Jump to content
Annons

Ny leksak till studion = galet glad "bitter gitarrmeck"


IDF

Recommended Posts

Jag har precis uppgraderat studion, och tĂ€nkte dela med mig av min lycka. 🙂

idag satt jag i lugnet efter en förelÀsning och spelade lite jazzy trummor med min nya 16" baskagge och mina nya 8" och 10" pukor (8an Àr inte med pÄ bilden!) dÄ jag plötsligt fick ett samtal om att det var dags att uppgradera sig.

i823_PICT1236.JPG

jag har nÀmligen under ett tag pratat med en kompis om att byta med honom, och idag blev det av.

i824_PICT1237.JPG

hÀr sitter jag och har stÀdat hela studion pÄ saker, dammsugit golvet och satt upp alu.stÀllningen som skönheten ska upp pÄ!

för i hallen stod skönheten och vÀntade pÄ mig

i825_PICT1238.JPG

och efter en massa stÀdande och meckande fram och tillbaks, samt ett bordsbygge(syns bakom stÀllningen) för skÀrm och högtalare samt telefonladdare var rummet helt fÀrdigt för inlastning.

i826_PICT1242.JPG

och fÀrdigt för uppmeckning imorrn, dÄ jag fÄr hjÀlp av en god vÀn. frugan tyckte bordet pÄ strax över hundra(!!!!) kilogram var lite för tungt att lyfta.

och sista bilden visar hur stort det faktiskt Àr. jag Àr ca. 185 cm (enligt mitt pass) och precis nÄgra centimeter lÀngre Àn bordet.

i827_PICT1245.JPG

bordet Àr alltsÄ ett Soundcraft Series 1600 frÄn ca. -83 till -84. Bordet funkar, men dock inte VU-mÀtarna, iaf inte som de ska. Fader:na behöver en rengöring, och förmodligen en hel del elektrolytkondingar som behöver bytas. SÄ jag rÀknar med att fÄ det up-and-going inför sommaren.

Till bordet medföljde en vÀl fungerande strömdel i 19"format, flera multikablar med siemensdon och en helt ny kabel mellan bord och strömdel.

Bordet har 24 kanaler, varav en stripp Ă€r helt ny. 8 bussar och en bantampatch. och sjĂ€lvklart alu.profilen 🙂

Jag Àr mer Àn nöjd med mitt byte. Soundtracs 16-8-16bordet lÄter förvisso tokbra, men 1600bordet Àr modulÀrt, stort, snyggt, brunt, vÀlljudande, och lÀttare att hitta reservdelar till.

Bordet kommer att monteras upp imorrn, och över en lÀngre period kommer det att renoveras. kanal för kanal, och till slut kommer jag att anvÀnda det vid mix/postproduktion hÀr, tills jag flyttar till större lya, dÀr jag fÄr plats med alla andra saker.

Om nĂ„gon undrar varför det ser sĂ„ stökigt ut, trots att jag pĂ„pekar att jag stĂ€dat skulle jag tro det beror pĂ„ att jag har sĂ„ sjukt mycket saker, och inte tillrĂ€ckligt stort studiorum...Ă€nnu. 🙂

NĂ„vĂ€l, over and out frĂ„n en mycket glad idf!!!! 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
1600bordet Àr modulÀrt, stort, snyggt, brunt, vÀlljudande, och lÀttare att hitta reservdelar till.

Mmm, rÀtt fÀrg!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1600bordet Àr modulÀrt, stort, snyggt, brunt, vÀlljudande, och lÀttare att hitta reservdelar till.

Mmm, rÀtt fÀrg!

som tusan! 🙂

panelerna pÄ sidorna Àr Àven de bruna, fast nÀstan körsbÀrstrÀlikt. satans snyggt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Med ett sĂ„nt mixerbord behöver man verkligen en större lĂ€genhet. Bra anledning att byta upp sig 🙂 . Ögongodis att se ett sĂ„nt mixerbord 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med ett sĂ„nt mixerbord behöver man verkligen en större lĂ€genhet. Bra anledning att byta upp sig 😛 . Ögongodis att se ett sĂ„nt mixerbord 😼

hehe, visst en större lya vore inte helt fel! men som det ser ut nu med hur regeringen planerar för framtiden med hyresrÀtter och kostnaden för dessa, sÄ ligger vi nog lÄgt pÄ bostadsfronten iallafall ett Är framöver. men sen Àr min utbildning fÀrdig, och dÄ blir det nog nÄn annanstans!

visst Ă€r den vacker!! 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grattis! alltid kul med nya grejer. men strunta i lÀgenheterna och kolla after nÄtt hus i stÀllet, dÄ stör man inte grannarna lika lÀtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

haha...nĂ€r jag lĂ€ste inlĂ€gget frĂ„n början sĂ„ kom jag pĂ„ mig sjĂ€lv ha stor likheter med en viss Homer Simpson nĂ€r jag kom ner med ögon till bilden med soundcraftbordet 😼 "Hands on" Ă€r alltid kul att pilla med, tror du kommer fĂ„ en underbar sommar IDF, inomhus!

//Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, kom pÄ en sak nÀr jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet.

Och att ha EQ lÀngst ned pÄ regeln, varför sÀtter mixerbordsfabrikanterna sendarna lÀngst ned?

Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och det Àr vÀl gott om plats för fingrarna mellan pottarna pÄ bordet misstÀnker jag... och inte som vissa nya bord som verkar vara gjorda för folk med kleptomani (med smÄ hÀnder som smiter lÀtt och snabbt in i trÄnga skrymslen menar jag) eller skall skötas med pincett...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)
Mmm, kom pÄ en sak nÀr jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet.

