Jump to content
Annons

Köpråd ang thoman och les paul.


robban

Recommended Posts

Tjenare här kommer min första tråd här på forumet!

Det är såhär att jag länge tänk kosta på mig en ny elgitarr då jag e jävligt trött på min gammla. Har kollat mycket på gitarrer i butiker och provspelat osv. De ja kommit fram till e att ja defenetivt ska ha mig en Les Paul modell av Gibson eller epiphone, möjligtvis annat märke om ni har nått bra förslag? När jag tittar på thoman så inser jag att de blir mycket billigare att beställa där ifrån efter eftersom de har väldigt pressade priser. De ja då undr är:

1. Om det är bra och säkert att beställa från dem

2. Om de e krångligt att skicka tillbaka guran om den skulle krångla eller gå sönder på något vis

3. Om jag ska köpa en billigare Gibson för cirka 8-10 tusen elller satsa på en lite finare epiphone för 5-8 tusen.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

jag kan svara på de två första frågorna iaf. Jag har beställt därifrån ett par gånger och det har funkat kanonbra båda gångerna. Första gången var det en kompis som la ordern eftersom vi var flera stycken som skulle handla (dela på fraktkostnaden) och han hade beställt dyrast grejor. Då krånglade grejen jag köpte och eftersom ordern var från honom blev det lite struligt, men jag måste säga att de löste det så bra de kunde. De tog tillbaks varan och ersatte den med en ny som de skickade till mig, kostnadsfritt! Tror jag skickade den en fredag och fick den nya fredagen efter, så de är inte långsamma direkt.

När det gäller gitarrer finns det andra som kan svara mycket bättre än jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag kan iallafall svara på den första frågan då jag själv har beställt 2 gånger ifrån dom för sammanlagt ca 5000 kr.

Och det är ett väldigt seriöst företag. Jag betalade förskott båda gångerna och varorna blev skickades dagen efter eller dagen efter det. Väldigt grym support och snabb leverans!

Rekommenderar dom framför allt 😛

På den andra frågan skulle jag väll gissa att det du behöver göra är att sätta gitarren och alla andra medföljande prylar i den lådan gitarren kom i, och sedan sticka till posten o skicka iväg den. Du kommer få betala frakten tillbaka till dom!

Du kan även titta på ESP's Les Pauls. Jag har hört att EC1000 och Eclipse modellerna ska vara riktigt fina och bra instrument! Har dock aldrig spelat på en.

Men en lite billigare Gibson skulle jag rekommenderat framför en halvdyr/dyr Epiphone.

Men jag skulle tro att du får mest gitarr och kvalité för det priset av ESP. Dessutom är dom såååå fina! 😉

Hoppas det löser sig med ditt gitarrval ! 😄

EDIT: Om du väljer ESP gitarrerna, så kommer du förmodligen få med EMG mickar, vilket är en personlig smak vad man gillar för gitarrljud. Om du gillar EMG-ljud, välj då ESP Eclipse-modeller då de flesta kommer färdiginstallerade med sådana.

MVH Daniel

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla Hagström Swede!! bättre en epiphone. kostar ca 6500:-, finns nog en del på vendolin och blocket. det som skiljer gibson modellerna tror jag främst är lacken, de fulaste och enklaste kostar runt 10000:- och sen går det uppåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar det får nog bli att beställa från thoman :rolleyes:

men sixties menar du att de som skiljer de dyra gibsonmodellerna från de billigade e lacken ?

ja, tror det är det som är den största skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

LTD´n är ingen allroundgura om du frågar mig. EMG mickarna är mest lämpade för metalbruk, har en själv och använder den till att lira hårdrock :rolleyes: Knalla in på någon lokal musikaffär och provspela en Gibson LP Studio. Trevilga gitarrer tycker jag men tyvärr finns dom inte i samma snygga lack som dom dyrare modellerna. Den svarta Studion är jäkla fin annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare här kommer min första tråd här på forumet!

