Jump to content
Annons

LÄS, VIKTIGT! Finns det någon lag mot för mycket oljud?


Pife

Recommended Posts

Hallå!

Jag behöver akut hjälp. Det är nämligen så att jag bor i en lägenhet, och under oss så håller de på och bygger ett stort kontor. Klockan 07:30 börjar de varje morgon och håller på till runt 13:00. Och de för SÅ mycket oljud så det inte är sant. Om jag ska beskriva hur vi upplever det hemma så är det som att du sitter i ett rum, och de i rummet brevid håller på och borrar in ett hål genom väggen som är mellan er. Samtidigt som sju pers till håller på och hamrar.

Detta tänker de hålla på med i tre månader till också. Finns det någon lag som säger att det är olagligt att föra så mycket oljud så länge? Någon som kanske t.o.m. vet om man har rätt att bli ersatt för att få flytta någon annanstans under dessa tre månader?

Snälla, skulle bli så glad om jag fick kommentarer angående detta. För mig känns det som att någonting här är olagligt.

MVH

Pife

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns riktvärden för hur mycket buller det får vara på/runtomkring en arbetsplats. Kolla Socialstyrelsens och arbetsmiljöverkets skrifter om "buller inomhus". Finns att ladda ner som PDF:er. Hänvisa sedan till dom om bullret i din lägenhet överstiger dessa värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag va med om samma sak när jag bodde i göteborg. Fast då skulle de renovera huset istället. MEn just dessa oljud som driver en till vansinne! Jag fick iaf kompensation av min hyresvärd i form av pengar. Vet inte vad som är öagligt eller inte, men jag förstår dig.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är kungar! Tack för tipsen! Ska läsa igenom.

Så du fick ersättning för besväret? Vi tänkte också om man kunde få någon slags ersättning för detta, exempelvis sänka hyran under dessa tre månader. Samtidigt vet jag att de är så jävla snåla här på Carl Birgers fastigheter.

De har vägrat att köpa in en ny torktumlare i ca 10 år, då den enda de har pajar hela tiden. Tror inte de vill sänka hyran då.

Redigerat av Pife
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är kungar! Tack för tipsen! Ska läsa igenom.

Så du fick ersättning för besväret? Vi tänkte också om man kunde få någon slags ersättning för detta, exempelvis sänka hyran under dessa tre månader. Samtidigt vet jag att de är så jävla snåla här på Carl Birgers fastigheter.

De har vägrat att köpa in en ny torktumlare i ca 10 år, då den enda de har pajar hela tiden. Tror inte de vill sänka hyran då.

Det är nog ganska normalt att man får en reducerad hyra i samband med sådana saker - men om man inte gnäller om det, så kommer det ingen kompensation automagiskt, utan man måste föra lite liv om det själv för att något ska hända.

Får du inte gehör för det så kolla med Hyresnämnden om det är en hyresrätt. Är det bostadsrätt så får du ta upp det med föreningens styrelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så för du själv så jävla mycket oväsen att dom drar.. 😄

Föredrar varianten att följa efter dom hem när de är klara för dagen och sabba deras kväll genom att föra ett jävla liv. Det är åt helvete att de inte kan planera på morgonen och jobba på eftermiddagen så att vanligt folk får sova. Och då har jag själv jobbat i byggbranschen, så jag påstår mig veta vad jag talar om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en del riktlinjer för hur mycket man får störa och hur länge. Det spelar ingen roll när på dygnet det är heller. Jag som jobbar natt har ju rätt jobbigt då många passar på under dagen att göra sina bestyr som låter, då jag sover. Ena grannen lämnar sin hund ensam hela j-a dagen, som står och skäller. Blir tokig på såna människor! Det är en unghund dessutom, närapå valp. Idioter!

3 månader är lång tid att stå ut med oväsen. Och detta bör dom som bygger ha kontaktat fastighets ägaren om, som i sin tur ska vidta åtgärder, t.ex sänkt hyra för de som störs.

Bor du i bostadsrätt eller hyresrätt? Jag tror det är lite skillnad då. Bor du i ett hus där det finns butiks/kontors lokaler?

Sen finns det ju alltid möjlighet att ringa störningsjour(oftast).

Hyresgästföreningen kan säkert upplysa dig om detta också.

Extra irriterande är det ju om ni inte ens fått upplysning av de som stör att dom kommer att hålla på med detta kontors jobbande. T.ex i form av någon lapp som de satt upp på ingången till huset. Det hör till sunt förnuft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla fina svar!

Nu har sambon ringt till hyresvärden iaf, men han sa såklart att vi INTE får någonting för det här. Egentligen ska vi få nya tapeter också den här månadern och skulle gärna vilja att en av väggarna hade fondvägg, så vi ska fråga om vi kan få den gratis istället.

Men det hjälpte mycket med era bra svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla fina svar!

Nu har sambon ringt till hyresvärden iaf, men han sa såklart att vi INTE får någonting för det här. Egentligen ska vi få nya tapeter också den här månadern och skulle gärna vilja att en av väggarna hade fondvägg, så vi ska fråga om vi kan få den gratis istället.

Men det hjälpte mycket med era bra svar!

Riktigt dåligt! Har du pratat med hyresgästföreningen?

Annars kan du ju alltid söka upp din hyresvärds bostad och leva rövare utanför.

Redigerat av FlyRider
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...