Och att ha EQ lÀngst ned pÄ regeln, varför sÀtter mixerbordsfabrikanterna sendarna lÀngst ned?

Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet 🙂

I mitten?

Subbarna ligger ju till höger och alla kanaler till vÀnster (vita reglar) vad jag kan se?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
Mmm, kom pÄ en sak nÀr jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet.

Och att ha EQ lÀngst ned pÄ regeln, varför sÀtter mixerbordsfabrikanterna sendarna lÀngst ned?

Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet 🙂

I mitten?

Subbarna ligger ju till höger och alla kanaler till vÀnster (vita reglar) vad jag kan se?

Helt riktigt, jag kom bara pĂ„ att jag gillar nĂ€r det ligger i mitten.... 🙂

Fick en flashback liksom, ber om ursĂ€kt att jag totalt tappade trĂ„den 🙂

Sorry om jag förvirrade alla.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har en Series 1600 Producer, bord med Patch bay heter producer... coolt!

Du har vÀl 8 sendar pÄ inputmodulen sÄ monitormixar lÀr vÀl inte bli nÄgra problem nÀr du skall tracka poporkestrar...

Är inputmodulerna mono eller finns det stereomoduler i ditt bord?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jistanes va mĂ„nga svar. 🙂

ska försöka svara sÄ mycket jag kan. först och frÀmst - tack för allas gratulerande! jag Àr jÀwligt glad över bordet, vaknade vid nio idag, och stod o borstade tÀnderna och sÄg pÄ bordet med kÀrlek i blick! sen var jag tvungen o springa ivÀg till campus för en gÄngs skull. planering för en kurs, dÀr vi ska spela in norrköpings symfoniorkester, vilket ska bli skitskoj det med!

nÄvÀl, svar nu dÄ.

automation? jo, bordet har en VCA-automation som styrs via MIDI, dock inga motoriserade reglar, men jag hade tankar pÄ att köpa 4 st. behringer kontrollers, vilka jag tar hela motorn frÄn och sÀtter i bordet, men det blir dyrt och omstÀndigt, sÄ jag kommer nog anvÀnda bordet helanalogt tillsammans med ADATbrygga och DATbrygga mot Pro tools och Revox Pr99:orna som jag köpt nyligen!

Mitt gigantiska rack till höger kommer Äka helt, sÄ om nÄn Àr sugen Àr det bara att hojta. IstÀllet kommer jag ha tvÄ stycken 2x10HE rack vid varsin sida om bordet.

Bordet Ă€r byggt, sĂ„ att inlinereglar kan placeras brevid mainreglarna pĂ„ MONO-stripparna. tvĂ„ svar i en mening. inte illa.. 🙂

de 8 bussarna Àr sjÀlvklart stereo, men det Àr annars 24 monostrippar dÄ som sagt.

idag efter lunchen kommer en god vÀn och hjÀlper mig upp med bordet pÄ stÀllningen, sen Àr det skruvande som gÀller för eftermiddagen.

alla stripparna sitter aningen provisoriskt, sÄ jag ska gÄ till classe o och handla svarta skruv med plastbrickor, sÄ att allt sitter fast ordentligt. sen ska alla kanaler ut ur bordet, rengöras, recappas och sÀttas tillbaks. sist ska jag rengöra jackvÀxeln, och det Àr runt 100talet patchpunkter med Bantam, sÄ jag ska köpa pÄ mig ett gÀng Bantamkablar, vilket Àr synd att de Àr sÄ sjukt dyra.

Jo, det Ă€r en producer, vilket helt enkelt Ă€r för att det Ă€r ett studiobord. Detta bord finns i tre varianter, 16- 24- och 32kanalers versioner, varav 24varianten Ă€r den enda med jackvĂ€xel. och jag Ă€r vĂ€ldigt glad att jag slipper bygga en fet möbel till mitt gamla bord, eftersom det hade fan kostat mer Ă€n vad det kommer att göra att recappa bordet sjĂ€lv. 🙂

idag blir det en rensning av racket och nÀtdelen ska in, sen sÄ tar jag tag i multikablaget, vilket Àr tele-siemensdon. om ni kÀnner nÄgon som har siemensdon till salu, be dem maila mig:

jonas.wijk@idfproductions.se

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

mycket mecka Ä lite recca ett tag framöver dÄ?

som tusan! det kommer bli skoj. efter typ 12 kanaler kommer jag nog vara ganska trött pĂ„ recappande.. 🙂

vilken tur att jag har ett helvetes tĂ„lamod. borrade upp för ett fĂ€ste i min 16" kagge (pearlupphĂ€ngning för jungle-adapter) som syns lĂ€ngst upp i trĂ„den, och rĂ„kade lĂ„ta bli att tĂ€nka, sĂ„ hĂ„let kom pĂ„ fle sida. sĂ„ jag ska plugga igen alla uppborrade hĂ„l och klĂ€ om med nĂ„got snyggt wrap. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr det dags för en liten uppdatering.

för att inte belasta forumet galet mycket, sÄ lÀnkar jag istÀllet..

plus lite text. kastade ihop det pĂ„ 2 minuter sĂ„ försök att inte klaga pĂ„ "design" 😳

http://www.idfproductions.se/pics/soundcraft/bilder2.html

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

köpa antikt i dessa tider?

Jag skojar , jag skojar....... 🙂

det Ă€r min pension förstĂ„r du! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...