Jump to content
Annons

Radiospelningar


bakke

Recommended Posts

När jag inte sitter hemma och spelar in musik så jobbar jag med att driva en lokal radiostation i Sandviken, Radio Sandviken heter vi och vi finns på www.radiosandviken.com. Jag tänkte bara skriva att om nån vill få sin musik spelad så får du gärna maila en mp3-fil eller skicka en platta. Har du en låt uppladdad här på forumet som du vill ha spelad så skicka bara ett PM till mig så lyssnar vi den vägen!

Jag kan inte lova att vi spelar allt som skickas in men vi har som mål att vi ska spela allt som är bra, oavsett om det är en platta från något av de stora skivbolagen eller en demo från en hemmastudio.

Adress:

Radio Sandviken

Solbergsvägen 2

811 34 Sandviken

Mail: musik@radiosandviken.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena, jag har en låt som ni gärna får spela, en ny sommarplåga.. 😉

Jag kan skicka när jag kommer hem, om ni kan vara intresserade. Mer åt eurodisco-hållet..

/Robin

När jag inte sitter hemma och spelar in musik så jobbar jag med att driva en lokal radiostation i Sandviken, Radio Sandviken heter vi och vi finns på www.radiosandviken.com. Jag tänkte bara skriva att om nån vill få sin musik spelad så får du gärna maila en mp3-fil eller skicka en platta. Har du en låt uppladdad här på forumet som du vill ha spelad så skicka bara ett PM till mig så lyssnar vi den vägen!

Jag kan inte lova att vi spelar allt som skickas in men vi har som mål att vi ska spela allt som är bra, oavsett om det är en platta från något av de stora skivbolagen eller en demo från en hemmastudio.

Adress:

Radio Sandviken

Solbergsvägen 2

811 34 Sandviken

Mail: musik@radiosandviken.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Är ni anslutna till Stim ?

Ja, om du menar att vi betalar licens för den musik vi spelar. Jag trodde det var en självklarhet att radiostationer betalar stimlicens så jag tänkte inte på att skriva nåt om det, vi betalar till både Stim, Ifpi och Sami.

Edit: Skrev med Ifpi och Sami också.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde det var en självklarhet att radiostationer betalar stimlicens

Man skulle kunna tro det men så är inte alltid fallet , framför allt inte i Lokalradio och Internetradio.

Men i och med att ni verka seriösa kanske man ska överväga att skicka en låt... 🙂

Det du glömda att skriva var vlken typ av musik ni spelar , eller om ni har olika program för olika stilar.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde det var en självklarhet att radiostationer betalar stimlicens

Man skulle kunna tro det men så är inte alltid fallet , framför allt inte i Lokalradio och Internetradio.

Men i och med att ni verka seriösa kanske man ska överväga att skicka en låt... 😉

Jag tror inte att det är så vanligt inom FM-radio, då är det säker mer vanligt att man lägger upp en shoutcastserver och kör webradio för kompisarna utan licens.

Tyvärr så är stimlicensen inget som en låtskrivare tjänar några pengar på när det gäller sändningar i närradio eller webradio. Vi har ingen skyldighet att rapportera vilka låtar vi spelar, vi har inte ens nån möjlighet att göra det! Vi rapporterar in hur många timmar vi spelar musik varje år, betalar in en klumpsumma till Stim, Ifpi och Sami och sedan går pengarna till de låtar som SR och den kommersiella radion spelar.

Ibland känns det som det skulle göra sak samma om vi inte betalade. Visst, vi spelar ofta samma låtar som SR och kommersiell radio men vi spelar lika ofta låtar som dom aldrig spelar.

Det du glömda att skriva var vlken typ av musik ni spelar , eller om ni har olika program för olika stilar.

För att ta ett exempel som de flesta i Sverige kanske har hört. Vi låter ungefär som Mix Megapol, men lägg till rock, äldre musik (50 - 70-tal) och en del dancelåtar också.

Sen kör vi några temaprogram också, just nu är det bara två hårdrockprogram och ett dansbandsprogram men det ökar nog igen efter sommaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättehärligt initativ! Räkna med att få höra från mig senare. Måste komma igång med Logic mer på allvar innan jag kan slutföra några projekt jag har på G(har börjat med dom i Reason). Ni kommer garanterat vilja spela detta 😉

Pengar eller inte pengar I dont care, jag är nöjd bara det spelas och man kommer ut med sitt namn och sin musik. Jag är iofs STIM ansluten men det hör inte till.

Ha de gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

...... Vi har ingen skyldighet att rapportera vilka låtar vi spelar, vi har inte ens nån möjlighet att göra det! .....

😎 Det är väl iof väldigt enkelt att rapportera in det? Ni vet väl vilka låtar ni spelar?

Ja, det är klart att vi vet vilka låtar som spelas men Stim vill inte ta emot några rapporter. Det betyder att även om vi skickar in dom så gör det ingen skillnad i redovisningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har undrat lite över vad pengarna från närradions klumpsummor egentligen går till men det fördelas till dem som spelar på SR och kommersiell radio säger du? Låter lite dumt egentligen. Min spontana tanke är att det nog ändå inte vore lönt att försöka dela upp närradions klumpsummor till de artister som spelas eftersom det handlar om så lite men hur mycket pengar handlar det om egentligen? Som jag minns från studentradion betalade vi typ 15000 om året i klumpsumma och med tanke på hur många närradiostationer det finns borde det bli en betydande slant ändå.

