Jump to content
Annons

Från Skiss till Release.


Pesek

Recommended Posts

Detta är ett dilemma för mig. Jag får aldrig några låtar klara därför att jag blir för rastlös. Måste ta mikro pauser hela tiden, för annars dör inspirationen för mig.

Jag vänder mig nu till er som har rutin och erfarenhet av: idé - skiss - produktion - inspelning - mixning - mastring - release, oavsett om ni gör allt i denna kedjan eller inte. Vad jag vet jobbar de flesta fram till mixnings delen och låter någon annan(företag) jobba med det och även mastring(kanske mer inom proffs scenen?).

Hur lång tid tar det för er att få en låt klar från en idé och hur gör ni för att hålla disciplinen uppe?

I vilken ordning rekommenderar ni att man jobbar(jag vet, individuellt men ändå) ?

Jag har problemet att jag börjar lägga massa effekter och liknande för tidigt(enligt mig iaf), vilket gör det lite rörigt att jobba. Hur gör ni?

Effekter på spår(delay,reverb mm), ska man vänta med dessa tills att man känner att själva arrangeringen är klar eller kör ni med dessa direkt?

Anledningen till denna tråd är att jag känner att just denna biten är det som förstör för mig. Jag kan inte sitta 10 timmar om dagen med musiken utan det är främst helgerna jag kan/måste utnyttja för musiken. Jag vill bli duktig på att göra klart låtarna jag börjar på, annars blir ju en satsning inom musik ganska meningslös.

Tackar för all input som ni kan ge. Tar gärna emot tips på material man kan läsa med tips från proffs hur de arbetar och vad de rekommenderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Detta är ett dilemma för mig. Jag får aldrig några låtar klara därför att jag blir för rastlös. Måste ta mikro pauser hela tiden, för annars dör inspirationen för mig.

Jag vänder mig nu till er som har rutin och erfarenhet av: idé - skiss - produktion - inspelning - mixning - mastring - release, oavsett om ni gör allt i denna kedjan eller inte. Vad jag vet jobbar de flesta fram till mixnings delen och låter någon annan(företag) jobba med det och även mastring(kanske mer inom proffs scenen?).

Hur lång tid tar det för er att få en låt klar från en idé och hur gör ni för att hålla disciplinen uppe?

I vilken ordning rekommenderar ni att man jobbar(jag vet, individuellt men ändå) ?

Jag har problemet att jag börjar lägga massa effekter och liknande för tidigt(enligt mig iaf), vilket gör det lite rörigt att jobba. Hur gör ni?

Effekter på spår(delay,reverb mm), ska man vänta med dessa tills att man känner att själva arrangeringen är klar eller kör ni med dessa direkt?

Anledningen till denna tråd är att jag känner att just denna biten är det som förstör för mig. Jag kan inte sitta 10 timmar om dagen med musiken utan det är främst helgerna jag kan/måste utnyttja för musiken. Jag vill bli duktig på att göra klart låtarna jag börjar på, annars blir ju en satsning inom musik ganska meningslös.

Tackar för all input som ni kan ge. Tar gärna emot tips på material man kan läsa med tips från proffs hur de arbetar och vad de rekommenderar.

Jag räknar mig själv inte som proffs eller så.. men jag brukar bara leka lite med plugins, få någon idé, spela in via midi, fixa i pianoroll (jag använder fl), sätta bas mm.

Sen när själva Instrumentalet är klart kanske jag börjar med text skrivning mm. sen spelar jag in, fixar klart och sen gör jag en "release" på forumet och min sida.

Allt som allt brukar det ta från några dagar till några veckor!

Det du sa om effekter och sånt brukar jag lägga på under tiden jag jobbar... 😎

Redigerat av djstyler
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Jag räknar mig själv inte som proffs eller så.. men jag brukar bara leka lite med plugins, få någon idé, spela in via midi, fixa i pianoroll (jag använder fl), sätta bas mm.

Sen när själva Instrumentalet är klart kanske jag börjar med text skrivning mm. sen spelar jag in, fixar klart och sen gör jag en "release" på forumet och min sida.

Allt som allt brukar det ta från några dagar till några veckor!

Det du sa om effekter och sånt brukar jag lägga på under tiden jag jobbar... 😄

Av någon anledning tror jag att han syftade på riktig musik.

Kan dock ha fel =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är inte heller proffs på inspelning men när jag väl börjar vill jag få det klart...helst fort! Vill gärna ha hela låten klar i skallen innan jag bandar. Det som händer med pålägg sen är bonus=) Speltid för mig är 5% och mixning som noob är 95%. Det är helt förödande och jag vill gärna slå sönder datorn ibland. Känns som att tekniken är flera hundra år bättre än mig!

