Jump to content
Annons

Pridefestivalen


Recommended Posts

Jag menar helt enkelt att om man tar bort offret så försvinner gärningsmannen.

Det där tror jag inte på. Snarare: Om man tar bort offret så hittar gärningsmannen ett nytt.

Absolut är det så, jag menade i ett specifikt fall. Alltså att om jag som gärningsman står ensam i ett rumm och skall döda någon och denna försvinner så kan jag inte begå något brott och då är jag ingen gärnningsman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
... (jag jämför inte "pride" med nazism eller mord)

Jo, du gjorde just det. Om inte annat så luftade du vad du associerar acceptans för pride och mångfald med. Varför jämför du inte med t.ex. kvinnans kamp för rösträtt i stället?

... om jag som gärningsman står ensam i ett rumm och skall döda någon och denna försvinner så kan jag inte begå något brott och då är jag ingen gärnningsman.

En helt vansinnig liknelse som inte har med saken att göra över huvud taget. Och; jag förstår inte var du får blod, död, mord, nazism ifrån. Ska du jämföra och hamra in statements så får det väl vara grundat i nånting som har relevans. I det här fallet så är gärningsmannen en trakasserande mobbare, och om man flyttar på mobboffret, så kommer mobbaren att hitta ett nytt tills man aktivt påverkar mobbaren. Det är vi nog överens om, så skippa nazi- och mordsnacket.

I ärlighetens namn så är det inte så konstigt med såna där stora blå, Lithium. Det finns nog fler i byrålådorna än vad du tror. Så det är inte så främmande. Och det är inte farligt, så man behöver inte bli rädd.

***

För ungefär ett år sen var jag på en synnerligen givande seminariedag, "hjärnsläpp", arrangerad av Lectia. Jag kan verkligen rekommendera en kontakt med dom om man är lite osäker på det där med mångfald. Eller sin egen och andras normalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så allt som känns främande är ok bara man vännjer sig? Ungefär som att det känns jobbigt att döda någon första gången men efter så där en tio-tolv mord så känns det nog som ett naturligt inslag i vardagen! Det var väl ungefär så nazismen förde sin propaganda på 30-talet. (jag jämför inte "pride" med nazism eller mord) Nä, någonstans måste vi väl få dra en gräns för vad som är främmande och borde förbli främmande iaf för mig. Men om du känner ett stort behov av att titta på stora blåa kukar som dras genom stan och trots att du tycker det känns främmande och lite konstigt först så återvänder du till huvudstaden varje år bara för att vännja dig vid denna märkliga sexpropaganda, så gör det då men till vilken nytta! 😉

Nej, allt som känns främmande är inte okej. 10-12 mord är inte okej (eller mord i vilken kvantitet som helst). Nazism är inte okej. Hatbrott är inte okej. Men nu är det ju så att mord, nazism och hatbrott beror i stor del på främlingsfientlighet av någon form, dvs något främmande som skrämmer folk. Är det då inte vettigt att försöka lära känna sakerna som känns främmande? Eller vill du att världen ska gruppera upp sig och se ner på varandra i all oändlighet?

Då menar jag såklart inte att folk ska prova på att vara homosexuella. Det vore ju som att försöka prova på att vara bosnier. Antingen är man det eller så är man det inte, men att ta avstånd från någon pga dess sexualitet eller nationalitet är ju helt bizarrt.

Och jag menar förresten inte att den där blå kuken som du ständigt tar upp är speciellt lyckad i sammanhanget den heller, men jag antar att pridefestivalen var lite mer än så.

Och förresten, jo. Du jämförde visst pridefestivalen med nazism och mord. Grattis.

Sedan är jag inte speciellt insatt i hur nazismens propaganda gick till, men jag har fått för mig att den snarare byggde på att distansiera sig ifrån och svartmåla främmande folkgrupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag som gärningsman står ensam i ett rumm och skall döda någon och denna försvinner så kan jag inte begå något brott och då är jag ingen gärnningsman.

Fan, det där låter ju som en jävla tankenöt...

1. Om du redan är gärningsman när du befinner dig i rummet, då är det ju rimligt antagande att du redan har begått en gärning tidigare. Således försvinner inte gärningsmannabenämningen bara för att den du vill döda försvinner!

2. Om du står ensam i ett rum, då finns där väl ingen du kan/ska döda. Än mindre kan den som du fått för dig att döda försvinna — han/hon är ju inte där "in the first place"!

