Jump to content
Annons

DIY-byggprojekt på 13 kvadrat!


Recommended Posts

Annons
  • Svar 676
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tror du missförstår mig lite.

Formeln som används på mhsoft-sidan stämmer ganska bra med den som jag länkat till tidigare FÖRUTSATT att man fyller med ca 50-60% dämpmaterial. Om du vill ha en mer komplicerad formel få finns den PDF:en.

Eftersom inte mhsoft-sidan fungerar längre så kan jag inte verifiera att den har en korrektionsfaktor för en fyllnadsgrad av 50-60% dämpmaterial. Men om den i princip ser ut som alla andra kalkylatorer på nätet så använder de formeln som finns i Everest bok. Detta är är den grundläggande Helmholtz ekvationen och den är för en helt odämpad kavitet som mot-svänger i resonans. Den har ingen som helst korrektion för dämpmaterial utan är för ett odämpat system. Det kan ju inte gälla eftersom dämpningen har en inverkan på resonansfrekvensen. Det är liksom det jag menar: Varför använder vi en gammal, inkorrekt formel när det finns modernare formler att tillgripa?

I artikeln av Panteghini et al, så redovisar de en ny analytisk formel för att räkna ut dämpning och resonansfrekvenser. De har också verfierat att den stämmer mer överens med dels FEM beräkningar, dels en mätresultat. Eftersom du som akustiker begriper den bättre än jag så hade det varit fantastiskt att se hur man hade tillämpat den nya formeln på ett så här "enkelt" problem. Det spelar liksom ingen roll om den är fullständig eller inte, men jag antar att du hänvisar till den därför att du anser den vara relevant och riktig.

Jag är förmodligen "rookie" vad det gäller akustik, men min förhoppning är att jag åtminstone skall kunna följa en vanlig beräkning och användande av en formel. Jag har inte gett mig in i formlerna i artikeln mer noggrant eller kontrollerat eller sett andra liknande analytiska lösningar. Just därför hade det varit intressant att "nörda" in sig i det akustiska och lära sig mer. Det är liksom inte varje dag man lär sig något av en akustiker som använder sig av en del av de senaste forskningsresultaten. Att lära sig är alltid roligt, även om man inte är i samma gebit. Eller förresten, speciellt om man inte är i samma gebit.

Edit: Irrelevant info borttagen.

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så tar jag en paus från denna tråd ett tag tror jag...

Nej, nej, nej, inte nu. Jag förstår inte alls varför du skall lämna tråden. :rolleyes: Enkla beräkningar och annat kan vem som helst hitta på nätet men lite mer smarta lösningar från någon med erfarenhet är ju guld värt. Dessutom har du hjälpt Cruncher från allra först början och du kan väl inte lämna honom i sticket nu när det har blivit dags att utföra själva beräkningarna och komma till skott? Nu om något kommer din kunskap in i bilden! Så snälla, stanna kvar. Cruncher need you. 😆 (Dessutom är vi andra otroligt nyfikna på hur man gör egentligen... 😲 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kalkylatorn på mhsofts hemsida tar ju inte hänsyn till vad för dämpmaterial man använder, så vitt jag minns, och inte heller vilken densitet den har eller tjockleken? Och den påverkade ju resonansfrekvensen, eller hur? Kan du inte slänga upp den fullständiga formeln så har i alla fall jag lättare att få till det. 😛 (Jaja, jag skall läsa artiklarna senare, men jag har inte tid att härleda allt just nu...) Sedan glömde du håldiametern, ju! 🙂

(mhsoft.nl verkar ha lagt ner eller så har jag något annat skojigt problem... 🙂 )

Det finns ett flertal olika formler (mer eller mindre komplicerade) och de flesta som tar hänsyn till "allt" är oftast alldeles för jobbiga att använda i praktiken och då den på mhsofts sida stämmer ganska bra med den som används i pdf:en jag länkat till tidigare så skulle jag nog använda den för enkelhetens skull. Så länge man fyller upp med ca. 50% dämp så borde resultatet stämma ganska bra (och Q-värdet blir lägre så även om man missar centerfrekvensen med ett par Hz så kommer den fortfarande att göra ett bra jobb.

