Jump to content
Annons

olav

Medlem
  • Antal inlägg

    14
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  1. Jag har ett par Sennheizer HD 600, men lyckas alltid få basen för stark när jag använder dem. Men för utom att basen låter helt annorlunda än i studiomonitorerna så har de ett rent ljud och är sköna att ha på sig. Hur som helst är ett par hörlurar bara en nödlösning när man kommer på nåt hemma mitt i natten och vill testa utan att skrämma slag på grannarna :-)
  2. Att göra vocalprod är jobbigt och pilligt. Bäst tycker jag är att ha alla tagningarna på olika spår och höja, sänka och klippa bort det som skall höras. Då kan du finjustera alla små delar och finesser du lägger in var för sig. Lägg allt som en subgrupp och lägg på -lite- komprimering på den nu jämnhöga mixningen så blir det fint skall du se :-) Efter en dag med att lägga sång, körstämmor mm har man ett gäng med spår beroende på hur komplicerat man vill göra det och hur bra sångaren man har. Och sen att editera och att leta fram det man vill använda, vilka fraseringar som låter bäst, välja vad som skall ligga var i stereobilden, när och vilka effekter som skall ligga på mm är ett kapitel för sig. Men så komplicerat behöver man ju inte göra det första gången :-)
  3. Innan du går och köper på dig en massa dyra pluggar mm, köp ett par ordentliga monitorhögtalare, inte datorhögtalare. Sen skaffar du mattor och reflexdämpare. Utan att du har en bra lyssningsmiljö kommer du inte att få till ditt ljud, oavsett hur dyra högtalare du har. Faktum är att om du ett par Adams för en halv mille kommer du inte att höra bättre om du inte reflexdämpar ditt rum. Det är billigare att göra det än att köpa på sig dyra högtalare... För ett par tusen har du fått en förbättring motsvarande minst 20000 i monitorhögtalare :-) SEN kan du börja leta efter den där härliga basen , briljansen i diskanten, det välklingade mellanregistret. Bara det faktum att du kan höra vad du sysslar med gör att du kommer att hitta det du är ute efter. Bara de inbyggda eq-filtren är nog för att få en hjälplig mix. Men du måste kunna höra först!
  4. Hade inte loudness-kriget varit igång så hade inte behovet av vinyl varit så stort. Man kan rent fysiskt inte pressa en "tegelsten", så då får man vara varsammare med dynamiken och får på köpet ett lite mer "levande" ljud. Det närmsta en tegelsten jag sett pressat på vinyl är "Out there brothers- pass the toilet paper" ;-) Skillnaden är som fotot på ett skvallermagasins omslag före och efter photoshop ;-) Och nej, jag är inte mindre oskyldig än nån annan där, eller jo föresten, med tanke på de ljudpluggar jag skrivit...
  5. I princip all utveckling sker i trappsteg. Det står still, man tragglar och tragglar och sen släpper nåt, nån poäng som legat och mognat faller på plats. Men det är ju också så att när man tycker att man är som sämst är det som mest utvecklande. Din nivå av kunnande tillåter dig att kunna ifrågasätta och testa nya vägar, till skillnad ifrån när det bara fanns en väg - att följa skolboken, som på ett pedagogiskt sätt visar hur allt konstnärligt skapande -inte- går till. Det är i sådana perioder det föds en ny Jarre, Prince eller Robin. Och ja det gör ont! Välkommen till det konstnärliga lidandet! På andra sidan lidandet finns det ett bord dukat med glädje, så traggla på!
  6. Du kan ju alltid normalisera ett ljudspår du just spelat in, men som sagt, förutsatt att du inte spelat in på toklåg nivå så höj regeln istället. Har du spelat in på tok för lågt så gör om gör rätt. Det brusar troligtvis sjukt mycket och låter rejält illa för du har slängt bort de flesta av dina dyrbara bittar.
  7. Vilket är Mixning och det bör du eller någon annan göra , Mastring är ( Om Mixningen är bra ) att justera några db här å där. Nu tänkte jag på Wavelab som jag mastrar i, och där finns eq som ett mastringsverktyg och i vissa andra mastringsmöjligheter. Brorsan brukar på sina grejer "normalisera" och höja nivåer efter varje enskilt ljudpålägg redan i inspelningsarbetet varje gång. Är det bra? 🙂 //debatt Att bara normalisera ändrar inte mycket. Möjligtvis volymen en smula, förutsatt att du inte har mixat med på tok för låg volym. EQ och dynamik förblir exakt det samma. Mixa ner hela projektet till en 24-bits ljudfil och lämna över till någon annan att göra mastringen. Det är i princip omöjligt att göra en bra mastring på sina egna låtar, man är för "nära" för att kunna vara objektiv. Och vet du inte vad det är du vill justera så skall du definitivt låta någon annan göra jobbet.
  8. Jag håller med, spara pengarna! Använd tiden till att hitta dj:s som vill spela dina låtar live och var med och kolla. Det kan vara väldigt intressant och se hur folk reagerar. Fulla människor är väldigt krassa, så du får feedback direkt. Dessutom kan du se reaktioner på partier av din musik du inte hade väntat dig. Tur kommer till alla, men frågan är om man är beredd att skörda då. Se till att du är det!
  9. Ibland kan -lite- reverb vara önskvärt på slutregeln, men som regel, låt bli effekterna där. Lägg dem på de individuella spåren alternativt dina subgrupper. Maximizer / limiter bör du bara använda för att få ett hum om hur ditt alster kommer att låta efter mastring. Då kan du direkt höra om t ex din basgång grötar ihop sig med baskaggen, så du slipper ett samtal ifrån din mastringstekniker om att du får mixa om. Detta gäller speciellt om vi pratar elektronika. Akustiskt komprimeras ju helst inte på samma sätt, även om t ex "My Chemical Romance" tillät sina spirituella musikerinsatser att bli fullständigt krossade i mastringen :-(
  10. Vad har du för förväntningar av en "mastringsplugg"? Vad skall den klara, vad måste den ha?
  11. Definiera "bra". Vad vill du åstakomma med din kompressor? Vad är det du försöker komprimera, och hur? Enskilda spår eller hela delar av en låt? Mastring? Det finns få kompressorer som är bra på allt. Och är det en kompressor och inte en limiter du är ute efter?
  12. Att jobba med flera band "under skalet" i en limiter är ganska svårt eftersom alla frekvensbands nivåerna måste vara så väl i nivå -och- dynamik för att det skall fungera bra. Dessutom behövs en slutlimiter för att lägga ihop signalerna och göra en "tegelsten" av dem, för det blir det inte annars, trots att de olika frekvensdelarna var för sig är aldrig så krossade. L3 har en "dold" slutlimiter som de kallar "summeringsmodul" och som påverkas av vad du sätter för prioritet på de olika frekvensbanden, d v s en ganska märklig och svårmanövrerad theshold. Men vad gör man när man måste komma ut med en ny plugg varje månad, för att de gamla är crackade.
×
×
  • Skapa ny...