Jump to content
Annons

Mickpreamp, bara mätare för utgångssignal?


JJRockford

Recommended Posts

Ska köpa min första mickpreamp. Har bara kikat runt på de billigare från Art, Behringer, Alto och om det var någon mer? Alto har en två-kanalsvariant (perfekt, en för var ingång på ljudkortet) som kostar 895:-, som även fått ok betyg för ljud. Men så har den tydligen bara mätare för utgångssignalen? Vad är det uppenbara nackdelarna med det? Kan det bli så att man får en signal som faktiskt klipper, men utan att det varken hörs eller syns? Själv tycker jag att det kan vara lite lurigt att avgöra på t ex en gitarr vad som är naturligt skorr och vad som är överstyrning.

Har även funderat på att köpa någon billig lite mixer att ha som preamp, t ex en Tapco-variant med två mickkanaler. Har man någon mer nytta av den vid t ex lyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå JJRockford!!

Själv använder jag en Phonic mixer av modellen MU802 för micpreamp och även till att lyssna med. Fördelen är ju att du enkelt kan lägga till fysiska effekter och även att du har lite mer kontroll än med bara ljudkortets inställningar. Ang mätarna så får man ju se till att hålla sig i rätt nivå och kolla/lyssna/testa inspelningen. Som dom brukar säga:

If it sounds good, it is good.

// Macke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns andra preamps som har LED:s enbart för insignalen, eller valbart mellan ingång eller utgång. Att enbart ha mätare för utsignalen verkar inte vidare begåvat. Det är ju inte den som är det primära problemet när man vill se till att hålla insignalen under klipp... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även funderat på att köpa någon billig lite mixer att ha som preamp, t ex en Tapco-variant med två mickkanaler. Har man någon mer nytta av den vid t ex lyssning?

Har du fler saker (t.ex. synthar, trummaskiner...) du vill koppla in så är det mycket praktiskt. Då kan du spela in sång och samtidigt höra det som de spelar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det nu så kommer jag nog inte spela in annat än gitarr, bas, sång och keyboard, men bara ett instrument åt gången. Då kanske det är onödigt med en mixer?

Hm, hur funkar det med en rörpreamp, kan man ställa den in något slags "solid state"-läge också (generellt sett alltså)? Har fått för mig att rörsoundet, som kan vara eftersträvansvärt vid t ex gitarr och sång, egentligen är någon slags distorsion. Det är ju inte säkert att man vill ha det på allting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det nu så kommer jag nog inte spela in annat än gitarr, bas, sång och keyboard, men bara ett instrument åt gången. Då kanske det är onödigt med en mixer?

Hm, hur funkar det med en rörpreamp, kan man ställa den in något slags "solid state"-läge också (generellt sett alltså)? Har fått för mig att rörsoundet, som kan vara eftersträvansvärt vid t ex gitarr och sång, egentligen är någon slags distorsion. Det är ju inte säkert att man vill ha det på allting?

Det är troligen helt onödigt med en mixer i så fall.

Det finns många preamps med rör som har ställbar inblandning av rörfärgning, men i de billigare varianterna fungerar rördelen ungefär som en send-effekt, så att man skickar en del av signalen till röret och så mixas den rena och den rörfärgade signalen ihop efteråt. För puritaner är det rena tramset, eftersom de tycker att röret måste vara en aktiv del i förstärkeriet för att det ska vara "äkta". Visst har de principiellt rätt - men om man ska ha en rörpreamp som låter riktigt bra där hela signalen går igenom röret alltid, så kommer man upp på lite högre summor än många har råd med... I det perspektivet är upplägget helt rätt trots allt, eftersom man då får en renare grundsignal som inte är rörfärgad, medan rördelen lägger till färgning som en effekt.

Det är tyvärr inte alla billiga preamps med rör som har möjligheten att stänga rörinblandningen helt - utan många kan bara ha större eller mindre del av rörfärgningen - ofta styrt av hur hög gain man har.

Ett par undantag är Studio Projects VTB-1 och Summit Audio 2BA-221, som kan ställas i ett Solid State-läge, där man helt kopplar bort rörinblandningen. Det finns säkert fler som hanterar det på samma sätt, men det är dessa jag känner till så här på rak arm.

En sak att tänka på, är att många preamps bara har en kanal, så om man vill spela in i stereo (exempelvis en synt), så behöver man i så fall två preamps...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det nu så kommer jag nog inte spela in annat än gitarr, bas, sång och keyboard, men bara ett instrument åt gången. Då kanske det är onödigt med en mixer?

Ja, troligen.

Om du inte som jag vill ha kvar keyboardet i MIDI så länge som möjligt utifall du får för dig att ändra ljud lite senare när låten har blivit mer färdig...

Utan mixer måste du ju wava den direkt för att den ska höras när du ska lägga de andra instrumenten. Ingen stor grej kanske, om det bara handlar om en eller ett par synthslingor, men ändå kanske nåt att tänka på...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att spela in keyboarden som en midi-fil har våran keyboardist pratat om, men jag tror inte att vi har gjort det hitills. Men går det verkligen inte att lyssna på keyboarden man spelar in om man inte har en mixer? Kan man inte göra som jag provat med gitarren, spela in en helt oprocessad signal, och så trycker man på en liten symbol som ser ut som en högtalare, och så hör man hur det låter med någon plugg aktiverad. Med keyboard får man väl i och för sig spela in på en midikanal då, men det borde ju inte göra någon skillnad? Fast jag är som sagt ganska grön.

Claes, tack för förklaringen! Fast köper jag en preamp från t ex Art eller Behringer så kan jag nog stå ut med att köpa två stycken, dom kostar ju inte så farligt mycket. Tänkte bara att om det var så att preamparna i t ex en Tapco-mixer är jämförbara med en billigare lös preamp, så kunde man ju nästan lika gärna köpa den istället för två lösa, och samtidigt få lite mer funktionalitet. Fast jag kanske kan spara dom få hundralapparna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att spela in keyboarden som en midi-fil har våran keyboardist pratat om, men jag tror inte att vi har gjort det hitills. Men går det verkligen inte att lyssna på keyboarden man spelar in om man inte har en mixer? Kan man inte göra som jag provat med gitarren, spela in en helt oprocessad signal, och så trycker man på en liten symbol som ser ut som en högtalare, och så hör man hur det låter med någon plugg aktiverad. Med keyboard får man väl i och för sig spela in på en midikanal då, men det borde ju inte göra någon skillnad? Fast jag är som sagt ganska grön.

Jo, du kan spela in precis som du gör med gitarr, alltså på en AUDIO-kanal. Går som sagt säkert lika bra om det inte är en massa olika grejer, som du kanske vill kunna ändra efterhand utan att behöva spela in igen varje gång du t.ex. vill byta ljud.

MIDI är bara info om vilka toner som keyboarden ska spela, och låter alltså inte i sig självt. Om du spelar in som MIDI måste du ha en mixer för att kunna mixa in ljudet från keyboarden med de andra ljuden som kommer från datorn..

(Ursäkta om jag är övertydlig.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara, bättre så än att det blir några missförstånd... 🙂 Fast jag är fortfarande inte riktigt med på det där med MIDI och mixer. Att MIDI bara är ett dataprotokoll vet jag, men varför kan man inte lyssna samtidigt som man spelar in? Man kan ju lägga VST-pluggar på midi-kanalerna i Cubase. Så om man spelar in på en midi-kanal och samtidigt låter den styra t ex en Hammond B4-plugg så borde det väl låta ändå, även om man inte har någon mixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...