Jump to content
Annons

Midi i Protools


bakke

Recommended Posts

Jag sitter med lyxproblemet "Ska jag köpa en Projectmix med eller utan Protools M-powered?".

Att jag ska köpa en Projectmix är klart, frågan är om jag ska satsa de extra 3 000 som Pro Tools kostar. (11 995 utan Pro Tools, 14 995 med Pro Tools)

Jag har inte använt Pro Tools sedan 2002 och då tyckte jag (och många av mina kompisar) att midihanteringen kändes svår att jobba med. Vad tycker ni som använder Pro Tools idag, har midihanteringen förbättrats eller är det fortfarande problem?

Är Pro Tools M-powered värt 3 000 extra eller kan jag lika gärna fortsätta köra Cubase och satsa pengarna på nåt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den största nackdelen med ProTools som midihanterare är att ProTools inte klarar av att skriva noter av midisignlaerna på samma sätt som vissa konkurrenter kan. Vill man ha noter får man använda sig av plug-inprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Den största nackdelen med ProTools som midihanterare är att ProTools inte klarar av att skriva noter av midisignlaerna på samma sätt som vissa konkurrenter kan. Vill man ha noter får man använda sig av plug-inprogram.

...eller exportera en midifil som man öppnar i ett notskrivningsprogram, t.ex. Finale eller Sibelius.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Den största nackdelen med ProTools som midihanterare är att ProTools inte klarar av att skriva noter av midisignlaerna på samma sätt som vissa konkurrenter kan. Vill man ha noter får man använda sig av plug-inprogram.

...eller exportera en midifil som man öppnar i ett notskrivningsprogram, t.ex. Finale eller Sibelius.

Kan man inte göra det? 😎

Det har inte jag tänkt på, jag tror aldrig jag provat. Men det är ju i så fall jättekasst? Är det verkligen så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast kör du redan Cubase så är frågan vad du vinner på att byta till Pro Tools.

Det jag tror att jag kan vinna är att jag kan programmet om jag någon gång skulle hyra in mig i en studio som kör ProTools HD. Som jag har fattat det så är programmen ganska lika varandra, eller har jag fel?

Nu har jag iallafall beställt en Projectmix med ProTools M-Powered från Musikbörsen, fick det för samma pris som på Thomann så jag tyckte inte att det var så mycket att fundera på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största nackdelen med ProTools som midihanterare är att ProTools inte klarar av att skriva noter av midisignlaerna på samma sätt som vissa konkurrenter kan. Vill man ha noter får man använda sig av plug-inprogram.

...eller exportera en midifil som man öppnar i ett notskrivningsprogram, t.ex. Finale eller Sibelius.

Kan man inte göra det? 😮

Det har inte jag tänkt på, jag tror aldrig jag provat. Men det är ju i så fall jättekasst? Är det verkligen så?

Nej det stämmer inte. I sibelius har du en knapp som du trycker på så skickas din midi direkt till Pro Tools, om du är i Pro Tools kan du välja att skicka direkt till Sibelius. Om du vill använda något annat program än sibelius så kan du markera ditt Instrument track, högerklicka och välja att expotera som midi. Sedan går det att öppna i vilket program som helst som tar MIDI, markerar du fler spår så hamnar alla på egna notsysten i ditt notprogram senare.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är att HD kan hantera högre upplösningar (och har annat hårdvara). För övrigt ser det precis likadant ut och du kan pendla med dina projekt mellan HD och LE utan problem. Du får däremot passa dig så att du inte gör något i en upplösning högre än vad LE klarar så att du inte kan ta med det hem sedan. Men för övrigt är det inget problem.

EDIT: HD kan hantera fler spår också.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Den största nackdelen med ProTools som midihanterare är att ProTools inte klarar av att skriva noter av midisignlaerna på samma sätt som vissa konkurrenter kan. Vill man ha noter får man använda sig av plug-inprogram.

...eller exportera en midifil som man öppnar i ett notskrivningsprogram, t.ex. Finale eller Sibelius.

Kan man inte göra det? 😮

Det har inte jag tänkt på, jag tror aldrig jag provat. Men det är ju i så fall jättekasst? Är det verkligen så?

Nej det stämmer inte. I sibelius har du en knapp som du trycker på så skickas din midi direkt till Pro Tools, om du är i Pro Tools kan du välja att skicka direkt till Sibelius. Om du vill använda något annat program än sibelius så kan du markera ditt Instrument track, högerklicka och välja att expotera som midi. Sedan går det att öppna i vilket program som helst som tar MIDI, markerar du fler spår så hamnar alla på egna notsysten i ditt notprogram senare.

