Jump to content
Annons

Inspelning hemmastudio


chilldaddy

Recommended Posts

Jag har en Röde NT1-A kondensatormikrofon samt en Behringer Mic-100 preamp.

Jag använder Magix när jag ska spela in.

För det första undrar jag, hur hög ska outputen samt gainen vara på preampen?

För det andra, hur hög ska outputen vara på ljudkortet?

För det tredje, vilka effekter ska jag lägga till för att få ljudet att bli bra. D.v.s. delay, reverb o.s.v.?

Och då hur ska jag ställa in dem?

I nuläget låter rösten som en burk, riktigt dåligt.

tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se till att ha bra akustik i rummet där du spelar in. Det är nog det som låter burk. Dämpa om det behövs, och hitta en position i rummet där det låter bra (är inte säkert att det bara är att ställa dit en mik varsom helst... -lyssna). Ett bra tips är att dämpa ett hörn, och sen sjunga med ryggen mot det hörnet. Sen är ju mikteknik en viktig del i att forma ljudet. Effekter ska du nog använda högst sparsmakat om du vill ha ett enkelt bra sångljud. Aningens reverb (är inte säkert att du behöver, eftersom du säkert har en hel del naturligt reverb i rummet) och kanske lite eko. Sen är EQ och kompressor viktiga delar för att få till ett fläskigt ljud. EQ formar ljudmaterialet så att det sitter bra i mixen, och kompressorn trycker upp dalarna och ner topparna, så att allt låter tillräckligt högt men inte slår över.

Link to comment
Dela på andra sajter

du har inte vänt micken bak å fram?

MYCKET vanligt fel om man inte har haft en stormembranare med cardioidkarakteristik tidigare...

Jag har testat på båda hållen nu men bästasidan låter dåligt, baksidan låter katastrof.

Mr Bluesman, tack jag testade alla möjliga olika positioner i rummet men utan resultat.

För ett tag sen kommer jag ihåg att det var skitbra ljud men nu helt plötsligt har det blivit sämre.

Försämringen kan ha kommit när jag bytt ljudkort, dock har jag bytit till ett bättre :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra grundljud är A och O. Har du ett kasst grundljud så kan inte alla världens effekter rädda dig.

Ett ljudexempel säger mer än 1000 ord, så det hade kunna hjälpa en del om du kunde lägga upp något sådant, så att man kanske kan hitta vad det kan röra sig om för problem...

Ett problem man ofta har, är att man hör sin röst annorlunda på en inspelning än man gör i verkligheten. Kan det vara så enkelt att det är det du tycker låter illa? Innan man har vant sig vid att höra sin egen röst på inspelningar, så tycker de flesta att den låter hemskt, eftersom man är van vid att höra rösten till stor del genom resonanser i skallen och inte bara genom öronen som man gör på en inspelning. När man spelar in så hör man rösten på det sätt som den uppfattas av andra - och det kan vara något av en chock första tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan vill jag tillägga att ljudkvalitén inte bara är burkig, det låter som en inbyggd datamick.

Inte så att du har nån gammal datormick eller inbyggd mick som ligger och skräpar då? Det hände mig

vid nåt tillfället. Annars kan det väl vara drivrutiner, fantommatning, micpreamp, kabel som glappar,

uttag som inte fungerar som det ska osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
du har inte vänt micken bak å fram?

Ursäkta denna nybörjar fråga, men hur ser man om micken är vänd åt fel håll? Har aldrig tänkt på detta själv, då jag också har en Röde NT1A.

Röde brukar ha en liten guldprick på framsidan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

du har inte vänt micken bak å fram?

Ursäkta denna nybörjar fråga, men hur ser man om micken är vänd åt fel håll? Har aldrig tänkt på detta själv, då jag också har en Röde NT1A.

Röde brukar ha en liten guldprick på framsidan. 😛

Ahhhh! Check! Den va rättvänd. Spelar det någon roll om den är rättvänd uppochner eller vanligt rent ljudmässigt? Ser ofta i bilder från studios att man har micken lutat nedåt mot golvet. Något speciellt syfte med detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

du har inte vänt micken bak å fram?

Ursäkta denna nybörjar fråga, men hur ser man om micken är vänd åt fel håll? Har aldrig tänkt på detta själv, då jag också har en Röde NT1A.

Röde brukar ha en liten guldprick på framsidan. :rolleyes:

Ahhhh! Check! Den va rättvänd. Spelar det någon roll om den är rättvänd uppochner eller vanligt rent ljudmässigt? Ser ofta i bilder från studios att man har micken lutat nedåt mot golvet. Något speciellt syfte med detta?

Upp och ner eller rakt upp, spelar ingen roll. En svag vinkling neråt har man för att minska puffljuden (känn framför munnen om du säger ett P, så märker du att luftströmmen går svagt neråt). Sätt micen ungefär i höjd med näsan och rikta den svagt neråt så att den siktar på munnen - men glöm ändå inte puffskyddet... Better safe than sorry...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...