Jump to content
Annons

Bra monitor för gig


ZeroX

Recommended Posts

Hej!

Letar efter bra aktiva monitorer. Idag har vi 4st monitorer. två Peavey och två Lanie (tror jag dem heter) + att man har en rackvagn med steg och eq och en feedback destroyer. Det fungerar som det ska ,men vi tycker att det är för mycket att bära på. Vi skulle klara oss med två aktiva monitorer med lite klös i och då dök två märken upp.

Behringer och JJ labs, men duger dem för att köra monitorer eller måste man leta värre saker?

Ljud till fronten så skulle jag inte välja dessa, men monitor? Någon som verkligen har testat hur det fungerar?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Letar efter bra aktiva monitorer. Idag har vi 4st monitorer. två Peavey och två Lanie (tror jag dem heter) + att man har en rackvagn med steg och eq och en feedback destroyer. Det fungerar som det ska ,men vi tycker att det är för mycket att bära på. Vi skulle klara oss med två aktiva monitorer med lite klös i och då dök två märken upp.

Behringer och JJ labs, men duger dem för att köra monitorer eller måste man leta värre saker?

Ljud till fronten så skulle jag inte välja dessa, men monitor? Någon som verkligen har testat hur det fungerar?

/Micke

Hej Micke!

Jag sålde faktiskt 3 st aktiva (inbyggda slutsteg) HK D.A.R.T. som inte gick av för hackor. De spelar mycket snyggt och tillräckligt högt 🙂 De har t.o.m. används av oss som högtalare vid mindre gig. Bandet har varit mycket nöjda med dom men efter att basisten fick smärre hörselproblem har vi gått över till in-ear, där han kan ha full kontroll på volymen.

Fördelen med ett par högkvalitativa högtalare är för mig uppenbar. Man kan spela högt utan att ljudet blir muddigt och vasst, vilket ett par Laney CP12 fick oss att inse. (som vi haft som backup)

Kolla HK Audio för specar

Lycka till!

Peter

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni ha lite att släpa på så kanske ni ska prova in-ear ni också? Har inte provat själv, men det är ju många som diggar det. Finns ju system på t ex Jam från 1700 kr. Ingen aning om hur bra dessa är dock.

Kommer ihåg en spelning vi gjorde. Då hade dom några rätt små aktiva monitorer från RCF. Dom vägde säkert en bit under 10 kg och lät kanonbra. Men jag kommer ej ihåg vad det var för modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni ha lite att släpa på så kanske ni ska prova in-ear ni också? Har inte provat själv, men det är ju många som diggar det. Finns ju system på t ex Jam från 1700 kr. Ingen aning om hur bra dessa är dock.

Kommer ihåg en spelning vi gjorde. Då hade dom några rätt små aktiva monitorer från RCF. Dom vägde säkert en bit under 10 kg och lät kanonbra. Men jag kommer ej ihåg vad det var för modell.

IN-EAR ela ok, men rena döden för bandet på scenen..

Man tappar kommunikationen totalt med varandra..

Dom jag lirat ihop med, som använt in-ear, står för sej själv å lirar, hör inte vad man säger ect..

Inte nog med det, sen gnäller dom över att hörseln börja bli kass, tro fan det när dom har full sula i lurarna 🙂

Jag måste ändå poängtera att in-ear är jättebra på mindre ställen, där man måste hålla nere volymen..

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi skall iaf testa Behringer och se vad de går för, men jag tror det blir ett par Mackie 12" istället.

In ear är ett alternativ, men 1400 lär man inte komma långt med. 4000-4500 skulle jag tippa för bra kvalitet. Proffs = 6000kr.

Vad tror ni annars om 2st Mackie då på stativ i ryggen på de andra högtalarna så man får ett extra PA som backline?

/Micke

Vill ni ha lite att släpa på så kanske ni ska prova in-ear ni också? Har inte provat själv, men det är ju många som diggar det. Finns ju system på t ex Jam från 1700 kr. Ingen aning om hur bra dessa är dock.

Kommer ihåg en spelning vi gjorde. Då hade dom några rätt små aktiva monitorer från RCF. Dom vägde säkert en bit under 10 kg och lät kanonbra. Men jag kommer ej ihåg vad det var för modell.

IN-EAR ela ok, men rena döden för bandet på scenen..

Man tappar kommunikationen totalt med varandra..

Dom jag lirat ihop med, som använt in-ear, står för sej själv å lirar, hör inte vad man säger ect..

Inte nog med det, sen gnäller dom över att hörseln börja bli kass, tro fan det när dom har full sula i lurarna :rolleyes:

Jag måste ändå poängtera att in-ear är jättebra på mindre ställen, där man måste hålla nere volymen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg en spelning vi gjorde. Då hade dom några rätt små aktiva monitorer från RCF. Dom vägde säkert en bit under 10 kg och lät kanonbra. Men jag kommer ej ihåg vad det var för modell.

Förmodligen är det RCF ART310A, har själv såna som jag använder som trubadur-rig samt extramonitorer till små gig :rolleyes:

Låter asbra för sin storlek!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan säkert stämma. Ser att jag hade lite väl optimistiska minnen av vikten dock, 12.4 kg... Fast med tanke på att det finns klenare och passiva högtalare som väger över 20 kg så är det säkert rätt ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

10" tror jag är för små för oss. Kanske skall satsa på dessa då?

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?ar...158355&fm=1

/Micke

Kommer ihåg en spelning vi gjorde. Då hade dom några rätt små aktiva monitorer från RCF. Dom vägde säkert en bit under 10 kg och lät kanonbra. Men jag kommer ej ihåg vad det var för modell.

Förmodligen är det RCF ART310A, har själv såna som jag använder som trubadur-rig samt extramonitorer till små gig :rolleyes:

Låter asbra för sin storlek!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova båda! Om man går på specifikationerna så är väl enda fördelen med 12" att det kanske går lite längre ner i basen? Dom verkar ju ha samma slutsteg OCH verkningsgrad annars, alltså borde de spela ungefär lika högt? Om man då kan välja en monitor som väger 7-8 kilo mindre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag såg att de hade samma, men jag tror att det får bli 12:or iaf...men skall testa runt lite. Mackie har ju ett par som är lite billigare!

Prova båda! Om man går på specifikationerna så är väl enda fördelen med 12" att det kanske går lite längre ner i basen? Dom verkar ju ha samma slutsteg OCH verkningsgrad annars, alltså borde de spela ungefär lika högt? Om man då kan välja en monitor som väger 7-8 kilo mindre...
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...