3. Om den som du ska döda, och som inte finns där, försvinner så kan du fortfarande begå brott. Bara för att din gärningsmannabenämning som inte kan försvinna försvinner är det inte självklart att din bestämda uppfattning att döda någon gör det. Den som inte kunde försvinna kanske dyker upp igen, och då väcks din lust att döda igen...

Nä fan, tar jag en öl istället. Det här är alldeles för mycket för min troll-hjärna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss inte glömma att människor med hbt-läggning inte har, per automagik, högre sexdrift än någon med heterosexuell läggning. Verkar som ni tror att hbt enbart handlar om sex, och inte det som är mest självklart, att det till störst/stor del oftast handlar om kärlek och känslor.

Prettopoäng, jag vet.. 🙁

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt "... (jag jämför inte "pride" med nazism eller mord)"! Gott om korkade assosiationer här. Men det är klart, läser man någons inlägg med inställningen att denna har fel så är det lätt hänt att man drar sina egna slutsattser och jämför saker som, om man hade läst utan förutfattade meningar om vad som skall stå kommit på att de inte har med varan att göra.

Oftast, för att förenkla saker (vilket inte fungerade här) brukar jag återberätta, i detta fallet ett tankesätt, med en extrem och för allmänheten självklar metafor som tex. att det är fel att döda osv. Inte pga att jag vill syfta på att ursprungsämnet har något gemensamt med mord eller dylikt. För att förtydliga detta ytterligare, då jag vet att folk här ofta missuppfattar saker, skrev jag denna gången efter min liknelse att jag inte jämför ursprungsämnet (vilket inte ens disskuterades då disskusionen handlade om ett tankesätt därav fanns det heller ingen relevans i att jämföra med tex. kvinnans kamp för rösträtt) med liknelsen. Vilket jag heller inte gör. Hur ni har lyckats klistra ihop A och B i era hjärnor och sedan kommit fram till en sån fruktansvärd missuppfattning är för mig omöjligt att komma underfund med. Om jag inte bortser från det att ni redan innan ni läste vad jag skrivit bestämt er för att jag hade fel. Så tydliggör gärna på vilket sätt ni kom fram till att jag jämför nazism och mord med hbt!

Visst finns det främmande och kanske ibland skrämmande saker i vårt samhälle som vi många gånger gör rätt i att närma oss och försöka förstå istället för, som ofta sker, isolera oss från det eller det från oss. Hbt-läggningar är något som många kanske borde förstå och acceptera mer, absolut. Liksom främande kulturer osv. Vad jag tror pridefestivalen till stor del gör är att den skilljer "dom" från "oss" ännu mer och att den till viss del även skrämmer en del människor. Specielt då om man redan har fördomar mot hbt-personer (vill här bara tilläga att jag inte har några fördomar mot varken hbt-personer eller, vilka jag inte jämför med hbt-personer men i fall någon skulle få för sig det, judar). Om jag oavsett om jag är hetro, homo, bi eller trans upplever pride festivalen som något onödig översexistisgt vad finns det då för anledning att för mig, specielt om jag är hbt, att vänja mig vid det. Inte det att jag inte kan acceptera den eller tycker den borde förbjudas. Vi lever ju i ett fritt land och folk får ha festivaler för va fan dom vill. Men gynnar det mig som hbt-person att "sånna" som jag uppför mig som om jag bara var en sexuell varelse och att hela mitt liv handlade om att få knulla. Som någon skrev är hbt-personer inte mer eller mindre sexuella varelser än hetro-personer. Nä, det är iaf min uppfattning att pridefestivalen inte gynnar de fördomar mot hbt-personer som finns i vårt land.

Och...

Om en kanin och ett massgrosblad befinner sig i ett rumm. Kaninen vill äta bladet. Någon kommer in i rummet, tar bladet och går ut. Kaninen befinner sig nu ensam i rummet och kan alltså inte äta massgrosbladet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en kanin och ett massgrosblad befinner sig i ett rumm. Kaninen vill äta bladet. Någon kommer in i rummet, tar bladet och går ut. Kaninen befinner sig nu ensam i rummet och kan alltså inte äta massgrosbladet.

Men oavsett förblir kaninen en kanin, eller?

Argh...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en kanin och ett massgrosblad befinner sig i ett rumm. Kaninen vill äta bladet. Någon kommer in i rummet, tar bladet och går ut. Kaninen befinner sig nu ensam i rummet och kan alltså inte äta massgrosbladet.

Men oavsett förblir kaninen en kanin, eller?

Argh...

Ja, men en hungrig kanin och bladet blir inte uppätett

Link to comment
Dela på andra sajter

... då jag vet att folk här ofta missuppfattar saker, ...