MVH

Anders

Jag tänkte väl det. Att inte kunna exportera midi är hyffsat B.

Angående Sibeliusgrejen (har aldrig använt det), men man kan alltså välja Sibelius som output på midispåren, om jag förstod det rätt?

EDIT: Finns det förresten ingen rtas-version av Sibelius? Jag tror att jag hört talas om att den ska gå att köra direkt som en plugg.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Den största nackdelen med ProTools som midihanterare är att ProTools inte klarar av att skriva noter av midisignlaerna på samma sätt som vissa konkurrenter kan. Vill man ha noter får man använda sig av plug-inprogram.

...eller exportera en midifil som man öppnar i ett notskrivningsprogram, t.ex. Finale eller Sibelius.

Kan man inte göra det? 😮

Det har inte jag tänkt på, jag tror aldrig jag provat. Men det är ju i så fall jättekasst? Är det verkligen så?

Nej det stämmer inte. I sibelius har du en knapp som du trycker på så skickas din midi direkt till Pro Tools, om du är i Pro Tools kan du välja att skicka direkt till Sibelius. Om du vill använda något annat program än sibelius så kan du markera ditt Instrument track, högerklicka och välja att expotera som midi. Sedan går det att öppna i vilket program som helst som tar MIDI, markerar du fler spår så hamnar alla på egna notsysten i ditt notprogram senare.

MVH

Anders

Jag tänkte väl det. Att inte kunna exportera midi är hyffsat B.

Angående Sibeliusgrejen (har aldrig använt det), men man kan alltså välja Sibelius som output på midispåren, om jag förstod det rätt?

EDIT: Finns det förresten ingen rtas-version av Sibelius? Jag tror att jag hört talas om att den ska gå att köra direkt som en plugg.

Nä, du kan inte välja det som output. Men du kan markera ditt spår/spåren och med ett klick så öppnar sibelius och noterna är där, utan att Pro Tools avslutas 🙂 Riktigt smidigt tycker jag när man producerar musik och ska skicka iväg noterna till musikerna. Med ett klick, och sedan ett till så har jag det som pdf-fil och bara sänder iväg. Är riktigt smidigt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största nackdelen med ProTools som midihanterare är att ProTools inte klarar av att skriva noter av midisignlaerna på samma sätt som vissa konkurrenter kan. Vill man ha noter får man använda sig av plug-inprogram.

...eller exportera en midifil som man öppnar i ett notskrivningsprogram, t.ex. Finale eller Sibelius.

Kan man inte göra det? 🙂

Det har inte jag tänkt på, jag tror aldrig jag provat. Men det är ju i så fall jättekasst? Är det verkligen så?

Nej det stämmer inte. I sibelius har du en knapp som du trycker på så skickas din midi direkt till Pro Tools, om du är i Pro Tools kan du välja att skicka direkt till Sibelius. Om du vill använda något annat program än sibelius så kan du markera ditt Instrument track, högerklicka och välja att expotera som midi. Sedan går det att öppna i vilket program som helst som tar MIDI, markerar du fler spår så hamnar alla på egna notsysten i ditt notprogram senare.

MVH

Anders

Jag tänkte väl det. Att inte kunna exportera midi är hyffsat B.

Angående Sibeliusgrejen (har aldrig använt det), men man kan alltså välja Sibelius som output på midispåren, om jag förstod det rätt?

EDIT: Finns det förresten ingen rtas-version av Sibelius? Jag tror att jag hört talas om att den ska gå att köra direkt som en plugg.

Nä, du kan inte välja det som output. Men du kan markera ditt spår/spåren och med ett klick så öppnar sibelius och noterna är där, utan att Pro Tools avslutas 🙂 Riktigt smidigt tycker jag när man producerar musik och ska skicka iväg noterna till musikerna. Med ett klick, och sedan ett till så har jag det som pdf-fil och bara sänder iväg. Är riktigt smidigt.