Systemet med klumpsummor är väldigt bra i sig, annars skulle närradion bli musikfri illa kvickt, men vad klumpsummorna sedan används till är en intressant fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har undrat lite över vad pengarna från närradions klumpsummor egentligen går till men det fördelas till dem som spelar på SR och kommersiell radio säger du? Låter lite dumt egentligen. Min spontana tanke är att det nog ändå inte vore lönt att försöka dela upp närradions klumpsummor till de artister som spelas eftersom det handlar om så lite men hur mycket pengar handlar det om egentligen? Som jag minns från studentradion betalade vi typ 15000 om året i klumpsumma och med tanke på hur många närradiostationer det finns borde det bli en betydande slant ändå.

Systemet med klumpsummor är väldigt bra i sig, annars skulle närradion bli musikfri illa kvickt, men vad klumpsummorna sedan används till är en intressant fråga.

Ja - det är stenkorkat att t ex Britta Spjuts låtskrivare får betalt när din eller min musik spelas i närradion, men det är så systemet fungerar när det inte detaljrapporteras. Det är då de som, enligt statistiken från de kanaler som detaljrapporterar, har flest radiospelningar som närradio-pengarna blir fördelade till.

Det är ju skrämmande att STIM inte ens vill ta emot detaljrapporter från närradion. 🙂 DET visste jag faktiskt inte. Om man däremot vet när man har fått någon låt spelad i vilken kanal, så kan man själv rapportera spelningen till STIM, så får man betalt flera ören för det - men då får man som sagt själv bevaka radiokanalerna och redovisa radiospelningar - något som STIM har åtagit sig att bevaka åt sina medlemmar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har undrat lite över vad pengarna från närradions klumpsummor egentligen går till men det fördelas till dem som spelar på SR och kommersiell radio säger du? Låter lite dumt egentligen. Min spontana tanke är att det nog ändå inte vore lönt att försöka dela upp närradions klumpsummor till de artister som spelas eftersom det handlar om så lite men hur mycket pengar handlar det om egentligen? Som jag minns från studentradion betalade vi typ 15000 om året i klumpsumma och med tanke på hur många närradiostationer det finns borde det bli en betydande slant ändå.

Systemet med klumpsummor är väldigt bra i sig, annars skulle närradion bli musikfri illa kvickt, men vad klumpsummorna sedan används till är en intressant fråga.

Ja, när det gäller "lilla" Sandviken så betalar vi runt 60 000 kronor per år till Stim och lika mycket till Ifpi och Sami. Då måste man tänka på att det gäller en kommun med runt 35 000 innevånare, priset baseras på hur många timmar musik man sänder och hur många innevånare kommunen har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju skrämmande att STIM inte ens vill ta emot detaljrapporter från närradion. 😮 DET visste jag faktiskt inte. Om man däremot vet när man har fått någon låt spelad i vilken kanal, så kan man själv rapportera spelningen till STIM, så får man betalt flera ören för det - men då får man som sagt själv bevaka radiokanalerna och redovisa radiospelningar - något som STIM har åtagit sig att bevaka åt sina medlemmar... 😏

Är du säker på att det är så?

Jag har kompisar som har kontaktat Stim och försökt få ut ersättning för närradiospelningar men som inte har fått det, med hänvisning till att närradion inte har skyldighet att rapportera. Det här var dock några år sedan (runt 2000) så reglerna kan ha ändrats sedan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju skrämmande att STIM inte ens vill ta emot detaljrapporter från närradion. 😮 DET visste jag faktiskt inte. Om man däremot vet när man har fått någon låt spelad i vilken kanal, så kan man själv rapportera spelningen till STIM, så får man betalt flera ören för det - men då får man som sagt själv bevaka radiokanalerna och redovisa radiospelningar - något som STIM har åtagit sig att bevaka åt sina medlemmar... 😮

Är du säker på att det är så?

Jag har kompisar som har kontaktat Stim och försökt få ut ersättning för närradiospelningar men som inte har fått det, med hänvisning till att närradion inte har skyldighet att rapportera. Det här var dock några år sedan (runt 2000) så reglerna kan ha ändrats sedan dess.

Jag har fått utbetalning (nåja - det var för litet pelopp för att betalas ut, men ändå... 😉 ) efter att ha rapporterat om spelningen - men det var ganska länge sedan... Det borde ju inte ha förändrats, tycker jag - bl a med tanke på hur sega de är med att verklighetsanpassa reglerna till medlemmarnas Internet-uppladdningar av material... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju ha ändrats rejält tycks det mig. När vi släppte skiva i mitten av 90-talet så fick jag runt 10000 kr från STIM efter att den hade snurrat lite i radion (med betoning på lite, jag försöker inte framhäva mig nu...😏).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju ha ändrats rejält tycks det mig. När vi släppte skiva i mitten av 90-talet så fick jag runt 10000 kr från STIM efter att den hade snurrat lite i radion (med betoning på lite, jag försöker inte framhäva mig nu...😮).

...men det var kanske i P3 eller liknande...?

Närradion smäller liksom inte lika högt... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju ha ändrats rejält tycks det mig. När vi släppte skiva i mitten av 90-talet så fick jag runt 10000 kr från STIM efter att den hade snurrat lite i radion (med betoning på lite, jag försöker inte framhäva mig nu...😮).

...men det var kanske i P3 eller liknande...?

Närradion smäller liksom inte lika högt... 😏

Inte omöjligt... jag hade/har inte koll på exakt var den spelades men i alla fall. Det var trevligt med lite stålar även om det inte var så mycket... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...