Jump to content
Annons

SX3 och dual core processor


Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

Jag kör Cubase SX3 och har en Intel dual core 1.8 Ghz processor. Jag tycker att min processor borde klara mer än vad den gör i Cubase. Kan det vara problem att hitta båda processorerna? Behöver jag ställa in det på nåt sätt eller går det att kolla att Cubase uttnyttjar båda?

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Jag kör Cubase SX3 och har en Intel dual core 1.8 Ghz processor. Jag tycker att min processor borde klara mer än vad den gör i Cubase. Kan det vara problem att hitta båda processorerna? Behöver jag ställa in det på nåt sätt eller går det att kolla att Cubase uttnyttjar båda?

Tacksam för hjälp.

Hur mycket klarar den då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag kör Cubase SX3 och har en Intel dual core 1.8 Ghz processor. Jag tycker att min processor borde klara mer än vad den gör i Cubase. Kan det vara problem att hitta båda processorerna? Behöver jag ställa in det på nåt sätt eller går det att kolla att Cubase uttnyttjar båda?

Tacksam för hjälp.

Hur mycket klarar den då?

Det vet jag ej. Tycker mest att den tar slut ganska fort när jag slänger på lite effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några inställningar som ska vara i/urklickade?

Enligt uppgift ja, devices/device setup/VST Audiobay/Expert och klicka i multi processing.

Finns det något sätt att se om båda processorerna används?

Inte vad jag vet, jag efterlyser också ett sådant sätt eftersom jag inte märker den minsta skillnad trots ovan nämnd inställning.

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något sätt att se om båda processorerna används?

Inte vad jag vet, jag efterlyser också ett sådant sätt eftersom jag inte märker den minsta skillnad trots ovan nämnd inställning.

Om du trycker CTRL+ALT+DEL så får du upp "Windows Task Manager". Om du väljer fliken "Performance" så kan grovt du se hur processorerna arbetar. Om du vet vad programmets processer heter så hittar du dessa under "Processes" fliken - i kolumnen CPU ser du hur respektive process arbetar mer i detalj.

Om jag inte minns fel så rekommenderas även att du ställer in så att processor schedulering skall optimeras för bakgrundsprocesser för Cubase SX3. Detta gör du genom följande: Control Panel - System - fliken Advanced - Performance - fliken Advanced - markera "Background Services" under *Processor Scheduling* - välj OK och starta om datorn.

Slutligen generella tips:

- Stäng av eller t.o.m. avinstallera alla småprogram som kommer med datorerna och som installeras utan att man vet om det av diverse program. De flesta kan man hitta bland ikonerna längst ner till höger - "System tray".

- Skaffa mer minne - minst 2GB är min rekommendation för Windows XP.

- Avfragmentera hårddisken - om och om igen och ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att dubbla processorer eller kärnor inte ger dubbla processorkraften. Det rör sig snarare om + 50-60% vilket ofta ger utrymme för några pluggar extra. Tänk också på att den latency du jobbar med direkt påverkar processorbelastningen. Med en låg latency är belastningen högre och du drabbas tidigare av brus och knaster. Hur datorn är byggd, d.v.s. vilken hårdvara den är baserad på och vilket ljudkort du använder gör också stor skillnad. Trots en snabb processor och en stor mängd snabba minnen kan ett system prestera riktigt dålig om det finns kompbilitetsproblem mellan grafikkort, ljudkort och liknande. Ljudkortsvalet gör också stor skillnad, RME Audio tillhör de tillverkare som har de bäst optimerade ljudkortsdrivrutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...