Jump to content
Annons

Nu kommer webbläsaren Google Chrome


Björn Olsberg

Recommended Posts

Lite halvt utanför ämnet, men ändå närbesläktat eftersom vi alla använder en webbläsare för att hänga här på forumet:

Precis när det såg ut som att Mozilla/Firefox skulle "återta" tätpositionen som den vanligaste webbläsaren, ger sig Google in i matchen. Receptet är enligt dem själva en del nytänkande och enkelhet.

post-1-1220424562.png post-1-1220425568.png

Skärmdump av Google Chrome

Google Chrome släpps under dagen i beta-version för Windows, och Google säger sig jobba hårt med beta-version även för Linux och Mac OS X.

Adresser:

* Googles blogginlägg om nya webbläsaren

* Elektronisk seriebok om Chrome

* Adress till webbläsaren: www.google.com/chrome

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Googles webläsare blir säkert bra men de släpper den inte bara för att vara snälla utan givetvis för att det kommer ge dom ännu mer uppgifter om internetanvändarnas vanor så Google kan tjäna ännu mer pengar på sökord och annonser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det så har Google även skjutit in massor med pengar i utvecklandet av mozilla firefox? Man kan förstå att dom är lite irriterade att IE är marknadsstandard, knappast så att det förtjänas...

Ska bli kul att prova chrome, när det kommer till mac då. Flikarna låg ju lite annorlunda, förvirrande kanske... 🙂

Loggan var lite färgglad plastig webcam.. Det är väl deras sätt att påminna oss om att vi är bevakade och att google snart köper upp våra själar också 🙂

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är iaf trevligt att de använder WebKit så att de inte går sin egen väg (som microsoft). WebKit + Gears är en skön kombo för webapplikationer, och extra intressant med en ny javascriptmotor, så det kommer nog bli en hit att bundla dem.

Jag kommer inte använda den eftersom jag är gravt beroende av Firebug. Men för gemene man verkar den ju vettig.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Flikarna låg ju lite annorlunda, förvirrande kanske... 🙂

Varje flik har sin egen verktygsrad, och det beror på att varje flik har sitt egna separerade minne som ges tillbaka till operativsystemet när den stängs. Följden blir att en kraschad sida inte kraschar hela webbläsaren, utan bara själva fliken.

Det är ungefär samma förbättring som när operativsystem blev multitaskande och ett kraschat program inte längre drog med sig hela operativsystemet (typ Mac OS 9, Windows 3.11 och versionerna därunder).

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje flik har sin egen verktygsrad, och det beror på att varje flik har sitt egna separerade minne som ges tillbaka till operativsystemet när den stängs. Följden blir att en kraschad sida inte kraschar hela webbläsaren, utan bara själva fliken.
Hmmm smart. Hoppas dom andra hakar på det här också. Annars kanske man ska ta och ge det en chans (konservativ gubbstrutt som gärna inte byter webläsare 🙂 )
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja verkligen. Och i nästa version hoppas jag på nyheten att varje flik han ha olika storlek (om man vill), så att alla webbapplikationer och sidor kan flyta som fönster i webbläsaren.

Vore inte det coolt? 🙂

Som ett eget OS fast i webbläsaren. Webbläsaren skulle kunna heta Google CrOSs och arbetsytan skulle se likadan ut överallt oavsett var man håller hus.

Google Applications, Gmail, Notepad, Bloggar osv skulle bli helt integrerade i arbetsytan. Och ett verktygsfält högst upp i fullskärmswebbläsaren skulle man mata in adresser till webbsidor.

Hyra av webbaserade program skulle bli en barnlek.

Google skulle då bli en helt operativsystemoberoende arbetsyta som tillåter andra att distribuera sina program därigenom.

/Björn - som jagar veckan flumpris

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite halvt utanför ämnet, men ändå närbesläktat eftersom vi alla använder en webbläsare för att hänga här på forumet:

Hehe...äää...vetefan Olsberg, det där va lite långsökt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Googles webläsare blir säkert bra men de släpper den inte bara för att vara snälla utan givetvis för att det kommer ge dom ännu mer uppgifter om internetanvändarnas vanor så Google kan tjäna ännu mer pengar på sökord och annonser...

Precis. Därför jag inte kommer använda den webbläsaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googles webläsare blir säkert bra men de släpper den inte bara för att vara snälla utan givetvis för att det kommer ge dom ännu mer uppgifter om internetanvändarnas vanor så Google kan tjäna ännu mer pengar på sökord och annonser...

De skulle gräva sin egen grav om de samlade mer information än vad de gör från deras egna sidor. De skulle aldrig våga sig på något sådant.

Men visst tjänar de pengar på den i längden, om inte annat slipper de betala mozilla och apple en massa pengar för sökningar de lika gärna kunde dra in själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...att göra krashar specifika för tabbar, så att inte hela browsern drabbas låter ju riktigt intressant...

Men en arbetskollega poängterade en sak för mig - vore det inte bättre att fokusera på att det inte ska krascha överhuvudtaget? Eller är det enbart dåligt skriven kod som är dess orsak?

Kan ju också tillägga att inte bara tabbar utan även tillägg, i form utav exempelvis Flash, existerar i sina egna applikationer. Om Flash krashar, påverkar det inte ens tabben. Riktigt intressant tankesätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Googles webläsare blir säkert bra men de släpper den inte bara för att vara snälla utan givetvis för att det kommer ge dom ännu mer uppgifter om internetanvändarnas vanor så Google kan tjäna ännu mer pengar på sökord och annonser...

