Jump to content
Annons

Har du tinnitus?


Diwic

Recommended Posts

Annons
  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jajamen. Konstant. Ibland ganska lindrigt, och ibland är det så jag vacklar på vansinnets gräns.

Fick denna "trevliga" åkomma -76 (ja jag är så gammal 🙂 ) när jag först såg Frank Zappa på Falconerteatern i Köpenhamn, och dagen efter Thin Lizzy på AF i Lund. Stod längst fram till vänster vid bägge tillfällena. Och högt spelades det.

Kan väl inte påstå att det var värt det, men det var två grymma akter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Leo (oregistrerad)

men om man har tinnitus i höger öra i form av ett konstant tjut på 18kHz, borde man då inte kunna skicka in exakt samma ton och styrks i örat via en hörapparat eller liknande fast fasvänd?

Låter som en rätt enkel sak att göra så jag blir förvånad om ingen redan provat och funnit att det inte funkar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

men om man har tinnitus i höger öra i form av ett konstant tjut på 18kHz, borde man då inte kunna skicka in exakt samma ton och styrks i örat via en hörapparat eller liknande fast fasvänd?

Låter som en rätt enkel sak att göra så jag blir förvånad om ingen redan provat och funnit att det inte funkar! 🙁

Det var iofs en intressant tanke, men tänk om frekvensen råkar bli bara en tiondels hertz fel - efter några timmar eller så, så har hörapparaten helt hamnat i fas istället...

I vilket fall så är det väl en hyfsat känd behandlingsmetod (fast jag vet inte om den är vanlig eller inte), att man lyssnar på den ton som ringer en stund, och sedan slutar - och då hoppas man att tinnitusen ska sluta samtidigt.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

men om man har tinnitus i höger öra i form av ett konstant tjut på 18kHz, borde man då inte kunna skicka in exakt samma ton och styrks i örat via en hörapparat eller liknande fast fasvänd?

Låter som en rätt enkel sak att göra så jag blir förvånad om ingen redan provat och funnit att det inte funkar! 😳

:DD Haha.. Fin tanke, men du lär inte ha en ren sinuston utan ett helvetes ojämnt brus, även om det bara rör sig i de höga frekvenserna och det är inte speciellt lätt att fasa mot det.. Den riktiga världen är inte digital..

Link to comment
Dela på andra sajter

men om man har tinnitus i höger öra i form av ett konstant tjut på 18kHz, borde man då inte kunna skicka in exakt samma ton och styrks i örat via en hörapparat eller liknande fast fasvänd?

Låter som en rätt enkel sak att göra så jag blir förvånad om ingen redan provat och funnit att det inte funkar! 😳

Det är väl inte så att det sitter ett membran i örat och genererar en ton som örat själv sen uppfattar. Ljudet dyker upp i själva örat från början och finns inte som ljudvågor någon stans och kan inte mötas med fasvända vågor. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)
Det är väl inte så att det sitter ett membran i örat och genererar en ton som örat själv sen uppfattar. Ljudet dyker upp i själva örat från början och finns inte som ljudvågor någon stans och kan inte mötas med fasvända vågor. eller?

Där sa unbornichen en sak som låter intresant. Tinnitus är nog inte en fysisk ton, utan mer en psykisk ton, och ska man fasa ut en sån så får man nog äta piller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
porslinsslammer klaras inte av alls.

Så sant. Tömma diskmaskinen har blivit ett halvtimmesprojekt.

Långsamt, låååångsamt släppa tallriken....Aj!

Har en vän så går runt med tvåstrukna G# i ena örat. Vi har mätt upp det...

Känner igen det där, kunde inte handdiska utan hörselskydd förr. Har blivit mkt bättre dock..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde att forskare kommit fram till att en överdos av vitaminer så snart efter man varit utsatt för högt ljud, hjälpe till att rekonstruera hörseln igen... Detta var genombrytande eftersom man framt tills nu inte funnit sätt för kroppen att reparera hörseln... Det framgick också att metoden (vitaminöverdosering) även fungerade som en förebyggande åtgärd. Källan kommer från ett TV program, men jag minns inte vilket... finns säkert mer info på nätet någonstans.

