Jump to content
Annons

Ny Imac fläkt på högvarv


guranisten

Recommended Posts

Har haft min iMac i ca 3 veckor och har varit mycket nöjd. Det sista jag gjorde igår innan jag stängde ner var att maila lite och inget konstigt med det men idag när jag satte på datorn så går fläkten upp på högvarv omedelbart (den startar på högvarv). Sätter jag den i viloläge tystnar den och det hjälper inte att stänga av och sätta på. Har inte installerat något på datorn. Några ideer eller är det ett garantiärende direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har haft min iMac i ca 3 veckor och har varit mycket nöjd. Det sista jag gjorde igår innan jag stängde ner var att maila lite och inget konstigt med det men idag när jag satte på datorn så går fläkten upp på högvarv omedelbart (den startar på högvarv). Sätter jag den i viloläge tystnar den och det hjälper inte att stänga av och sätta på. Har inte installerat något på datorn. Några ideer eller är det ett garantiärende direkt?

Öppna aktivitetskontroll och kolla så det inte är någon process som står och tuggar på 100% först och främst. Om CPUn inte går på högvarv borde det ju vara något hårdvarufel helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft min iMac i ca 3 veckor och har varit mycket nöjd. Det sista jag gjorde igår innan jag stängde ner var att maila lite och inget konstigt med det men idag när jag satte på datorn så går fläkten upp på högvarv omedelbart (den startar på högvarv). Sätter jag den i viloläge tystnar den och det hjälper inte att stänga av och sätta på. Har inte installerat något på datorn. Några ideer eller är det ett garantiärende direkt?

Öppna aktivitetskontroll och kolla så det inte är någon process som står och tuggar på 100% först och främst. Om CPUn inte går på högvarv borde det ju vara något hårdvarufel helt klart.

Hittar inget som verkar gå för fullt, långt därifrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft min iMac i ca 3 veckor och har varit mycket nöjd. Det sista jag gjorde igår innan jag stängde ner var att maila lite och inget konstigt med det men idag när jag satte på datorn så går fläkten upp på högvarv omedelbart (den startar på högvarv). Sätter jag den i viloläge tystnar den och det hjälper inte att stänga av och sätta på. Har inte installerat något på datorn. Några ideer eller är det ett garantiärende direkt?

Öppna aktivitetskontroll och kolla så det inte är någon process som står och tuggar på 100% först och främst. Om CPUn inte går på högvarv borde det ju vara något hårdvarufel helt klart.

Hittar inget som verkar gå för fullt, långt därifrån!

Ring supporten och förklara problemet. Är det inte 90-dagars-på-platsen-garanti?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag installerade ett tredjepartsprogram (Fan Control - 1.1) för att styra varvtalet på tre av fläktarna som sitter i min iMac 3,06GHz. Till min fasa upptäkte jag att programet inte alls fungerade som det skulle, fläktarna gick på högre varvtal och fortsatte att öka med tiden, och jag ville bli av med eländet. Följde anvisningarna för avinstallation och det sista steget var att göra datorn strömlös under minst 5 minuter. Jag drog ut sladden för att vara 100% säker och väntade i 15 minuter innan jag anslöt ström igen och efter uppstart av datorn uppförde sig mina fläktar snällt och lydigt som innan installationen av skitprogramet Fan Control...

Så, för att koppla vidare till aktuellt ämne för tråden. Det som bör hända när man gör dator strömlös är att alla default värden för EFI blir aktiva igen vilket problemet jag beskriver ovan bekräftar. Jag har alltså inte haft några problem sedan jag resettade EFI!

Återgår inte fläktarna till normal hastighet så lämna tillbaka dator och begär att få en ny, om du har rätt till en ny d.v.s. 🙂

EDIT: Fyllesvenska...

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick du inte med en "Hardwaretest"-skiva?

Annars så stoppa i den och starta om. Håll inne C vid uppstart och låt datron starta upp.

Då bootas en program som testar din dator. Logikkort, processor, minnen och grafik testas då. Helt utifrån OSX.

Kör på fullständig test, tar en ungefär en timme beroende på hur mycket minne det är i burken.

Får du nåt felmeddelande så skriv av det och googla sen på nätet så hittar du alla gånger vad det kan vara för fel. Ring sen apple's support.

Hittar det inga fel så prova med vad dom andra har sagt i tråden.

Läs även detta: http://support.apple.com/kb/HT1712?viewlocale=en_US

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drog ur alla kablar och satte i dom igen. Nu går den som vanligt igen!

Aktiverar man nått på imac om man håller inne powerknappen vid uppstart? Gjorde detta några gånger och det var efter detta som fläktproblemet uppstod

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drog ur alla kablar och satte i dom igen. Nu går den som vanligt igen!

Aktiverar man nått på imac om man håller inne powerknappen vid uppstart? Gjorde detta några gånger och det var efter detta som fläktproblemet uppstod

Svaret är: Ja (vilket du bekräftat). Vad det är som händer står i manualen du fick med till din dator (manualen som jag inte har tillgång till på mitt jobb och därmed inte kan titta i för att ge dig svaret, men å andra sidan är det du som vill veta svaret så du kanske likväl som mig kan ta en titt i manualen? 🙁 )

Följdfråga: Varför höll du inne powerknappen under uppstart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...