Jump to content
Annons

Bygge av flyttbara väggar runt förstärkare.


Alexho

Recommended Posts

Hej, Jag har en inspelningslokal som ser ut på följande sätt. Ett kontrollrum och ett "spelrum" som kanske är 5x5m. Det är så att jag ska spela in band som ska spela samtidigt. Jag har ett problem, jag vill inte ha så mycket läkage in i andra mickar. Tror ni minna planer med "Boxen" funkar?

vggarub4.png

Jag har tänkt mig att de ska vara ungefär 1mx1m. Sen kan när de är klara kan jag pussla ihop med som jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer nog att hjälpa en del (i det övre registret, men samtidigt så vill du inte stänga inne de lägre frekvenserna för då skulle det låta burkigt där inne...). Bygg ett tak också så blir skillnaden större (och någon form av list så del inte läcker vid kanterna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

eftersom varje vägg ska vara 1x1 (eller 120cm som en skiva är vid köp, lättare så) så är det bara att lägga en som tak då😐 Vad tror du om akustiken som blir där inne? Vad ska jag ha, Glas eller stenull?

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbade i en TV studio för en himla massa år sedan och där hade man liknande grejer. Det var astunga skärmar på typ 1.60 höga och en meter breda. De stod på fötter vilket innebar läckage nertill men de funkade mycket bra. Jag tror på din idé men ljudkarateristiken får man nog kolla upp lite innan man bygger. Finns det inga ritningar på nätet? Du kan ju också kolla med någon gammal tekniker på SR eller SVT, har man tur får man tag i en äldre gammal hjälpsam herre.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej, Jag har en inspelningslokal som ser ut på följande sätt. Ett kontrollrum och ett "spelrum" som kanske är 5x5m. Det är så att jag ska spela in band som ska spela samtidigt. Jag har ett problem, jag vill inte ha så mycket läkage in i andra mickar. Tror ni minna planer med "Boxen" funkar?

Jag har tänkt mig att de ska vara ungefär 1mx1m. Sen kan när de är klara kan jag pussla ihop med som jag vill.

Jag har nästan identiskt upplägg på min studio, men jag har skärmat av "gitarrdel", "basdel" samt "trumdel" med backdroptyg från JAM. Tyget drar man bara åt sidan när man inte spelar in (liverummet används även som replokal). Detta fungerar hyfsat om gitarr och bas inte spelar så högt och alla sätter grundtagningen, för ett visst läckage finns nog i overheadmickarna...

Jag har allvarliga planer på att bygga en sån här däremot: http://www.amptone.com/diyisobox.htm

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

NDen såg riktigt bra ut!! Men tror du inte att ljudet blir burkigt eller vad man ska säga, den är ju helt kvadratisk?

Jag tror mer på skärmarna 😲

Det är möjligt att du har rätt. Jag har hört ljudspår från liknande produkter såsom: http://www.grendelsound.com/deadroomproduct.htm och: http://www.demeteramps.com/products/cabinets/ssc1.html och tyckt att det vekar OK. Om man närmickar en gitarrförstärkare påverkar ju inte rummet ljudet i någon större bemärkelse ändå... Iallafall inte om man har lite distad gitarr.

Skärmarna kommer säkerligen att göra stor nytta och vafan, du kan väl kasta en gammal madrass över toppen på dom om det läcker för mycket!

Det är säkerligen enklare att bygga dom där skärmarna också, jag blev nästan sugen...

Tips bara, försök placera det som läcker i overheadarna på ett sådant sätt så att det läcker lika mycket i vänster som höger overhead, annars kan man få problem vid mixning!

Bara för sakens skull kan jag berätta att jag oftast använder en Sennheizer MD421 i centrum på konen för krispet, samt en Shure sm57 på sidan för kroppen i ljudet. Sedan blandar jag dom efter behag i mixen!

Lycka till, och berätta gärna hur det går,

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer att bygga 4 för varje stärkare.. 3 på sidorna och 1 som lock... Hur ska jag göra med basen tycker du?

Jag brukar köra basen via en linebox sedan in i en Ampeg-combo som jag har. Ampeg.combon har line out, så jag spelar in basen på 2 spår; lineboxen samt Ampegen. Jag har alltid basförstärkaren vänd bort från trummorna och försöker hålla hyfsat svag volym, då slipper man problem med läckage.

Jag har även ett förråd som genomgångsrum mellan liverummet och kontrollrummet, där har jag ställt basförstärkaren någon gång också (enkelt om man inte mic:ar upp den). Den rena linebox signalen brukar jag ibland "mjukvaru-re-ampa" och blanda efter tycke och smak.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...