De skulle gräva sin egen grav om de samlade mer information än vad de gör från deras egna sidor. De skulle aldrig våga sig på något sådant.

Det skulle de säkert visst. Har du läst Googles nuvarande användarvillkor?....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle de säkert visst. Har du läst Googles nuvarande användarvillkor?....

Det är en sak med deras webapps tycker jag, en annan med en webbläsare. Minns du vilket rabalder det blev när RealPlayer skickade information om användaren till deras server? Tror inte google vill gå igenom samma sak.

Dessutom är ju webbläsaren opensource, så om de skulle göra en sådan sak så skulle någon göra en fork omedelbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

De säger att det ska kunna gå att surfa spårlöst med deras browser.

Samtidigt är väl Googles affärsidé delvis att samla på sig information om surf- och sökvanor för att kunna ta fram riktad reklam?

Hur går det ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
De säger att det ska kunna gå att surfa spårlöst med deras browser.

Samtidigt är väl Googles affärsidé delvis att samla på sig information om surf- och sökvanor för att kunna ta fram riktad reklam?

Hur går det ihop?

Ja det visar sig snart. Och om det värsta händer stormar det en kvart och sen är det glömt och folk fortsätter använda den som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så mycket bra webläsare, firefox, opera, safari och links 🙁

Alla har sina fördelar, fast egentligen är de bara kopior utav varrandra förutom att de tävlar om att ha bästa nya funktionen - som alla i allfall kommer kopiera till sitt nästa släpp, behöver vi verkligen en till på marknaden att komplicera problemet med kompabilitet för oss som ägnar oss åt hemsidepusslande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter nog för säkerhet skull hålla mig till IE, som jag har gjort i alla år hittills. Finns det inte viktigare saker att ta fram, än ytterligare en browser...?

IE RULEZ! 🙂

Nåja - man får väl testa Chrome någon gång framöver, men inte en beta i så fall, utan det kan andra få göra så att jag slipper råka ut för de värsta barnsjukdomarna... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...att göra krashar specifika för tabbar, så att inte hela browsern drabbas låter ju riktigt intressant...

Men en arbetskollega poängterade en sak för mig - vore det inte bättre att fokusera på att det inte ska krascha överhuvudtaget? Eller är det enbart dåligt skriven kod som är dess orsak?

Lite svårt att hålla reda på miljontals webbsidor och rätta koden på dem åt den som skrivit fel. Det är ju inte alltid som problemet ligger i själva browsern...

Link to comment
Dela på andra sajter

De säger att det ska kunna gå att surfa spårlöst med deras browser.

Samtidigt är väl Googles affärsidé delvis att samla på sig information om surf- och sökvanor för att kunna ta fram riktad reklam?

Hur går det ihop?

En gissning:

Genom att få så många som möjligt att börja använda deras webbläsare nu, blir det ännu lättare för Google att i framtiden integrera alla sina tjänster i Google Chrome (se mitt förra inlägg som kanske var lite flummigt). Jag skulle exempelvis inte bli förvånad om det kommer både tillägg och inbyggda funktioner ganska snart för Google Earth (en kommande bomb med realtidsinformation mm - trust me) och alla andra applikationer Google har. Då spelar det kanske mindre roll om webbläsaren är anonym, så länge folk använder Googles applikationer och exponeras för annonserna däri. Enda "baksidan" är att du exponeras för mindre riktad reklam som då blir mindre relevant och därmed mer irriterande 🙁

Mina fem ören med spekulation...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...att göra krashar specifika för tabbar, så att inte hela browsern drabbas låter ju riktigt intressant...

Men en arbetskollega poängterade en sak för mig - vore det inte bättre att fokusera på att det inte ska krascha överhuvudtaget? Eller är det enbart dåligt skriven kod som är dess orsak?

Lite svårt att hålla reda på miljontals webbsidor och rätta koden på dem åt den som skrivit fel. Det är ju inte alltid som problemet ligger i själva browsern...

Jo, det var min tanke också. Jag undrade bara om det ens borde vara möjligt att krascha browsern med lite Javascript eller Flash? Men kan man begränsa det till bara tabbar, är det i mina ögon asbra!

Skriver förresten detta inlägg i nya Chrome. Det känns båda avskalat och snabbt, och ändå fullt av småfinurliga funktioner, som både finns i andra browsers och som känns nya. Liknande IE7 så är Arkiv, Redigera, osv-raden borta. Men till skillnad från IE7 är till och med titelraden och ikonen till vänster längst upp borta - tabbarna är det som finns allra längst upp, följt av adressraden. Forumets reklambanners känns helt plötsligt inte lika stora. 🙂

Snabbt känns det också, och smidigt med små subtila, men intressanta animationer varje gång en ny flik öppnas. Dom får gärna göra nånting liknande när man scrollar också, så det också känns "mjukare", så blir jag nöjd. 🙂

Förresten verkar stavningskontrollen för svenska inte särskilt bra än. I denna text jag skrev, tyckte den att "titelraden" skulle stavas "titel raden". 🙁

Men jag diggar den, ska prova att använda den ett tag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det ihop?

Just det, och punkt nummer 2 (eller kanske fyra, fem), är att Google behöver en webbläsare som gör att användare vågar ge sig in och redigera texter i Google Applications utan risk för att någon annan flik drar ner hela webbläsaren. Chrome tror jag alltså är ett sätt för Google att få människor att på allvar börja använda deras Office-utmanare. Bland annat. 🙁

EDIT: Vad man kan tolka som en indikation på detta är att de är mycket tydliga med att de vill att andra webbläsare ska anamma deras tekniker och därmed släpper webbläsaren som öppen källkod.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...