Jump to content
Annons

TC Powercore


dbd

Recommended Posts

Hur är det egentligen med TC Powercore-korten? Avlastar de processorn för alla pluggar som körs inom ett hostprogram (oavsett format), eller klarar det bara pluggar som designats speciellt för kortet (som t.ex. Mackie UAD-1).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Okey, tackar då vet jag det 😲 Finns det några DSP-kort som avlastar alla pluggar inom ett hostprogram?

Det närmsta jag kan komma på är Receptor som dock är en extern burk:

Receptor™ is a 2U rack-mountable multi-timbral sound and effects module that runs standard VST instruments and effects. It combines the power of a computer with the ease-of-use, portability and reliability of dedicated synth and effects hardware.

...dock flaggar dom för att kanske inte alla standardpluggar funkar:

Can I use VSTs I've already purchased with the product?

It depends. Receptor runs Windows-format DLLs, so if you have a Windows version of a VST, it may run on the box. Although the actual plug-ins are identical, their installation methods are different than with a Windows-based computer. Fortunately, most VST developers have expressed a willingness to offer a low cost or no cost “cross-grade” version to anyone who currently owns the same plugin in another format.

http://www.museresearch.com/receptor_overview.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns nästan som det lättaste (och framför allt billigaste) är att köpa en rack-pc, och att bygga ett CPU-kluster för VST-pluggar med programmet FX Teleport (även om programmet inte verkar vara så stabilt just för tillfället).

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några DSP-kort som avlastar alla pluggar inom ett hostprogram?

Creamwares DSP/ljudkort avlastar alla pluggar (utom i viss mån reverb) såväl egna och i hostprogrammet. Kompatibelt med både Mac och PC.

Använder det själv på en gammal 9600 och Logic. Funkar hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Creamwares DSP/ljudkort avlastar alla pluggar (utom i viss mån reverb) såväl egna och i hostprogrammet. Kompatibelt med både Mac och PC.

Vad använder du för creamware-kort? Jag läste nämligen detta nu på creamwares hemsida:

For example, the DSPs do not accelerate ordinary VST or DirectX plug-ins, nor do they enhance your computer's display or reduce your sound card's latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för creamware-kort? Jag läste nämligen detta nu på creamwares hemsida:

For example, the DSPs do not accelerate ordinary VST or DirectX plug-ins, nor do they enhance your computer's display or reduce your sound card's latency.

Texten du hänvisar till står under Pulsar-XTC vilket är ett utgånget kort (så vitt jag vet).

Annars är det rätt intressant. Jag har inte sett den texten tidigar.

Nåväl, i mitt system, där jag använder 1st Pulsar Plus och 1st Pulsar SRB, avlastas Logic avsevärt. Det är bara att titta på stapeln för CPU:n i Logic. Utan Pulsar-korten slår den i botten direkt, med korten installerade ligger den runt 50% med samma last.

Kanske ska tilläggas att jag använder MacOS 9.2.2 och Logic Platinum 6.3.1

Datorn är en uppgraderad 9600 till G4/700.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...