Jump to content
Annons

Panorering


GeckoYamori

Recommended Posts

Har inte sneglat så mycket på just detta ämne, har mest bara gått efter vad jag själv låter bäst. Kollade nyss på några vanliga 'regler' när man pannar rockmusik, dock pysslar jag mest med House och dansmusik i allmänhet. Har ni några bra tips eller oskrivna regler ni har lust att dela med er?

En teknik jag börjat använda mig av de senaste månaderna är att automatisera panoreringen på ett spår, t.ex en ackordslinga. Har jag slängt på delay brukar jag invertera så delayen kommer ur den andra riktningen och hänger automatiskt med automatiseringen, då brukar jag jag få ett väldigt härligt sound. Vet dock ej hur detta skulle funka i en rocklåt eller dylikt. Pröva gärna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Om dansmusik:

Hemmastudiomänniskor använder ofta panorering felaktigt.

Att kötta ut en hihat 45 % till höger till exempel innebär ju att den knappt hörs i vänster högtalare, och inte sällan funkar stereobilden dåligt ute på världens dansgolv - alltså kan det innebära att:

1. halva dansgolvet inte hör din hihat

eller

2. ingen hör din hihat, eftersom dansgolvet bara hör L (och baren R typ)

eller

3. dansgolvet hör din hihat jättehögt

Kort sagt, om du pannar hårt måste du också räkna med att det kanske bara är ena kanalen som dina lyssnare hör. När du låter din lead glida mellan L och R kanske det i praktiken innebär att den omväxlande försvinner/upplevs som stark.

P3 är ett annat lysande exempel; många av deras real player-filer är bara ena kanalen dubblad till stereo. Fråga mig inte varför.

För att få riktig stereobredd utan ABF-panorering får man jobba på andra sätt;

dubbla hihatsen till exempel, stämma om/förskjuta den ena och panna ut.

Eller kör med chorus. Eller använd två olika hihats och panna ut. Testa det.

Andra självklara stereo/pan-regler för dansmusik (som du säkert känner till):

-Om det skall pressas på vinyl ska allt under 400 hz vara i mono.

Annars blir det fel.

-Kick och bas skall vara i center. Självklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Regler medför bara likriktning!  🙂

Inom dansmusiken innebär reglerna skillnaden mellan att bli spelad eller inte om du till exempel har alla trummor i vänster kanal och syntarna i höger, eller nåt lika dumt.

Fattar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar hålla mig undan från att panna stenhårt... På hihats brukar jag panna 4% till vänster på den stängda och 4% till höger på den öppna. Knappt någon skillnad, men det är ju alla dessa små faktorer som kan bidra till en bra stereobild.

Tack ändå för att du upplyser mig om hur låten måste anpassas korrekt för dansgolvet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Tack ändå för att du upplyser mig om hur låten måste anpassas korrekt för dansgolvet 🙂

...ok?

Ska jag hålla käften eller?

Inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Om det skall pressas på vinyl ska allt under 400 hz vara i mono.

Annars blir det fel.

Aha.. hade jag ingen aning om faktiskt. Har iofs inte haft nån anledning att behöva veta det men ändå... Bara lite nyfiken: hur kommer det sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

-Om det skall pressas på vinyl ska allt under 400 hz vara i mono.

Annars blir det fel.

Aha.. hade jag ingen aning om faktiskt. Har iofs inte haft nån anledning att behöva veta det men ändå... Bara lite nyfiken: hur kommer det sig?

Själva graveringen blir fel om basen är för stereobred - det är ett välkänt fenomen. Lacken går helt enkelt sönder, eftersom nålen skär för djupt.

Har för mig att gränsen går vid 350 hz snarare.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Om det skall pressas på vinyl ska allt under 400 hz vara i mono.

Annars blir det fel.

Aha.. hade jag ingen aning om faktiskt. Har iofs inte haft nån anledning att behöva veta det men ändå... Bara lite nyfiken: hur kommer det sig?

Själva graveringen blir fel om basen är för stereobred - det är ett välkänt fenomen. Lacken går helt enkelt sönder, eftersom nålen skär för djupt.

Har för mig att gränsen går vid 350 hz snarare.

Där ser man, man lär sig nåt varje dag..! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För en mer naturlig stereobild hade jag valt att lägga alla ljud från samma källa på samma ställe. Jag menar vem öppnar hihaten lite till höger om trumsetet bara för att stänga det till vänster. Det kan bli som en effekt, men det låter inte naturligt. Samma sak om man har en mick över virveln och en under. Men det är ju fritt att experimentera hur man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
För en mer naturlig stereobild hade jag valt att lägga alla ljud från samma källa på samma ställe. Jag menar vem öppnar hihaten lite till höger om trumsetet bara för att stänga det till vänster. Det kan bli som en effekt, men det låter inte naturligt. Samma sak om man har en mick över virveln och en under. Men det är ju fritt att experimentera hur man vill.

Kanske beror lite på vilken typ av musik man vill göra?

I technosvängen är det inte högsta prioritet att låta "naturligt".

Link to comment
Dela på andra sajter

För en mer naturlig stereobild hade jag valt att lägga alla ljud från samma källa på samma ställe. Jag menar vem öppnar hihaten lite till höger om trumsetet bara för att stänga det till vänster. Det kan bli som en effekt, men det låter inte naturligt. Samma sak om man har en mick över virveln och en under. Men det är ju fritt att experimentera hur man vill.

Vad är det igentligen som låter naturligt m studioinspelningar? hur ofta har du suttit 10cm från hihaten på en konsert?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
en viktig grejj är att du kan ju även flytta ljud bakåt och framåt i mixen och inte bara vänster och höger. Du kan flytta runt instrument i ljudbilden för att få andra ljud tydligare, det tycker jag är viktigt. 😕

hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

en viktig grejj är att du kan ju även flytta ljud bakåt och framåt i mixen och inte bara vänster och höger. Du kan flytta runt instrument i ljudbilden för att få andra ljud tydligare, det tycker jag är viktigt. 😕

hur?

typ om du lägger ett reverb på ett instrument så kan du backa ljudet lite så det inte ligger rakt framför näsan i studiomonitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...