Det är såhär att jag länge tänk kosta på mig en ny elgitarr då jag e jävligt trött på min gammla. Har kollat mycket på gitarrer i butiker och provspelat osv. De ja kommit fram till e att ja defenetivt ska ha mig en Les Paul modell av Gibson eller epiphone, möjligtvis annat märke om ni har nått bra förslag? När jag tittar på thoman så inser jag att de blir mycket billigare att beställa där ifrån efter eftersom de har väldigt pressade priser. De ja då undr är:

1. Om det är bra och säkert att beställa från dem

2. Om de e krångligt att skicka tillbaka guran om den skulle krångla eller gå sönder på något vis

3. Om jag ska köpa en billigare Gibson för cirka 8-10 tusen elller satsa på en lite finare epiphone för 5-8 tusen.

Tacksam för svar!

Jag skulle aldrig köpa en gitarr utan att provspelat den, helst jämfört med flera likadana..

Kan skilja en hel del i injustering och spelkänsla mellan likadana gitarrer..

Lycka till med guraköpet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

/.../ det som skiljer gibson modellerna tror jag främst är lacken, de fulaste och enklaste kostar runt 10000:- /../

De fulaste 🤪

Sen när blev gibsongitarrer fula? :rolleyes:

Anyhow OnTopic 🙂

Jag tycker definitivt att du ska välja en billigare Gibson ist för en Epiphone, men som tidigare nämnts så tycker jag att du ska kolla igenom begagnatmarknaden, med lite flyt kan du ramla över en jättefin gitarr för småpengar 😄

Lycka till

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag vet braaa många svenskar som handlat/handlar från Thomann.

Thomann är nog det populäraste, iaf som vi gitarrister (från forumet www.diskantforum.se) brukar handla ifrån.

Thomann är bra att ha att göra med. De är 100% pålitliga. De kan dock göra fel precis som alla andra butiker.

Jag har handlat därifrån typ tre gånger, det har gått bra. Men de har inte varit jätteproffsiga alla gånger. Det har dock alltid löst sig och de är väldigt generösa.

Du har full garanti där, de bjuder på frakt i båda riktningarna när du ska skicka tillbaka något för reparation.

Vill du komma undan billigt, få exakt samma produkt - och du kan tänka dig lite längre leverans- och reparationstider - så köp därifrån.

Glöm dock inte att det finns många andra tyska butiker som är minst lika bra.

Musikschmidt, Musikproduktive, Music store m.fl... jag vet inte så mycket om dem dock, men jag vet folk som handlar därifrån och de är proffsiga och bra. De är oftast lite billigare också. Thomann har svensk moms i priset pga de säljer så mycket till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som jag fått en ganska bra uppfattning och info om de olika les paul modellerna och de luter nog mot en billigare gibson.. typ studio vit eller röd från thomann då de ju faktiskt verkar riktigt bra. Tack som fan för alla svar de har väldigt mycket :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bort nätbutiken www.musicstore.de

Precis lika bra som Thomann. Sortiment, deals och priser varierar så det är värt att jämföra de båda butikerna. Jag har handlat därifrån flera gånger och är mycket nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

/.../ det som skiljer gibson modellerna tror jag främst är lacken, de fulaste och enklaste kostar runt 10000:- /../

De fulaste 😎

Sen när blev gibsongitarrer fula? 😳

sen de började tillverka denna: annars är de ju skitsnygga, fast hagström har snyggare huvud och stämskruvar.

big_182839.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

/.../ det som skiljer gibson modellerna tror jag främst är lacken, de fulaste och enklaste kostar runt 10000:- /../

De fulaste 🙂

Sen när blev gibsongitarrer fula? 😄

sen de började tillverka denna: annars är de ju skitsnygga, fast hagström har snyggare huvud och stämskruvar.

big_182839.jpg

Okej, den modellen är väl kanske inte det snyggaste 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Om det är bra och säkert att beställa från dem

2. Om de e krångligt att skicka tillbaka guran om den skulle krångla eller gå sönder på något vis

3. Om jag ska köpa en billigare Gibson för cirka 8-10 tusen elller satsa på en lite finare epiphone för 5-8 tusen.

1. Ja det är säker, varan kommer fram!

2. För det första tror jag att du har hela en månads öppet köp. Därefter garanti i 1-3 år. Så det är precis som när

du handlar här. Dock innebär det ju krångel för dig eftersom du själv får pynta frakten om du ska skicka tillbaka den.