mvh

sebastian

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Jag fick enorm hyperacusis (=extrem ljudöverkänslighet) efter en felbehandling av en öronläkare 1989. Jag hade då precis tagit min examen. 😮 Jag fick då även bilateral (dubbelsidig) tinnitus. Dessa sjukdomar eller tillstånd klassas efter en tregradig skala, 1,2 eller 3 alltså och ju högre siffra ju eländigare är problemet. Man mätte upp min hyperacusis, vilket går att göra med en ERA (Evoked Response Audiometri)-undersökning. Denna utrustning kostar över miljonen. Hursomhelst, p.g.a. den nämnda felbehandlingen hade jag den högsta graden, d.v.s. 3 både beträffande hyperacusis och tinnitus och jag fick förtidspension mot min vilja. Jag minns att en tant på sjukhuset hade nästan 100 db ljudstyrka på sitt tinnitus! Tänk att ha en flygmaskin i huvet dygnet runt... För mig var hyperacusisen värst. Läkarna sa att jag inte kunde bli bättre om det inte hände något inom två år. Jag provade mediciner av olika slag, men ingen hjälpte. Jag testade avslappning, vilket försämrade besvären. Jag testade akupunktur, som lindrade tillfälligt bara då de kopplade volt till nålarna. En slags bedövningseffekt.

Men vad hände sen då? Jag blev inte bättre. Efter 10 års tradig väntan bestämde jag mig för att jag MÅSTE bli bättre, annars får det vara... Jag började då be lite mer intensivt, köpte extremstarka b-vitaminer tillverkade i USA (typ 200 ggr dagsbehovet), men framförallt försökte jag på nytt vänja mig vid ljud. Väl till pass kom då den Telecaster och förstärkare jag vann i en tävling anordnad av MM (Musikermagasinet), där det gick ut på att hitta på häftiga namn till Fenders kommande kulörer på gitarrer. Jag vann! Jag har blivit hyfsad rhythm guitar player efter det, men framförallt så hade hela den samlade läkarkåren fel, eftersom mina besvär nu skulle graderas lägre, även om det varierar.

Jag önskar därför att alla som lider av detta kan få lindring och bättring också!

Använd alltid öronproppar på konsert, men ALDRIG annars. Det är mitt råd. Jag var den enda patient som inte använde öronproppar i vardagen, jag tillät smärtan att komma 200-300 gånger per dag. Ibland så kraftig att jag faktiskt svimmade och välte ned en massa burkar i livsmedelsaffären (pga den där dumma prismärkningspistolens ljud rakt in i skallen). På något sätt så avtog så smärtan.

Det finns alltså hopp, maxmaxmax, milton, olsberg och alla andra! 😄 trots att åren går och vad läkarna än säger.

Sedan när det gäller forskningen, vilken jag följt intimt, så kommer aldrig tinnitus (precis som alla andra sjukdomar) någonsin att kunna botas av mediciner. Däremot genom kirurgi, transplantation, genteknik m.m. Det som liksom gäller nu är att man lyckats få fram fungerande hörselceller i laboratorium att föröka sig i råttors öron. Dessutom kommer säkerligen snart målsökande medicin som dämpar besvären bättre, även om det inte är vad jag menar med bot. Har läst en del om det.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Här piper det bara lite då och då, men liksom H-man har jag väldigt svårt att sortera ut tal om det är brusit runt omkring. Det räcker med en vanlig lunchrestaurang för att jag inte skall höra ett smack av vad bordsgrannen säger (för att inte tala om att försöka höra mobilen på en trafikerad gata).

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

En del nämner att de har svårt att urskilja vad folk säger i en sorlig omgivning, utan att för den saken skull lida nämnvärt av tinnitus. Det är lite märkligt, med tanke på att nedsatt diskriminationsförmåga som det kallas är ett tecken på en neurogen skada i innerörat, ofta förknippat med relativt långt gången tinnitus. Man kan testa detta vetenskapligt med en diskriminationstest på en audiolog avdelning på ett sjukhus. Själv är min diskriminationsförmåga hyfsad god och har alltid varit. Det kan ju faktiskt vara så att era hörselgångar inte är kliniskt rena från vax. Det ger också svårigheter att lokalisera varifrån ljud kommer.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Min tinnitus ligger på ca 17kHz i vänster öra. Den hörs ungefär lika högt som om du har huvudet 1m från en vanlig TV och lyssnar på 15625Hz-tonen från linjeoscillatorn. Tyvärr kanske inte ens alla i detta forumet hör TV-apparaten längre så det är en dålig jämförelse. Men jag kan säga att jag hör tonen även om jag själv pratar, vilket är ganska jobbigt.