Men för fan, Gilbert. Nu använder du ju den förenklade formen rent praktiskt igen trots att du tidigare hävdade att den inte dög.

Sedan kan man förändra Q (och därmed bandbredd) genom lägga en bit glasfiber i botten. Ju mer man lägger i botten desto flatare blir dämpningskurvan. (Men det kommer jag inte ihåg var jag läst.)

men glöm inte bort att detta även sänker resonatorns resonansfrekvens.

Du kan väl inte först förkasta mitt förslag och säga att det inte fungerar och sedan använda samma formel? Eftersom du är så slängd i akustik och matte så kunde du ju förslagsvis ge oss en ny formel och låta oss jobba efter den istället. Skitsamma om den är komplicerad, du kan i allafall göra beräkningarna och jag kan i bästa fall begripa hur det är tänkt. (Själv är jag inte akustiker utan har ungefär samma bakgrund som Vallhagen. Och jag försöker också lära mig något nytt även om jag redan har hyfsad koll.) Om det rent praktiskt är så att dämpmaterialet och dess Z inte påverkar nämnvärt så förstår jag inte meningen med inflikningen eller artiklarna alls?

Jag har absolut inget emot tumregler, utan det är bara av godo, men uttalande att 50% dämp (okänd typ, densitet eller konsistens) och att "grundformeln blir bra" samtidigt som man hävdar att resonsfrekvensen sjunker duger liksom inte. Hur mycket blir dämpningen och hur mycket sjunker resonansfrekvensen egentligen, så att man kan kompensera för det? Hur har du byggt dina?

Öhhhhh!!!

Hallå....?

Jag ska bygga en låda liksom.

Den har hål i sig som gör om partiklars rörelseenergi till värme right vid en viss frekvens!?

Fatta att den måste stå 32,34728365721 millimeter från den bortre väggens vänstra hörn!

Jag skulle nog vilja påstå att jag definitivt har behov utav Gilbert för att kunna slutföra det här projektet men inser och förstår då det är en tung uppgift att åta sig. Speciellt med en komplett galing som jag.

Å andra sidan så kanske det är lite mer förlåtande då jag trivs kanonbra med en reducering som är märkbar för den frekvens jag har problem med.

Aj, den var inte helt exakt så rummet blev inte perfekt.....!

Hallå!

Budgeten är 5000 spänn!!!!!!!!

Debatten gällande de olika teorierna är på tok för hög tröskel på att ens väcka ett intresse för en total nybörjare.

Jag är jättenöjd med att man tar det på en praktisk nivå och jag tror att mer än 9000 av de i runda slängar, 10000 besökare av denna tråd, nöjer sig väl med en "klar förbättring" inom denna budgets ram.

Om du vill Gilbert så kan vi fortsätta vår dialog per mail som jag sedan kan översätta i mitt naiva manér här på forumet.

Det är ju som bekant enbart en..... byggartråd!

Peace!

/Tha' Crunch'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Jodå, jag håller med om att det bara är supernördar som tycker att teorin är viktig, och här skall byggas. Jag tyckte bara att när man som Gilbert har koll på det senaste, så kunde man använda den formeln istället för den gamla standarformeln. Sannolikheten att den stämmer blir bättre. Och då hade det både blivit en bra låda, och dessutom hade nördarna en fått ett exempel att luta sig mot när man inte förstår teorin fullt ut. 😄

Sedan hade det kanske varit bra att på något märkligt sätt göra håldjupen stämbara som jag sa tidigare, men hur sjutton man gör det när man pratar om en panel har jag ingen aning. Har bara sett det när det gäller en enkeltub. Någon som har tips på det hade varit kanonkul. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Jodå, jag håller med om att det bara är supernördar som tycker att teorin är viktig, och här skall byggas. Jag tyckte bara att när man som Gilbert har koll på det senaste, så kunde man använda den formeln istället för den gamla standarformeln. Sannolikheten att den stämmer blir bättre. Och då hade det både blivit en bra låda, och dessutom hade nördarna en fått ett exempel att luta sig mot när man inte förstår teorin fullt ut. 😆

Sedan hade det kanske varit bra att på något märkligt sätt göra håldjupen stämbara som jag sa tidigare, men hur sjutton man gör det när man pratar om en panel har jag ingen aning. Har bara sett det när det gäller en enkeltub. Någon som har tips på det hade varit kanonkul. 😄

Mmmm...

