Jump to content
Annons

Öppna lurar, max ca tre papp?


tbruce

Recommended Posts

Hej, behöver portabel lyssning till min MacBook. Tre tusen är väl en lagom maxgräns. Måste sitta skönt under många timmar. Öppna lurar är väl mest intressant. Har testat nån av Sennheisers öppna HD-lurar, HD600 tror jag, de var rätt najs. Vad annat rekommenderas?

Vilken affär i Sthlm har störst utbud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min tveklösa rekommendation är Ultrasone Pro2500. ☺️

Mycket sköna att ha på sig - och de går ner i djupaste basen utan minsta antydan till den bumlighet som är så vanlig i väldigt många andra lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Min tveklösa rekommendation är Ultrasone Pro2500. 🥰

Mycket sköna att ha på sig - och de går ner i djupaste basen utan minsta antydan till den bumlighet som är så vanlig i väldigt många andra lurar.

Googlade runt en massa på dessa lurar efter att ha läst bl.a på detta forum, där jag både fann dina inlägg och massa andra från nått år tillbaka.

Dom verkar ju väldigt nice, och efter att ha läst i ca 45 minuter kring lurarna i fråga så beställde jag ett par för 2 timmar sen.

Känns bra och känns som jag gjort ett fint köp. Tänkte lira dom genom MBOX och mixa hemma i rummet i Pro Tools. Hoppas på att det blir fint 🙂

Tänkte skrapa ihop pengar till monitorer men så blev jag riktigt sugen på lurar istället då man (enligt mig) kommer närmre ljudet och kan mixa detaljer bättre, samt få det tightare om man spelar in efter trummor.

Så nu ramlar väll ett par Proline 2500 i brevlådan senast onsdag.

Följde dock länken till din och såg att dom hette Pro2500. Dom jag beställde hette ProLine 2500. Äldre version?

Editering: Läste tekniska specifikationer kring bägge (som är samma?). Dom var identiska på det sättet. Utseendet som skiljer?

Redigerat av Tappo
Link to comment
Dela på andra sajter

Min tveklösa rekommendation är Ultrasone Pro2500. 🥰

Mycket sköna att ha på sig - och de går ner i djupaste basen utan minsta antydan till den bumlighet som är så vanlig i väldigt många andra lurar.

Googlade runt en massa på dessa lurar efter att ha läst bl.a på detta forum, där jag både fann dina inlägg och massa andra från nått år tillbaka.

Dom verkar ju väldigt nice, och efter att ha läst i ca 45 minuter kring lurarna i fråga så beställde jag ett par för 2 timmar sen.

Känns bra och känns som jag gjort ett fint köp. Tänkte lira dom genom MBOX och mixa hemma i rummet i Pro Tools. Hoppas på att det blir fint 🙂

Tänkte skrapa ihop pengar till monitorer men så blev jag riktigt sugen på lurar istället då man (enligt mig) kommer närmre ljudet och kan mixa detaljer bättre, samt få det tightare om man spelar in efter trummor.

Så nu ramlar väll ett par Proline 2500 i brevlådan senast onsdag.

Följde dock länken till din och såg att dom hette Pro2500. Dom jag beställde hette ProLine 2500. Äldre version?

Editering: Läste tekniska specifikationer kring bägge (som är samma?). Dom var identiska på det sättet. Utseendet som skiljer?

Proline är den gamla versionen. Den nya Pro har kommit i år och ersätter den gamla, men det är bara designen som är annorlunda och att man får ett case med till Pro, medan Proline har en mjuk påse att ta dem med sig i. HFI-serien har däremot blivit uppdaterad även ljudmässigt och har därför fått nya sifferbeteckningar i de nya versionerna. Proline 2500 hade nog varit väldigt svårt att förbättra till rimliga pengar... 🙂

Du har mer nytta av ett par så bra lurar än ett par billiga monitorer, så grattis till ett bra köp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Ska bli spännande att använda dom faktiskt!

Kör du Pro eller Proline själv förresten? Nu är ju detta mitt andra inlägg och jag kanske bryter mot regler och hamnar off topic?

Fast detta kanske kan hjälpa tbruce 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Ska bli spännande att använda dom faktiskt!

Kör du Pro eller Proline själv förresten? Nu är ju detta mitt andra inlägg och jag kanske bryter mot regler och hamnar off topic?

Fast detta kanske kan hjälpa tbruce 🥰

Jag har inte bytt till Pro ännu eftersom mina gamla Proline fortfarande är i fint skick. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokstavligen lider av längtan till dessa lurar!

Ska bli mycket(!!!) intressant att slå på vissa av mina skivor jag har i hyllan, samt börja med lite hemmamixning! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Bokstavligen lider av längtan till dessa lurar!