Jo...pluggarna får komma sist...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Detta är ett dilemma för mig. Jag får aldrig några låtar klara därför att jag blir för rastlös.

Ja men då blir du än mer rastlös när du inte får något klart eller hur? Frustrerad att inget blir klart? Kan man inte ens få en hel låt är det knappast någon vits med mixning. Vad ska man med det till när man inte ens kan göra klart låtar? Du får lära dig göra klart en låt. Ge fan i att ens börja med mix eller annan låt innan du har gjort klart en låt. Lägg all energi på en enda låt och få den klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

n1kko (oregistrerad)

För mig blir soundet eller "mixen" en del av låten när man jobbar. Har allt som oftast en idé, kan vara ett riff, en ackordföljd eller ibland en hel låt. Sen utvecklar jag det. Spelar in nån gitarr, trixar ihop nåt trumbeat, kanske leker med lite syntar osv. Oftast brukar jag klippa och klistra en jävla massa i början. För att få upp strukturen på låten. Och samtidigt lägger man temporära EQs och compressorer m.m för att få de olika delarna att passa ihop. Så när låten är färdiginspelad och arrad är mixen för det mesta i princip klar.

finns väl inga rätt och fel egentligen? Det handlar väl mest om att hitta ett sätt som funkar för en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
finns väl inga rätt och fel egentligen? Det handlar väl mest om att hitta ett sätt som funkar för en själv.

Jo det är visserligen sant. Var och en hittar sitt sätt. Så länge man vet vad man gör och får det att fungera bra är allt väl. Men när man inte ens får en färdig låt, då finns det ingen anledning börja mixa. Då är det dags få rätsida på att lära sig göra färdiga låtar. Annars kommer man bara än mer ifrån en färdig låt. Vet inte varför många har det här problemet. Har varken svårt börja eller avsluta en låt. För höga krav på sig själv? För hård mot sig själv och för självkritisk? Kanske det. Då är det dags att hänga av sig sådana krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är visserligen sant. Var och en hittar sitt sätt. Så länge man vet vad man gör och får det att fungera bra är allt väl. Men när man inte ens får en färdig låt, då finns det ingen anledning börja mixa. Då är det dags få rätsida på att lära sig göra färdiga låtar. Annars kommer man bara än mer ifrån en färdig låt. Vet inte varför många har det här problemet. Har varken svårt börja eller avsluta en låt. För höga krav på sig själv? För hård mot sig själv och för självkritisk? Kanske det. Då är det dags att hänga av sig sådana krav.

Du har många poänger i det du säger, jag är otroligt självkritisk. En faktor i mitt liv är många bollar i luften, jag önskar att mitt enda intresse och passion vore just musiken. Känner mig som en marionett där mina olika intressen drar mig åt olika håll hela tiden. Det skall dock tilläggas att det blivit bättre, har lyckats hitta någon form av disciplin i studion. Jag kör 1 timme om dagen och det har fungerat helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

n1kko (oregistrerad)

Jag tror att det är lathet ofta. Man orkar inte ta tag i saker och lägga till den där sista touchen när det är så mycket enklare (och roligare?) att börja på nåt helt nytt när inspirationen flödar.

Sätt dig ner och klura ut vad du skulle vilja bli bättre på och vad det är som gör att du inte får klart låtar. Och jobba sen stenhårt på att bli bättre på den delen!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
En faktor i mitt liv är många bollar i luften, jag önskar att mitt enda intresse och passion vore just musiken.

Nej det ska du inte önska dig alls. Det är inget bra mål att ha ett enda intresse och passion. Det är genom allt annat man ägnar sig som man får en hel del nya energier och inspiration ifrån också.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag försöker spara arbetet som kräver mer kreativitet tills att jag verkligen är tillräckligt kreativ:) hehe det kanske låter dumt men det är inte helt sällan man sitter och är überkreativ och sen helt plötsligt måste börja klippa och småpilla en massa tills kreativiteten försvinner.. strunta i det för stunden och fixa det när din inspiration helt är slut!!

så tänker jag när jag jobbar med en låt som både ska skrivas, spelas in, och produceras samtidigt. Mix, redigering och allmänt pill kräver inte kreativitet så som låtskrivande och arrangemang gör. så arbeta med rätt arbete när du väl har inspirationen!!

sedan försöker jag verkligen hålla på att först skriva refräng och vers, sedan göra ett arrangemang (från början till slut) och SEN börja pilla med grejer.. men det skiter sig alltid och det slutar oftast med att man arrangerar om låten helt som det sista man gör:)

(har tänkt börja tvinga mig till att skriva låten helt utanför datorn på gitarr eller piano från början till slut innan någonting spelas in)

när låtarret väl sitter och allt är inspelat/producerat så nollställer jag mixen och försöker ta en paus på några dagar (svårt med deadlines iofs) och sen mixar med fräsha öron. lämnar man sedan inte iväg till mastring så blir det ytterligare en paus innan man gör det själv. och då med en bounce, INTE I mixen.