Om du känner dig missuppfattad så kanske du ska se över din egen retorik. Det är nog lika effektivt som att skylla ifrån dig. Det var du som skrev "mord, döda, nazism", ingen annan. Du kan inte skriva "jag sa ja, men menade nej". Det funkar inte.

Men jag undrar om du verkligen är missuppfattad. Jag tycker du har varit ganska tydlig med vad du tycker och var du står. Sen drar du iväg med kringförklaringar, men du landar ju i samma sak. Sista gången blev det en grönsak som var offer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt "... (jag jämför inte "pride" med nazism eller mord)"! Gott om korkade assosiationer här. Men det är klart, läser man någons inlägg med inställningen att denna har fel så är det lätt hänt att man drar sina egna slutsattser och jämför saker som, om man hade läst utan förutfattade meningar om vad som skall stå kommit på att de inte har med varan att göra.

Oftast, för att förenkla saker (vilket inte fungerade här) brukar jag återberätta, i detta fallet ett tankesätt, med en extrem och för allmänheten självklar metafor som tex. att det är fel att döda osv. Inte pga att jag vill syfta på att ursprungsämnet har något gemensamt med mord eller dylikt. För att förtydliga detta ytterligare, då jag vet att folk här ofta missuppfattar saker, skrev jag denna gången efter min liknelse att jag inte jämför ursprungsämnet (vilket inte ens disskuterades då disskusionen handlade om ett tankesätt därav fanns det heller ingen relevans i att jämföra med tex. kvinnans kamp för rösträtt) med liknelsen. Vilket jag heller inte gör. Hur ni har lyckats klistra ihop A och B i era hjärnor och sedan kommit fram till en sån fruktansvärd missuppfattning är för mig omöjligt att komma underfund med. Om jag inte bortser från det att ni redan innan ni läste vad jag skrivit bestämt er för att jag hade fel. Så tydliggör gärna på vilket sätt ni kom fram till att jag jämför nazism och mord med hbt!

Fast frågan är väl om det var assosiationen eller jämförelsen som var korkad...

Visst finns det främmande och kanske ibland skrämmande saker i vårt samhälle som vi många gånger gör rätt i att närma oss och försöka förstå istället för, som ofta sker, isolera oss från det eller det från oss. Hbt-läggningar är något som många kanske borde förstå och acceptera mer, absolut. Liksom främande kulturer osv. Vad jag tror pridefestivalen till stor del gör är att den skilljer "dom" från "oss" ännu mer och att den till viss del även skrämmer en del människor. Specielt då om man redan har fördomar mot hbt-personer (vill här bara tilläga att jag inte har några fördomar mot varken hbt-personer eller, vilka jag inte jämför med hbt-personer men i fall någon skulle få för sig det, judar). Om jag oavsett om jag är hetro, homo, bi eller trans upplever pride festivalen som något onödig översexistisgt vad finns det då för anledning att för mig, specielt om jag är hbt, att vänja mig vid det. Inte det att jag inte kan acceptera den eller tycker den borde förbjudas. Vi lever ju i ett fritt land och folk får ha festivaler för va fan dom vill. Men gynnar det mig som hbt-person att "sånna" som jag uppför mig som om jag bara var en sexuell varelse och att hela mitt liv handlade om att få knulla. Som någon skrev är hbt-personer inte mer eller mindre sexuella varelser än hetro-personer. Nä, det är iaf min uppfattning att pridefestivalen inte gynnar de fördomar mot hbt-personer som finns i vårt land.

(min fetmarkering)

Du har en poäng där, förstår hur du menar. Det är möjligt att du har rätt, speciellt då även en människa helt befriad från fördomar mot HBT-människor, nämligen du själv, upplever det så.

Och...

Om en kanin och ett massgrosblad befinner sig i ett rumm. Kaninen vill äta bladet. Någon kommer in i rummet, tar bladet och går ut. Kaninen befinner sig nu ensam i rummet och kan alltså inte äta massgrosbladet. :rolleyes:

Vad gjorde denna "någon" med maskrosbladet? Vad skiljer hans gärning ifrån den som kaninen aldrig hann begå? Eller var det någon som förbjöd maskrosblad från att befinna sig i rummet? Eller var det maskrosbladet självt som insåg att det var självmord att befinna sig i ett rum tillsammans med ett kanin, och gick därifrån?

Vad gjorde kaninen istället? Hittade en annan mening med livet, typ fotomodell eller backhoppare, där man sällan eller aldrig behöver äta, för att sedan avlida av anorektiska besvär en vecka senare?