MVH

Anders

Vadå med ett klick? Hur hamnar de där? 😮

Som jag förstår dig just nu så är det ingen rtas eller ewire eller något utan midisignalerna från PT har bara magiskt landat hos Sibelius när man öppnar det? Ursäkta om jag är långsam, men jag var säker på att jag hört talas om Sibelius som rtas eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå med ett klick? Hur hamnar de där? 😮

Som jag förstår dig just nu så är det ingen rtas eller ewire eller något utan midisignalerna från PT har bara magiskt landat hos Sibelius när man öppnar det? Ursäkta om jag är långsam, men jag var säker på att jag hört talas om Sibelius som rtas eller nåt.

Om jag säger såhär, jag vet inte hur det tekniska fungerar, bara hur det fungerar i praktiken om det är rewire eller inte låter jag vara osagt. Om vi utgår ifrån att du har gjort en låt och du har ett instrument track som du har en synthslinga på. Om du vill ha detta i sibelius så markerar du ditt instrument track, går upp till file och väljer send to sibelius. Då öppnas sibelius och noterna är där 🙂

MVH

Anders

EDIT: kollade ordentligt nu. och du kan då skicka direkt till sibelius utan att PT avslutas. Men om du ändrar något i sibelius och vill ha det i PT så måste du expotera som midi och impotera i PT. ;em om du ändrar i PT och vill ha det i Sibelius så är det med ett knapptryck detta sker. Kollade även kanalen i PT medan sibelius var öppnat och inget rewire var aktiverat.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så att både Pro Tools och Sibelius har samma ägare (digidesign/avid) sedan något drygt år tillbaka, därav dom små genvägarna mellan programmen, skulle förvåna mig mycket om detta inte utvecklas än mer i kommande versioner 😄

Vadå med ett klick? Hur hamnar de där? 🙂

Som jag förstår dig just nu så är det ingen rtas eller ewire eller något utan midisignalerna från PT har bara magiskt landat hos Sibelius när man öppnar det? Ursäkta om jag är långsam, men jag var säker på att jag hört talas om Sibelius som rtas eller nåt.

Om jag säger såhär, jag vet inte hur det tekniska fungerar, bara hur det fungerar i praktiken om det är rewire eller inte låter jag vara osagt. Om vi utgår ifrån att du har gjort en låt och du har ett instrument track som du har en synthslinga på. Om du vill ha detta i sibelius så markerar du ditt instrument track, går upp till file och väljer send to sibelius. Då öppnas sibelius och noterna är där 😆

MVH

Anders

EDIT: kollade ordentligt nu. och du kan då skicka direkt till sibelius utan att PT avslutas. Men om du ändrar något i sibelius och vill ha det i PT så måste du expotera som midi och impotera i PT. ;em om du ändrar i PT och vill ha det i Sibelius så är det med ett knapptryck detta sker. Kollade även kanalen i PT medan sibelius var öppnat och inget rewire var aktiverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara guld tycker jag om det utvecklades ännu mer. Att man med ett klick även kan föra över ändringar man gör i sibelius exempelvis, att man redan i sibelius kan välja rtas plugg och ljud och att detta behålls när man snabbt skickar det tillbaka till pro tools. hm...ska bli riktigt kul att se hur detta sammarbete utvecklar sig.

MVH

Anders

Det är ju så att både Pro Tools och Sibelius har samma ägare (digidesign/avid) sedan något drygt år tillbaka, därav dom små genvägarna mellan programmen, skulle förvåna mig mycket om detta inte utvecklas än mer i kommande versioner 😄
Vadå med ett klick? Hur hamnar de där? 🙂

Som jag förstår dig just nu så är det ingen rtas eller ewire eller något utan midisignalerna från PT har bara magiskt landat hos Sibelius när man öppnar det? Ursäkta om jag är långsam, men jag var säker på att jag hört talas om Sibelius som rtas eller nåt.

Om jag säger såhär, jag vet inte hur det tekniska fungerar, bara hur det fungerar i praktiken om det är rewire eller inte låter jag vara osagt. Om vi utgår ifrån att du har gjort en låt och du har ett instrument track som du har en synthslinga på. Om du vill ha detta i sibelius så markerar du ditt instrument track, går upp till file och väljer send to sibelius. Då öppnas sibelius och noterna är där 😆

MVH

Anders

EDIT: kollade ordentligt nu. och du kan då skicka direkt till sibelius utan att PT avslutas. Men om du ändrar något i sibelius och vill ha det i PT så måste du expotera som midi och impotera i PT. ;em om du ändrar i PT och vill ha det i Sibelius så är det med ett knapptryck detta sker. Kollade även kanalen i PT medan sibelius var öppnat och inget rewire var aktiverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...