Jump to content
Annons

Service Pack 2


Mannex

Har du installerat SP2 till Win XP på din musikdator?  

103 röster

  1. 1. Har du installerat SP2 till Win XP på din musikdator?

    • Ja, och det funkar smärtfritt
      28
    • Ja, men jag har haft problem
      17
    • Nej, men jag hade tänkt göra det
      9
    • Nej, och det tänker jag inte göra heller
      15
    • Jag kör med annat OS
      9


Recommended Posts

Annons

Det var lite strull mellan Winamp och Mediaplayer hos mig om några filformat men det löste sig. Sen fick explorer en jäkla popupstopper som gick igång och pga det kunde jag inte logga ner först eftersom jag med telia behöver öppna en speciell ruta som togs för popup.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag formaterade och installerade SP2 för bara några dagar sedan, och det har inte gått helt smärtfritt. Dels så har jag haft lite problem med media, främst inom video, och så har dem lagt till ett "Säkerhetscenter" som är det mest värdelösa jag varit med om.

Annars har det gått bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla datorer är inte kompatibelt med det. Min far instalerade det, så nu när jag varit hemma ett par dagar så har datorn funkat alls för än jag gick in i felsäkert läge och tog bort det igen. När han sedan ringde suporten och frågade sa dom att alla hade haft samma problem som hade samma datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppdaterar allt kontinuerligt, för att vara säker på att alla säkerhetshål täpps igen efter hand som M$ hittar sina buggar - men jag låter inte tjänsten med automatiska uppdateringar vara igång, eftersom jag vill välja själv när jag ska hämta det, så att det inte händer mitt i en inspelning eller liknande... 🙂

Några problem efter uppdateringarna har jag aldrig upplevt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag har inte haft några större problem med ljud programmen men med Nero och med mitt video redigerings program vad det värre men efter lite support så löste det sig men som någon sa MS säkerhetscenter var ju inte så lyckat

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla datorer är inte kompatibelt med det.

Va!? Vad är det för en dator?

.. en Amiga? 😳

Jag har inte haft några problem alls, har funkat smärtfritt!

Brandväggen är väl tyvärr inte den bästa, men som komplement till en rikigt brandvägg duger den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska kanske tillägga vad det är för maskin etc, så kan det ge en idé om hur det kan fungera hos dig...

Min burk är ett eget bygge med följande prylar:

Moderkort: Intel D875PBZ

CPU: Intel P4 3.0GHz

Minne: 1GB RAM, i form av 2*Samsung 512MB DDR400-minnen

Systemdisk: Seagate Barracuda 7200.7 120GB/8MB UDMA

Audiodisk: Seagate Barracuda 7200.7 120GB/8MB S-ATA

Backupdisk: Seagate Barracuda 7200,7 200GB/8MB UDMA, i löstagbar vagga

CD/DVD-spelare: Pioneer DV-106 slot-in

CD/DVD-brännare: Plextor PX-504A

Grafikkort: Matrox G550 Dual Head

Lek-ljudkort: SoundBlaster Live 5.1

Seriöst ljudkort: RME Hammerfall9652

Operativ: Windows XP Home

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att undanröja DirectX har jag inte hört, och vi vet heller inte vad det var för konfiguration som kan orsaka felet. Risken är att vi sprider osäkerhet om något som är mycket, mycket sällsynt. Är det någon som vet mer så är det lysande att posta här.

Ok 50-50 just nu mellan de som haft problem och de som klarat sig utan.  Det gör ju inte att jag blir säkrare på vad jag skall göra direkt  😳  Men bra att höra erfarenheter iaf!  😛

Jag vill inte pusha någon till att installera SP2, men några program kan behöva uppdateras för att fungera optimalt. Nero är ett av dem och uppdateringar (ej uppgraderingar) är alltid gratis på deras hemsida www.ahead.de.

Andra program som kan behöva uppdateras är till exempel de säkerhetsprogram som nu alltså kan fungera tillsammans med det nya Säkerhetscentret. Även sådana uppdateringar är gratis.

Kort och gott, de program som eventuellt inte fungerar tillsammans med SP2 har det som regel kommit gratis uppdateringar till. Men visst, det tar alltid ett tag innan alla program är hundra procent anpassade. Men då är det dags för ett nytt OS och karusellen börjar igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis dator pajjade ihop helt. Omformattering var det enda alternativet. När han berättade om det hela så tyckte jag mig ha hört nån annan som råkat ut för samma problem, men är inte 100.

Själv kör jag Win2k.. Har alltid funkat fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst, det tar alltid ett tag innan alla program är hundra procent anpassade. Men då är det dags för ett nytt OS och karusellen börjar igen. 😛

Det är ALLTID så, så fort ett operativsystem funkar så bra så att man är nöjd så ska dem fan göra ett nytt "bättre" med helt nya buggar. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att undanröja DirectX har jag inte hört, och vi vet heller inte vad det var för konfiguration som kan orsaka felet. Risken är att vi sprider osäkerhet om något som är mycket, mycket sällsynt. Är det någon som vet mer så är det lysande att posta här.

😄 Hmm, du har en poäng där Olsberg. Har ju faktiskt bara hört talas om ett fall i bekantskapskretsen. Än en gång var fingrarna snabbare än hjärnan. Var inte min mening att skrämma upp någon. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag singlade i stort sett slant om huruvida jag skulle uppdatera. Har dock inte märkt av några knepigheter sedan jag installerat. Pop-up stopparen var mest bara välkommen då jag inte kör något sådant för tillfället. En störig detalj är att skärmarna för nedladdning av filer har blivit dubbelt så stora med nån ful ikon på. Men vadfasen, det kan jag leva med.