Jag spelade in en ljudfil en gång där jag först talade med vanlig samtalston och sen lade jag på en sinuston med samma frekvens i andra örat så det blev symmetriskt mellan den och min tinnitus. Jag spelade upp filen för ett antal människor men de fattade inte vad jag menade för de hörde inte 17kHz-tonen. DET var verkligen jobbigt, för då kan ingen fatta hur det låter...

Jag jobbar annars som akustiker på SonyEricsson och var i måndags på ett föredrag om hörselskador. Eftersom mobilindustrin går mot mer musik i telefonerna är det ju viktigt att vi är vaksamma på att vi inte skadar folk. Föredraget var en tankeställare och ett antal myter avlivades: t ex att musik skadar mindre än buller. Det var tydligen bara en enda forskare som har försökt hävda detta och han har blivit motbevisad många gånger om sedan dess. Vidare fick vi ipräntat oss på föredraget att hörselskador och tinnitus kommer vid mycket lägre ljudvolymer än smärttröskeln. Dessutom kommer tinnitusen kanske med många års fördröjning. Jag är 39 år och aktiv musiker och ljudtekniker, men tycker det är jobbigt att veta att jag ska behöva lyssna på min 17kHz-ton i kanske 40 år till. Men jag förstår den pedagogiska omöjligheten att försöka få kids i 15-årsåldern att använda proppar för att de får tinnitus 20 år senare... Tyvärr är det den krassa sanningen.

En annan intressant grej som vi fick veta var att det försigår en kemisk nerbrytningsprocess i örats hörselceller då man utsatts för höga ljudtryck. Om örat däremot fick vila i absolut tystnad direkt efter smällen, så fanns en liten möjlighet för örat att rädda en del av hörselcellerna som annars skulle frätas bort av olika bildade ämnen. Samma ämnen finns tyvärr i vissa mediciner (t o m Treo) som kan ge tinnitus utan starka ljudtryck. Tyvärr verkar det mest vara framtidsönskningar att kunna rädda hörselceller och flimmerhåren på basilarmembranet. Då är det bättre att börja med proppar så tidigt som möjligt.

Jag har ännu inte skaffat gjutna proppar och skulle vara tacksam om någon kunde berätta lite hur era erfarenheter är av dessa. Var skaffar man dem och hur låter det när man själv spelar, t ex keyboard eller gitarr. Som tur är jag inte blåsare, för jag har hört att det kan låta lite mystiskt i sådana fall - eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har använt gjutna proppar. De tillverkas efter utprovning hos en Audiolog på sjukhus och några veckors leveranstid från ett labb. De kan fås med pyttelitet hål i (vanligast), eller helt utan. Oftast väljer man hål, för annars kunde man använda vilken propp som helst... Tyvärr dämpar de bara 10 dB max tror jag, vilket gör att de inte hjälper på en rockkonsert normalt. Kostnaden för vården att ta fram dylika proppar (av hårdplast) var 1600 kr år 1990. Jag tyckte de dämpade mer än 10 dB, för med dem på kunde jag inte följa ett bordsamtal. Sedan ökar/uppstår ju alltid tinnitus, med proppar i öronen. För mig var det omöjligt, tinnitus accelererade verkligen efter en grymlogaritmisk skala...

Men sedan finns det ju numera s.k. Ear Plugs. De säljs av musikhandeln. Tyvärr minns jag inte på krokig fot vilken affär det var, men kolla in följande: 4Sound-kedjan, Musikbörsen, jam, EM Nordic och Luthman. I någon av deras kataloger måste de ha funnits! Håller på att ståda inför en flytt, det är därför här är oordning... Pluggarna (som verkar utvidga sig finns i alla möjliga färger, bl.a. trevligt ljusbeige (som gör dem mer osynliga)).

