Men God jul på er allihop 😱😆

"Han" sjunger va väl lite väl okunnigt sagt.. Om du bara hört nån av "hitarna" bör du noterat att det är olika sångare på vers och refräng.. (iaf "Rosanna" och "Africa")

Jag tycker f.ö att Simon Phillips har bra sväng och häng, men framförallt är han en jävel på att ratta trumsound! Toto på hovet 7/10...skitbra ljud för att va arena!

hare bra guys

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast att dra in en recension från en svensk journalist i en diskution om man vad tycker om TOTO är väl inte sådär jätterelevant då den svenska journalistkåren aldrig har varit särkilt objektiv i resencioner mot TOTO (tänk Jeff Porcaro vs punk).

Tvärtom. Jag tycker att Johannes Cornell recension (med milt våld) tar upp en aspekt av bandet Toto. Nämligen att måhända har de skrivit en del riktigt bra poplåtar, men tyvärr lyckas de inte framföra dem på ett sätt som attraherar fler än musikermusiker som framförallt uppskattar musikernas individuella prestationer.

Sedan undrar jag vad du menar med Jeff Porcaro vs punk? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast att dra in en recension från en svensk journalist i en diskution om man vad tycker om TOTO är väl inte sådär jätterelevant då den svenska journalistkåren aldrig har varit särkilt objektiv i resencioner mot TOTO (tänk Jeff Porcaro vs punk).

Tvärtom. Jag tycker att Johannes Cornell recension (med milt våld) tar upp en aspekt av bandet Toto. Nämligen att måhända har de skrivit en del riktigt bra poplåtar, men tyvärr lyckas de inte framföra dem på ett sätt som attraherar fler än musikermusiker som framförallt uppskattar musikernas individuella prestationer.

Sedan undrar jag vad du menar med Jeff Porcaro vs punk? 😲

äh..jag har gillat Toto sen barnsben.. dom har tilltalande melodier helt enkelt! har inget med att vara musiker att göra..för mig i alla fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det någon förresten som lyssnade på radio-intervjun som Luke och Greg var på i fredags på rockklassiker.se???

Synd för alla er som missade det iaf.. 😏 I slutet så spelade greg trummor å luke spelade på en sunkig acke-gura som saknade en sträng hahahah 😛 å så spelade dom Maggie May.!! intervjun höll för den delen på i 70 minuter om man tog bort all reklamen hehehe.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Det känns som det här forumet är lite fel att ta upp en sån här sak eftersom 95% är amatörer och har knappt fyllt 20 lixom. Såna som tycker metallica är bra musiker och att kirk hammet är en bra gitarrist typ.

Toto har gjort så otroligt mkt för musikbranschen och industrin i huvudtaget. Dom är fortfarande tajtare än nåt annat jag sett live. Skillnaden är att dom är musiker, inte rockstjärnor. Dom är snart 50 bast och skulle vilken dag i veckan kunna spela arslet av vilka rock/metall band som helst.

Det här är killar som har varit med och format hela den musik vi har idag. Dom gjorde skumma takter och prickar och sånt långt innan band som tex Dream Theather ens hade gått ut grundskolan.

Hela den här tråden visar ju bara än en gång att medlemmarna här sitter med sina crackade cubase, sina neraladdade metallica album och tankar hem sina tabs varje dag och sitter och försöker spela halvtaffliga gitarrsolon utan nåt som helst begrepp om musikalitet och tonkänsla. När ni växer upp så kommer ni antingen mogna till er i er musik, eller försvinna i dom havet av dom musiker som var för dåliga för att bli nåt, om ni blir det första så kommer ni på ett elle annat sätt upptäcka vad TOTO gjort för oss alla som brinner för MUSIK och inte attityden ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som det här forumet är lite fel att ta upp en sån här sak eftersom 95% är amatörer och har knappt fyllt 20 lixom. Såna som tycker metallica är bra musiker och att kirk hammet är en bra gitarrist typ.

Toto har gjort så otroligt mkt för musikbranschen och industrin i huvudtaget. Dom är fortfarande tajtare än nåt annat jag sett live. Skillnaden är att dom är musiker, inte rockstjärnor. Dom är snart 50 bast och skulle vilken dag i veckan kunna spela arslet av vilka rock/metall band som helst.

Det här är killar som har varit med och format hela den musik vi har idag. Dom gjorde skumma takter och prickar och sånt långt innan band som tex Dream Theather ens hade gått ut grundskolan.

