Jump to content
Annons

Tubeass

Recommended Posts

Hej,

Har länge varit väldigt nyfiken på Max/Msp som program och vill gärna lära mig hur det fungerar.

Har provat det vid ett fåtal gånger men har bara suttit som ett stort frågetecken framför skärmen...

(Och ja, jag har läst artikeln i det nya numret av tidningen som recenserar version 5,

men det hjälper ju inte någon som inte kan det från början)

Finns det någon därute som kan det och vill förklara hur man kommer igång lättast möjligt och även

kan förklara grunderna i detta program? Det verkar ju som att man kan göra i princip vadsomhelst

och eftersom många artister jag influeras av använder sig av det så skulle jag gärna vilja ha koll på

hur det fungerar.

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu vet jag inte hur avancerad du är som användare.

Har man bra koll på hur en synt ät uppbyggd så är det klart lättare att förstå MAX/MSP.

Är man inte en fena på att förstå hur en tex en modulsynt funkar så kommer det nog att ta redigt lång tid att lära sig med eller utan tutorials.

Nu innehåller MAX/MSP fantastiskt mycket moduler, så det är ett program som man inte lär sig om man inte ger sig sjutton på att fixa det.

Det är hyggligt komplext om man säger så... men gillar man att skapa ljud och moduler från grunden så är det coolt.

Du kan titta på Synth Edit också.

http://www.synthedit.com/

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, programmet kommer med en bra uppsättning tutorials och exempelfiler, och är (i de flesta fall) föredömligt dokumenterat. Ett sätt att komma igång är att bara "sno" en exempel-patch, klippa och klistra och tweaka som man vill. Så har jag lärt mig mycket.

Om du undrar vad ett visst objekt gör är det bara att alt-klicka på det, så kommer en hjälpfil upp med exempel på hur det kan användas. I 5:an finns också Clue-fönstret som kan hjälpa en del med information om det objekt man håller pekaren över.

Det finns kurser att gå också. Jag har hållit i några, bl a i Musikhögskolans (Stockholm) regi. Håll t ex koll på den här. Det är en fristående grundkurs som alla med vanlig högskolebehörighet kan gå.

För närvarande ej sökbar, men den ska gå i vår är det tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...