Studion är en plats där man tvingar sig själv att göra saker. Jag tror stenhårt på att alla "de stora" i branchen är mästare på att kunna kontrollera sig själv.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen precis det du skriver om.

Det finns antagligen olika sätt att komma åt det, men det här funkar för mig.

Det första är att ge upp att vara perfektionist. Då blir aldrig något klart.

Träna istället att få färdigt saker. Det viktiga är det du lär dig på en sån övning, inte själva slutresultatet. Men du kommer bli förvånad. Gör en brutal tidplan och träna på 10 låtar. Exempel, det får bara ta en timme att spela in låten, en timme att mixa den, en timme att mastra och göra färdigt den. Svettigt och brutalt. Sätt på äggklockan, kör första timmen. Ta paus. På med äggklockan igen. Det går åt helvete för det mesta. Bara att köpa. Min gissning är att 9 av 10 låter som görs inte håller måttet. Det kanske inte gäller dig förstås. Men om det är så är det lika bra att få ut dem ur systemet. Den där 10:e som håller, spara den några månader och se om det är en hit. Då hamnar vi i ett nytt läge. Men kom ihåg att det är låten som gör den till en hit, inte inspelningen eller mixningen.

Nå, du kanske inte ens har skrivit 10 låtar på sista året. Återigen ett exempel på hur perfektionismen blockerar saker. Träna i stället på att få grejer ur händerna. Bestäm att du skall skriva en om dagen under en vecka. Det blir 7 färdiga låtar. 6 av dem är dåliga eller till och med stinker. En av dem kanske är användbar.

Hela syftet är att träna upp ett kreativt flöde. Bättre att det blir något färdigt än att det inte blir något färdigt. Kanske är det dåligt- visst men vänta några veckor innan du bestämmer det. Om man kritiserar varje steg på vägen just när man gör grejerna så blir det aldrig något alls. Bara frustration.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör för det mesta låten helt och hållet i huvudet. Jag har, med åren, lärt mig att inte börja ta ut den på gitarr eller framför datorn då jag märkt att, så fort jag gör det, så riskerar grundidén med låten att blekna bort. Innan jag sätter mig med gitarr eller dator är melodi, ackordsföljd, låtstruktur inkl ev solon, grundkomp på alla instrument klara - minst. Ofta kan till och med trumkompet vara klart ner på detaljnivå, basgång klar etc. Olika stadier finns men grundidén är klar.

Ändras då inte låten efter hand som jag jobbar fram den med hjälp av det jag har idatorn? Jo, det kan gott hända. Skillnaden är dock att om den grundläggande låtidén är klar så sker förändringrna utifrån att jag vet vad jag är ute efter. Är låten inte riktigt klar upplever jag att allt det roliga som finns i datorn riskerar att dra iväg låten åt fel håll. Jag har många exempel på detta. Vad värre är - jag hittar aldrig tillbaka till grundidén igen.

Sen jobbar jag fram låtens olika delar i datorn. Här kan jag arbeta hursomhelst. Ibland börjar jag med refräng, ibland i den ordning sakerna skall dyka upp. Ibland kommer trummorna först, ibland kan det vara gitarr, synth eller bas.

Jag jobbar fram en demo. Jag anser mig vara färdig när jag kan svara "ja" på frågan: "Kommer gruppmedlemmarna att kunna uppfatta vad jag är ute efter?" Då får varje medlem låten att lyssna på. En tid senare träffas vi i replokalen och jag försöker ge lite mer bakgrund till låten och vart jag skulle vilja nå och de andra för fram sina åsikter.

Sen vidtager en jobbig men oftast rolig process där vi under ett antal rep jobbar fram låten. I vissa låtar ändras mycket och det tar lång tid att bli färdig, i andra går det på ett par - tre rep.

Sen brukar vi fortsätta repa låten under minst ett par - tre månader och vi spelar in lite enkelt i lokalen så att alla kan lyssna hemma och ge förslag på ändringar.

