Jump to content
Annons

Vad gör jag för del med mina midispår?


Hemluth

Recommended Posts

Jag har problem med EW Bösendorfer 290 genom Kontakt 3. Jag lyckas inte få till mina midispår (piano). Hur jag än gör knastrar det när man släpper/trycker ned sustain. Jag förstår inte riktigt vad jag ska göra. Jag har provat de flesta instrumentfilerna till samplern och får samma problem med varje. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva problemet utförligare.

Jag kan inte hitta några specifika mönster i detta utan det bara dyker upp under vissa tillfällen.

Är det någon som haft liknande problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så enkelt att du försöker köra med lägre latency än din dator orkar med...?

En annan tänkbar felkälla är om du försöker köra för mycket från samma hårddisk. Har du separata hårddiskar till sådant som du använder mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så enkelt att du försöker köra med lägre latency än din dator orkar med...?

En annan tänkbar felkälla är om du försöker köra för mycket från samma hårddisk. Har du separata hårddiskar till sådant som du använder mycket?

Maxlatency (1058).

Jag kör för visso allt från samma interna hårddisk, men det verkar skumt att det skulle krångla i en session med bara ett spår öppet. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har nu dock hittat igen en samplefil som inte knastrade vid sustain. Någon egentligen skillnad mellan den och övriga kan jag inte heller hitta. Bägge är 16-layers och låter för övrigt likadant. Man kan säga att jag på så vis är nöjd.

Jag kan ju köra i alla fall 30 voices med Symphonic Choirs så jag tycker jag borde kunna köra 10 voices med piano och sustain utan att det strular. Men jag vet inte, det kanske inte skall uteslutas att hårddisken är problemet? Problematiken tycks i så fall lite oregelbunden, olinjär och ologisk, men allt är möjligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bara med den medföljande Kompakt-playern och har inte upplevt några problem alls där. Har inte testat det i Kontakt 2 och har inte uppgraderat till Kontakt3 ännu...

Är det kanske trassel med DFD? Har du laddat ner den uppdateringen, så att streamingen funkar som den ska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bara med den medföljande Kompakt-playern och har inte upplevt några problem alls där. Har inte testat det i Kontakt 2 och har inte uppgraderat till Kontakt3 ännu...

Är det kanske trassel med DFD? Har du laddat ner den uppdateringen, så att streamingen funkar som den ska?

Uppdateringen har jag laddat ned. Det fungerar inte alls på intel-macar utan det.

Kompakt fungerar inte på intel-mac så jag har inte möjlighet att testa där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bara med den medföljande Kompakt-playern och har inte upplevt några problem alls där. Har inte testat det i Kontakt 2 och har inte uppgraderat till Kontakt3 ännu...

Är det kanske trassel med DFD? Har du laddat ner den uppdateringen, så att streamingen funkar som den ska?

Uppdateringen har jag laddat ned. Det fungerar inte alls på intel-macar utan det.

Kompakt fungerar inte på intel-mac så jag har inte möjlighet att testa där.

Intel-Mac? Det finns nog en del program som har strulat med sådana, om jag inte kommer ihåg fel...?

Jag är PC-förare, så tyvärr kan jag inte assistera med några tester. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bara med den medföljande Kompakt-playern och har inte upplevt några problem alls där. Har inte testat det i Kontakt 2 och har inte uppgraderat till Kontakt3 ännu...

Är det kanske trassel med DFD? Har du laddat ner den uppdateringen, så att streamingen funkar som den ska?

Uppdateringen har jag laddat ned. Det fungerar inte alls på intel-macar utan det.

Kompakt fungerar inte på intel-mac så jag har inte möjlighet att testa där.

Intel-Mac? Det finns nog en del program som har strulat med sådana, om jag inte kommer ihåg fel...?

Jag är PC-förare, så tyvärr kan jag inte assistera med några tester. 😄

Allt som har med att använda EWQL-grejor är strulit och omständigt på intel-mac. Men jag vet inte. Det låter lite mäkrligt att datorn skulle överbelastas av bara ett piano med sustain? Kan det verkligen vara därför det sprakar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bara med den medföljande Kompakt-playern och har inte upplevt några problem alls där. Har inte testat det i Kontakt 2 och har inte uppgraderat till Kontakt3 ännu...

Är det kanske trassel med DFD? Har du laddat ner den uppdateringen, så att streamingen funkar som den ska?

Uppdateringen har jag laddat ned. Det fungerar inte alls på intel-macar utan det.

Kompakt fungerar inte på intel-mac så jag har inte möjlighet att testa där.

Intel-Mac? Det finns nog en del program som har strulat med sådana, om jag inte kommer ihåg fel...?

Jag är PC-förare, så tyvärr kan jag inte assistera med några tester. 😄

Allt som har med att använda EWQL-grejor är strulit och omständigt på intel-mac. Men jag vet inte. Det låter lite mäkrligt att datorn skulle överbelastas av bara ett piano med sustain? Kan det verkligen vara därför det sprakar?

Jag tycker snarare att om det fungerar alls, så borde det fungera som det ska. Jag kollade lite hos NI, i deras FAQ etc - och där stod ju inget annat än typ att Kontakt3 ska fungera med Intel-Mac, så det var inte mycket till hjälp... 😉

Har du provat att skicka en fråga till NI:s support? De kanske vet saker som inte står någostans på hemsidan...

Om det är vissa samplingar som verkar vara fel, så kan du kanske testa att installera om hela ljudbiblioteket...?

Link to comment
Dela på andra sajter

NI hänvisar till EW, och på EW-supporten arbetar enbart nån snube som heter nåt i still med John Coffee, och det går inte att få ut ett vettigt ord ur honom. Han svarar bara att man ska höja buffer size och stänga av andra program och sånt där. Bifogar man filer med klipp där man tydligt hör att något är fel hävdar han att han bifogar det till deras producenter och att de bekräftar att det ska låta på det viset. Dock klarar han inte heller av att konsekvent ge samma svar på samma fråga vid olika tillfällen.

Nu har jag iofs mest varit i kontakt med honom angående Play, men det är ju samma idiot. Han bad mig dessutom ladda ned ASIO till Osx. ASIO till mac har inte funnits på sådär 7-8 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...