Jag tror nog inte din intention var av elakt slag utana snarare att du är lika uppeldad över tråden som jag kanske.

Att göra 250 hål justeringsbara.... känns galet.

Man kanske kan stämma lådan genom att stegvis kunna försegla hålen.

Typ som på svanås helmholtzare!?

En bräda som täcker antal hål procentuellt. Det blir ju ganska stora förändringar på resonansfrekvensen när man byter antalet hål.

Förresten Lee!

Kan du utröna om isoleringen i lådan skall ligga mot frontplattan dikt an eller mot bakre väggen?

Jag har inte klurat ut detta ännu!

Ha det gott hörru och se dig inte som nörd.

Se dig som generator till tråden i stället!

Take care!!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill kunna stämma varje hål för sig, ju! 😛😄

Givetvis försöker jag inte vara elak. Jag är bara fruktansvärt nyfiken. Det enda jag har gjort är att ge ett oerhört minilitet tips som Gilbert tyckte var felaktigt och visade mig och alla andra en rättelse i den högre skolan. Jag vill bara att man fullföljer det hela genom att använda det praktiskt. Det är väl inte elakt, är det? 😎 För i så fall ber jag genast om ursäkt för min klumpighet.

Det borde gå att stämma om genom att täcka för vissa hål, men då får man nog plugga igen dem rätt rejält. En tejp över och den blir bara som någon form av membran tror jag.

Frågan om det skall vara isolering fram eller bak var min nästa fråga till Gilbert faktiskt. Jag har sett båda lösningarna. Vanligast beskrivet är att ha isolering i botten (eller baksidan i detta fallet). Men sedan har jag sett beskrivningar där man har satt isoleringen precis bakom hålen med en tunn textil närmast hålen för att inte släppa ut fibrer. Så vitt jag kommer ihåg så var resonemanget i det senare fallet att man på något sätt slapp någon form av randeffekter i hålets mynning på baksidan av plattan. Men jag kan banne mig inte komma ihåg var jag har sett det eller på vilket sätt det påverkar.

Generator? Snarast en otroligt nyfiken människa som alltid vill veta lite mer. Jag kan leva med beteckning nörd. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill kunna stämma varje hål för sig, ju! :rolleyes:🙂

Givetvis försöker jag inte vara elak. Jag är bara fruktansvärt nyfiken. Det enda jag har gjort är att ge ett oerhört minilitet tips som Gilbert tyckte var felaktigt och visade mig och alla andra en rättelse i den högre skolan. Jag vill bara att man fullföljer det hela genom att använda det praktiskt. Det är väl inte elakt, är det? 😉 För i så fall ber jag genast om ursäkt för min klumpighet.

Det borde gå att stämma om genom att täcka för vissa hål, men då får man nog plugga igen dem rätt rejält. En tejp över och den blir bara som någon form av membran tror jag.

Frågan om det skall vara isolering fram eller bak var min nästa fråga till Gilbert faktiskt. Jag har sett båda lösningarna. Vanligast beskrivet är att ha isolering i botten (eller baksidan i detta fallet). Men sedan har jag sett beskrivningar där man har satt isoleringen precis bakom hålen med en tunn textil närmast hålen för att inte släppa ut fibrer. Så vitt jag kommer ihåg så var resonemanget i det senare fallet att man på något sätt slapp någon form av randeffekter i hålets mynning på baksidan av plattan. Men jag kan banne mig inte komma ihåg var jag har sett det eller på vilket sätt det påverkar.

Generator? Snarast en otroligt nyfiken människa som alltid vill veta lite mer. Jag kan leva med beteckning nörd. 🙂

Fullt förståeligt.

Är en lika nyfiken människa själv Lee.

Har lika många gånger fått stått med mössan i handen och bett om ursäkt för att man framstår som lite "plump" tack vare ens nyfikenhet.

No harm done!

Gällande tyget på baksidan av fronten som typ ett dammfilter...

Hittade lite trådar om så kallade tubetraps.

Stora rör som kapas i rätt längder för att stämmas till en frekvens som sedan ska kunna arbeta som en kvartsvågsabsorbent.

Dessa har modifierats av flertalet med olika tyger framför sin mynning.