Hela den här tråden visar ju bara än en gång att medlemmarna här sitter med sina crackade cubase, sina neraladdade metallica album och tankar hem sina tabs varje dag och sitter och försöker spela halvtaffliga gitarrsolon utan nåt som helst begrepp om musikalitet och tonkänsla. När ni växer upp så kommer ni antingen mogna till er i er musik, eller försvinna i dom havet av dom musiker som var för dåliga för att bli nåt, om ni blir det första så kommer ni på ett elle annat sätt upptäcka vad TOTO gjort för oss alla som brinner för MUSIK och inte attityden ...

Jösses.

Lyssna på weather report. Vill man höra musikermusik från förr så kan det ju va kul om det finns lite finess i det hela. Jag ser (rent musikaliskt) toto som ett ganska patetiskt kommersialiserat eko av den tidiga fusionmusiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som det här forumet är lite fel att ta upp en sån här sak eftersom 95% är amatörer och har knappt fyllt 20 lixom. Såna som tycker metallica är bra musiker och att kirk hammet är en bra gitarrist typ.

Toto har gjort så otroligt mkt för musikbranschen och industrin i huvudtaget. Dom är fortfarande tajtare än nåt annat jag sett live. Skillnaden är att dom är musiker, inte rockstjärnor. Dom är snart 50 bast och skulle vilken dag i veckan kunna spela arslet av vilka rock/metall band som helst.

Det här är killar som har varit med och format hela den musik vi har idag. Dom gjorde skumma takter och prickar och sånt långt innan band som tex Dream Theather ens hade gått ut grundskolan.

Hela den här tråden visar ju bara än en gång att medlemmarna här sitter med sina crackade cubase, sina neraladdade metallica album och tankar hem sina tabs varje dag och sitter och försöker spela halvtaffliga gitarrsolon utan nåt som helst begrepp om musikalitet och tonkänsla. När ni växer upp så kommer ni antingen mogna till er i er musik, eller försvinna i dom havet av dom musiker som var för dåliga för att bli nåt, om ni blir det första så kommer ni på ett elle annat sätt upptäcka vad TOTO gjort för oss alla som brinner för MUSIK och inte attityden ...

Om nu alla är sådana amatörer så skit i att göra dina inlägg då!

Dom har säkert varit med och format musikbranschen liksom massor med andra band, sångare, musiker, producenter, ljudtekniker m.m varit och är.

Det fanns ju massor med band på 70-talet som spelade skumma takter och underliga figurer på diverse sätt. Jag hörde en hel del inom genrer jag själv inte aktivt lyssnade på men hörde hos kompisar. Band som Gong, Focus, symfonirock, jazzrock m.m. Jag tror knappast att det var något som Toto kom med. Men jag kan ha fel - har dålig koll på Toto.

Det sista stycket du skriver får mig att tro att du bara vill skämta 😉 Du skämtar väl? Toto kan väl knappast vara måttet på att man är seriös? Annars, varför överhuvud taget tillbringa någon tid här och göra inlägg om du ser ner så kraftigt på medlemmarna på forumet?

Själv har jag redan försvunnit ut i havet av de musiker som de aldrig blev någonting av. Men även om jag åldrats har jag fortfarande inte mognat till att uppskatta Toto. Det finns så mycket annat som låter betydligt intressantare för mig. Dock håller jag med dig i uppskattning för de som satsar på att bli bra musiker/sångare och inte attityd och på att bli "stjärnor". Detta trista urvattnade begrepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som det här forumet är lite fel att ta upp en sån här sak eftersom 95% är amatörer och har knappt fyllt 20 lixom. Såna som tycker metallica är bra musiker och att kirk hammet är en bra gitarrist typ.

Toto har gjort så otroligt mkt för musikbranschen och industrin i huvudtaget. Dom är fortfarande tajtare än nåt annat jag sett live.  Skillnaden är att dom är musiker, inte rockstjärnor.  Dom är snart 50 bast och skulle vilken dag i veckan kunna spela arslet av vilka rock/metall band som helst. 

Det här är killar som har varit med och format hela den musik vi har idag. Dom gjorde skumma takter och prickar och sånt långt innan band som tex Dream Theather ens hade gått ut grundskolan.

Hela den här tråden visar ju bara än en gång att medlemmarna här sitter med sina crackade cubase, sina neraladdade metallica album och tankar hem sina tabs varje dag och sitter och försöker spela halvtaffliga gitarrsolon utan nåt som helst begrepp om musikalitet och tonkänsla.  När ni växer upp så kommer ni antingen mogna till er i er musik, eller försvinna i dom havet av dom musiker som var för dåliga för att bli nåt, om ni blir det första så kommer ni på ett elle annat sätt upptäcka vad TOTO gjort för oss alla som brinner för MUSIK och inte attityden ...

Om nu alla är sådana amatörer så skit i att göra dina inlägg då!

Dom har säkert varit med och format musikbranschen liksom massor med andra band, sångare, musiker, producenter, ljudtekniker m.m varit och är.

