Jump to content
Annons

Begagnad Twin reverb!


Lithium

Recommended Posts

Har sett många begagnade twin reverb ute på nätet från ca 7000-10,000kr. Man blir ju sugen liksom. Men det skall erkännas att jag aldrig nånsin har spelat på en Fender Twin innan. Använder dock altid fender stärkaren när jag lirar i Vintage Amp Room (vst) 😆 samt att the twin, vart man än läser, beskrivs som en helt fantastisk förstärkare. Sen sitter jag ju med en fin Fender gura i knät.

Så, vågar man beställa en begagnad twin från andra sidan landet - hur stor är chansen att man blir besviken?, går det öht att bli besviken på en sånhär förstärkare? Är medveten om att ett rörbyte för några tusen troligtvis blir att räkna med när man köper begagnat, något mer som kan gå snett när det gäller det tekniska???

Skall mest lira punk-rock/grunge och pop/rock.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har sett många begagnade twin reverb ute på nätet från ca 7000-10,000kr. Man blir ju sugen liksom. Men det skall erkännas att jag aldrig nånsin har spelat på en Fender Twin innan. Använder dock altid fender stärkaren när jag lirar i Vintage Amp Room (vst) 😆 samt att the twin, vart man än läser, beskrivs som en helt fantastisk förstärkare. Sen sitter jag ju med en fin Fender gura i knät.

Så, vågar man beställa en begagnad twin från andra sidan landet - hur stor är chansen att man blir besviken?, går det öht att bli besviken på en sånhär förstärkare? Är medveten om att ett rörbyte för några tusen troligtvis blir att räkna med när man köper begagnat, något mer som kan gå snett när det gäller det tekniska???

Skall mest lira punk-rock/grunge och pop/rock.

😏

Oj, den ska du nog lyssna på innan du köper.

Om det är en "The Twin" låter enligt mig sämre än en "Twin Reverb" blackface och t.o.m silverfacen.

Och "Twin reverb" låter också annorlunda än de andra fender stärkarna .Det är det rena ljudet de är bra på.

Twin reverb är jävligt bra förstärkare där blackfacen är den bästa av "twin reverb" serien men de har ett speciellt sound som iof fortfarande är fender sound men tycker att du ska testa innan du köper.

Om det är "the Twin" skulle jag personligen inte ge dessa pengar för den eller inte ens köpa den.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

'59 Bassman är annars en jävligt bra stärkare från Fender. Första gången jag testade en sån ramlade jag av stolen. 😏

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då vet jag! - Regeln är väl som vanligt att altid testa innan.

Kolla upp vilket element som sitter i, det är viktigt. Finns väl ett flertal olika.. har för mig att Celestion är rätt bra, o JBL är rätt kassa, från vad jag har hört.. men jag har aldrig testat just dom, så kan inte säger mer om det tyvärr.. men de sa alla till mig när ja köpte Deluxe Reverb.. köpte den dock ny, men kollade på beggande twin innan, precis som du gör nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då vet jag! - Regeln är väl som vanligt att altid testa innan.

Kolla upp vilket element som sitter i, det är viktigt. Finns väl ett flertal olika.. har för mig att Celestion är rätt bra, o JBL är rätt kassa, från vad jag har hört.. men jag har aldrig testat just dom, så kan inte säger mer om det tyvärr.. men de sa alla till mig när ja köpte Deluxe Reverb.. köpte den dock ny, men kollade på beggande twin innan, precis som du gör nu.

Jag skulle nog tro att celestion inte används frekvent inom Fender utan det var Jensen, Eminence som de använde mest men JBL är oftas det man byte ut Twin reverbarnas högtalare med när orginalet gick sönder och de är inte kassa.

Men det gäller bara Twin Reverb för de var egentligen byggda som en hifi-förstärkare (iaf under CBS tiden) och skulle generera bra rent ljud, så Jbl funkar bra där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är väl så att JBL anses som trögdrivna vilket gör att det kan vara svårt att få det där speciella klippet i diskanten som Fender är kända för. Men lyssna innan köp kan vara bra. Måna förstärkare är renoverade och delar är utbytta så de låter väldigt olika. Läs lite på hans sida som hottar förstärkare på västkusten (kommer inte ihåg hans namn). Men där beskriver han på ett bra sätt vad som händer i gamla rörförstärkare med tiden, och jag håller med honom. Jag bytte nyligen rör och ställde in Bias på en rörförstärkare och den lät helt annorlunda, bättre eller sämre, ja det är ju den bekanta smaken.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Har sett många begagnade twin reverb ute på nätet från ca 7000-10,000kr. Man blir ju sugen liksom. Men det skall erkännas att jag aldrig nånsin har spelat på en Fender Twin innan. Använder dock altid fender stärkaren när jag lirar i Vintage Amp Room (vst) 😲 samt att the twin, vart man än läser, beskrivs som en helt fantastisk förstärkare. Sen sitter jag ju med en fin Fender gura i knät.

Så, vågar man beställa en begagnad twin från andra sidan landet - hur stor är chansen att man blir besviken?, går det öht att bli besviken på en sånhär förstärkare? Är medveten om att ett rörbyte för några tusen troligtvis blir att räkna med när man köper begagnat, något mer som kan gå snett när det gäller det tekniska???

Skall mest lira punk-rock/grunge och pop/rock.

:rolleyes:

Jag köpte en Twin Reverb -78 från Musikbörsen för 3750:-.

Den låter helt otroligt om man är ute efter ett rent ljud.

Man får en känsla av att man spelar tillsammans med stärkaren.

Bytte till en Orange combo 2x12.

Har dock aldrig förlåtit mig själv för detta.

Nu kostar en ny 14 000:-, vilket kanske är rimligt med tanke på värdeförsämringen.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

3750 kr lät billigt för en fender twin från 70-talet. Glömde du en nolla?

Kolla upp Fender blues junior. Låter askalas och högt för ca 6000 kr. Inte speciellt tung att kånka på med heller.

Nej, jag tror du missuppfattade mig.

1978 köpte jag en Twin Reverb.

Den var ny då och kostade 3750:-

30 år senare (2008) kan man få en begagnad Twin Reverb från 70-talet för 8000-9000 kr.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...