I din liknelse börjar man nästan sympatisera med en hatbrottare, och jag vet inte om det är så lyckat faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I din liknelse börjar man nästan sympatisera med en hatbrottare, och jag vet inte om det är så lyckat faktiskt.

[off topic]

Hatbrottning? Det vore något till en olympisk gren :rolleyes:

[/off topic]

Nä, återgå till er diskussion 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

I din liknelse börjar man nästan sympatisera med en hatbrottare, och jag vet inte om det är så lyckat faktiskt.

[off topic]

Hatbrottning? Det vore något till en olympisk gren :rolleyes:

[/off topic]

Nä, återgå till er diskussion 🙂

Var väl det Ara sysslade med i bronsmatchen. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
... då jag vet att folk här ofta missuppfattar saker, ...

Om du känner dig missuppfattad så kanske du ska se över din egen retorik. Det är nog lika effektivt som att skylla ifrån dig. Det var du som skrev "mord, döda, nazism", ingen annan. Du kan inte skriva "jag sa ja, men menade nej". Det funkar inte.

Men jag undrar om du verkligen är missuppfattad. Jag tycker du har varit ganska tydlig med vad du tycker och var du står. Sen drar du iväg med kringförklaringar, men du landar ju i samma sak. Sista gången blev det en grönsak som var offer.

Bara för att jag skriver "mord, döda, nazism, hat, marxism, fascism, hitler etc." i samma inlägg som "homosexuell" så jämför jag, enligt dig de båda eller tycker de är likartade. Det tycker och gör jag inte alltså har du missuppfattat mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det främmande och kanske ibland skrämmande saker i vårt samhälle som vi många gånger gör rätt i att närma oss och försöka förstå istället för, som ofta sker, isolera oss från det eller det från oss. Hbt-läggningar är något som många kanske borde förstå och acceptera mer, absolut. Liksom främande kulturer osv. Vad jag tror pridefestivalen till stor del gör är att den skilljer "dom" från "oss" ännu mer och att den till viss del även skrämmer en del människor. Specielt då om man redan har fördomar mot hbt-personer (vill här bara tilläga att jag inte har några fördomar mot varken hbt-personer eller, vilka jag inte jämför med hbt-personer men i fall någon skulle få för sig det, judar). Om jag oavsett om jag är hetro, homo, bi eller trans upplever pride festivalen som något onödig översexistisgt vad finns det då för anledning att för mig, specielt om jag är hbt, att vänja mig vid det. Inte det att jag inte kan acceptera den eller tycker den borde förbjudas. Vi lever ju i ett fritt land och folk får ha festivaler för va fan dom vill. Men gynnar det mig som hbt-person att "sånna" som jag uppför mig som om jag bara var en sexuell varelse och att hela mitt liv handlade om att få knulla. Som någon skrev är hbt-personer inte mer eller mindre sexuella varelser än hetro-personer. Nä, det är iaf min uppfattning att pridefestivalen inte gynnar de fördomar mot hbt-personer som finns i vårt land.

(min fetmarkering)

Du har en poäng där, förstår hur du menar. Det är möjligt att du har rätt, speciellt då även en människa helt befriad från fördomar mot HBT-människor, nämligen du själv, upplever det så.

(min fetmarkering)

En del människor, inte jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att jag skriver "mord, döda, nazism, hat, marxism, fascism, hitler etc." i samma inlägg som "homosexuell" [...]

Allvarligt: Jag tycker du ska fundera på hur du uttrycker dig. Det är det fiffigaste sättet att slippa bli missförstådd. Om du inte behöver skriva nazist/mord/whatever, så skit i det.

Ett trick är också att försöka undvika meningar av typen "det är som om..."

Se det som ett tips i all välmening.

...och jag tror fortfarande att jag har koll på var du står i den aktuella diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att jag skriver "mord, döda, nazism, hat, marxism, fascism, hitler etc." i samma inlägg som "homosexuell" [...]

Allvarligt: Jag tycker du ska fundera på hur du uttrycker dig. Det är det fiffigaste sättet att slippa bli missförstådd. Om du inte behöver skriva nazist/mord/whatever, så skit i det.

Ett trick är också att försöka undvika meningar av typen "det är som om..."

Se det som ett tips i all välmening.

...och jag tror fortfarande att jag har koll på var du står i den aktuella diskussionen.

Då skall jag ta det i all välmening, även om jag inte tycker tipset är befogat.

Det vore mycket intressant att veta var du tror jag står i den aktuella diskussionen, du kanske rentav inte har missuppfattat mig alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...