Effekten blir en dämpningsfaktor helt klart men med olika resultat hos alla som testat.

Tjockleken på tyget har dessutom varit blandat mellant allt från porösa sidenmaterial till stålnät.

Verkar inte gå att få någon direkt kontroll över det vad jag kan utröna!?

Så där kan man snacka om haikontaikon DIY!!!

Effekt på resultatet kommer det ha, men hur? Det har jag ingen aning om.

Kräver mer studerande...

Ha det gott Lee!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där!

Klockan är sen men ritningen är klar!!!

Den fantastiska länken som Gilbert erhållit genom hela den här tråden är makalöst informationsrik.

Till och med en blåmes som jag hajjar hur saker och funkar vilket kanske kan vara till hjälp som referens för den mest avskräckte "vill-göra-självaren"!!

mhsoft

Med hjälp av deras kalkylator så fick jag fram följande värden.

helmholtz_bygg_calc1.jpg

Då har jag utgått från ett par av mina egna kriterier. Inga teoretiskt korrekta, utan snarare "ge mig fan på att nå-gränsen".

Perforeringsprocenten ville jag ha över 0.6%.

Jag ville ha en stor låda för att försäkra mig om att få bra effekt i den.

Jag räknade om rummets stående vågor i axial längd med hjälp av Acoustic Calculator som finns att ladda ner gratis på mhsoft's webbsida.

Följande blev mina värden.

Room Length : 3.685 meter (Före detta längd: 3.985)

Room Width : 3.24 meter

Room Height : 2.392 meter

=== Axial ===

Axial Length

46,17Hz Hz

92,35Hz Hz

138,52Hz Hz

184,69Hz Hz

230,87Hz Hz

277,04Hz Hz

323,22Hz Hz

369,39Hz Hz

415,56Hz Hz

Jag har beräknat lådan till att bli 40 cm djup i kaviteten.

Den tar upp nästan hela bakre väggen så jag justerade mitt djupledsvärde på rummet och strök ordentligt uppåt.

På en höft alltså!

Om man använder kalkylatorn på mhsoft's webbsajt så får man i mitt fall, fel värden om man jämför med ritningarna nedan.

Den totala ytan som påverkas i lådans front är egentligen 2.16 m2.

Jag sänkte det värdet något i kalkylatorn för att ta hänsyn till de stag samt isolering invändigt som kommer behövas för stabilitet och minskad självsvängning.

Åter igen på en höft men med tanke på att mitt perforeringsvärde ligger så pass högt så kan jag unna mig relativt mycket isolering och med det sänka Q-värdet och få ett bredare frekvensomfång på lådan.

Under förutsättning att jag hajjat detta rätt nu. (Någon kan väl bekräfta med ett ja eller nej bara!)

Jag har i alla fall förstått det som att perforeringsvärdet motsvarar absorbtionsfaktorn i denna typ av konstruktion. Right?

Så följande kommer byggas:

helmholtz_bygg1.jpg

Invändigt mått blir alltså: 400x1800x1200

I runda slängar och byggmarginal så är vi uppe i nästan en kubikmeter med luft!

Insidan ska stagas upp enligt följande:

helmholtz_bygg2.jpg

Och sedan isoleras i botten om jag hajjat rätt!?

helmholtz_bygg3.jpg

Sen toppar jag med en skiva åvanpå så att jag får lite nytta av den här skrymmande besten!

helmholtz_bygg4.jpg

Det kommer även att sättas hörnreglar i konstruktionen då den lär brytas sönder annars.

Samt att jag inte kommer skära skivorna på det sätt ritningen visar.

Fronten kommer att läggas på sist annars kommer det bli stört omöjligt att montera stag och isolering så det blir lite bakläxa på dom beräkningarna!!!

Materialåtgången blir inte så farligt dyr.

Tre stycken byggskivor i spån för 150:- styck.

Roxull har jag nog en hel del över från isoboxen men kan behöva kompletteras.

Sen behövs trälim och åter igen fogmassa. Gastätt är det som gäller här!

24 stycken montagevinklar och lite skruv.

Min låda kommer ju stå fritt från väggen nere på golvet.

Är lite fundersam över hur detta kommer påverka absorberingen.