3. Själv skulle jag välje "billgiare Gibson" alternativet. Dock har jag ett annat tips till dig:

Tidigare i år köpte jag själv en Gibson Explorer Cherry 76' från en gitarrsäljare i Detroit. Denna gura ligger i Sverige på

ca 14000, jag fick gitarren för 5200 + frakt (800). Sen tillkom en tullavgift på 1800 så det blev 7800 totalt, vilket är ett kanonpris.

Dollarn är så pass låg att det lönar sig enormt. Jag hittade honom via Ebay, så mitt tips är helt klart att ta en titt där innan du bestämt

dig!

PS. från Thooman får du ingen tullavgift då Tyskland är inom EU.

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att om du köper i butik ingår det att man får den perfekt justerad vid köp. Köper du på nätet så bör du räkna med att den kan behöva en liten översyn efter flygresan. Så om du inte är duktig på att serva och justera en elgitarr kan du lägga på ett par hundralappar på priset från exempelvis T-butiken.

I övrigt skulle jag passa mig för att köpa billiga gitarrer på nätet då kvalitetskontrollen ofta är lite sämre på lågprisgitarrer, större risk för måndagsexemplar med andra ord. Köper man däremot lite dyrare grejer från Gibson och Fender är det sällan något problem även om inget företag är perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag följt tråden ett tag så passade jag på att känna på en Tangle(någonting) på Jam i Linköping häromdagen. Det var en LP Rosewood eller Cherry sunburst. Men skitsamma, dröm om min förvåning. Helt fantastisk gitarr till priset för bara 2700. Nu kan det vara så att butiken ägnat timmar att justera den rätt men helt klart prisvärd. Lacken var också snygg men den kanske inte är så hållbar som orginalet, vad vet jag.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag följt tråden ett tag så passade jag på att känna på en Tangle(någonting) på Jam i Linköping häromdagen. Det var en LP Rosewood eller Cherry sunburst. Men skitsamma, dröm om min förvåning. Helt fantastisk gitarr till priset för bara 2700. Nu kan det vara så att butiken ägnat timmar att justera den rätt men helt klart prisvärd. Lacken var också snygg men den kanske inte är så hållbar som orginalet, vad vet jag.

Kolin

Dom verkar ha väldigt mycket gitarr för pengarna i prisklassen 2 - 3000:- generellt tycker jag. Har spanat länge på deras Tanglewood modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

/.../Men de har inte varit jätteproffsiga alla gånger. Det har dock alltid löst sig och de är väldigt generösa./.../

Är det inte det som innebär att vara proffsig, att lösa problem som uppstår? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Oj, detta var verkligen mitt område 😄

Att handla från Thomann är absolut inga problem. Servicen är bra mycket bättre än andra nätbutiker i Sverige som jag provat. Så om du ska handla därifrån så kan du göra det utan att bita på naglarna.

Jag har handlat gitarrer, monitorer, sladdar, mickar, trådlösa system mm. utan att ha några som helst problem.

Men om eftersom du funderar på Gibson eller Epiphone så misstänker jag att det är första gången med en dyrare variant av gitarr. Gibson är bättre ur mitt perspektiv. Det finns dock en och en annan Epiphone som är bra men de är mer sällsynta relativt Gibson. Gibsongitarrerna varierar också ganska mycket, fast det är få som är "dåliga" (t.o.m. en kinagitarr av nonamebrand kan vara bra idag).

Istället för att köpa en ny gitarr skulle jag satsa på en begagnad Gibson Classic (Om du kan stå ut med de gröna inläggen). Om du gillar gitarren så behäller du den. Om du tycker att den är dålig/ful/inte passar mm så säljer du den och förlorar förhoppningsvis inga pengar.

Själv har jag provat mig fram och har haft Gibson i olika varianter (Les Paul Classic, Junior och Custom samt en 335:a och en Lucille). Dessa finns dock inte kvar sedan jag hittat "hem" i en PRS (Paul Reed Smith, masterbuilder som kommer från Gibson och startade eget).