Själv föredrar jag dock de där avancerade med filter. Köpta i musikhandeln för 250 SEK. ER20 från Etymotic Research Inc. heter de. De har lite samma karaktär som de där gröna hårda julgranarna man kan stoppa in, men de är mjukare. De lär dämpa jämnt över hela frekvensregistret, men det förutsätter att de inte är för stora. Observera dock att det står på utsidan att de bara skyddar 12 dB, vilket sänker konsertnivån från 115 dB till 103 dB. Men jag skulle behöva ett skydd på 40 dB. Hmm...jag tror inte det stämmer riktigt... Inuti foldern står det att de är 20 dB-are. Märkligt... Hursomhelst, de funkar bra för mig. Det lär finnas varianter också, ER-30 tror jag bl.a.

Billiga bra alternativ är ju EAR (de gula, klassikern) eller kanske Bilsom Light (som dämpar något mindre).

Mitt högst personliga råd: använd INTE proppar i vardagen (förutom just efter en accidental ljudhändelse, ett ljudtrauma), men använd dem ALLTID under konserter o.d. HELA tiden, från strax före till strax efter.

Sök gärna i www.google.com på detta!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låg för nära ett granatgevär i lumpen och följden blev lomhördhet i tre dagar och sedan en ton (faktiskt ett giss) i örat som satt i veckor för att sedan försvinna.

Så under några veckor hade man inbyggd stämton för guran... annars kan jag bara ha lite tjut i öronen efter nå'n konsert nå'n gång... och för några år sedan var jag på Globen med mina barn och lyssnade på EBB (Electric Banana...)och fick en del toner i öronen efter det .Dom spela grymt högt och jag tänkte shit att få tinitus av EBB shit... ska jag få tinitus så ska det fan vara av ett bra band....

Bwahahaha! Ja, tänk att behöva säga till folk att man fick tinnitus av mora träsk. Vilket jävla öde!

För övrigt framstår man ju som att man har väldigt bra gehör om man har en inbyggd ton i skallen. Skulle väl vara den enda fördelen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte så att det sitter ett membran i örat och genererar en ton som örat själv sen uppfattar. Ljudet dyker upp i själva örat från början och finns inte som ljudvågor någon stans och kan inte mötas med fasvända vågor. eller?

Där sa unbornichen en sak som låter intresant. Tinnitus är nog inte en fysisk ton, utan mer en psykisk ton, och ska man fasa ut en sån så får man nog äta piller.

Korrekt. I örat sitter små hår som fångar upp olika frekvenser, och via nervbanor skickar till... tja, en xylofon, skulle man kunna säga... Denna xylofon uppfattar ljudintryckens tonhöjd, och skickar signaler vidare till hjärnan. Tinnitus är, skulle jag tro, en defekt på xylofonen, där en ton har hakat upp sig, och ständigt skickar info till hjärnan. Någon egentlig ton är det naturligtvis inte fråga om.

Möjligen kunde man kanske försöka mäta exakt vilka frekvenser som tinnitusen ligger i, och operera bort de tonerna helt från audioreceptororganen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Sådana försök har redan gjorts utan vidare framgång! Det svåra ligger bl.a. i att hörselcellerna kan vara BÅDE ljudbärare OCH bärare av störsignal. Tar man alltså väck dem, så kommer man att känna sig mer hörselskadad, likt annonsen i MM: Hö du va de sä er på jo et? (Hörselskadades Riksförbund).

Glöm inte att hörselcellerna har muskler som håller dem på plats och vissa menar att de själva i sig är muskler. Alltså är det att föredra att träna upp dem, även om det kan ta lååång tid. Restaurera framför fördärva.

När man råkar ut för en ljudchock lägger sig hörselcellerna ned, en del kan lossna. På de platser som hörselceller lossnar bildas efter tag en slags nystliknande trådar, man kan kalla det vid kroppens försök att nybilda celler. Men de fungerar i bästa fall som dämpning mot ljud. Tror att det kan ha hänt i mitt mirakulösa fall.

När det gäller Hyperacusis (som bl.a. maxmaxmax verkar ha mer problem med), alltså ljudöverkänslighet, så kan den i mitt fall ha berott åtminstone delvis kramper i muskeln vid trumhinnan. Har någon annan märkt/problem med dylika kramper?

