Jump to content
Annons

Akustisk gitarr Plugg?


Hitmanslim

Recommended Posts

Annons

Det finns flera. Mest prisvärd tror jag är RealGuitar2, räcker väldigt långt för väldigt lite. Sen är den lättjobbad som tusan med.

Sedan finns ju dedikerade pluggar som Chris Heins Guitars (väldigt bra men kräver egentigen Kontakt för att bli riktigt spelbart imho) och Acoustic Legends HD (enormt detaljrikt).

Sedan ingår det faktiskt många riktigt bra akustiska gitarrljud i Colossus (32 GB) som jag bara rååååkar vilja sälja begagnad just nu 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår att bra hårdvara e att föredra. e bara lite nyfiken.

Visst är det så..aldrig testat men Boss har ju en pedal, AD-3 med lite skryt..bl a: "Newly developed "Bottom" and "Top" controls offer variable tonal shaping to eliminate "dry" sound from piezo pickups and add rich, resonant lows and brilliant highs as desired.

Lite chorus, anti-feedback och rum också.

http://www.roland.se/product.asp?id=48&productid=959

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen plugg men Variax Acoustic 700 påstår sig ju göra jobbet, bra eller dåligt beroende på vem man frågar. En bekant jag har sa att det inte är en gitarr det är en maskin. Bästa betyget han någonsin gav var att det "låter som en gitarr" om en tolvsträngad variant jag satte ihop i Variax Workbench.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen plugg men Variax Acostic 700 påstår sig ju göra jobbet, bra eller dåligt beroende på vem man frågar.

Inget vidare faktiskt, om man frågar mig :rolleyes:

Jag har aldrig hört talas om en sån plugg, och jag har svårt att tänka mig hur den skulle fungera... SKulle iofs. kunna jobba med nya polyfona melodyne som kommer i höst. Om du får ut en en bra midisignal borde det ju i efterhand gå att "ack-reampa" via typ RealGuitar. Men då har du nog snart pröjsat för en ny gura i pluggpengar...

Jag skulle nog försöka micka upp så bra som möjligt, och sedan jobba parallellt med typ exciters, transient shapers och "bass enhancement" pluggar för att på olika sätt kunna tillföra det du tycker saknas i grundljudet... Sen är det bara att dra ut det på en bus, och fläka på med lite sjysst rum och satans massa krispig diskant så är du nog i land;) Additivt är oftast bra skit 😆

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen plugg men Variax Acostic 700 påstår sig ju göra jobbet, bra eller dåligt beroende på vem man frågar.

Inget vidare faktiskt, om man frågar mig 😆

Jag vet inte det ja..testade en Variax Acoustic 300 för ett tag sen. (en snikvariant på 700 där man sömlöst kan variera mellan liten/jumbo), flytta mic, lite compression och ambiens. Hade läst att Dr Hans här på forumet var förbannat nöjd med en 700 och jag ville gärna testa då man definitivt slipper all feedback från den och uppmickning för all del.

Well, gjorde då en snabb testinspelning. Utan vidare laborering med parametrarna som går att ändra så tycker jag ändå (med mitt bristfälliga lir :rolleyes: ) att den svarar bra och att strängljud och anslag kommer fram.

Variax Acoustic 300 test:

http://www.speedyshare.com/641757680.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen plugg men Variax Acostic 700 påstår sig ju göra jobbet, bra eller dåligt beroende på vem man frågar.

Inget vidare faktiskt, om man frågar mig 😄

Jag vet inte det ja..testade en Variax Acoustic 300 för ett tag sen. (en snikvariant på 700 där man sömlöst kan variera mellan liten/jumbo), flytta mic, lite compression och ambiens. Hade läst att Dr Hans här på forumet var förbannat nöjd med en 700 och jag ville gärna testa då man definitivt slipper all feedback från den och uppmickning för all del.

Well, gjorde då en snabb testinspelning. Utan vidare laborering med parametrarna som går att ändra så tycker jag ändå (med mitt bristfälliga lir 😄 ) att den svarar bra och att strängljud och anslag kommer fram.

Variax Acoustic 300 test:

http://www.speedyshare.com/641757680.html

Som sagt, smaken som baken.... Jag gillar min Acoustic 700 men har aldrig ägt en Martin. Har däremot en Washburn som jag tycker är kul men spelar inte in med den för det. För mycket strul att micka upp. Variaxen är bara att plugga in och lira.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, smaken som baken.... Jag gillar min Acoustic 700 men har aldrig ägt en Martin. Har däremot en Washburn som jag tycker är kul men spelar inte in med den för det. För mycket strul att micka upp. Variaxen är bara att plugga in och lira.

Ja visst är det så... Man får ju ett grymmarns workflow, men fortfarande. Om man i första hand är ute efter sound, tycker jag nog att det låter lite plast. Framför allt långt upp på halsen, men jag testade den bara racersnabbt i en skolstudio där jag hälsade på och smaken är ju som sagt.... Funkar det så funkar det:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...