Men smaken är som baken. Jag gillar dessutom en hederlig gammal japanTele.

Summering:

1. Köp begagnat - men prova först

2. Handla på Thomann.

3. Viktigast!!! Följ din magkänsla och våga bli kär i en gitarr... samla pengar och sedan är den din!

Lycka till. 🙂

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag håller med Biran. Att köpa en gitarr utan att ha provat just det exemplaret som du köper är inget jag skulle vilja göra.

Gitarrer är hantverk och kan skilja sig även hos de bästa tillverkarna.

Och som redan är sagt, resan för gitarren innebär att du troligen behöver se över gitarren igen, iallafall om du köper vintertid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller förvisso med om att gitarrer är hantverk. Men då ska de kosta en del. En LP från Thoman eller Jam för ett par tusen är inget hantverk. Men jag testade att beställe en svart LP kopia från Thoman idag för 1500 pix. Jag lovar att återkomma när jag får hem den. Äger ju en riktig Gibson att jmf med och har oxå haft en LP Black Beauty från 57, samt en del andra Gibson modeller så jag förväntar mig inte att det beställda exet ska kännas som dessa. Men, som sagt. Jag hör av den när den kommer hem.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller förvisso med om att gitarrer är hantverk. Men då ska de kosta en del. En LP från Thoman eller Jam för ett par tusen är inget hantverk. Men jag testade att beställe en svart LP kopia från Thoman idag för 1500 pix. Jag lovar att återkomma när jag får hem den. Äger ju en riktig Gibson att jmf med och har oxå haft en LP Black Beauty från 57, samt en del andra Gibson modeller så jag förväntar mig inte att det beställda exet ska kännas som dessa. Men, som sagt. Jag hör av den när den kommer hem.

Kolin

en epi special custom eller vad den heter?!

En sådan renoverade jag totalt för ungefär samma summa som själva instrumentet kostade.. :rolleyes:

Han som jag gjorde jobbet åt hade haft gitarren i ca. 1,5 år.

Den blev riktigt skön och jag har själv haft den på en inspelning av en skiva.

Dock vill jag varna dig för att det inte är bästa bygget jag sett. hehe

Greppbrädan hade lossnat uppe vid halssadeln och 2 bandlängder nedåt.

De ingrepp jag gjorde var följande:

Reparering av greppbrädan som lossnat och sen upputsning så detta inte var så synligt.

byte av hela stallet till gibson original

byte av mickar till dyrare epimickar. de som jag drog på var från en Epi Sheraton

halsjustering

bandslip och rengörning av hela greppbrädan och sen behandling av träet däri.

utbyte av alla plastdetaljer; ton- och volymrattar (från de tråkiga svarta till bärnstensliknande från GMF)

rythm/treblebrickan blev krämvit och mikrofonsargarna blev det med.

all kabeldragning byttes ut och alla lödningar gjordes om.

vridpotentiometrar byttes ut mot nya fräscha. - All elektronik byttes ut. även switchen...

Halssadeln byttes och slutligen fick den nya fräscha strängar och intonation (strängar=0.12-0.54 stämt B,E,A,d,f♯,B ) 😛

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller förvisso med om att gitarrer är hantverk. Men då ska de kosta en del. En LP från Thoman eller Jam för ett par tusen är inget hantverk. Men jag testade att beställe en svart LP kopia från Thoman idag för 1500 pix. Jag lovar att återkomma när jag får hem den. Äger ju en riktig Gibson att jmf med och har oxå haft en LP Black Beauty från 57, samt en del andra Gibson modeller så jag förväntar mig inte att det beställda exet ska kännas som dessa. Men, som sagt. Jag hör av den när den kommer hem.

Kolin

Vilket skitsnack, ju billigare gitarr desto mera noga att testa före köp..

Billiga gitarrer kan skilja som natt och dag,

för att tillverkningen INTE har samma kvalitetskontroll (krav att leva upp till) som dyra gitarrer har..

En gitarr är och kommer att förbli ett hantverk pga att trä är ett levande material,

som kräver olika injusteringar beroende på träkvaliten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...