Jump to content
Annons

64bits MINNEN


Twilight_Zound

Recommended Posts

Finns det och var??

Alltså nu när 64bits os är mer och mer på gång i Musikbranshen

vill man ju kunna nyttja dess fulla potential genom att stoppa in

MER/STÖRRE minnen i burken...

Men hur jag än söker hittar jag bara 2048 megabytes minnes

moduler...

Finns det inte större än så...???

Om man har 4 Minnesbanker i sin burk vill man nog kunna stoppa in

mer än 8 Gb ram om man kör 64BITS OS...

Om ni vet att det finns större moduler länka gärna..

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Hänger på här har ju ett kort som GA anger ska klara 16 gig men som sagt var hittar man minnen på 4 gig per sticka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag snor åt mig tråden lite, men är det så att windows xp (32 bitars) bara kan ha 2,5gig ram minne, eller hur var det?

Windows XP 32bit kan endast använda 3,5 gb ram (du kan stoppa i mer, men windows kommer inte att kunna använda det). Däremot kan varje program inte hantera med än 2gb var i 32bit.

I Vista 32bit SP1 så funkar 4 gb ram numer.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

På mitt kort finns det bara 4 platser alltså måste varje minnekrets vara på 4 gig för att få 16 gig och det ska vara ddr2, helst 1066 Mhz (det ska klara upp till 1300). Det verkar inte finnas att få tag på dessvärre, man kan undra varför man gör ett kort som kan ta minnen som inte finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jo det är ju klart och sen får man hoppas att det inte bara är så att det är ut med dom sista komponenterna och krydda på med senaste chippen så det säljer för nu kommer det nytt. Typ krama dom sista dropparna ur ett gammalt koncept. Undrar just om nån kommer att ta fram snabba (över 800) ddr2 4 gigs moduler överhuvudtaget, det enda jag hittade det var ett på 600. Men iofs. så är det lite skitsamma för som jag har förstått det så finns det inte många program som har nån större nytta av över 6 gig. Min dator funkar skitbra med 8 gig och ddr2 800 minnen men förmodligen så kan jag som sagt ta bort ett minne ner till 6 gig utan nån som helst prestanda minskning.

Link to comment
Dela på andra sajter

På mitt kort finns det bara 4 platser alltså måste varje minnekrets vara på 4 gig för att få 16 gig och det ska vara ddr2, helst 1066 Mhz (det ska klara upp till 1300). Det verkar inte finnas att få tag på dessvärre, man kan undra varför man gör ett kort som kan ta minnen som inte finns?

2*800MHz = 1600MHz (om moduler i par förstås).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag snor åt mig tråden lite, men är det så att windows xp (32 bitars) bara kan ha 2,5gig ram minne, eller hur var det?

Windows XP 32bit kan endast använda 3,5 gb ram (du kan stoppa i mer, men windows kommer inte att kunna använda det). Däremot kan varje program inte hantera med än 2gb var i 32bit.

I Vista 32bit SP1 så funkar 4 gb ram numer.

Okej, tack för svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
På mitt kort finns det bara 4 platser alltså måste varje minnekrets vara på 4 gig för att få 16 gig och det ska vara ddr2, helst 1066 Mhz (det ska klara upp till 1300). Det verkar inte finnas att få tag på dessvärre, man kan undra varför man gör ett kort som kan ta minnen som inte finns?

2*800MHz = 1600MHz (om moduler i par förstås).

Jag förstår inte riktigt vad du menar men det jag menar är ddr2 minnen på 1066 mhz och då på 4 gig så jag får 16 gig totalt i mina 4 minnesplatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

På mitt kort finns det bara 4 platser alltså måste varje minnekrets vara på 4 gig för att få 16 gig och det ska vara ddr2, helst 1066 Mhz (det ska klara upp till 1300). Det verkar inte finnas att få tag på dessvärre, man kan undra varför man gör ett kort som kan ta minnen som inte finns?

2*800MHz = 1600MHz (om moduler i par förstås).

Jag förstår inte riktigt vad du menar men det jag menar är ddr2 minnen på 1066 mhz och då på 4 gig så jag får 16 gig totalt i mina 4 minnesplatser.

http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
På mitt kort finns det bara 4 platser alltså måste varje minnekrets vara på 4 gig för att få 16 gig och det ska vara ddr2, helst 1066 Mhz (det ska klara upp till 1300). Det verkar inte finnas att få tag på dessvärre, man kan undra varför man gör ett kort som kan ta minnen som inte finns?

2*800MHz = 1600MHz (om moduler i par förstås).

Jag förstår inte riktigt vad du menar men det jag menar är ddr2 minnen på 1066 mhz och då på 4 gig så jag får 16 gig totalt i mina 4 minnesplatser.

http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM

Enligt wikin så är det tydligen tvunget att ddr2 är snabbare än sddr och ddr (pga. begränsningar i tekniken) för att man ska vinna nåt med dom, men 1066 är ju ändå snabbare än 800 enligt tabellen. Jag har redan 4*2 gig 800 menar du att 4*4 1066 skulle slöa ner mer än jag skulle vinna på det? Jag kör 64 bitars os på den här maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Vista 32bit SP1 så funkar 4 gb ram numer.

Det går rent matematiskt att addressera 4GB RAM med 32-bit. Däremot får du 0.8GB "virtuellt" som används till I/O, BIOS ROM, video ram, hårdvaruadressering, osv. Även om det står 4GB så är det dessvärre bara 3.2 som kan användas av ditt OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...