Huruvida det verkligen är värt att installera eller inte vågar jag inte uttala mig om. Det påstås att det skall kunna krångla med DirectX 9.0b vilket gör att man bör uppdatera till 9.0c om man väljer att installera SP2.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Min funkar som den ska med SP2, förutom Nero som bråkar även med uppdateringar. En polares dator la av och stängde av sej ett par ggr i timmen tills han avinstallerade SP2 vilket i sej är ganska lätt om man känner att man klarar sej bättre utan. Bara in i startmenyn, kontrollpanelen, lägg till/ta bort program & scrolla ner till Service Pack 2 & vips slipper man det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför ska man installera SP2?

Vilka features är det som är så bra?

Har inte själv installerat och är lite tveksam eftersom den största nyheten verkar vara den nya "säkerheten". Men om man har ett bra antivirusprogram och sitter bakom en bra brandvägg (och har lite sunt förnuft) så är det ju ingen fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför ska man installera SP2?

Vilka features är det som är så bra?

Har inte själv installerat och är lite tveksam eftersom den största nyheten verkar vara den nya "säkerheten". Men om man har ett bra antivirusprogram och sitter bakom en bra brandvägg (och har lite sunt förnuft) så är det ju ingen fara.

Det är väl främst för säkerhetens skull.

Har man PTi i någon verison har digi utfärdat en fet varning för SP2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att undanröja DirectX har jag inte hört, och vi vet heller inte vad det var för konfiguration som kan orsaka felet. Risken är att vi sprider osäkerhet om något som är mycket, mycket sällsynt. Är det någon som vet mer så är det lysande att posta här.

Inte undanröjer, utan uppgraderar. 😉 DirectX 9.0c ingår i SP2.

Har uppgraderat till SP2 på flertalet XP-burkar här hemma, endast Nero har behövt uppdateras. Inga andra problem.

På jobbet är processen lite långsammare. 55,000 klienter. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikdatorn är inte ansluten mot det stygga Internet, så den får vara ifred. Fungerar väldigt bra just nu... Internetburken fick sp2 och har funkat hyfsat bra, lite justeringar fick göras. Har dock en yttre brandvägg eftersom jag inte helt litar på Microsoft... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag fick inget direkt klart besked efter denna gallup om jag skulle installera SP2 eller inte, men igår tröttnade jag till slut på pop-up-påminnelserna och tänkte va fan, det får bära eller brista. Det brast.

Efter en hel arbetsdag och kanske 4-5 timmar telefonsupport har jag inte fått igång datorn efter att SP2 installerades. Den tvärvägrar och alla försök har hitintills misslyckats.

Killarna på microsofts support var i varje fall trevliga och tålmodiga, till skillnad från de på Acer, men vad hjälper det när datorn inte går igång....

🙁🙁🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem min nya dell dimension 8400 igår med XP SP2 förinstallerat, fungerar alldeles utmärkt... 🙁

Skall kanske tilläggas att den ersätter min hemdator där jag kör med ett m-audio kort och gammal snikversion av cubase, medans datorn i studion kör fortfarande med SP1 eftersom min version av Pro Tools inte gillar SP2..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick inget direkt klart besked efter denna gallup om jag skulle installera SP2 eller inte, men igår tröttnade jag till slut på pop-up-påminnelserna och tänkte va fan, det får bära eller brista. Det brast.

Efter en hel arbetsdag och kanske 4-5 timmar telefonsupport har jag inte fått igång datorn efter att SP2 installerades. Den tvärvägrar och alla försök har hitintills misslyckats.

Killarna på microsofts support var i varje fall trevliga och tålmodiga, till skillnad från de på Acer, men vad hjälper det när datorn inte går igång....

🙁🙁🙁

Vad menar du med totalvägrar? Hur långt i boot-sekvensen kommer du? Vad får du för felmeddelanden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hinner se Acer´s startbild, sen snabbt en blå skärm med teknisk felinfo och sen svart med olika möjligheter till start av windows (felsäkert läge, senast fungerande konfoguration mm) men inget av dem funkar.

Jag kan inte heller boota från en xp-skiva. (jag har iof bara testad med en bränd eftersom den jäkla recovery cdn som man fick med datorn endast kan återställa allt till fabriksnytt)

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig låter det som att du ska prova följande:

1. Läs i manualen eller kontakta Acers support för info om hur du tömmer inställnignarna i bios och återgår till fabriksinställningarna.

2. Kontrollera i bios att datorn är inställd på att starta från cd om en sådan finns isatt.

3. Starta från en äkta XP-installation på cd.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt påpekar den franska tillverkaren Hercules här på NAMM-mässan att SP-2 gör att den faktiska överföringshastigheten via Firewire har minskats drastiskt. Får enligt dem konsekvenser framför allt när det gäller flerkanaliga ljudkort (typ fler än 10 in/ut). De jobbar på att kringgå problemet, men hur lösningarna ser ut har jag ingen aning om. Inte heller om MS jobbar på att lösa det. MS ska dock vara väl medvetna om problemet, enligt Hercules.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt påpekar den franska tillverkaren Hercules här på NAMM-mässan att SP-2 gör att den faktiska överföringshastigheten via Firewire har minskats drastiskt. Får enligt dem konsekvenser framför allt när det gäller flerkanaliga ljudkort (typ fler än 10 in/ut). De jobbar på att kringgå problemet, men hur lösningarna ser ut har jag ingen aning om. Inte heller om MS jobbar på att lösa det. MS ska dock vara väl medvetna om problemet, enligt Hercules.

Om det hercules påstår är sant så skulle jag väldigt gärna vilja veta av vilken anledning överföringshastigheten kapats...

Någon annan som hört något liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...