Generellt så säger man ju att man ska absorbera ljud där ljudet har minst tryck men mest rörelse i partiklarna.

Så funkar ju bredbandsabsorbenterna jag har på väggarna i alla fall.

Borde ju vara samma sak här tycker man?

Någon som har en aning?

Åker och handlar idag i alla fall.

Just det ja!!!

Gissa vem som skaffat ett UAD-1 till maskinen!!!!!

Sa ja te er!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick räkna om lite snabbt!

Byggskivor är inte bredare än 1200 mm!!!!

Blev så här i stället:

helmholtz_bygg5.jpg

Med dessa beräkningar på mhsoft-sidan:

helmholtz_bygg_calc2.jpg

Som är felaktiga för att jag har brottom!!!

OBS!!! Panelarean ska vara 2.336 m2!!!!

Ger till och med lite bättre värde!

Något djupare dock.

De nya måtten är för frontpanelen är följande:

1168 x 2000 mm.

Dags att shoppa!

/Cruncharn'

PS.

Finns det nån som skulle vilja hjälpa mig att sprida ut 260 hål om 9 mm på en rektangel om 1168 x 2000 mm?

Vore jättetacksam för detta!

Kanske ett jobb för dig Lee? 🙂

Take care!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

PS.

Finns det nån som skulle vilja hjälpa mig att sprida ut 260 hål om 9 mm på en rektangel om 1168 x 2000 mm?

Vore jättetacksam för detta!

Kanske ett jobb för dig Lee? 🙂

Take care!!!

Det kan jag nog stå till tjänst med. Ge mig nån timme eller två, ska ut med hunden o käka. Ska vara snabbt gjort när jag satt mig.

Bara sprida ut dem alltså? Avståndet mellan hålen är icke väsentligt?

tjing

Edit: Det var några olika mått där; men jag antar att du vill att de yttersta hålens centrum utgör en rektangel om 1168mm*2000 mm???

Edit igen: Jag pyttsar ut dem över en 1100mm*1900mm rektangel. Räknar nu.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Två snabba lösningar, där jag utgår från att hela frontplattan är 2000*1168 mm^2:

264 hål:

x-led: 22 st hål med 90,5 mm mellan hålens centrum. Första (och sista) hålet 50 mm från kanten.

y-led: 12 st hål med 100 mm mellan hålens centrum. Översta (och nedersta) hålet 34 mm från kanten.

*******************

252 hål:

x-led: 21 st hål med 95 mm mellan hålens centrum. Första (och sista) hålet 50 mm från kanten.

y-led: 12 st hål med 100 mm mellan hålens centrum. Översta (och nedersta) hålet 34 mm från kanten.

***

I båda fallen kommer de yttersta hålens centrum att utgöra en rektangel om x*y=1900*1100 mm^2.

***

Om just antalet 260 är viktigt att hålla sig till exakt, föreslår jag att du tar första alternativet och helt enkelt hoppar över fyra (godtyckliga?) hål.

Hoppas jag uttryckt mig begripligt. Har inget vettigt ritprogram, skissade med penna-papper och en miniräknare.

Tjing

Bengan

Och hehe, jag tror nog jag räknat rätt. Men dubbelkolla innan du driver igång borrsvängen, det går fort 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Två snabba lösningar, där jag utgår från att hela frontplattan är 2000*1168 mm^2:

264 hål:

x-led: 22 st hål med 90,5 mm mellan hålens centrum. Första (och sista) hålet 50 mm från kanten.

y-led: 12 st hål med 100 mm mellan hålens centrum. Översta (och nedersta) hålet 34 mm från kanten.

*******************

252 hål:

x-led: 21 st hål med 95 mm mellan hålens centrum. Första (och sista) hålet 50 mm från kanten.

y-led: 12 st hål med 100 mm mellan hålens centrum. Översta (och nedersta) hålet 34 mm från kanten.

***

I båda fallen kommer de yttersta hålens centrum att utgöra en rektangel om x*y=1900*1100 mm^2.

***

Om just antalet 260 är viktigt att hålla sig till exakt, föreslår jag att du tar första alternativet och helt enkelt hoppar över fyra (godtyckliga?) hål.

Hoppas jag uttryckt mig begripligt. Har inget vettigt ritprogram, skissade med penna-papper och en miniräknare.

