Jump to content
Annons

Macbook pro, optimera?


SyntaxError

Recommended Posts

Jag köpte min macbook pro för ca 8 månader sen och har i stort sett bara använt reaktor och pluggar i Ableton för att göra musik och allt har fungerat utmärkt förutom att jag tycker att den går på knäna lite väl snabbt när jag använder reaktor men det kanske mer är reaktors fel. Hursomhelst: Jag köpte mig ett focusrite saffire och några mikrofoner för att börja spela in lite gitarr, orgel och sång (lite livesamplingar också) men jag har då genast stött på problem som jag tycker verkar konstiga. Jag får klick och hack i ljudet med bara två audiospår+1 MIDI-spår även om jag ställer upp min buffersize, dessutom så hänger sig (stänger ner) ableton ibland vilket aldrig har hänt tidigare.

Jag har också fått problem med att andra program stänger ner sig efter installationen av mitt ljudkort (har dock ingen aning om det är relaterat till installationen av ljudkortet) tex så stänger den automatiska uppdateringsgrejjen ner sig så fort den drar igång när jag sätter på datorn. Jag undrar nu om det finns några smarta optimeringsråd för just macbook pro att göra för att undvika dessa problem, liknande sådana "checklistor" det finns för pc:s? Eller om det kan tänkas vara något annat problem? Processorkraften och RAM-minnet borde vara tillräckligt (intel duo 2,33/2gig RAM) för att jag ska kunna ha betydligt fler audiospår simultant än två?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kvarstår problemet om du går tillbaka till innan du installerade ditt ljudkort. Alltså om du kopplar ur det? Kan inget om optimering av MAC, har bara ägt min i snart ett år och har inte behövt optimera, så därför har jag aldrig frågat 😆 Men det kan säkert någon annan svara på så kan vi säkert få svar å det båda två om det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvarstår problemet om du går tillbaka till innan du installerade ditt ljudkort. Alltså om du kopplar ur det? Kan inget om optimering av MAC, har bara ägt min i snart ett år och har inte behövt optimera, så därför har jag aldrig frågat 😆 Men det kan säkert någon annan svara på så kan vi säkert få svar å det båda två om det finns.

Det verkar inte som om det spelar någon roll om jag har ljudkortet inkopplat eller inte, om jag ställer upp min buffersize på max så flyter det på smärtfritt men om jag drar ner den till en rimlig "latencynivå" för att göra tex ytterligare pålägg så hackar det grymt mycket. Det kan vara att detta inte har att göra med det andra problemet (att program hänger sig). dessutom tycker jag att mac:en blir varm snabbare än förut (fläkten går på oftare) som om den får för mycket att arbeta med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du om du har Agere eller TI-firewire?

Starta om datorn, Håll nere "Äpple" + "S" medans den bootar, kolla om det står TI eller Lucent efter firewire-kontroller.

Om Lucent (Agere);

http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X...ire&spell=1

Det står: Built in .....(bla bla bla) TI, vilket då innebär texasinstruments eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då beror det troligtvis inte på det iallafall...

Nej, jag köpte ett konnekt 24D innan jul som jag var tvungen att sälja igen för att jag inte kunde använda det (TC:s support kunde inte hjälpa mig heller) men saffirekortet flyter på jättebra så jag misstänker inte att det är firewire/ljudkortsproblem egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. i många "Agere-trådar" rapporterar folk att de har problem med MBP fast de har TI. Vet dock inte vad det beror på. Vilket operativ kör du?

10.4.1 heter det tror jag, en annan sak som kanske ska nämnas är jag var lite dumsnål när jag köpte datorn och har bara en hårddisk på 5400 rpm MEN jag tycker inte att det heller borde begränsa mig så mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. i många "Agere-trådar" rapporterar folk att de har problem med MBP fast de har TI. Vet dock inte vad det beror på. Vilket operativ kör du?

10.4.1 heter det tror jag, en annan sak som kanske ska nämnas är jag var lite dumsnål när jag köpte datorn och har bara en hårddisk på 5400 rpm MEN jag tycker inte att det heller borde begränsa mig så mycket...

Då kan du ju testa att uppgradera ditt OS iaf, Jag kör med 10.4.9 som rullar på riktigt stabilt. De som är över den versionen vet jag inte då jag inte kan ha högre version än det med PT. En HD på 5400rpm bör kunna spela upp mer än två audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. i många "Agere-trådar" rapporterar folk att de har problem med MBP fast de har TI. Vet dock inte vad det beror på. Vilket operativ kör du?

10.4.1 heter det tror jag, en annan sak som kanske ska nämnas är jag var lite dumsnål när jag köpte datorn och har bara en hårddisk på 5400 rpm MEN jag tycker inte att det heller borde begränsa mig så mycket...

Då kan du ju testa att uppgradera ditt OS iaf, Jag kör med 10.4.9 som rullar på riktigt stabilt. De som är över den versionen vet jag inte då jag inte kan ha högre version än det med PT. En HD på 5400rpm bör kunna spela upp mer än två audiospår.

Laddar ner den uppdateringen nu, hoppas att det hjälper...får återkomma annars...för övrigt älskar jag det här forumet, snabb och trevlig hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. i många "Agere-trådar" rapporterar folk att de har problem med MBP fast de har TI. Vet dock inte vad det beror på. Vilket operativ kör du?

Är det inte så att Apple bytte grefikkretsar i MB/MB Pro i höstas? Har för mig att det varit boven i vissa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det funkade ju bra det där: Uppdaterade osx och drivisarna till ljudkortet vilket gav en hel del, men jag tycker ändå att jag måste ställa min buffersize väl högt för att jag ska vara nöjd...Är fortfarande nyfiken på om det finns fler optimeringar man kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt måste du ställa upp? Du borde kunna köra 64 eller åtminstone 128 samples.

Runt 300 minst...då har jag kännbar latency när jag spelar gura...Trist som fan. Jag använder amplitube, är det en bov i dramat kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...