Jump to content
Annons

Bygga en lyssning i logic pro?


puffra

Recommended Posts

hej,

har ett Motu Ultralite, en 8-kanals preamp från Line Audio och en Mackie Big Knob.

Tidigare körde jag med ett lånat mixerbord istället för preampsen och där kunde jag bygga min lyssning via aux-tappningar.

Har spelat in en del med mina preamps nu och det funkar kanon!

Det enda som är lite knepigt är att jag inte riktigt vet hur jag ska göra en bra lyssning för den som är i inspelningsrummet.

Som det är nu så måste jag höra precis samma sak i kontrollrummet som den som spelar in hör i lurarna, vilket är lite jobbigt

ibland och jag skulle även vilja kunna bygga mer individuella lyssningar när man spelar in flera instrument live.

Hur har ni kopplat? Antar att det skulle gå att göra en AUX-tappning till en annan utgång på min Ultralite och köra all lyssning där.

Men som sagt, vore lite kul med lite input och era erfarenheter innan jag börjar testa.

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kollade in Big Knob och den har i princip allt du behöver.

Skapa en Aux i Logic och skicka den till en separat stereoutgång på ljudkortet. Anslut utgångarna till "Daw phones mix input" på Big Knobs baksida. Koppla också hörlursförstärkaren i inspelningsrummet till utgångarna "Phones amp".

På framsidan trycker du ned knappen "Phones/studio outs source" till vänster på panelen. Nu har du dels möjlighet att höra vad musikerna hör via hörlursutgångarna på Big Knobs framsida och dels kan du prata med musikerna via den inbyggda talkback-funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det enklaste borde vara att använda ultralitens egen mixer cuemix

där kan du skapa 4 olika stereomixar och välja vilken som ska gå till hörlursugången på ultraliten

detta gäller ju bara på ingångarna!

om det är material du spelar upp från logic så får du använda aux...

Link to comment
Dela på andra sajter

det enklaste borde vara att använda ultralitens egen mixer cuemix

där kan du skapa 4 olika stereomixar och välja vilken som ska gå till hörlursugången på ultraliten

detta gäller ju bara på ingångarna!

om det är material du spelar upp från logic så får du använda aux...

Helt korrekt. Det krävs en kombination av Logics auxar och ljudkortets inbyggda mixer för att få latency-fri lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
det enklaste borde vara att använda ultralitens egen mixer cuemix

där kan du skapa 4 olika stereomixar och välja vilken som ska gå till hörlursugången på ultraliten

detta gäller ju bara på ingångarna!

om det är material du spelar upp från logic så får du använda aux...

Helt korrekt. Det krävs en kombination av Logics auxar och ljudkortets inbyggda mixer för att få latency-fri lyssning.

grymt!

då har jag lite att pyssla med för att få allting att flyta på.

en del sångare vill ju ha reverb eller delay på sången i lurarna när de spelar in. går det på något sätt att ordna inifrån cuemixen? eller måste jag isåfall börja hålla på med software monitoring inifrån logic och få en massa latency?

EDIT: jag har ett UAD Xpander-kort till datorn också. man kanske skulle kunna använda något reverb därifrån?

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
det enklaste borde vara att använda ultralitens egen mixer cuemix

där kan du skapa 4 olika stereomixar och välja vilken som ska gå till hörlursugången på ultraliten

detta gäller ju bara på ingångarna!

om det är material du spelar upp från logic så får du använda aux...

Helt korrekt. Det krävs en kombination av Logics auxar och ljudkortets inbyggda mixer för att få latency-fri lyssning.

grymt!

då har jag lite att pyssla med för att få allting att flyta på.

en del sångare vill ju ha reverb eller delay på sången i lurarna när de spelar in. går det på något sätt att ordna inifrån cuemixen? eller måste jag isåfall börja hålla på med software monitoring inifrån logic och få en massa latency?

EDIT: jag har ett UAD Xpander-kort till datorn också. man kanske skulle kunna använda något reverb därifrån?

Det gör ju inget om du har en massa latency på ett reverb.

Jag brukar slänga upp en aux i Logic och välja sångkanalen som input, sedan lägga ett reverb som inte släpper igenom någon ren signal, så är det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

det enklaste borde vara att använda ultralitens egen mixer cuemix

där kan du skapa 4 olika stereomixar och välja vilken som ska gå till hörlursugången på ultraliten

detta gäller ju bara på ingångarna!

om det är material du spelar upp från logic så får du använda aux...

Helt korrekt. Det krävs en kombination av Logics auxar och ljudkortets inbyggda mixer för att få latency-fri lyssning.

grymt!

då har jag lite att pyssla med för att få allting att flyta på.

en del sångare vill ju ha reverb eller delay på sången i lurarna när de spelar in. går det på något sätt att ordna inifrån cuemixen? eller måste jag isåfall börja hålla på med software monitoring inifrån logic och få en massa latency?

EDIT: jag har ett UAD Xpander-kort till datorn också. man kanske skulle kunna använda något reverb därifrån?

Det gör ju inget om du har en massa latency på ett reverb.

Jag brukar slänga upp en aux i Logic och välja sångkanalen som input, sedan lägga ett reverb som inte släpper igenom någon ren signal, så är det klart.

aha..smart där!

det funkade jättesmidigt. tack tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...