Tjing

Bengan

Och hehe, jag tror nog jag räknat rätt. Men dubbelkolla innan du driver igång borrsvängen, det går fort 😛

Thanx Vallhagen!

Har för mycket att stå i så det är tacksamt för hjälpen.

Jag har ingen aning om placeringarnas betydelse.

Rent estetiskt är det ju snyggare att sprida ut dom över hela ytan, men eftersom att ytan är så stor som den är så får man nog ta med tryckförändringarna mellan långsidorna!?

Nån som vet eller barar "tror"?

Hojta högt i sånna fall.

Det är viktigt att det är 260 hål enligt modellen då det har med hur många procent av skivans yta som är perforerad.

Perforeringen påverkar effektiviteten men även lådans egenresonans.

Dock kommer det en omräkning då jag köpte något tjockare skivor idag.

Mer om detta i nästa inlägg!

Tack för hjälpen.

Återkommer nog med mer info och ber kanske om hjälp igen!

Peace Vallhagen!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Just hemma igen efter att ha fått spendera en dag på Kastrup. Inställda flyg suger kraftigt! Får flyga ut igen imorgon. Sedan läser jag nog inte forumet innan onsdag kväll igen (skittidig morgon er tid, men jag har ju sett vilka märkliga tider ni arbetar på...). Har en timme över också så jag skall baklängesräkna lite men Vallhagen verkar vara på banan så det är nog bara att hänga på. Här kommer lite mer tankar bara.

1. Om du ökar isoleringens djup så kommer bandbredden att bli större men dämpningen på centerfrekvensen bli lägre.

2. Enligt artiklarna tidigare så kommer "överhörningen" mellan de olika hålrummen bakom varje hål att vara försumbar. Därmed borde man kunna räkna på varje kavitet för sig (ett hål, en liten låda bakom sedan tar nog Vallhagen över med beräkningarna hoppas jag). Avståndet till väggarna skall alltså vara lika stor som centrumavståndet lenna hålen delat med 2. (Om jag nu har fattat teorin rätt.)

Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just hemma igen efter att ha fått spendera en dag på Kastrup. Inställda flyg suger kraftigt! Får flyga ut igen imorgon. Sedan läser jag nog inte forumet innan onsdag kväll igen (skittidig morgon er tid, men jag har ju sett vilka märkliga tider ni arbetar på...). Har en timme över också så jag skall baklängesräkna lite men Vallhagen verkar vara på banan så det är nog bara att hänga på. Här kommer lite mer tankar bara.

1. Om du ökar isoleringens djup så kommer bandbredden att bli större men dämpningen på centerfrekvensen bli lägre.

2. Enligt artiklarna tidigare så kommer "överhörningen" mellan de olika hålrummen bakom varje hål att vara försumbar. Därmed borde man kunna räkna på varje kavitet för sig (ett hål, en liten låda bakom sedan tar nog Vallhagen över med beräkningarna hoppas jag). Avståndet till väggarna skall alltså vara lika stor som centrumavståndet lenna hålen delat med 2. (Om jag nu har fattat teorin rätt.)

Kör på!

Så med andra ord så kan jag fylla på ganska ordentligt i mitt monster till låda!?

Är ju lite kruxigt då lådan måste vara tät. Det gör ju att det inte bara ta isär och sätta ihop hur som helst!

Nåväl.

Det blir säkert kanonbra!!!

/Cruncharn'

EDIT: Stava lite.

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det varit mycket teori ett tag.

Dags att återgå till lite ordinärt snickande igen!!!

Fick en hel del gjort under dagen.

Åkte ner och köpte byggmaterial till helmholtzaren.

Man blir allt lite skraj när man ser dess storlek i förhållande till rummet!

Vi pratar om en låda här som mäter 1200 x 2000 mm!!!

Jag tog in en av skivorna i rummet bara för att se proportionerna....

helmholtz_bygg6.jpg

Här sedd tillsammans med Robin från Causing Chaos!

Kommer få flytta om diffusorerna något för att få det hela att stämma.

Detta är oxå något som bekymrar mig lite gällande diffusionen.

Får klura ut något att sätta mellan hålen på helmholtxaren antager jag!?

Det som var prio för dagen var i alla fall isoboxen!

