Jump to content
Annons

Reasonkompo '08


Linus

Recommended Posts

kompo.png

English version

 

Nu är det dags att tävla! Reasonkompo är inte en klassisk musiktävling och ej heller att förväxla med Studiofestivalen.

Istället för att tävla med låtar tävlar vi med vår kreativitet i Reason. Alla bidrag skickas in som RNS- eller RPS-filer.

På så sätt kan vi titta i varandras rack och lära oss av varandra. Du kan få nya idéer på hur man kan jobba med maskinerna i Reason.

 

Det är ni som röstar fram vinnaren. Bedöm inte bara låten.

Roliga, intressanta eller användbara kopplingslösningar i racket eller rentav snygga ljud kan också bära stor betydelse.

Reasonkompo '08 är inte bunden till medlemmar i Studio forum, utan har utannonserats även i Propellerheads forum.

 

Vill du skydda din projektfil från att kunna ändras/sparas kan du med fördel använda RPS-formatet.

När låten är klar och sparad väljer du Publish Song i File-menyn.

OBS! Släng inte eller skriv inte över RNS-filen. Då kommer du aldrig att kunna göra/spara ändringar själv.

 

rules_sv.png

- Din enda ljudkälla ska vara Thor. Inga samplingar eller loopar.

Subtractor/Malström får användas som modulationskälla eller filter, men ljudet måste alstras av Thor.

Alla effektenheter och Combinator/Matrix/RPG-8 m.fl. alstrar inga ljud och får därför självklart användas.

 

Undantag: Det finns endast 1 undantag mot regeln med Thor som ljudkälla.

Det är tillåtet att använda vokalspår ifrån t ex NN-XT eller Dr Rex. Dispensen gäller 1 maskin, inte fler. Andra samplingar än sång/röst är återigen otillåtet.

 

- Det uppskattas att du programmerar egna ljud i Thor, men det är inget tvång. Du kan använda patchar från t ex fabriksbanken.

 

- Använder du Thor-patchar från kommersiella bibliotek ligger ett extra ansvar hos dig. Du måste själv undersöka huruvida det är okej att sprida RPS-filer innehållandes dessa ljud och få tillstånd. För att göra det enkelt för dig, använd inte patchar från kommersiella ljudbibliotek.

 

- Givetvis ska låten vara din egen.

En remix eller cover kommer inte med, av samma skäl som de inte är tillåtna i Studio Forum.

Du kan tävla ensam men vill du samarbeta tillsammans med någon annan går det också bra.

 

- Du behöver inte tävla anonymt (vilket skett i tidigare kompos)

 

entries_sv.png

Ditt bidrag skickas in som en RNS- eller RPS-fil. Andra filformat (MP3/OGG osv.) är otillåtna.

 

Ladda upp ditt bidrag till valfri filsändningstjänst. delafil.se eller skickafilen.se är två förslag.

Mejla iväg bidraget till linus [at] cutup.se innan 1 september 2008.

Jag vet att jag skrivit 1 augusti som sista datum i Studio 7-08, men för att undvika krock eller konkurrera med pågående Studiofestival blir tävlingsperioden utökad redan från början.

Efter 1 september publiceras alla bidrag för nedladdning i denna tråd, varpå omröstningen börjar.

 

prizes_sv.png

Självklart kommer vinnaren att få ett pris, vad som står på spel avslöjas först under röstningen.

 

----

Uppdaterad 080703: Förtydligade reglerna. Effekter är givetvis tillåtna.

Uppdaterad 080722: Besvarar ännu en fråga. Visst får flera personer göra ett bidrag tillsammans, att jobba ensam eller i grupp är frivilligt. Du behöver inte tävla anonymt.

Reasonkompo anordnas på fri basis och samverkar inte/är inte knuten till tidningen Studio, IDG eller Propellerhead Software

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
får man fixa en synthslinga i thor, exportera, slica i recycle och sen i Dr.Rex? 😆
Absolut inte 😛
Inga samplingar eller loopar.

(Det enda undantaget från denna regel gäller 1 maskin med vokala insatser.)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jobbigt...

Sånt här gillar jag, alldeles för mycket för att låta bli.

Nä, är det någon som vill ha en reggeagrund att jobba vidare med? (Jo det finns en grund som kan behöva sång och lite gitarr)

Själv skall jag göra Thorntastiskmusik istället... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har fått två frågor så jag uppdaterar tråden.

Ja, det är helt okej att göra ett bidrag tillsammans med andra.

Nej, du måste inte tävla anonymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått två frågor så jag uppdaterar tråden.

Ja, det är helt okej att göra ett bidrag tillsammans med andra.

Nej, du måste inte tävla anonymt.

Kommer man kunna få lyssna på produktionerna i efterhand, eller på någon av dem som redan är inskickade redan nu?

mvh

fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Antingen var intresset svalt eller så var begränsningarna för svåra. Jag fick in två bidrag.

(Hade det blivit åtminstone fem-sex bidrag hade jag smygit in något eget också.)

Röstningen blir också lite udda när det bara finns två kandidater, så vad tycker ni att jag ska göra nu?

Ska jag kasta upp de två låtarna här och så får alla lägga EN röst på sin favorit?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker du skall slänga upp bidragen så man kan ta del av hur det är gjort.

Och mitt bidrag är utom tävlan eftersom jag redan har premiärspelat låten på forumet så det gör väl kröningen av vinnaren lätt 😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

...utom tävlan eftersom jag redan har premiärspelat låten på forumet
Inte alls, eftersom...
- Du behöver inte tävla anonymt (vilket skett i tidigare kompos)

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bumpar så här på söndagkvällen.

För er som inte har R4 så låter mitt bidrag så här i mp3 format:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=55908

Det är ruggigt minimalistiskt:

En Thor för bas

En Thor för Melodislinga

Och tre Thor för trummorna.

Tre instrument kan man säga.

En sedan är det delay och reverb och dist och en Thor som gör filtereffekter.

Kanske kan jag lägga upp bilder och en liten beskrivning av uppställningen i Reason runt denna låt?

Tänker på dom som inte har Reason.

Vad tror du Linus?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade båda bidragen skarpt! Svårt att välja någon. Men Dr Loop får min röst tack vare användandet av Röstsamplingar. Riktigt grymma setups ni båda gjort. Jag satt som ett frågetecken hela tiden. Nu vet man att det finns en hel del att lära sig i programmet fortfarande. Bra jobbat båda!

Ett plus i kanten till eXode för dina härliga melodier, riktigt skön old school techno.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

eXode har gjort bra refills man kan ladda hem hos propparna.

Grym helt enkelt.

En luring med att trigga Thor trummorna från Redrum, coolt gjort!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Bumpar så här på söndagkvällen.

För er som inte har R4 så låter mitt bidrag så här i mp3 format:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=55908

Det är ruggigt minimalistiskt:

En Thor för bas

En Thor för Melodislinga

Och tre Thor för trummorna.

Tre instrument kan man säga.

En sedan är det delay och reverb och dist och en Thor som gör filtereffekter.

Kanske kan jag lägga upp bilder och en liten beskrivning av uppställningen i Reason runt denna låt?

Tänker på dom som inte har Reason.

Vad tror du Linus?

Härlig synth, plus för minimalistiskt men ändå kreativt. Nice vocodat ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...