Vill bara tillägga att jag följt forskningen på området i mer än 10 års tid av naturliga skäl, träffat mängder läkare, forskare och professorer från Kina, England, Sverige m.m. Medverkat vid den internationella tinnituskonferensen

i Bordeaux. Läst ofantliga mängder litteratur i ämnet audiologi och färska avhandlingar i ämnet. Bara så att ni inte tror jag pladdrar ovan...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vill bara påminna ALLA omedelbart om att ifall ni får frågan hos öronläkaren om ni vill göra en destruktionsoperation för att få bort er tinnitus, så spring utav bara h--vete!!! Jag fick det förslaget -89, och var rätt nära att acceptera det. Jag frågade då om operationens framgångsfaktor mot problemet och eventuella risker. De svarade då att riskerna var obefintliga, att framgången med operationen var gott och väl 55-60%, men att det dock fanns sideffekter. Vilka då?, frågade jag.

Ja, du blir ju döv, svarade de. Men det finns numera bra dövskolor. De var dock själva tveksamma, eftersom tinnitusljudet ökar i en ganska stor del fall konstigt nog. Operationen innebär helt enkelt att de klipper av bägge hörselnerverna...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

hörselcellerna kan vara BÅDE ljudbärare OCH bärare av störsignal. Tar man alltså väck dem, så kommer man att känna sig mer hörselskadad

Jo, det är klart, men man borde i alla fall bli av med tinnitus-tonerna i öronen. Jag kan tänka mig att man skulle föredra att inte höra nåt alls av de frekvenserna, hellre än att ha kvar sin tinnitus. Om den är av det värre slaget, vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Rubriken i denna tråd borde ändras från "Har du tinnitus?" till "Har tinnitus dig?".

gelé skadar lurarna/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag inget pip utan ett ljud som låter vum....vum.....vum. Hahaha...undrar om någon fattar vad jag menar egentligen 😱

Detta yttrar sig bara på kvällen när jag kommer hem o slår mig ned i soffan och slappnar av. Kan vara lite jobbigt att somna in iofs men så jättejobbigt är det inte. Däremot så har jag blivit mer känslig för obehagliga ljud på senare tid, typ techno, hip hop mm 😱 skämt åsido men tex tunnelbanan kan få mig att må riktigt dåligt.

Jag har i hela mitt liv alltid använt öronproppar både vid rep, gig och konserter och ändå har jag råkat ut för det. Har ju läst om att för mkt alkohol kan ge tinnitus och det har jag ju fått i mig en del under min sk. "rockstjärneperiod" 😉 . Stress och mediciner kan också orsaka detta så i mitt fall kanske det inte är starka ljudtryck eller höga frekvenser som orsakat detta....vad vet jag?

Peace out!

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

-Ljudvolymer som tvingar en att skrika för att kommunicera kan vara farligt starka (krogen, disko).

-Tillfälligt nedsatt hörsel (lomhördhet) eller tinnitus som försvinner efter nån natts sömn efter spelning, rockkonsert, etc skall ses som en varningssignal. Nästa gång kanske pipet inte försvinner!

-Ett vanligt hörselprov säger inte hela sanningen om innerörats funktion. Tinnitus och abnorm ljudkänslighet finns ofta hos "normalhörande" personer.

-Alla med ansvar för ljudmiljöer (musiker, DJ:s, krogägare) har ett stort ansvar för att människor inte skall drabbas av tinnitus, dvs respektera de regler och rekommendationer som gäller för ljudnivåer.

-Att "önskvärda ljud" skulle vara mindre farliga vid samma nivåer som oönskade är en myt som en gång för alla måste avlivas.

-Tills förbättringar inträtt använd öronproppar vid risktillfällen. Samtidigt är någonting sjukt när man ser att alla musiker och de flesta i publiken har öronproppar, vad har man vunnit då? Sänk volymen för f-n!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Fredster: Det är kärlpumpningar du hör kanske?! Kärlvidgande medicin kan hjälpa. Tror broccoli innehåller en särskild beståndsdel också, men kolla upp det!!

Procedomani: Bra förslag!

Eq m: Väldigt väldigt bra sammanfattat. Nu slapp jag!

salute!/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fredster: Det är kärlpumpningar du hör kanske?! Kärlvidgande medicin kan hjälpa. Tror broccoli innehåller en särskild beståndsdel också, men kolla upp det!!

Ingen aning vad det är jag hör men det känns ju som pumpningar så du kan ha rätt. Ska givetvis kolla upp saken.

Tack för infon!!

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...