Dags att klä träramen med MDF skiva!

arbeta1.jpg

Skojja att den där skiten dammar!!!

mdf_damm.jpg

På med skivorna!

isobox7.jpg

isobox8.jpg

isobox9.jpg

Taket på lådan ska naturligtvis dämpas inuti senare med roxull.

Även tyg ska sättas fast så man slipper damm!

På söndag bär det av till IKEA igen för att se om jag kan hitta mer av det tyg jag använt innan.

Behövs ju även till väggabsorbenterna inne i sångbåset.

Så inför morgondagen är det inte så mycket tänkande utan en fortsättning på den praktiska approachen.

Dags att sätta fast dörren och komma på ett bra system för att kunna stänga den tätt med lister runt.

Allt har sin tid!!!

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

...04:23 ?! Tisdag morgon? 😄

När sover du? Precis nu?

Jaja... skante va sån. Vill du ha nåt mer småräknat så hojta till.

En liten tanke, kanske innan du borrar: Din "räknare" är ju i någon mening en simulator. Gör dig lite bekväm med vad som händer när du ändrar olika parametrar. Om håldiametern "råkar" bli 9.5 mm i st f 9.0 mm, vad händer då? Har det nån betydelse om du borrar 250 eller 300 hål? 258? Om djupet på hela lådan diffar med 3 eller 10 mm, har det betydelse? Hur stor betydelse?

Osv. Det är ett bra sätt att skaffa sig egna tumregler. Eller "känsla" för vad som i stort sett är försumbart och var man måste vara j-ligt noggrann. Var ska du lägga krutet liksom.

Ett något sökt, men ändå ett tankeexempel: Du ska mäta och räkna ut ytan på ett 200m långt plattband som är 2 cm brett. Man mäter längd och bredd och multiplicerar. Om du mäter 1mm fel på bredden, så får du ett skitstort fel (5%), men mäter du en hel meter fel på längden så blir felet försumbart (0.5%). Alltså lägger man krut på att mäta bredden. Ja du hajjar var jag vill komma:)

Kör hårt Crünch.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

...04:23 ?! Tisdag morgon? 🙂

När sover du? Precis nu?

Jaja... skante va sån. Vill du ha nåt mer småräknat så hojta till.

En liten tanke, kanske innan du borrar: Din "räknare" är ju i någon mening en simulator. Gör dig lite bekväm med vad som händer när du ändrar olika parametrar. Om håldiametern "råkar" bli 9.5 mm i st f 9.0 mm, vad händer då? Har det nån betydelse om du borrar 250 eller 300 hål? 258? Om djupet på hela lådan diffar med 3 eller 10 mm, har det betydelse? Hur stor betydelse?

Osv. Det är ett bra sätt att skaffa sig egna tumregler. Eller "känsla" för vad som i stort sett är försumbart och var man måste vara j-ligt noggrann. Var ska du lägga krutet liksom.

Ett något sökt, men ändå ett tankeexempel: Du ska mäta och räkna ut ytan på ett 200m långt plattband som är 2 cm brett. Man mäter längd och bredd och multiplicerar. Om du mäter 1mm fel på bredden, så får du ett skitstort fel (5%), men mäter du en hel meter fel på längden så blir felet försumbart (0.5%). Alltså lägger man krut på att mäta bredden. Ja du hajjar var jag vill komma:)

Kör hårt Crünch.

/Bengan

Jupp!

Gällande tiden för inlägget.

Jag jobbar som livetekniker och specialeffektsmakare vilket gör att jag styr mina tider som jag behagar i stort sett.

Sen är jag av de två principerna att man bör göra klart arbetet så att delmålet nåtts samt, sov när kroppen säger att den vill sova. 😄

Är helt med på ditt inlägg om nogrannhet etc.

Två saker styr min tanke.

Ett. Detta med avstämda lådor är ett helt nytt område för mig vilket gör mig försiktig.

Två. Om jag borrar två hål för mycket så visar simulatorn att min frekvens i lådan faktiskt går upp nästan 2 Hz!

Det är för stor felmarginal just med tanke på att min peak är så stark.

Ser hellre att det blir rätt frekvens och kommer inte lida av att det saknas ett hål vid nedre högra hörnet bara för att det inte blir jämt delbart eller liknande.