Sen spelar vi in alla instument utom sång till ett click eller trumloop i det tempo vi bestämt. Sen träffas jag o trummisen och spelar in trummorna. Sen fortskrider inspelningen på olika sätt och detta sker över lång tid. När trummisen är färdig inspelad får basisten en inspelning på dessa att öva till så att han vet exakt hur trummorna låter/ spelar.

Som Ni förstår tar allt detta lång tid. Det passar oss ur en massa perspektiv. Vi vill vrida o vända, vi har familjer, heltidsjobb, hus och en massa som skall funka utanför musiken också.

Sen tror jag på att ta många pauser. Både korta pauser när man skapar men också längre där låten "glöms bort" ett tag. När man tar upp låten igen hör man ofta rätt tydligt vad som bör göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriva låt: Är det en riktig låt med genomtänkt text och melodi tar det några månader upp till några år, men så skriver jag inte effektivt utan bara när jag inte tänker på att jag gör det. Spela in tar nån timma och det gör jag fort som bara den för att slippa det. Repar gör jag ibland för att fördriva tiden men låtarna går ändå oftast runt nånstans i bakhuvudet. Mixar gör jag samtidigt som inspelning, när jag tänker på helheten och hur jag vill att varje instrument ska låta.

Är det samarbeten sänker jag ambitionsnivån till noll och tar tag i idéer, både mina och den andres, i samma takt som de kommer helt utan att värdera dom. Då går låtskrivning, inspelning och allt annat på nån timma.

Disciplin har jag inte och ser bara som en fiende. Mitt bränsle är hellre att ha kul och tänka att det blir som jag vill när jag gör det jag känner för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av någon anledning tror jag att han syftade på riktig musik.

Kan dock ha fel =)

Vad sjutton menar du med "riktig" musik? Audio ist för midi.. ditt inlägg fick mig att tappa tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det inte som att jag spelar in en låt i taget, jag spelar in ett helt album under samma period. Ungefär ett år brukar det från jag har börjat inspelningen tills mastern är klar. Då kan de äldsta låtarna vara två tre år, och de nyaste några månader. Flera album kan överlappa när det gäller att skriva låtarna, men aldrig inspelning och mixning.

Först skriver jag låtarna, och då rör de inte datorn. Jag spelar som mest in några ackordföljder och melodier på en gammal mp3-spelare så jag inte glömmer bort dem. När jag känner att jag har en hel låtlista på tio tolv låtar så börjar jag spela in. Då har jag skrivit klart alla låtarna och har tänkt ut grundläggande instrumentsättningar och spelsätt osv. Och jag har definitivt en klar idé om hur soundet på hela skivan ska vara.

Då börjar jag spela in, alla låtarna lite hipp som happ, jag lägger det instrument på den låt som jag känner för. Naturligtvis de mest grundläggande instrumenten först, oftast akustiska gitarrer eller piano. Eftersom jag vet hur jag vill att soundet ska vara på låtarna så finns det ingen anledning att inte börja mixa mot det redan under inspelning. Har jag lagt på ett par akustiska kompgitarrer så eq:ar och komprimerar jag dem ungefär som jag vill ha dem redan då, även om jag kanske finputsar allting senare. Lägger jag på trummor (som jag gör med midi) så kör jag inte bara ett slasktrumset först, utan jag plockar fram exakt de ljud jag vill ha och fixar till det.

Nästan alltid blir det naturligtvis att jag kommer på nya idéer under tiden, och märker att vissa grejer jag hade tänkt inte fungerar. Då provar jag att göra på ett nytt sätt bara. Jag har inga som helst problem med att sitta i en vecka i sträck och peta med ett pianospår bara för att sen ta bort det helt för att låten klarar sig bättre utan det. Några gånger har jag spelat in nästan färdigt på en låt och skrotat den för att den inte är tillräckligt bra för skivan.

Jag ser inte inspelning och mixning som två separata arbeten. Båda handlar om att skapa de ljud som utgör låten. Att spela in ett gitarrsolo är inte fundamentalt skilt från att lägga på ett reverb på trummorna eller panorera ut ett barnskratt till höger. Det är bara olika delar av att få låten att låta som man vill.

Om jag inte jobbade med hela album åt gången skulle jag nog aldrig få nånting gjort. Även när jag skriver låtarna så har jag i bakhuvudet hela tiden att de ska passa ihop som en skiva. Då har jag ett tydligt mål att jobba mot hela tiden, annars vore det hopplöst och inte alls lika kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...