Det fanns ju massor med band på 70-talet som spelade skumma takter och underliga figurer på diverse sätt. Jag hörde en hel del inom genrer jag själv inte aktivt lyssnade på men hörde hos kompisar. Band som Gong, Focus, symfonirock, jazzrock m.m. Jag tror knappast att det var något som Toto kom med. Men jag kan ha fel - har dålig koll på Toto.

Det sista stycket du skriver får mig att tro att du bara vill skämta 😕 Du skämtar väl? Toto kan väl knappast vara måttet på att man är seriös? Annars, varför överhuvud taget tillbringa någon tid här och göra inlägg om du ser ner så kraftigt på medlemmarna på forumet?

Själv har jag redan försvunnit ut i havet av de musiker som de aldrig blev någonting av. Men även om jag åldrats har jag fortfarande inte mognat till att uppskatta Toto. Det finns så mycket annat som låter betydligt intressantare för mig. Dock håller jag med dig i uppskattning för de som satsar på att bli bra musiker/sångare och inte attityd och på att bli "stjärnor". Detta trista urvattnade begrepp.

Word :rolleyes:

Jag tycker Toto har gjort mycket bra men om jag vill bli imponerad finns det så mycket annat som är bättre, till exempel Yellow Jackets... Eller för att ta ett nyare band Strait Jackats, grymt bra musiker som vågar gå utanför dom vanliga ramarna... Dom har bland annat kompat Michel Ruff på liveplattan... Lyssna på spår 5 där dom gör en egen tolkning på "I feel good" på Keyboard, bas och trummor... Det är bland det bästa liveframträdandet jag sett live och hört.

Dom har även en bra social attityd vilket Herr Snyder verkar behöva jobba på...

Du verkar tro att du är den ende här inne som kan något om musik.

Jag har lyssnat på dina produktioner och dom låter inte dåligt, men det finns inget speciellt med dom, bara simpel pop...

Sitt ner i båten skulle min far sagt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast att dra in en recension från en svensk journalist i en diskution om man vad tycker om TOTO är väl inte sådär jätterelevant då den svenska journalistkåren aldrig har varit särkilt objektiv i resencioner mot TOTO (tänk Jeff Porcaro vs punk).

Tvärtom. Jag tycker att Johannes Cornell recension (med milt våld) tar upp en aspekt av bandet Toto. Nämligen att måhända har de skrivit en del riktigt bra poplåtar, men tyvärr lyckas de inte framföra dem på ett sätt som attraherar fler än musikermusiker som framförallt uppskattar musikernas individuella prestationer.

Sedan undrar jag vad du menar med Jeff Porcaro vs punk? 😉

Ja fast nu skrev jag ju faktiskt att just den här recencenten faktiskt hade substans i sin kritik. Sen kan jag inte hålla med dig om att dom spelar sin musik på ett sätt som bara skulle uppskatta

s av musikmusiker för deras inviduella skicklighet (även om t.ex lukatathers galna solo ikväll var riktigt skoj att lyssna på) då jag tycker att dom verkligen myntar uttrycket samspelta. Det är ju inte så att jag skulle dö för att se en solokonsert med Greg Philliganges, utan för mig är TOTO verkligen ett band som vet hur man öser brallorna av en publik live även utan tekniskt halvt omöjliga nummer (även om du inte bara menade att dom var tekniskt skickliga, förhoppningsvis). Angående Jeff Porcaro vs punk är det ett mycket fint citat av nyss nämnde om dåtidens så kritikerrosade punkrock och mot hela den samlade musikkritikerkåren, som skulle kunna ligga till grund för iallafall några av den tidens sågningar av TOTO, hur det än är med den saken så är det ett otroligt välfolmulerat citat om du kan hitta det någonstans 🙂.

För att gå över till kvällens show så var det så otroligt ösigt så att det var nästan osannolikt, även om ordet tryck inte är det ord de flesta kommer att tänka på när dom tänker TOTO så måste jag säga att jag har svårt att tänka mig en konsert där bandet spelar med mer tryck än vad de gjorde ikväll, helt sanslöst. Mer TOTO till folket 😄!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att gå över till kvällens show så var det så otroligt ösigt så att det var nästan osannolikt, även om ordet tryck inte är det ord de flesta kommer att tänka på när dom tänker TOTO så måste jag säga att jag har svårt att tänka mig en konsert där bandet spelar med mer tryck än vad de gjorde ikväll, helt sanslöst. Mer TOTO till folket 😛!

men shit eller!?!?! Var du i Köpenhamn igår eller? 😄

Så GRrrrrrrrymmmt bra konsert ju!! 🙂 Eller vad säger du?

Vart stod du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...