Ska bli mycket(!!!) intressant att slå på vissa av mina skivor jag har i hyllan, samt börja med lite hemmamixning! ☺️

Tänkte bara höra om du fått lurarna än? Vore jättekul att höra några kommentarer om dem då jag själv är lite intresserad av den modellen.

Btw, tjena allesammans föresten, detta är min första post på det här forumet, som dock hjälpt mig mycket förut i att finna svar på konstiga frågor. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Ska bli spännande att använda dom faktiskt!

Kör du Pro eller Proline själv förresten? Nu är ju detta mitt andra inlägg och jag kanske bryter mot regler och hamnar off topic?

Fast detta kanske kan hjälpa tbruce 😮

Jag har inte bytt till Pro ännu eftersom mina gamla Proline fortfarande är i fint skick. 🙂

PMA mig när du byter "upp" dig. Jag är intresserad av dina Proline isf, såvida du inte exploderar ut öronvax i dina hålor. Då får det va ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par Sennheizer HD 600, men lyckas alltid få basen för stark när jag använder dem. Men för utom att basen låter helt annorlunda än i studiomonitorerna så har de ett rent ljud och är sköna att ha på sig. Hur som helst är ett par hörlurar bara en nödlösning när man kommer på nåt hemma mitt i natten och vill testa utan att skrämma slag på grannarna :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hur som helst är ett par hörlurar bara en nödlösning när man kommer på nåt hemma mitt i natten och vill testa utan att skrämma slag på grannarna :-)

Skulle snarare säga att hörlurar är ett extremt hjälpsamt tillbehör för alla som mixar. Vet många som mixar nästan helt och hållet i lurar.

Tänk på att lurar till skillnad från monitorer inte färgas av rummet, så vart du än mixar kommer dina lurar låta likadant och därmed slipper du "testa" dig fram på nya system, du har ju din referens i lurarna som du naturligtvis lärt dig utan och innan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, behöver portabel lyssning till min MacBook. Tre tusen är väl en lagom maxgräns. Måste sitta skönt under många timmar. Öppna lurar är väl mest intressant. Har testat nån av Sennheisers öppna HD-lurar, HD600 tror jag, de var rätt najs. Vad annat rekommenderas?

Vilken affär i Sthlm har störst utbud?

Utan att tveka svarar jag AKG 701, listpris runt 2995 kr. Funkar utmärkt att mixa och mastra i och ör steget vassare än 601:an, med tydligare bas och mer avslöjande diskant

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara höra om du fått lurarna än? Vore jättekul att höra några kommentarer om dem då jag själv är lite intresserad av den modellen.

Btw, tjena allesammans föresten, detta är min första post på det här forumet, som dock hjälpt mig mycket förut i att finna svar på konstiga frågor. 😆

Hallå! Lite sent ute känner jag att jag är. Men visst har jag fått lurarna! Dom är helt kanon.

Har spelat in mängder(!!!) med gitarr och bas till bandets skiva med dom. Låter faktiskt riktigt bra även när man sitter och småpillar med mixen måste jag säga. Supernöjd, verkligen.

Något annat jag märkt.

Har kört musik lite via MBOX och lirar upp mp3or på 192kb/sek.

Efter det kört exakt samma skiva, fast köpt version och Wave vilket borde bli kring 3000kb/sek om jag inte missminner.

Man märker verkligen skillnad på mp3 och wave. Klart man gjorde det förut, men i dessa lurar märks det verkligen mycket!

Måste därmed säga att jag aldrig haft en trevligare musikupplevelse med skivor som The Eraser (Thom Yorke från Radiohead, mycket elektroniska trummor osv.) och mängder med annan musik, både metal och pop samt indie. Riktigt roligt.

Kör allt genom dvd-spelare till en Pioneer-förstärkare sen till ProLine-lurarna.

Nu skrev jag mycket, säkert grötigt också! Men jag är supernöjd som sagt. Allt är balanserat mellan diskant, mellan, bas och rent (i mina öron).

/Tappo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, behöver portabel lyssning till min MacBook. Tre tusen är väl en lagom maxgräns. Måste sitta skönt under många timmar. Öppna lurar är väl mest intressant. Har testat nån av Sennheisers öppna HD-lurar, HD600 tror jag, de var rätt najs. Vad annat rekommenderas?

Vilken affär i Sthlm har störst utbud?

Utan att tveka svarar jag AKG 701, listpris runt 2995 kr. Funkar utmärkt att mixa och mastra i och ör steget vassare än 601:an, med tydligare bas och mer avslöjande diskant

/Jon

Jämförde 701 och 601 innan jag köpte mina (601) och tyckte inte den lilla skillnaden var värd 800kr, kanske om man har in klen hörlursförstärkare (då 701 är lite lättare att driva).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Måste bara fråga, vart kan man köpa Ultrasones hörlurar? Googlade lite och hittade inget..

De finns väl hos många?

Annars kan du ju titta i min signatur... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...