Funktion före estetik i det här fallet!

Jag bytte ju tjockleken på lådans väggar.

Det resulterade i en frekvenshöjning på mer än tre Hz.

Återkommer under morgondagen med de nya uppgifterna.

Thanx!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

får du verkligen plats med en 4x12:a där i? 😄 Otroligt snyggt du börjar få!

Jajamensan!

Till och med en stor fyrtolva!!!

Utgick från mitt Hiwatt kabinett som är något större än en Marshalllåda.

Kan till och med få in en 6x10" baslåda där inne!

Det är tajt men det går!!

Peace.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

får du verkligen plats med en 4x12:a där i? 😄 Otroligt snyggt du börjar få!

Jajamensan!

Till och med en stor fyrtolva!!!

Utgick från mitt Hiwatt kabinett som är något större än en Marshalllåda.

Kan till och med få in en 6x10" baslåda där inne!

Det är tajt men det går!!

Peace.

/Cruncharn'

härligt färligt!

Stilrent och snyggt. Du måste ladda upp ljudklipp så fort du är klar med hela bygget! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

får du verkligen plats med en 4x12:a där i? 😄 Otroligt snyggt du börjar få!

Jajamensan!

Till och med en stor fyrtolva!!!

Utgick från mitt Hiwatt kabinett som är något större än en Marshalllåda.

Kan till och med få in en 6x10" baslåda där inne!

Det är tajt men det går!!

Peace.

/Cruncharn'

härligt färligt!

Stilrent och snyggt. Du måste ladda upp ljudklipp så fort du är klar med hela bygget! 🙂

Jupp!

Kommer med posten.

Det är en del grejjer som ligger och väntar på sig.

Allt från hela produktioner till rena jamsessions!!!

Ska fan bli kul att köra igång hela klabbet sen.

Computan kommer i morgon.

Kablaget på fredag.

UADkortet efter helgen.

Skärmen på måndag.

.....en skön känsla som sakta börjar närma sig.

Ha det bäst jesus!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar likna kärlek banne mig!!!

Isoboxen närmar sig färdigstatus.

Spacklad, slipad och målad!

Nu ska bara dörren hängas in och reglas för isolering.

isobox10.jpg

isobox11.jpg

Byggde ramar till absorbenterna inne i vocalbåset oxå.

Lär nog behöva komplettera dessa med biltemaskum eller liknande men jag vill "lyssna" först.

diffusor7.jpg

Sen kom jag på att jag måste ha rack inne i kontrollrummet!

Patch och andra burkar kan jag inte ha liggandes löst på bordet.

Fick ju lite skivmaterial över från isoboxen samt helmholtzlådan så jag kastade ihop dom här.

rack1.jpg

Lite ergonomi måste man ju tänka på så jag vinklade fronten något.

På köpet så fick jag ju en ny plats att ställa monitorer på så att jag kan exprimentera vidare vart dessa ska stå när det blir klart.

Uppe i ottan men jag kan fan inte sova när jag har kul på jobbet!

Ha det gott go' vänner!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det va ett brutalt bygge!

Snyggt och onekligen tänks det på allt.

Mycket imponerande!

mitt första inlägg på forumet.

/SP

Ähh! Det handlar om prestige va!!! 🙂

Nä, bara skojar!

Jag har gett mig fan på att klara av det här på minimal budget och lite "en gång i livet"-varning är det ju på bygget!

Kul att du plitade ner i min tråd det första du gjorde.

Välkommen hit och tack för dom vänliga orden ScandicProd!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

bygg mer, bygg mer! 😉

Ärligt. lätt den roligaste tråden att bevaka på detta forum! 🙂😄

Keep up the good work!

Kul att du gillar tråden jesus!

Det är värmande i allt kånkande och dammigt slipande.

Får se vad nästa projekt blir att bygga....

...fast det är klart..

.....kan ju vara bra att spela lite oxå! 🙂

Guess what!

Det kom en "puta" idag!!

24 kilo krutdurk med vässade beslag och ett jävligt elakt grin mellan hårddiskarna!!

Ska iväg och krana ljud under morgondagen så jag får återkomma med bilderna på lördag eller söndag.

Ha det så gott tills dess!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...